Mine akvarier og sånt (side 42)

Helt korrekt gjengivelse, Marianne.

Men likevel rart å tenke på at slik er det når det gjelder eskimoer på Grønland, og indianere i USA. Tenker da på alkoholisme og elendighet.
Når den hvite mann ankommer går urfolk til grunne.

Kanskje vi medbringer hvitprikk?
Ja, europeere var ganske kjipe, men nå for tiden har de innfødte like mye rettigheter som alle andre, så hvorfor de fremdeles ikke klarer å ta kontroll over livene sine skjønner jeg ikke helt. Men de har kanskje lavere utdanning enn folk flest og vokser opp med tradisjoner og skjønner ikke at hvis de vil ha gode liv må de ta kontroll over dem, ikke bare sitte og vente på at ting skal skje av seg selv...

Hvitprikk, hehe
Eg tviler på at de har like rettigheter i realiteten, men uansett er det ikke enkelt å bryte ut av det du er født inn i.

Nå må eg prøve å bryte opp soveromsdøra
Kan ikke prate for eskimoer og indianere, men abboene har hvertfall like rettigheter og muligheter som alle andre. Myndighetene kjøper ofte hus i litt bedre bydeler og leier ut styggbillig til de som trenger det, og slik har vi fått en abbofamilie som naboer. Dette er et svært bra nabolag med folk som tjener over gjennomsnittet, så man kan vel si at de ikke passer helt inn.

Konstant roping og banning til de 10 ungene de har, søppel og rot overalt... Steinkasting på naboenes hus... Og det er ikke fordi vi behandler dem dårlig, de får samme behandling som alle andre i nabolaget, men de klarer bare ikke å oppføre seg.

Oh well, sov godt
Det er med folk som med fisk.
Tar du "primitive" folk ut av sitt naturlige habitat og setter de i et "selskapskar" blir det trøbbel.
Aboriginerne har i utgangspunktet en totalt annerledes verdensforståelse enn "europerene". Hvis de hadde fått lov til å traske rundt i bushen og ikke ble tvunget til å "bli med på selskapet" ville det nok vært mindre problemer.
Men de største skadene ble gjort for lenge siden. F.eks. da handelsfolk og misjonærer havarerte samfunnsstrukturer og handelssamband ved noe så enkelt som å introdusere jernøkser til alle som erstatning for steinøkser, noe som tidligere var begrenset til menn av en viss rang.
Plutselig var ikke mennene verdt noe. Kvinnene kunne hugge ting selv og ble mer selvstendige. Handelssamband med andre stammer der de byttet varer og steinøkser opphørte. etc. etc.
Jepp, jeg forstår at det ble problemer for 2-300 år siden da alt plutselig forandret seg, men man skulle tro at de var i stand til å tilpasse seg det moderne samfunnet?

Vi andre har tilpasset oss, kvinnerettigheter, arbeidsrettigheter, teknologi og alt det der, men abboene sliter fremdeles?

Samfunnet har forandret seg totalt for hele verden de siste 200 årene, så abboene er ikke alene om å måtte tilpasse seg.
Plussmedlem
Mvjnz
Men så bor man her et par år og skjønner at det er en grunn til at abboene ikke blir respektert. De fortjener det rett og slett ikke.

Når en ny verdensborger født av aboriginerforeldre møter slike holdninger i samfunnet fra dagen han/hun blir født så vil dette sette spor videre i livet, antar jeg. Barn tar til seg og forstår mere enn man kanskje tror.
Kan fort bli en ond sirkel dette.
Du har bodd i Australia i et par år og har allerede fått med deg at de ikke fortjener respekt.
Ungen trenger da sikkert ikke noe særlig flere år på baken før han/hun forstår det samme.
Du skriver f.eks. at ordet "abbo" er et nedsettende uttrykk, men velger å bruke det likevel fordi det er enklere å skrive. Du er sikkert ikke aleine om å bruke uttrykket i daglig tale. Slike små drypp får barn med seg, og summen av tilsvarende mindre respektløse (?) opplevelser kan gå ut over selvbildet.

Jeg mener ikke at aboriginere ikke har noe ansvar selv også, men holdninger i samfunnet gjør nok veien "opp og fram" mere turbulent og vanskelig.
At jeg skrev abbo her betyr ikke at jeg bruker det i dagligtale eller i australske forum. Det er som å bruke ordet 'nigger' i dagligtale, og det gjør man bare ikke. Her inne og når jeg prater med typen kan jeg kalle dem abboer, fordi det er enklere og jeg regner med ingen her blir fornærmet, og typen vet jeg ikke er rasist, men at jeg gjør det kun for enkelhets skyld.

Det er ingen som er stygge med abbobarn, de blir behandlet som andre barn (utifra det jeg har sett), det er ingen som dømmer en abbounge bare fordi h*n er abbo. Det er først når de når tenårene at folk begynner å stille krav om at de skal oppføre seg som folk, og de fleste gjør det ikke noe som betyr at da er det slutt på dullingen fra voksne.

Klart det finnes rasister her, som i alle land, men det er et hav av asiater her også, og de klarer seg fint, til tross for at det finnes enkelte rasister her.
Har du gjort deg noen formening om hva du skal bruke som substrat i Lotech/Walstad-prosjektet ditt?
Pussig at du nevner det, for jeg skulle akkurat til å skrive om det.

Jeg har kommet til at det ikke blir noe walstad-kar for øyeblikket. Jeg har ikke det jeg trenger, og jeg har ikke noe vindu å sette karet i. Vinduskarmene er for små og vi har ikke noen benker som står foran vinduer, og alle vinduene er stort sett tildekket for å kjøle ned huset.

Så jeg puttet bare litt sand og en hule i 15 literen. Den hadde allerede en dott javamose og litt vasspest. Den har ikke filter for øyeblikket, så det med planter som filtrering er jeg litt interessert i å prøve. Det er et par små eplesnegler der nå, og jeg vil stikke og kjøpe en gul kampfisk i morgen, og kanskje litt flere planter.

Så man kan vel si det er lotech, med kun leselampe som lys og uten filter, men er ikke akkurat walstad

Men jeg vil definitivt sette opp et walstad-kar en gang i fremtiden. Kanskje jeg skal kjøpe en bolle/vase eller noe som passer i de smale vinduskarmene. Vi har pottejord ('potting mix') stående, samt økologisk 'garden soil'. Vet ikke hvilken av dem som er best, eller om jeg skal kjøpe jord beregnet på hagedammer som jeg så var nevnt et eller annet sted... Og skjell har jeg sett nevnt flere ganger, de skal visstnok blandes med jorden?

Hvordan går det med ditt walstad-prosjekt? Så du hadde ombestemt deg med tanke på å dyrke ris, og det tror jeg nok var en god ide
Mitt prosjekt har stoppet opp ved valg av jord. Det jeg tror er mest optimalt, matjord, er litt vanskelig å få fatt på akkurat nå. Men jeg lurer på om jeg skal gå for en eller annen jordblanding med torv, som det går å få fatt på nå, og se hva som skjer med ph etc.
Walstadtanken er jo mer en filisofi og konseptbeskrivelse enn en absolutt metode. Så hvis man har fattet essensen, la planter forbruke nitratet som fiskene produserer, er det bare å gå sin egen vei. Jeg har faktisk lurt på å bruke lecakuler i jorden for å forhindre at den pakker seg for mye, men er som ofte på tynn is her.

Når det gjelder risdyrkingen er det ikke skrinlagt, men jeg tror ikke det blir i en Walstadtank sånn til å begynne med. Jeg har risfrø på vei og når de er her er det bare å fortsette i gang prosjekt rislapp. Når jeg etterhvert har fattet hva dette innebærer kan jeg vurdere om det er aktuelt å lage en lotech-rislapp.
Men først må jeg finne ut av hvor lenge planten kan tynes før blomstring, egenskaper som vannplante etc. etc.
Mvjnz
Vi har pottejord ('potting mix') stående, samt økologisk 'garden soil'. Vet ikke hvilken av dem som er best, eller om jeg skal kjøpe jord beregnet på hagedammer som jeg så var nevnt et eller annet sted...


Velg den økologiske. Jeg tipper pottejorden er tilsatt ekstra næring, ettersom den nettopp skal brukes i potte, fordi den begrensede mengden jord en plante har i en potte må inneholde en del ekstra.

Forøvrig veldig interessant lesning om aboriginerne i de siste innleggene her. Jeg liker historie, jeg Jeg visste ikke at det var slik med dem i dagens Australia, faktisk.

Humunukuapuaa
Mitt prosjekt har stoppet opp ved valg av jord. Det jeg tror er mest optimalt, matjord, er litt vanskelig å få fatt på akkurat nå. Men jeg lurer på om jeg skal gå for en eller annen jordblanding med torv, som det går å få fatt på nå, og se hva som skjer med ph etc.


Hva med å blande ut jorden i såkalt "orkidèjord" som hovedsaklig består av bark (det er ikke jord, egentlig) ? Du får det i alle blomsterbutikker.
Kanskje du kan blande ut med såkalt kaktusjord? Den er sandblandet og relativt mager jord, tilpasset de vekstenes behov, men den er luftig pga sandinnholdet.
Jeg holder noen orkidéer og kjenner til ulike orchidsubstrat. Som oftest er dette bark, sphagnum mose og evt perlite etc., men hvis jeg ikke er helt på tur så vil også bark være pådrivere for senke pH. Dessuten har vel bark relativt god flytevne, så jeg tror ikke det er tingen i her.
Konseptet går vel ut på at det helst skal være matjord (topsoil) og ikke noe halvkompostert torvblandet kunstgjødslet humbug. Men ser at det nevnes "unsterilized garden soil, potting soil or topsoiI" så jeg er fristet til å gå for noe jeg kan få fatt på nå.
Leca flyter, bark flyter og kaktusjord jeg har vært borti er blandet med små lecakuler Tror jeg også har vært borti kaktusjord blandet med vermikulitt, den flyter også, men trekker vann og vil nok synke etterhvert
Er ikke 'top soil' det samme som 'garden soil'? Det spiller kanskje ikke så stor rolle hvaslags jord det er, bare det ikke er giftig og ikke farger vannet altfor mye. Litt brunt vann må man vel regne med når man bruker jord?

Ville uansett testet vannet før jeg puttet noe levende i karet...

Men siden det er en filosofi mer enn en metode kan man vel si at 15 literen nå er et walstad kar...?

Top soil er den jorden som feks. ligger på jordene, men kan også være det øverste jordsmonnet uavhengig av jordtype og kvalitet. Garden soil er vel mer en fabrikkert blanding. Er dessverre ikke helt gartner.
Hadde det ikke vært for at det er frost i bakken ville jeg gått til en økologisk bonde og spurt om en pose med jord fra åkeren. Men nå ble det en pose vanlig blomsterjord. Så får jeg heller vurdere om jeg skal gjøre det om med matjord senere eller i en evt. ny tank. Det er viktig å komme i gang mens det gnistrer.
Jepp, hvis man ikke gjør det med en gang blir det gjerne utsatt og utsatt til det blir glemt.. Hvertfall slik det er her
Hei!
Hvordan går det med hvitprikken? Har medisinene tatt kværken på parasittene?
Tok vannbytte og medisinerte en siste gang i 90 literen nettopp. Skulle egentlig vært gjort i går kveld, men jeg holdt på med de andre karene til klokka var rundt 12, og hadde endelig satt meg ned med et glass kald brus og det var så deilig, så kom jeg på at 'jeg må jo ta 90 literen også' og deretter 'meh, gjør det om en liten stund', men så glemte jeg det og gikk og la meg og først etter jeg halvsov kom jeg på at jeg hadde glemt det. Og da tenkte jeg 'meh, gjør det imorra tidlig'.

Så da ble det slik

Og nå er det gjort, og bøtta og slamsugeren står nå i klorvann, slik at jeg kan bruke dem til andre ting. Klorer også bøtta og slamsugeren jeg bruker til kampfisken, siden jeg ikke vet hva som foregår der. Halefinnen hans har verken blitt verre eller bedre, og jeg har tatt daglige vannbytter/slamsuging bare for å være forsiktig.

Men han virker helt frisk og det er ikke noe tegn til hvitt på halefinnen, men kanten ser godt slitt ut.

Smaragdinaene har hatt lav vannstand ganske lenge nå, og hannen lager stadig nye skumreder, men noe yngling har det ikke blitt. Så jeg har bestemt at jeg skal heve vannstanden til et normalt nivå, og heller bruke plastkaret til yngling. Flytte hannen over, la han bygge skumrede, fore opp hunnene, og flytte over en av dem når hun ser klar ut. Tror det er bedre enn å få masse yngel i karet der alle går til vanlig.

Men hannen kan ikke flyttes ennå, siden gullfiskene og danioene fremdeles bor i plastkaret. Dammen ble tømt på lørdag, men er nå helt full igjen pga regnet, og det er masse vann under damduken som presser den opp.

Hele damduken må taes ut, vaskes/skrubbes og hullet tettes. Deretter må jeg finne ut hvilket filter jeg vil ha, før fiskene kan flyttes tilbake. Og det med filteret har jeg ikke funnet ut av ennå.

Jeg vurderer en slik powerhead som man fester en slik stor, svart svamp på, men som typen påpekte vil svampen bli full av gørr og gå tett og filteret vil være ubrukelig. Og hvis jeg vil rengjøre filter en gang i uka kan jeg like gjerne bruke det gamle filteret.

En slik tønne som står utenfor dammen kunne jeg også godt tenkt meg, men de er dyrere enn jeg hadde tenkt.

Så jeg aner fremdeles ikke hva jeg skal gjøre. Faktisk kunne jeg godt tenkt meg et digert kar å putte gullfiskene i, og kvitte meg med dammen, men det kommer nok ikke på tale. Da må jeg spare noen måneder til, og typen vil aldri tillate et digert kar, siden vi ikke har noe sted å sette det...

Meh.
Jeg har vært slem i dag:/

Jeg gikk til dyrebutikken for å kjøpe meg en gul VT kampfisk. De hadde fire stykker, så jeg brukte ca et kvarter på å velge ut den jeg likte best. Alle hadde sjarm, den ene hadde noen blå flekker på finnene, noe jeg likte veldig godt, men hadde veldig ujevne skjell som viste veldig godt pga de var svarte i kantene. En annen hadde veldig mye svart på kroppen. Så da stod jeg igjen med to stykker. Den ene hadde bedre finner enn den andre, men den var også så lys at man så masse blodårer inni den, noe jeg syntes var litt ekkelt. Den siste hadde en varmere gulfarge, men ujevne finner.

Til slutt valgte jeg den sistnevnte, bare pga blodårene hos den andre. Den hadde penere form, men jeg orket bare ikke å se på de blodårene.

Og så falt jeg for en til... Den var mørk blå med litt lysere finner og blodrødt på de fremste finnene,, hva heter de igjen? Selv om fargen er pen, var det faktisk at den var så liten og nett som tiltrakk meg mest.

Jeg burde ikke ha kjøpt to. Seriøst, det var utrolig dumt av meg... men de er jo så pene

15 literen var allerede tiltenkt den gule, men den blå er jeg ikke helt sikker på. Eller dvs, jeg har jo bare ett valg, og det er 22 literen som står på pulten min, men der hadde jeg egentlig tenkt å putte en hunn eller to.

Hunnene kan jo alltids bo i 90 literen, når den blir friskmeldt. Men jeg tror jeg trenger et kar til... Jeg har alltids noen beholdere de kan bo i midlertidig, men aller helst vil jeg jo ha dem på utstilling slik at jeg kan beundre dem hele tiden

De er fremdeles i posene, men skal få tatt noen bilder senere.
Tilfeldig bekjentskap
© Amund Berg Hansen
Reklame for plussmedlemskap