Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 41)

Skulle jo det nå da, når alle hvitevarer er på plass. Tar noen timer før man kan sette i kontakter. Men sånn gikk det ikke egentlig...

Kjøleskapet vi kaster nå kostet oss ikke all verden fordi det falt av bilen under levering. Det har egentlig ikke virket spesielt bra, brytere falt ut og bare surr, og i det siste har det ikke egentlig vært kjølig heller. Så vi har gledet oss veldig til nytt. Og hva ser jeg da de fjerner emballasjen? Helt trekkspill i hjørnet over motoren! Bulk i døra! Trekkspill i nedre hjørne bak! Skuffene var kjørt helt innunder hyllene, dette skapet er ikke B-vare engang. Men de måtte jo la det stå, hadde bare isoporkasser til frysevarene, så maten må på plass...

Nå venter jeg til jeg ser om det i det hele tatt vil slå seg på, og så fikk jeg ordre av transportgutta om å bruke meg litt, for de hadde aldri sett noe så fælt. Den stakkaren som tar telefonen har jo ikke vært ute og mistet kjøleskapet av trucken vil jeg tro, så sint hjelper det ikke å bli. Må jo egentlig bare fnise, sånn litt nervøst. Hva er det med oss og kjøleskap egentlig?
Fytterakkern!

Føler sterkt med dere. Det siste man trenger når alt annet står på hodet, er en slik levering. Jeg synes du tar det utrolig pent, i et hvert fall her på AF...

Alle kjenner Murphy´s lov: Alt som kan gå galt, går galt. Et tillegg til denne paragrafen er: På det verst tenkelige tidspunkt. Det er imidlertid mange paragrafer i den opprinnelige loven og en av dem lyderslik: Don´t mess with mrs. Murphy!

Tror noen er farlig nær nå.

oi. Ikke gøy.
Håper det går bra. Hvis ikke krev å få refundert matvarer som blir ødelagt samt tort og svie. Så får dere plutselig en ny tv i tillegg.

espen
Gratulerer med nye kjempefine fisk - Flotte bilder.

Når det gjelder forkjølelsen og det nye kjøleskapet er det vel kanskje på sin plass å sitere Alf Prøysen: ” Du skal få en dag i mårå som rein og ubrukt står og med
blanke ark og farjestifter tel, - - - ”


God bedring.

Mvh Bjørn
Takker for trøst :o) Teksten blir delt i sumper og stykker i dette innlegget,
så jeg får skrive hva jeg mener om frossen melk om morgenen en annen
gang. Etter at herren fra Elkjøp har ringt som han lovet. Blir veldig sjelden
sint, men akkurat nå...

Den styggeste skaden - av mange, også innvendig!!
[External Image]


Men dagen i dag klager jeg ikke over, startet tidlig med høststemning i hagen
[External Image]

der det tydeligvis bare bor en edderkopp med litt ordenssans
[External Image]

de andre gjør det fort og gæli.
[External Image]
Venezuelanusene på plass
Fortsatte dagen med timeout fra hele malingsprosjektet, sette inn store grupper med fisk krever litt ekstra årvåkenhet og er en deilig avveksling fra kaoset. Nå er jeg visst ikke akkurat hverken lynskarp eller spesielt utsatt for flaks om dagen, så selvfølgelig startet ikke filteret igjen i Lykkelandet, og jeg startet med bilder uten å fylle på vann og sette igang filteret i Juwelen. Det tar heldigvis ikke like lang tid hverken å skifte vann eller å redigere bilder når man er lettere øvet :o)

Og fordi jeg er litt svimete, fant jeg ut at det er mindre fare for forglemmelser med fisk i fire kar enn i seks kar, så nå har venezuelanusene fyttet hjem. Det syntes en eplesnegle var så mye styr at den stakk av, heldigvis fant jeg den før den ble tråkket på. Rampesnegler!

Den trillrundeste har et rart svart felt på den ene finnen
[External Image]

To som aner at noe er i gjære
[External Image]

Hele gjengen i en fin boks fra Webzoo, den liker jeg :o) Perugiaene må jo bort og undersøke om det er mat, glupskingene
[External Image]

Halvparten på rad og rekke, lille Sprekkmett i bakgrunnen
[External Image]
Så søte de er på rad i boksen
Venezuelanus er veldig pen, den rustfargen er så fin.
Fine venezuelanusene! Skal snart flytt mine jeg også, og må si at jeg gru-gleder meg til jobben

De kjøleskapgreiene kjenner jeg at jeg skal unngå å kommentere. For mye gammel frustrasjon som syder under overflaten...
Gruglede seg er akkurat helt riktig beskrivelse, gruer meg til å fange dem inn og gleder meg til å få orden. Å flytte ti små over fra en boks til karet gikk som fot i hose, men å sortere fisk i 160-literen! Grøss. Der går de siste fem venezuelanusene, som jo må få komme hjem til de andre. Og Xiphophorus milleri som skal over til resten i Lykkelandet. De er supergode til å gjemme seg, tror hele karet må helt ned for å få det til. Sist jeg forsøkte var det bare Cryptocoryner og sverdplanter som fikk stå igjen, og nå er det helt fullt av dem igjen.

Har egentlig lyktes med å skape en illusjon av orden på kjøkkenet, det var deilig. Ruller og pensler er vasket og ryddet bort, nå er det bare hyller og listverk igjen så slipper vi sko, jakker og sekker over hele huset. Heldigvis veltet arbeidslampa og jeg finner ikke igjen tilfellelyspæren så jeg får ikke gjort noe mer før det blir dagslys. Det går seg til :o)
96-liter i hus...
Nå må der tenkes helt nytt igjen. For helsa er litt på knekkkern, så selv om det går helt fint og er relativt ufarlig når man vet om det er ikke orken som vanlig. Alltid greit å få greie på at man ikke bare er lat da. For Lykkelandet og fillefilter og alle deler til HMF som bare ligger der selv om det bare er å smelle sammen - jeg synes jo det er så moro! Husfar så problemet, og foreslo helt selv et nytt akvarium jeg bare kunne bruke den tiden det tok å få ferdig, uten stresset med fisk i plastkrus. Gode snille mannen :o)

Og da dro jeg jo til Dahls og tok en prat med Thor. Som hadde en 63-liter igjen. Og som ga meg et kjempetilbud på en 96-liter. Er litt svekket, ikke helt dum, så planen om å bytte topp på Kjøkkentrøsten og sette de stusseligste delene på loftet gikk litt i vasken. Det nye karet er akkurat helt likt barat større, så det skal dentro la teoria gli rett på plass i Regaluxtungvektsreolen til kr 299.- fra Bauhaus. Som dentro samma teori skal tåle 175 kilo pr hylle ved jevn belastning. Som det ikke på langt nær blir, og mye jevnere fordelt. Det tror ikke husfar på ett eneste øyeblikk, uansett hvor tykk hylle han skjærer til. Synes ikke det virker spesielt lovende jeg heller, så det spørs om jeg tør...

Skal 96-literen erstatte Lykkelandet blir det surr i sammensetningen, for Limiaen er adskillig større en de små milleriene, så da må all fisk flyttes om på. Må tenke og lure og se om det går an å finne på noe forsterknings-surr på midten på hylla. Eller overtale noen til å bygge noe fint på kjøkkenet som snart skal bli helt nytt, for er verkstedsreol pynter ikke opp noe sånn særlig. Men praktisk er den.

Bauhaus hadde grøvre reol også, og to sånne på 120X50X180 fikk vi så vidt klemt inn i den nymalte matboden jeg helt på egen hånd har ødelagt det splitter nye gulvbelegget i. Jeg vet jo at 400 liter stapp full fryser egentlig er altfor tung for meg alene selv for tyve år siden, men det stopper ikke fruen fra å forsøke. Jaja. Det er en bod. Og vi har lim...

Thor hadde et par planter jeg ikke hadde sett før også, og en jeg har sett men ikke forsøkt. Det er jo mangel på planter som plager meg aller mest! Moro med noe nytt da, Juncus repens er gøyal, litt sånn minipapyrus, Staurogyne repens skal holde seg litt lav, og Linderna rotundifolia sjarmerer jo en stakkar helt i senk. Den tror jeg ikke noe på sånn i utgangspunktet, men forhåpentlig holder den seg vakker til jeg får den ut av karantene i det minste :o)
Til lykke med nytt kar, det er like gledelig hver gang det.
Halve moroa med denne hobbyen er jo å innrede og skape en ny liten undervanns-verden
Hvordan er det på Dahl's nå, har de kommet skikkelig i orden? Har ikke vært der siden det var...tja, veldig uorden :b
Nå gikk jeg (klok av skade) ikke bortom og så på fisk, men det var ikke like skrikende tomt som i sommer, sand på pall og planter i plantekaret. Tror de er nærmere nye lokaler nå stakkars, hvilket jamen ikke er et sekund for tidlig når de var i tvil om deltagelse under storauksjonen i april på grunn av flytting. Det har tatt ufattelig lang tid og sikkert kostet en del med all den uforskyldte ventingen...
Linda & Ove
Nå må der tenkes helt nytt igjen. For helsa er litt på knekkkern, så selv om det går helt fint og er relativt ufarlig når man vet om det er ikke orken som vanlig. Alltid greit å få greie på at man ikke bare er lat da. Det nye karet er akkurat helt likt barat større, så det skal dentro la teoria gli rett på plass i Regaluxtungvektsreolen til kr 299.- fra Bauhaus. Som dentro samma teori skal tåle 175 kilo pr hylle ved jevn belastning. Som det ikke på langt nær blir, og mye jevnere fordelt. Det tror ikke husfar på ett eneste øyeblikk, uansett hvor tykk hylle han skjærer til. Synes ikke det virker spesielt lovende jeg heller, så det spørs om jeg tør...


Håper virkelig at helseproblemet er av sterkt forbigående art, uten å etterlate seg noensomhelst spor!

"Er litt svekket, ikke helt dum,..." - "Jeg vet jo at 400 liter stapp full fryser egentlig er altfor tung for meg alene selv for tyve år siden, men det stopper ikke fruen fra å forsøke."

Aner jeg et snev av selvmotsigelse her? Jeg mener, 400 liter full fryser, alene!

Tunglastreol, det har jeg også sett på, først i reklameblekka til Bauhaus og på mandag i Bauhaus. Kjøpte to á 299 til boden til datteren min. Monterte opp begge og skrinla planene om å bruke dem til akvariereol, om jeg noen gang skulle aktivisert planer om en reol til. Det kan godt hende den tåler vekbelastningen, men for akvariebruk må for det første hyllene males grundig med vanntålelig maling, eventuelt byttes med noe bedre enn de tynne sponplatene og deretter må selve reolen forankres alvorlig til nærmeste vegg med mer hold enn 13 mm gipsplater. Slik jeg ser det da, men så har jeg også alltid brukt 2"x4" der ferdiggarasjeprodusentene bruker 2"x3", det koster dog ikke så mye ekstra å være på den sikre siden.
Titter innom for å gratulere med nytt akvarie og for å ønske deg god bedring!!
530
"Jeg vet jo at 400 liter stapp full fryser egentlig er altfor tung for meg alene selv for tyve år siden, men det stopper ikke fruen fra å forsøke." Aner jeg et snev av selvmotsigelse her? Jeg mener, 400 liter full fryser, alene!


Kvinnelist flytter fjell det, bruke hodet fælt og bare lirke bittelittegrann av gangen og la vekten jobbe helt selv. Det gikk fint på kvalitetsgulvet vi hadde før, og da jeg orket å løfte et hjørne ordentlig, men nå ble det altså ball.

Godt med bekreftelse på mistanken om at reolen antagelig ikke holder til større akvarium. Har skiftet ut hyllene det blir sølt vann i med kraftig laminert spon, og da går det fint med et par 30-litersbøtter i bunnen. Men jeg hadde ikke tenkt å ha akvariet nederst, særlig ikke plutselig og overraskende :o)

Helt enig i at en dimensjon opp er tingen, da vi bygde veranda tre og en halv meter over bakken spurte jeg en snekker hva vi trengte, og gikk konsekvent opp en dimensjon. Ingenting skal gi etter når man tusler ut med morgenkaffen :o)

-Kamilla-
Titter innom for å gratulere med nytt akvarie og for å ønske deg god bedring!!


Takk Kamilla, alt går heldigvis over med litt øvelse. Og litt akupunktur ;o)

Nå har jeg kjøpt glass-skjærer, det er ett skritt på veien mot nytt akvarium, har sett på Eheim 2010-filteret som fulgte med og forsøkt å snakke meg til at det blir så fint, det blir det jo ikke. Hjørnefilter blir fint. Har glass i garasjen. Har sett det bli skjært, det var jo nokså enkelt, og ettersom jeg har ca en halv kvadrat må det da bli to 40x4 cm lister igjen uansett hvor mye jeg kløner...

Min kjære har bannet opp hulkil-lister i entreen (det ser helt sprøtt ut for meg også det, og er ikke så greit å forklare til en som forstå, ikke bare kan gjøre det han får beskjed om. Mantraet er: Se på gjæresaga. Gulvet i den er gulvet i rommet, bakveggen i saga er veggen i rommet, det som ser aller mest feil ut blir riktig på veggen. Hver gang :o) med katastrofalt resultat for flater malt med Jotaplast 07, sånn kan man ikke ha det i et hjem der ingen er redde for å bli møkkete på hendene ser jeg. Vi må til Bauhaus :o)
He he...godt å høre at det ikke bare er i dette huset det bannes når hulkil-lister skal kuttes og settes opp :b Men det blir fint da, når de er på plass
Herlig, i morgen kommer det nytt kjøleskap! Den flinke selgeren hos Elkjøp tente på alle pluggene da han så bilde av skapet, raste opp til sjefen og de bestilte budbil bare til oss med skap fra eget lager. "For når vi leverer søppel kan dere ikke vente til vi har levering i Hobøl på å få ordnet opp. Dessuten er skapet billigere denne uka." Han beklaget at han ikke kunne erstatte grønnsakene som frøs, men en kreditnota på mellomlegget mellom fullpris og salgspris ventet i kassen. Sånn skal det være. Kommer aldri noensinne til å ringe kundeservice igjen :o)
Så flott når det ordner seg! Og att på til får tilbake mellomlegget også!!

Interiør interessert som jeg er, så er jeg veldig nysjerrig på hvordan det blir ;0) Prøver liksom å se for meg alt d som dere ordner og fikser :0)
I d ene øyeblikket er d akvariereol, i neste en sabla tung fryser (som du ikke skulle ha lekt med på egen hånd...), så minnes jeg noe om en dør for en god stund siden, også er det litt kjøkken innimellom her... Henger jeg med i svingene, eller..?? *Smile*

Kos dere med alle prosjektene, blir sikkert veldig fint!!
Blir sikkert fint, nå er entreen snart klar også. Håper jeg. Blir litt av-og-på-jobbing med herrer som skal lære koreografi og fekting og hvordan man blir lagt i bakken med en anelse verdighet. Mens man synger. Helst rent og i kor. På en kjempescene de må bygge helt selv...

Nytt kjøleskap er på plass og fylt igjen. Men jeg må jo bare le, dette skapet hadde nemlig riper i døra, alt ellers var helt og i orden. Som jeg sa til en fullstendig oppgitt herre fra Elkjøp som ringte noen minutter etter at de tre dyktige herrene som forsiktig og hensynsfullt slet skap opp og ned trapper og bakker hadde forlatt oss - nå orker vi ikke mer. Han beklaget og var lei seg og slo av en tusenlapp til. Noen hos produsenten burde kanskje vurdere å påspandere de ansatte hansker og truckførerkurs...

Blir ikke mye tid til akvariene akkurat nå sånn like før alt skal ut fra kjøkkenet, men jeg sjekker jo daglig at alle lever og trives. I dag har det vært squashfest, L213-skjønnhetene har virkelig dratt fra hverandre i størrelse. Så mye at jeg nesten blir litt bekymret for minstemann, får den mat nok tro? Tapetserte nærmest bunnen med squashskiver, så i dag ble den helt sikkert mett. Må vurdere om de skal få flytte til nykaret. Der blir det ikke like mange om benet. Veldig artig kabal dette her, gleder meg til å komme igang :o)
...og jeg gleder meg til å følge med ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap