Lettere øvet nybegynner :) (side 42)

Var rett til sengs når jeg kom hjem i dag, hodet var så tungt at jeg kunne hatt bomull inni der, kjenner jeg skal bruke solkrem imorgen ja. Enten det eller så er det irriterte bihuler som gjør at det er varmt på kinna.

Ikke allergisk, men med så mye pollen det er nå reagerer nok kroppen likevel. Den må jo bli noe irritert regner jeg med, den blir jo irritert hvis jeg har mye støv på huden, så hvorfor ikke pollen??

Nå har lysene slått seg av i akvariene, sitter og lurer på om jeg skal ta en joggetur idag å, ikke trøtt nå siden jeg har sovi noen timer allerede. Har planer om å trimme mer, litt sit ups, push ups og jogging. Bare den hersens kroppen som ikke har vært helt samarbeidsvillig. Tungt og vondt å bevege seg, kjennes ut som jeg har vært i maraton hver dag jo.

Tenker det blir joggings på meg, det er så koseleg.
Igår ble det jammen enda en fisk på meg, måtte jo stikke nedom vannet da jeg var ute og jogget og fant den syke fisken i enda verre tilstand en sist. Ei svær grønn igle satt på halen dens og koste seg.
Klarte ikke la den ha det sånn, så jeg jogget hjem hentet ei bøtte og løp tilbake. Fikk den opp i bøtta og vekk med igla, men det satt vist masse småigler på den å, så når jeg kom hjem var det rett i saltbad med den, eller puttet oppi to ts med vanlig bordsalt, hev oppi en luftestein og en dose med esha exit, må kjøpe mere 2000 idag

Den levde fremdeles da jeg dro på jobb, den ble oxo livligere etter jeg hadde puttet oppi salt og medisin, så om det var dødskamp eller trivsel kunne jeg ikke si sikkert da, men siden den lever fremdeles var det sikkert det siste

Så nå heter den Morten for den er (tror jeg) en Mort (ja vet skikkelig oppfinsom) :P

Paradismakropoaden som står i bøtta på gulvet heter Kåre, den ser så Kåre ut når den stirrer på meg, digger den fisken altså

Jøss som du henter fisker da :P Så fint at du fikk redda den fisken, men tenk på de stakkars iglene?
Kjetilv
Jøss som du henter fisker da :P Så fint at du fikk redda den fisken, men tenk på de stakkars iglene? :(

Hyshj med deg Kjetil

Veit du hva, noen dyr takler jeg bare ikke. Maur inne feks, det er skvis med en gang og igler. Blodsugende sneglelignende vesener, huff nei. *grøss*, mygg og knott er oxo litt sånn *arg*, men flåtten skjønner jeg ikke hvorfor finnes, men den takler jeg bedre enn igler.
Aner ikke hva jeg hadde gjort om jeg hadde funnet en igle på meg etter å ha badet her, men tror jeg hadde løpt skrikende rundt i vill panikk ;P

Neida, hadde dynket den i salt først og hadde ikke det hjulpet, da *HYYYYYL* ;D

Den lever ennå, så noe har jeg da gjort riktig
Fikk jammen jogget idag oxo og nå klør jeg av myggestikk, glemte såklart å spraye meg før jeg la i vei. Stappet tærne i vannet nedenfor her, ikke like kaldt som sist, men absolutt ikke varmt.
Jammen får jeg liljekonvaler, det liker jeg, synes de er så utrolig vakre. Masse blåbær ser det ut til at det blir å. Livet er herlig
Verden er så utrolig vakker, kjørte hjem fra møte på jobben og så sola som skinte slik i skyene at de fikk regnbuens farger
Hvor heldig er ikke jeg som fikk se det??

Dropper joggetur idag, kjenner at bena trenger en dag fri, dessuten skal jeg se ferdig AkvareDVDen. Sitter og flirer for meg selv, virkelig morsom underholdning for de litt viderekomne akvaristene. Ser at dette er et litt klabb og babb, smikk, smakk ferdig produkt.
Er noen ting jeg kikker på, som feks fiskene i butikkene, ikke akkurat god reklame med syk fisk. Fisker som klør seg, har ødelagte finner osv. Corydoras julii er en annen greie, så da bare en julii resten var triller.
Likte heller ikke at det kom oppi så mye fisk på en gang. Da skulle man presjisert mere dette med måling og vannbytter, helt fra starten av.

Flere produkter hadde vært en greie, hvorfor valgte han de pumpene osv??

Syntes oxo malawikarret så skikkelig ugly ut, kanskje bare meg, men jeg mener et malawikarr skal være uten planter og med stener som utseende riktig innredning. Så mere selskapskarr ut i mine øyne. Men god info om hvorfor man ikke skal holde malawi og (den sjøen som begynner på T men er vanskelig å stave, kaller den bare T jeg) sammen. Fikk nesten lyst på T når han besøkte han fyren.

Kunne kanskje vært litt mer rundt planter og sånn, men lærte da noe her å.

Har ikke sett hele filmen ennå, så tenkte jeg skulle mekke no mat og se resten nå. Kan si mere da. PC er iallefal morsom og som sagt sitter jeg å humrer for meg selv. Ga 30 kr for den på Krizoo og fikk vite etterpå at dette er noe vi har i klubben :P Pytt pytt sa jeg da, 30kr er den søren meg verdt
Morten lever fremdeles, om han er blitt bedre kan jeg ikke si for sikkert. Men prikkene er iallefal borte, nå er det bare de store "mugg"flekkene jeg må bli kvitt. Var siste dagen med esha exit idag, imorgen er det vannbytte og på med esha 2000.
Litt bob bob om jeg skal bruke kranvann eller hente vann fra sjøen (der den kommer fra vettu og står i nå), bruker jeg kranvann vil det jo være andre verdier i vannet, mens sjøvannet inneholder bakterier og drit.
*Gruble*

Sitter no greier på planta oxo, som jeg tror er alger eller bare møkk. Men planta kommer jeg til å kaste likevel, tørr ikke ha den i noe akvarie etter dette :P (dessuten har jeg nok fra før)
Da har jeg fått sett resten av filmen og må si ekspertenes råd er det beste ved hele filmen. Gode skikkelige råd som alle burde følge, disse viste hva de snakket om. Var fantastisk å se gleden i øynene dems når de tenkte gjennom hva de likte best (eller no sånt) ved akvariene.
Ho ene sto med smilet på lur hele tiden, tror nok det var masse fin fisk i tankene hennes akkurat da

Den krukka er jo et evig styr, neste uke får jeg kjøre til tønsberg til maxbo og få Alf Einar Hornsnes til å se om han finner ut hva den er av.
Tenkte det er trist å skulle ha makropodene med sine fine farger oppi der og ikke kunne se de, så tabken på å sette inn glass på ene siden dukket opp i hodet mitt. Kanskje jeg kan få Alf'ern på laget og lage de ideene jeg hadde helt i begynnelsen
Men tilbake til glass, hvordan skulle jeg fått til det lissom, ville blitt dyrt og vanskelig bla bla. Men hallo, jeg har to store akvarier stående tomme, egentlig er jo 375l satt bort, men han får jo aldri hentet det, så .....
Eller så har jeg jo den lekke 250l, den har jeg pelt ut korkbakgrunnen på, så her er det bare å fjerne silikon og silikonere på nytt. Feilen jeg gjorde sist var at jeg ikke vasket med silikonfjerning etter skraping og dermed la den nye silikonen på rester av den gamle (silikonfilm som jeg kaller det) og den gikk da lekk til slutt.
Men jeg kunne da hatt Morten i en av disse tankene som kunne stått ute på verandaen utenfor her. Wiiiii, lagd ett skikkelig undervannsmiljø, et mini kulerød.

Men nå skal jeg sova, jobb imorgen å og altfor sent i seng som vanlig :P
He he imorgen skal jeg på kino, blir sikkert for sent da å.
Morten lukter vondt :P, kan jo bare være vannet, men det lukter ikke godt fra bøtta han bor i. Tok hundre prosent vannbytte her igår før jobben og likevel lukter det, men mort er vist en fisk som lukter vondt.

Igår hadde jeg tidlig vakt og sluttet dermed halv 3, men var først hjemme kl 9 på kvelden. Dumme bilen lekte nemlig bensin, startet for omtrent 3 dager siden. Syntes det luktet bensin da jeg parkerte for kvelden, men tenkte ikke mere over det, så syntes jeg bensinforbruket hadde økt kraftig, bilen gikk så fort tom for bensin. Igår så jeg at det hadde dryppet der jeg sto parkert utenfor jobben og mest sannsynlig hadde gjort det de to dagene før oxo, etter dryppmerkene på asfalten å dømme.
Bilen lyst rødt og jeg kjørte for å fylle, satte nøkkelen i og startet, *stink* Hele bilen stinket bensin.
Sendte meldingen til eksen og spurte om han kunne se på det. Havnet i kø og det siste stykket bort til han trodde jeg bilen skulle stoppe når som helst, den hoppet bortover veien.

Heldigvis kommer jeg meg inn på parkeringsplassen utenfor huset hans og bilen rister, slår av og titter under bilen, der drypper det friskt.

Viser seg at innsprøytningsslangen har revnet, den hadde vært spleiset på før med no dårlige greier og nå hadde det revnet, så når det ble presset bensin til motoren gikk 75% ut og resten kom frem. Ikke rart den slukte bensin de siste dagene. :o

Var bare å å få kjøpt ny slange og ditt og datt og få satt på. Greit med bilkyndig eks.
Mens jeg sto der og så på ringer tlf, mamma, - du har vel ikke glemt oss??
Hææ?, glemt hva? Joda jeg skulle jo kjøre henne og ene katten til dyrlegen for sommerklippen. Det var halv 6, nå var klokka litt over 4.

Måtte jo vente i en time hos dyrlegen, var ikke noe å finne på heller, så vi satt bare i bilen og glodde. Kjørte dem så hjem og forskanset meg på do der med noen tegneserier. Kan vel si jeg satt der en stund ja.

Var godt å kunne ligge så lenge jeg ville idag, har bare spist frokost og sittet her siden 11. Blåser ute, så ikke vær for meg, da bare fryser jeg, uannsett hvor varmt det er. Kald vind klarer jeg bare ikke. Og jeg som hadde tenkt til å få gjort litt ute idag.

Skal ta vannbytte på alle akvariene idag, sette noen frø til spiring osv. Kanskje jeg kler på meg no mer og tar en tur ut likevel, får se, må nesten se om jeg kan koble til pumpa ute så jeg får vann inn.

Må jo oxo ut og jogge idag, strekke litt på bena.
Du allså

Alltid artig lesning dine innlegg. Storkoser meg veldig med dem skal du vite

Slepp Morten fri (kan bli film trilogi av det gitt).

Pumpa ute (Grunnfors)er bare å kobble til slanger og sette i støpselet så er den klar til bruk. Har ikke fått testa den før du fikk den, men den har virket tidligere.

Muttra trengte ikke innlagt vann til hytta og bruker heller 25 liters vanndunker, så det var derfor jeg fikk den av dem. Håper den kommer mer til nytte hos deg.

Godt det ordna seg med bilen iallefall. Ille å bruke så mye bensin unødvendig. Ikke bra for lommeboka heller.

Kos deg med joggeturen

Mvh Jan Rune
Triste nyheter, når jeg sjekket morten til morran idag så jeg han lå på siden nede på bunnen. Fortet meg ned til sjøen og hentet friskt vann til han, tok ca 40% vannbytte, desverre kaldt vann, men hadde ikke tid til å la det stå, her var det snakk om å få inn friskt vann. Og få gjort det før jeg reiste på jobb.

Lurer på hvordan han ser ut når jeg kommer hjem, lever han tenker jeg han skal få lov til å slippe ut. Han ser noe bedre ut på kroppen nemlig, men ikke frisk, eller kanskje det er best å bare avlive han. Med tanke på smittespredning etc. *klø seg i hodet*
Da er Morten avlivet, han lå fremdeles på siden da jeg kom hjem og viftet så vidt på finnene. Fisket han opp og han rørte seg knapt, stakkars
Tok kniven og kakket han først i hodet før jeg kuttet strupen hans, da blør han ihjel rimelig fort.

Kastet han så i ut i utedoen og tømte vannet i grasset utenfor. Lærte på landbruksskolen at skyllene (innvollene) til fisken aldri skal kastes ut i vannet eller ligge slengt fremme, men graves ned. Dette for å hindre at fisk eller fugl spiser restene og evnt smitte/ innvollsorm føres videre.
Fisken skal heller aldri være i kontakt med jord, da kan kjøttet bli smittet med noen ganske nasty bakterier som faktisk kan drepe deg.
Derfor tømmer jeg akvarievannet enten til blomstene mine eller ut ute. Her går spillvannet rett i bakken, så her kan jeg tømme vannet i vasken. Man skal aldri kast død fisk i do, den skal i søpla eller graves ned i gjødselhaugen.

Det stinker så vondt ute på doen der at en råtnende fisk ikke kan gjøre stor forskjell

Hmm hvorfor er han så slapp, han ser jo fin ut jo.
[External Image]

Dette er nok grunnen til at Morten ikke klarte mer, så det jo ikke fordi dette var siden som lå ned. (han er avlivet på bildene)
[External Image]
Surrehue, det er meg. Sitter forran her og kommer på - Tok jeg ut brødet av frysa, snur meg og ser at jeg har latt frysedøra stå åpen. Så tanken har vært å ta ut brød, men jeg kom vist ikke så langt, bare til å åpne døra. Hmm ikke klarer jeg huske hvorfor jeg ikke tok ut brød da :P

Vært på plantasjen idag å kjøpt planter, stauder, spanske margaritter og en annen jeg syntes var fin. Så nå har jeg planer om å gjøre det fint rundt her.
Kjøpte masse jord og litt annet stæsj.

Jeg dreper vist pengeplanta mi, lurer på hva jeg gjør galt, den har alltid vært så villig.

Så imorgen blir det vel på med hansker og full planting (kommer ann på været å da) Ellers skal jeg prøve å få satt inn den nye pumpa, skru løs den gamle og bytte. Men den nye ser ut til at har mye mindre utløp enn den gamle, håper det vil løse seg greit likevel.

Huff som det ser ut her, må ryddes skikkelig. Fiskene skal oxo ha vannbytte og jeg håper jakten på tetningsmateriell til krukka er ved veis ende. Kjørte inn til maxbo med krukka etter jobb igår så Alf fikk se på den. Joda, det var glassfiber og jeg må til Roars båtforretning i Horten, han vet hva som må gjøres og hvordan. (Vi får nå se på det), så da blir det Hortenstur på meg og krukka fredag.
Siden jeg likevel er der skal jeg hjelpe Jan med å grave ut hagen hans, hvorfor ha plen når man kan ha vann???
Så nå blir det fint kan du tru

Ellers har jeg vært til behandling idag, så håper jeg det hjelper på trøttheten, slik at jeg får maks ut av disse dagene.
Du er i farta ser jeg

Så da blir det beplanting isteden for brødskiver da?, he,he!!

Skal få sjekket om Roars Båtbutikk er åpent på fredag. Tar en liten kjøretur imorgen formiddag å sjekker.

Ellers er du klar for Tbg Messa imorgen da? Tror det blir brukandes vær imorra alikevel. Liker ikke å kjøre karuseller i regnvær

Du er hjertligst velkommen til å forandre på disse gressproblemene jeg har her. Bedre med vann i hagen enn plen

Vi skulle aldri ha besøkt hu Amalie i Sandefjord forrige uke vi vettu. Får jo helt spader av å se på det prosjektet hennes, så jeg ville gjøre noe mere sjøl med min egen dam.

Fikk spadd opp de svære Thujaene rundt dammen igår og levert dem til sjefen min som ble vannvittig fornøyd med store og fine Thujaer. Han spadde, jeg putta dem i søppelsekker

Så for å si det sånn! Jeg er rimelig klar for noe nytt i hagen her nå skal jeg si deg. Kanskje blir det sumpfilter, bekkeløp og olle?.
Syns den steingreia med vann under var fin hos Amalie med lys på og greier.

Mvh Jan Rune
Det løser vi vettu, finner ut hvordan det skal legges opp og gjøres, er vel bare lommeboka di det står på

Hmm er det imorgen vi skal på messa, hadde glemt det jeg, eller jeg var ikke sikker på at vi hadde slått fast at det ble den dagen. Men kommer jo såklart ann på været Men si det sånn, regner det blir det nok ikke så lang kø på karusellene eller noe annet sted for den sags skyld

Igår kan du tro jeg kosa meg, kom jo hjem med krukka, svett på fotane og sliten. Taslet ned til brygga og svalte tærna i vannet (stakkars fiskene), hmmm hva er det jeg ser.
Jo øya har nå lagt seg pent inntil ene treet jeg felte i vinter og ikke fikk fjernet. Så da klatret jeg likesågodt over, hadde på meg crocs uten sokker og nøt å kjenne vannet surkle mellom tærne.
Strevde meg nesten helt til andre enden av øya, men snudde litt over halvveis. Hadde buksene over knærna og alle de skarpe buskene utpå der skrapet meg på leggene, gjorde ganske vondt til slutt.
Så var det å komme seg tilbake da....... Hey det gikk.

Når jeg satt inne og tørket fotane luktet de skikkelig godt av urter, plukket oxo noen utrolig lekre rosa blomster utpå der. Tror det er de som lukter så nydelig friskt, en ubestemelig god lukt. Ikke duften av roser, men en myk duft.
Uff, ikke rart Morten var dårlig da, det der ser ikke noe godt ut...
Nei du sier noe. Ikke lukta det særlig godt i vannbøtta dens heller. Men det er vel slik med ferskvannsfisker i små vann, dem lukter.

Mvh Jan Rune
Heisann galemor!

Må si tusen takk og gi en kjempeklem til deg galemor for all gravehjelpen jeg fikk igår.
Vet ikke hvordan jeg skulle klart det uten deg. Hadde vel stått halvferdig fram til neste år da tenker jeg.

Dæsken å fint det ble med det sumpfilteret vi lagde da. Litt gåen i ryggen idag skal jeg si deg. Skal prøve å få fyllt på resten av jorda langs kanten der vi skulle beplante og legge duken opp til idag eller imorgen.

Vi tar vel en pause og drar på Tbg Messa igjen på søndag vel? Ikke mye karuseller å glede seg over, men et par stykker var det jo da. Ellers er det vel noen ekstra tilbud der når det er siste dagen for messa på søndag.

Her er et par bilder fra damfilterbyggingen igår.

Mvh Jan Rune
Nei er nok ikke rart han luktet råtent.

Igår var jeg hos Jan Rune og hjalp til å grave ut på dammen hans, nå blir det sump. Må si jeg er ganske fornøyd med alt vi fikk til iløpet av den tida vi brukte, dette gikk fort.
Egentlig skulle jeg finne Roar for å få han til å se på krukka, fant jeg han???
Neida, for det første het det ikke Roars noe, det het Sandviks båtbyggeri. Tror Roar heter Sandvik til etternavn. Så Sandviks båtbyggeri, men er Roar der da???
Neida han sluttet for ca halvt år siden. :P
Var det noen andre der som kunne hjelpe meg da???
Neida, de var jo på båtmesse, han som var der pratet engelsk og jeg prøvde så godt jeg kunne å forklare at jeg skulle ha tak i Roar fordi jeg hadde fått vite at han kunne hjelpe meg å forsegle krukka mi, fordi den lekker ting i vannet som gjorde det hardt.
Fikk noen tlf nr og beskjed om å komme tilbake mandag!!!
Men da er jo jeg på jobb frem til 4, men heldigvis er jo Jan Rune rimelig grei og sa han kunne stikke ned med krukka på mandag. Så da skal jeg bare ringe med han Ole og si ifra at Jan kommer med den og forklare problemmet. Vi får jo se da. Tror nok ikke han kan gjøre noe likevel.

Blir vel til at jeg bare kjøper en svart balje for å ha vann og planter i.
Evnt setter opp ene akvariet ute.

Idag skal jeg se om jeg ikke får styret med pumpene, flytte bytte.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap