Marens akvarieverden (side 42)

En billigløsning kan være å montere noen 90 gradersbend på utblåsningen. Dette vil gi pumpen mer motstand og følgelig mindre gjennomstrømning.

-Tim
Tim
http://www.aquamanias.no/kategori.php?kategori=197&subkategori=18&subkategori2=146 Du kan sjekke målene på disse. Alle utenom den minste har justering. -Tim

Synes disse bråker fælt jeg
Hører dem ikke dersom de er under vann. Bråker bra i overflaten ja.

Har en nr.20 selv.

-Tim
Hvor lenge har du hatt de, Sølvi? Det kan jo være av den sorten som bråker over tid..?

Jeg må spørre om et sikkert veldig dumt spørsmål, men hva mener du med "90 gradersbend", Tim?
MarenB
Hvor lenge har du hatt de, Sølvi? Det kan jo være av den sorten som bråker over tid..? Jeg må spørre om et sikkert veldig dumt spørsmål, men hva mener du med "90 gradersbend", Tim?

Dette er et eksempel på et plastrør med 90 graders vinkel

Hvis man monterer sammen flere slike, hver sin vei etter hverandre, vil du "hemme" gjennomstrømmingen siden vannet må runde hjørner flere ganger. Dermed; noe dempet/svakere stråle ut av filterets utblås.

(men du må selvsagt bruke rør av typen som passer til filterets utblås/dimensjoner)
Da kommer vi til den delen som er litt flaut... Står det i en bruksanvisning hvilken størrelse det er, eller må jeg bruke den "fantastiske" matte-kunnskapen min? 1 ting til, er det å få kjøpt i Norge?

Kanskje er det flere duppedingser jeg skulle ha bestilt og kanskje jeg skulle ha sendt en bestilling til Danmark... *tenke*
De fleste filtere har velkjente standard mm dimensjoner. Jeg vet bare dimensjonene på diverse Eheim modeller, men har det for meg at Juwel har sine egne mål på alt mulig. Jeg kjenner ikke dimensjonene på dem, dessverre, men sikkert andre som vet det.
Det finnes bend som er laget til Juwel og det er de du må bruke ,de andre vil nok neppe passe .

Jeg har hatt denne sirkulasjonpumpen i mange år i et 190 literskar og den bråkte like mye. Men etter en tid venner en jo seg til den lyden, men det er jo en annen sak. Hadde ikke gått for den flere ganger.

Har jo sirkulasjonspuper (Tunze) i saltvannskaret og de bråker ikke i det hele tatt,men selvfølgelig ,de koster noe helt annet

Du har jo heller ikke bruk for den sirkulasjonen så skjønner ikke helt problemet ,du vil ha mindre sirkulasjon så det må løses på en annen måte. Du kan ikke bare bruke den utvendige da ?
Jeg tror kanskje det har blitt litt misforståelser her...
Jeg har dette juwelkaret med innebygd filter som jeg bruker. Problemet er at vannet som kommer fra ut-blåseren er innmari voldsom. Den spruter nesten vannet ut av karet om jeg stiller den oppover! Jeg har guramier i dette karet og i morgen blir det fler og de liker lite strøm i vannet. Derfor har dette utblåset blitt ett irritasjonsmoment da den ikke kan stilles ned slik at vannflata blir roligere, ikke bølgelignende-tilstander slik som den var.

Jeg har nå løst det på den måten at det har blitt puttet litt blåsvamp inni selve røret på utblåseren og vannet er mye roligere nå

Billig og enkelt!
mona o
Jeg kan anbefale en stillegående luftpumpe: [URLBLOCK1]. Det er den luftpumpetypen jeg har vært borti som er mest stillegående. Og jeg har jobbet meg gjennom en hel del! Hvis du velger den som pumper 350 L/T så klarer den å drifte to luftesteiner. Du kobler på en passende lengde luftslange på luftpumpen, så setter du på et [URLBLOCK2], setter en ny lengde luftslange på hver av de to T-stykke utgangene, og så setter du på en luftestein på hver av de slange-endene :)

Du har ikke tilfeldigvis noen luftpumper til overs, Mona?
Jeg var heldig og fikk 1000 kroner i dag!
Nå er det bare vanskelig å finne ut hva jeg skal bruke de på

Jeg tenker:
UV-filter
Luftpumpe
røtter
nytt filter
fisker

Div utstyr som nye dråpetester, filtermateriale. y-fordeler osv.

Det er uendelig mye å bruke penger på og i tillegg har jeg ikke fått betalt for karet enda...:/

Jeg har lagt ut annonse ang UV-filter her og på nettakvariet. Jeg vet ikke hvor lurt det er å kjøpe bruktt, men får se hvordan det blir. Tror egentig ikke jeg får respons på den annonsen.
Jeg tenker jeg legger ut ang luftpumpa også. Det skader jo ikke!?!

Jeg har fått rengjort 33Litern i kveld og skylt grusen grundig, slik at den skal være fri for alger. Jeg tenker egentlig på å bare bytte ut grusen likevell da jeg har mye til overs liggende. Når det gjelder armaturet, så kjenner jeg ei som har akkurat samme karet bare i sort. Hun har slik blå lysrør, men jeg håper det duger likevell! Jeg aner ikke om fiskene reagerer på det, men hennes fisker har gått uten problemer i hennes kar i alle fall

Mulig det blir noen som skjekker inn for kort tid i 33Litern neste uke, så da må jeg prøve å ha ting klart! Jeg mangler litt planter, men mener jeg å ha resten. Litt skummelt er det, å ev passe andres fisker. Jeg vil jo unødig ta livet av dem! Jaja, det går sikkert bra. Tror jeg må putte oppi 2 amanoreker som kan hjelpe til med å holde karet litt rent.
Nå er karet på oppe og går og ting er plassert på ok steder. Det er ikke slik jeg skal ha det som ett sluttresultat, så her vil jeg gjerne ha maaaange synspunkter og tips!

Jeg har tatt bilder av hele karet og 3 deler av det. Det er ei rot som henger opp-under lokket, den har enda ikke sunket så det er grunnen.

Her er hele karet. Til venstre holder sjokoladene til, i midten pygmeene og til høyre Coryene
[External Image]

til venstre i rota på sideglasset står "favorittrota" til sjokoladene
[External Image]

Midten. Ingen tegn til kirsebærrekene, men de skal være nedi mosen... Ikke rart de ikke tør komme fram når pygmeene holder til der..
[External Image]

Jeg flyttet alle sjokoladeguramiene i dag Det ble en suksess! Jeg tenkte først å prøve med 3, men så fort at de trenger å være sammen, hele gruppa for å fungere i dette karet. Jeg har ikke föret noen fisker i dag da jeg er redd for belastninga til filteret. Mulig jeg er superforsiktig, men det er bedre enn å få dårlig vannkvalitet.

Jeg har sikkert sittet 3 timer eller noe i nærheten i dag og sett i karet. Det er virkelig mye som skjer oppi der på flere plasser. Coryene er fortsatt i "ekstase" og danser rundt omkring. De holder seg mest i den høyre delen.

Pygméguramien testet litt grenser på Sjokoladene i begynnelsen med tendenser til finnenapping, så jeg satt og hadde høy puls mens jeg fulgte med. Jeg var derfor spent når jeg kom tilbake for 2. gang i kveld, hvordan det hadde gått, men da var alt i skjønneste orden og Sjokoladene koser seg virkelig!
De begynte faktisk å patrulere litt i karet, svømmende på rekke og rad bortover glasset, virkelig gøy å se på! Fargene de viser nå er virkelig flotte!! Det er bare så vanskelig å få vist det på bilde

Pygmeene er i full gang med reir og frierier. Det er ikke måte på hvor ivrige de er på damene, spes den ene hannen som har hatt mest suksess med sine prosjekter tidligere!
Jeg ble nesten vitne til lek hvor hannen presser ut egg hos en hunn, men de ble desverre forstyrret midt oppi. Spennende er det likevell

Jeg er svært fornøyd med at det ser ut til at jeg har lyktes med å bygge opp ett kar som fungerer med de fiskene jeg vil ha, at de går godt sammen!
I morgen skal jeg begynne å innrede 110Litern til karantene for perleguramiene. Da blir det flyttings av filter og plater.

Jeg har også fått tak i lysarmatur til 33Litern i fall det skulle bli noe "dario dario"-hunner. Det er vel neonlys i den, men jeg håper det vil gå fint! Der skal jeg skifte grus i første omgang. Det er ellers vasket og klart til bruk.

Jeg har vel sånn halveis bestemt meg for å kjøpe UV-filter nå... men ikke helt sikker likevel... Vanskelig dette når ting koster så mange penger:/ Samtidig MÅ jeg ha ny luftpumpe på badet, for man blir helt sprø av duringa slik det er nå!
Jeg håper jo på en utskrivelse rundt 10.august, så da er det ikke så veldig lenge til heller.
Jeg har lagt ut annonser, men uten respons hittil.

Her er høyre del. Det er egentlig rota til viftereka, men den er ikke god nok for bruk slik den er nå. Viftereka har i alle flall ikke vist noe særlig interesse for den...
[External Image]

Her er en del av sjokoladegjengen som henger på favorittplassen..
[External Image]

Er det dette som er lotus? Er liksom ikke helt sikker:S
[External Image]
Jeg har vel glemt å nevne at jeg tenker å kalle karet "Marens Juwel". Kommer ikke på noe annet spes akkurat nå, men det kan alltid forandres

Her er den ivrige hannen i den gedigenende flyteplanten som han liker så godt. Det kan jo love godt for ev yngel iom at det er mye mat på planten og at det er mye mose i nærheten
Det var veldig vanskelig å få bildet bra synes jeg..
[External Image]

Dette er altså statusen for karet nå, men jeg vil virkelig ha innspill og ideer! Mulig jeg legger den ut på Design/Aquascaping ellers!
Akavari
syntes det så veldig bra ut . så ut som det var god størelse på røttene og plantene var plasert inntil røttene..syntes det skal vere planter i nerheten av røttene ..skal det vere flyte planter ,du har kansje skrevet noe om det men husker ikke ..
Jo da, jeg har 2 typer flyteplanter Pistia og den andre jeg aldri husker navnet på utenat.

Jeg föret fiskene godt i dag og er derfor spent på hvordan vannverdiene vil bli, om filteret vil bli for hardt belasta. Hvor mange timer etter föring bør man vente før man tester om det er endringer i vannverdiene? Jeg bruker Tetra sine dråpetestere, tenkte å bruke de opp før jeg går over til JBL og jeg vet de viser nitritten når det har gått litt for langt...
Hei Maren, jeg synes bildene dine er fine. Fortsett å legg ut bilder fra karene dine.

Den andre flyteplanten er sikkert gulrotgress?, når du får overskudd av pistia kan du godt sende meg en PM så kan jeg komme og hente, jeg har sikkert noe å bytte med. Jeg har forresten store mengder einerrøtter i en stamp ute du kan får noen av de? Jeg har brukt noe i et kar i et par måneder uten problemer.
Hei darwin!
Du skal selvfølgelig få Pistia når jeg får de til å formere seg! Den andre planten er ikke gulrotgress, men Ceratopteris pteroides. En utrolig fin flyteplante som passer veldig bra i kar med fisker som vil ha litt "tak" over hodet eller en plass å plassere ett rede Du kan få litt av den når jeg får litt mer av den selv.
Jeg har mistet så mye i det siste etter div algeangrep, men håper det snart blir mye avleggere av moder-planten

Einerøtter hørtes spennende og skummelt ut! Er det trygt å ha i karet? Det er sikkert fint å se på og fint for fiskene. Jeg skal gå og se litt på profilen din om du har bilder der?
Om det er trygt er jeg selvfølgelig interesert!
OMG.... det forklarer hvorfor jeg ikke får "gulrotgresset" mitt til å vokse i undervannsform, det er en annen art i samme familie. Det forandrer en hel del.

TomC bruker einerrøtter i sine kar, mener han skrev at han hadde brukt ferske røtter med kun harmløs sopp som bivirkning. De jeg har hentet vet jeg har vært døde et par år.
I sommer fant jeg en utrolig fin rot på stranda hos svigers den veide sikkert 50 kilo og så ut som en edderkopp. Tror de trodde jeg var gal der jeg dro den med meg og ulykkelig måtte konstatere at den var for stor for bilen. Den står nå i ei myr i påvente av motorsag eller et gigantisk kar ala saltvannskaret på TAM, må bare vinne i lotto først.
Legger ved to bilder av noen røtter tatt på gårdsplassen så får du et inntrykk.

Og da ble det plass til et skrytebilde av en bitaeniata hann også ; )

Juwelen din har blitt kjempefin Maren! Likte innredningen din veldig godt. Gleder meg til flere bilder kommer. Venter spesielt på bilder av coryene dine jeg vet du.. hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap