Sissis våte drømmer (side 41)

sissimor
I mange år har denne datoen minnet meg på at det ene søskenbarnet mitt har bursdag. Fra i år vil det minne meg om noe helt annet... Heldigvis har jeg en liten "trøster" på fanget, mens jeg sitter paralysert og apatisk forran tv`n...



Godt man har en liten "trøster" som kan ta tankene litt bortfra den grusomme virkelighet. Har en liten vovs jeg og som krever sin oppmerksomhet og tur slik at en kan få litt pause innimellom. Det kan visst trenges i disse tider ,det er bare så ufattelig det som har skjedd.
Takk Sissimor, det der var anti-tristessemedisin, for et nydelig rampetroll :o)
Utrolig hvor mye akvariene kan gro igjen på 4 dager, rent imponert jeg. Og nå begynner det å ta av i Trollskogen også. Herlig...

Ser desverre bare 2 boraras, men disse er veldig fremmelige, og leker sisten i ett kjør. Reker av begge slag ser også ut til å stortrives, så foreløpig ser dette bra ut.

Telt 8 perfekte, grønne coryer på en gang i dag. Og så har vi den bittelille haleløse da. Fortsatt ganske grå, men så blid atte! Har hele tiden lurt på om jeg burde avlive den, men det har jeg uansett ikke hjerte til. Krysser fingrene for den.

Gunnar har tydeligvis prøvd å reprodusere seg igjen, for det er masse sand oppi javabregnene. Når skal han lære at det er egg som skal opp i skumredet? Stakkars Perla blir jo aldri kvitt eggene sine stakkars.

Det har forresten blitt fred i katteverden; se så søte de er:
[External Image]
Så fine puser du har!
Den nye er bare helt utrolig vakker. Får så lyst å skaffe kattunge igjen når jeg ser den, men tror ikke enstøingen av en pus jeg har ville satt pris på det...

Og de nye fiskene var kjempesøte...også rooosa da, helt perfekt farge
I løpet av juli har jeg vært innom en del butikker i TAM/Tropehagen-kjeden, og sett flokker med flekkete pansermaller som endten ligger i en klump og prøver å gjemme seg, eller svømmer hvileløst fram og tilbake øverst i karet. Ikke akkurat vanlig cory-oppførsel, men veldig forståelig når bunnen av akvariet er full av hissige sommerfugler som kjemper om revir. Det kan da ikke være nødvendig å ha disse sammen selv om de er månedens fisker? Og så gjerne 30 av hver i de små akvariene.

Ja, ja... På Lade var det heldigvis ikke sånn, men jeg kom ut igjen med sug i hjertet alikevel, og selvfølgelig pga noen coryer. De er så søte, og så flørter de med meg! Skal ikke ha, skal ikke ha, skal ikke ha...
[External Image]
Det sto ingenting om hva det var på karet, og ingen pris (heldigvis?). Da jeg kom hjem oppdaget jeg denne tråden, så da er de kanskje delphax? Lignet ihvertfall veldig...

På Lade hadde de også noen overdådige potter med "cuba", så ei slik potte ble med hjem, og spredt utover i Trollskogen.
[External Image]
Om de er Delphax tør jeg ikke si noe om, men den står ikke på lista: fra leverandøren det jeg kan se. Derimot noen andre snarlike arter
Tar du kontakt med Terje: Så tror jeg sannelig han har noe flott direkte fra Colombia........... som du kanskje vil like og prisene bruker å være hyggelige også.
En gledelig overraskelse
I kveld så jeg egg på de blå tigerrekene mine for første gang! Juhu
Reka med egg er dessuten skikkelig mørk blå, med knallgule øyne, så dette lover godt. Være med på bilde ville damen desverre ikke, men jeg er glad likevel.

I Trollskogen er det også ei skikkelig rosa snegle, med breit, gjennomsiktig skall. Ei spesiell posthorn, eller noe helt annet? Syns den er ganske fin jeg, så den får være. Syns damsneglene som svømmer rundt der er veldig vakre også, der de svever gjennom vannet. Begynner kanskje å bli litt mange av dem, så må vel sette inn et par jegere etterhvert, har nemlig ikke hjert til å ta livet av dem selv...

Besøkte forresten en som har saltvann i helga, og må innrømme at jeg er veldig fassinert. Kanskje en gang...

Snakka også med ei oppgitt mor. Sønnen på 7 år hadde ønsket seg kjæledyr, og da kom besteforeldrene med 2 slørhaler i en 10-liter. Selvfølgelig gikk ikke det bra. Etter å ha mistet 3 stk (ble kjøpt inn en erstatter da den første døde), mistet gutten helt lysten på fisk. Var ikke gøy når de bare døde, forståelig nok...
Blå tigerreker er kjempefine, lykke til med dem! Jeg kunne godt tenkt meg noen slike men ph'n er nok for lav her i huset så jeg får nøye meg med å se bilder av andres reker Går det bra med coryene nå?

Trollskogen ser spennende ut, den lever opp til navnet
Ser heldigvis ut til at det går bra med coryene Rita, så da var det nok noe bakterielt. Tusen takk for medisineringstipset! Har kjøpt Furanol nå, men håper selvfølgelig at jeg aldri får bruk for det...

Må bare smile litt av guramiene for tiden. Honningene har lekt i ett sett hele sommeren. Ynglene blir nok spist av lakriser så fort de blir frittsvømmende, og perlene forsyner seg nok også. Får litt dårlig samvittighet, men jeg har jo 5 fine yngler på kjøkkenet. Lakrisene er nærmest feite, og alle 5 lever i beste velgående.

Gunnar har dekt nesten hele overflaten med bobler i natt, og javabregnene er skikkelig full av sand. Kan han ikke bare se på hva Henning gjør, og lære av det?
[External Image]
[External Image]
[External Image]
sissimor
Må bare smile litt av guramiene for tiden. Honningene har lekt i ett sett hele sommeren. Ynglene blir nok spist av lakriser så fort de blir frittsvømmende, og perlene forsyner seg nok også. Får litt dårlig samvittighet, men jeg har jo 5 fine yngler på kjøkkenet. Lakrisene er nærmest feite, og alle 5 lever i beste velgående. Gunnar har dekt nesten hele overflaten med bobler i natt, og javabregnene er skikkelig full av sand. Kan han ikke bare se på hva Henning gjør, og lære av det?


Hehe, tror nok lakrisene er fornøyd med så mye yngel å spise av ja..

Gunnar er perlegurami?
Det der berg-knauset i det siste bildet var skikkelig stilig. Kan jeg stjele ideen, om jeg får til? Haha, lider av idè tørke her altså til 50literen. Har du blitt helt fri for corysykdommen? Uff slet jo også med det så vet hvor frusterende det er. Tør jo neeesten ikke kjøpe nye engang!
Bare stjel alle de idèer du vil du Grapejuice, bare morro å kunne inspirere ;D

Heldigvis ser det ut til at corykrisen er over. Har ikke klart å telle hvor mange jeg har igjen, men de jeg ser virker friske og fine. Deilig å se gul-grønne lasere igjen, og ikke gråbleke... Håper virkelig jeg aldri opplever det igjen.
Så flott at krisen er over, det er så vanskelig når man ikke helt vet hva det er og hva man skal behandle dem med. Jeg fikk tipset om Furanol fra en veldig erfaren akvarist da vi slet med C121. Han sa at det er bedre å bruke slik kruttmedisin istedenfor kur på kur med mildere medisin, man mister kanskje de som allerede er for syke, men redder resten.
Så artige de var, det må være noe for lille Andrine
Plussmedlem
Rita Revestrek
Så artige de var, det må være noe for lille Andrine :)


Jada, det er bare å lære henne opp tidlig!

Skikkelig artige luer
Reker
Denne flotte damen har lenge vært ensom kirsebær i Godteskåla. Den var med i en av coryposene, og jeg regnet med at den ville bli spiat av channoidesene ganske for, men nei da! Hun er så fin, og har så mye egg i nakken, at nå hadde jeg ikke samvittighet til å ha henne der aleine lenger. Flyttet over 6 halvstore, bleke fra Asylet, og satser på at det er ihvertfall en herremann blandt disse. Håper bare de overlever disse også...
[External Image]
Amanorekene prøver også å formere seg stakkars, og i dag har en av hunnene blitt forfulgt av to meget pågående beilere. Syns nesten synd på disse damene når de iherdig pleier eggene sine, for de blir jo aldri noe av... Larvene som slippes er kanskje perfekt lakrismat?
[External Image]
Og her er et bilde av en cory som definitivt ikke er grå lenger! Fargen lyver bittelitt da, for det er jo en green laser tross alt...
[External Image]
Asylet
"Rydda" litt i Asylet i dag, så nå er det mulig å se fisk oppi der. Skal si det myldrer av mini-platyer! Tydelig at noen av ungdommene rakk å yngle før de ble levert til butikken. Heldigvis er det en del endlers-yngler også...
[External Image]
Fra venstre side:
[External Image]
Plante fra Ikea. Vet ikke hva den heter, men dekorativ er den ihvertfall...
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap