Revestrekenes akvarieverden (side 42)

[External Image]
Polystictusforviklinger... de tre vi kjøpte på en auksjon her hjemme viser seg å være den "ekte" Corydoras polystictus (se bildet over) og de er mer rødgylne i fargen enn de vi hentet i DK.

[External Image]
De vi hentet i DK er viltfangede fisk med betegnelsen C. polystictus "Panatanal" og muligens er de en egen art, Kim i DK skal sende prøver av sin gruppe til DNA-analyse. Bildet viser tre av dem side om side...

[External Image]
de VF er ulike både i fargenyanser og mønster

[External Image]
en småprikket utgave med grønne fargenyanser

[External Image]
og til slutt en som er mer grå i fargen.
Nå har vi hatt vår hittil største fiskekrise... Corydoras sp C121 ble syke for ca 14 dager siden Det begynte med at de var oppe og snappet luft hele tiden, så ble de mørke i fargen, begynte å klø og sluttet å spise. Jeg testet alt jeg kunne av vannverdier men alt var normalt og de andre artene i karet oppførte seg som vanlig. Vannbytte og luftestein hjalp ikke så jeg behandlet dem med Esha Hexamita som virker antibakterielt og skal knekke noen parasitter. Coryene kviknet litt til under kuren men da den var over var de minst like dårlige igjen, enda mørkere, innsunkne øyne og enda mer apatiske, og to voksne døde dagen etter Vannbytte og Esha 2000 hjalp heller ikke så da ble siste utvei en behandling med JBL Furanol. Jeg tappet ned karet 1/4 og tilsatte medisin for fullt kar (160l), lot dette virke i en halv time før jeg fylte karet opp igjen. To cory lå døde i karet morgenen etter medisineringen men alle de andre ser heldigvis friske ut i dag, 4 dager ut i Furanolbehandlingen. Etter endt kur skal de få et allerede innkjørt bøttefilter som går i et annet kar da Furanol kan knekke filterbakteriene.

Jeg vet ikke hva som plaget C121, kanskje det er et slikt "nyinnflyttet fisk-problem" da de andre i karet ikke viser noen tegn til sykdom?
Isj det der er så innmari kjipt! får håpe det snur nå altså! Krysser fingre for att det går bra med dem
Åh, hjelpes... Håper virkelig det går bra med resten! Pussig at det bare skulle ramme disse, og ikke de andre i karet?
Det ser ut til å gå bra med C121 heldigvis, nå mopper de rundt som coryene skal, fargene er fine og de har sluttet å hente luft i overflaten Jeg har lest at nyinnflyttet fisk kan bli syke av bakterier de gamle innbyggerne har og er vant til, kanskje det er forklaringen på hvorfor kun C121 ble syke?

[External Image]
I går oppdaget jeg yngel i karet tukano'ene deler med CW032, jeg syns de har tukanofasongen men er ikke sikker enda. Er det tukano så er de 4 uker gamle nå, og klarer de seg fremover tror jeg det blir førstegangsoppdrett i Norge og det hadde jo vært morsomt

[External Image]
I går fikk vi noen nye langneser i hus, 10 unge Corydoras condiscipulus.
Dette er F1 fra Monas kull og de er bare superflotte

Alltid moro med nye fisk har klekket det en haug små eplesnegler som jeg håååper jeg skal klare få til og vokse opp
Har bladd meg litt gjennom tråden nå, så mange utrolig flotte arter dere har! Spesielt C.equesene er jo utrolig flotte. Elsker at de er helt trillrunde, hehe Mange flotte bilder i tråden også.
Lena, gratulerer med minisnegler, de er jo artige da
Tusen takk Sarap, det er maaange flotte coryarter
Bildet av den lille yngelen fra tukanokaret viser en tukano sier Kim (oppdretter av de voksne)

[External Image]
Her er en av de "hjemmelagede" CW032 ved siden av en Tetra Tabimin, ikke store fisken enda men voksenmønsteret er på plass

[External Image]
Condiscipulus'ene ser ut til å trives, og stimer rundt som nyinnflyttere flest

[External Image]

[External Image]
Til slutt en ung C121 som ligger på et lotusblad.


Grattis med nye coryer ,utrolig flotte

Godt å høre at det går bra med C121 og yngel på
Ttukanoène, litt ekstra stas siden ingen har drettet de i Norge før også da
Takk Sølvi, jeg har hatt lyst på condiscipulus en stund og er glad de er i hus
C121 ser heldigvis helt fine ut nå så jeg håper sykdomsutbruddet er over. Den lille (eller de) tukano'en tøffer fortsatt rundt i karet. Den er bitteliten for alderen men det er ikke så rart da de voksne også er små, nesten for dvergcory å regne

I kveld stengte comptahannen en hunn inne i hulen igjen. Han er flink, tar seg en uke eller to med pause imellom kullene og det er bra så får han spist og kommet seg i form før neste runde med barnepass ))

Jeg plukket noen C134-egg her om dagen og i kveld har fire av dem klekket. Det går også en Blue Pearl-reke med egg i karet til C134, jeg krysser fingrene for rekeyngel
[External Image]
I morgen er de tre (eller fire) små Nannostomus eques'ene 8 uker gamle...

[External Image]

[External Image]
De har vokst en god del, her er en ved siden av silikonfugen i karet, knipset i går...

[External Image]
og her en 8 dager gammel yngel ved den samme fugen

Utrolig morsomt og se at fisken er helt lik, bare stoerre..
Noen hastatus-bilder...
[External Image]
Bitteliten cory med store barter...

[External Image]
de fleste har sorte ringer rundt øynene og da ser øynene dobbelt så store ut...

[External Image]
her deler de en mallepille på størrelse med Tetra Tabimin



sissimor
Åh, så søte de er :D


Det er en skikkelig artig coryart og jeg håper vi får våre i lek etterhvert, de har ihvertfall lagt godt på seg etter at de kom i hus
Plussmedlem
Like forelska hver gang jeg ser bilde av Condiscipulus og C121 Og er ikke lite flott den sistnevnte heller...
Tukanoyngel
[External Image]
Yngel i tukanokaret, 4 1/2 uke gammel og 1 cm lang, og tukanofasongen er på plass...

[External Image]
En voksen hann som fasongsammenligningsgrunnlag

Det er flere yngel i karet, i varierende størrelse fra mikroskopisk og oppover til 1 cm.
Plussmedlem
De likner veldig på hverandre
Mer tukano
[External Image]
Nå er yngelen litt over 5 uker gammel og man begynner å se antydning til striper, masse små pigmentflekker som til slutt vil danne mønsteret den ender opp med som voksen.

[External Image]
Et forferdelig dårlig bilde men man ser ihvertfall pigmentflekkene som er samlet i en påbegynt stripe over "skulderen" og en kommende maske

[External Image]
De voksne tukanoene er skikkelig sjarmerende, de er jo bittesmå og så svømmer de ikke som andre cory... de hopper/spretter rundt på bunnen i karet, og noen ganger ser det nesten ut som om de går med bukfinnene ))

[External Image]

[External Image]
Detalj

[External Image]
Til slutt en hel tukano
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap