Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 42)

Vi er flere som er spente på fortsettelsen
Glasslister!!!
Takk jenter, nå var jeg jo bare helt nødt til å komme ett skritt videre. Skred til verket, det digre glassflaket sto i garasjen bak pingpongbordet, så da alt var ryddet til side ble garasjegulvet det eneste mulige arbeidsbordvalget. Ikke akkurat det lureste stedet å leke glassmester ;o)

Men jeg fikk det til! Først en "prøvelapp", nå passer kanskje ikke den glassplaten helt til akrylboksen lenger, det ble litt Prøysens "det vil hun sikkert ha, da blir hun sikkert glad". Men det gikk jo, så storskiva (100x150 cm) ble lagt ned og målt og den aller første lista gikk helt fint bortsett fra at stålvinkelen skle så lista ble for smal i den ene enden. Den neste skulle rette opp feilskjæret, nå vet jeg ikke om det var kvalitetsglasskutteren fra Clas Ohlson eller armstyrken som sviktet, antagelig en kombinasjon, da jeg snudde glasset og banket forsiktig langs kuttet knakk det av et helt hjørne. Skitt samma, er ingen glassmester tapt i meg uansett, det ble to perfekte lister!

[External Image]
Så flink du er! Skikkelig imponert her jeg sitter

Kanskje jeg skal tørre å prøve selv snart da kanskje, har jo både glass og kutter liggende? Har studert en meget lærerik video på Youtube fler ganger...
Flinka!! Du er litt av en handy-woman :0)
Kanskje jeg skal ta bort juwel filteret og lage meg et av blåfilter?? Blir jammen inspirert av deg ;0)
Takk takk, føler meg faktisk litt flink selv også nå, glass-skjæring sto vel ikke øverst på ønskelista over ting å lære. Youtube tenkte jeg ikke på, sto og stirret da Terje skar til lister på Dahls, lærer mye av å følge spent med. Sikkert veldig morsomt for ham stakkars...

Står igrunnen alltid og stirrer og stiller plagsomme spørsmål når noen driver med noe jeg ikke kan. Spurte jeg om noe hjemme, var svaret alltid "Se her, sånn", og så forventet de at jeg kunne det etter å ha sett det en gang. Veldig nyttig triks å ha i verktøykassa :o)

Men å bytte ut Juwelfilteret Kamilla, tjener du noe på det tro? Hører til blant dem som synes den løsningen er så godt som like smart som hjemmelaget. Ikke like lett å skjule kanskje, og i en 450-liter er det plass til boksen, så jeg har muligens ikke uttalerett :o)
Ikke meninga å kuppe tråden din, men her er videoen jeg tenkte på...

Læringsteknikken din er den samme som min skjønner jeg; observere noen gjøre det i praksis, og så prøve selv! Evt studere resultatet for så å prøve selv, men det funker ikke alltid. Men lærte meg å strikke på den måten...
Er ikke kupping det vel, bare nyttig utfylling av det vi surrer med her :o)

Nå sitter jeg på en laptop uten lydkort så jeg vet ikke helt hva damen sier da hun banker i glasset. Det herren hos Dahls gjorde (og i praksis funket det også sånn her ved første forsøk) var å snu glassplata og knakke forsiktig langs risset så det ble sprekker, snu igjen og så knekke forsiktig. Den tynne plata jeg øvde på først fikk helt rene kuttflater uten knakkeøvelse, på det tykke glasset blir det hammerslag liksom, men det spiller jo ingen trille når man bare skal holde på plass en blåmatte. Litt sliping, så er alt i orden...

Artig å høre at det finnes nysgjerrigpetraer i Trondheim også. Nå vet jeg hva håndverkere mener om folk som skal ha et ord med i laget på deres fagområde, men jeg har enda ikke hatt noen i hus som ikke synes det er moro å fortelle om faget sitt så fort sjokket over gråhårede fruer med kvalifiserte spørsmål og nesegrus beundring over symmetriske spikerslag i gerikthjørnene har lagt seg. For sånt gjør en god snekker av yrkesstolthet, ikke fordi han tror noen legger merke til det. Moro å lære av flinke folk!
Jeg har også en glasskjærer fra clas ohlosn liggende, men fant ut at glasslister fra glassmestern var mye enklere... Og de siste hjørnefilterne jeg har laget så har jeg brukt slimlinebakrunn i stedet for glasslister, og det ble mye penere, og mye enklere å skjære til selv :o)

Forresten bra å høre at det ikke bare jeg er som sliter med å komme hjem med nye reker og fisk når jeg egentlig skulle ha noe helt annet :o)
Har jo dilla på disse sugekoppene jeg da, og de fester ikke på annet enn glass. Tror jeg...

Nå ble jeg så opprørt over Sissimors Karma at jeg fikk grunnet alle listene i entreen, aldri så galt at det ikke er godt for noe! Har også forvellet brokkolistilk, det synes sakura og Amano er god spise, og den minste L213-sniken er trill rund. Kanskje fordi den digre artsfrenden ikke aksepterer annet enn squash. Lurer veldig på hvem som er hva av de to...

Alle eplesneglene bare elsker brokkoli, de har reparert transportskadene og vokser som bare det. Tror egentlig ikke den 54-literen kan settes på loftet, de må jo ha et sted å bo alle sammen! Og da må det jo finnes en plass ett eller annet sted...
96-litern har fått moonlight
Vi har fått lys ute og i kjelleren igjen, så jeg har sluppet å male. Ble så lettet over det at jeg klistret på plass månelys i det nye karet. For toppen lå på spisebordet, hvor resten av akvariet er vet jeg ikke helt, det dukker nok opp. Snart. Da kanskje jeg finner sennep og noe mer egnet fottøy enn sandaler også. Det gleder jeg meg til!

For nå må det snart bli orden på akvariene. Hadde ikke hjerte til å forvise eplesneglene fra brokkolistilken, så bløthjertet skal jeg aldri mer være for du verden så søplete det ble!

De er jo fine da, og har fått tilbake den flotte schvungen på hattebremmen alle sammen.
[External Image]

Bumsa II var jo skikkelig skadet og er til min store glede skikkelig reparert. Her har den pyntet den fine nye kanten sin med en liten skivesnegl i anledning dagen ser jeg plutselig. Samme brokkolibit som på forrige bilde. Angrer!
[External Image]


Den aller siste korsedderkoppen som fortsatt bor ute. Resten har benyttet seg av at utgangsdøra mer eller mindre står åpen hele tiden og har flyttet inn. I nymalt entre.
[External Image]

Fantastisk mønster egentlig...
[External Image]
kjempesøte snegler, haha åsså med en koselig liten pyntesnegle på hatten sin, hahaha. ..åsså fikk jeg frysniger av edderkoppbildene, fyyysj så ekkelt. Men måtte jo titte, hahah fysj.

Må bare høre, så håper jeg ikke er helt på jordet her nå, men hva i all verden har du gjort for å få den hvitfargen på brokkolien?
Brokkoli har den fargen helt av seg selv den, midt i den tykke stilken. Kutter den i skiver og forveller lett, mumsemat for maller og reker også. Ikke like godt som squash, men helt akseptabelt :o)
Se der ja, haha, verre var det ikke!
Nå leser vi vel alle hverandres tråder, og i stedet for å skrive en mengde svar over alt bare faller jeg sammen i krampelatter her jeg sitter. Rita har vært kjempeflink og er nesten ferdig sortert, Sissimor tenker og tenker mens hun er superflink og snekrer og snekrer, Sølvi tørker opp vann etter å ha fikset noe forferdelig, Siande har vanskelig for å bestemme seg mens Black_Flys ser ikke snurten av de oransje, Kamilla flytter om på fisk i vilden sky mens Grapejuice silikonerer og tror hun vil ha kardinaltetra, Emil ønsker seg reol og Tinky har et kjempeeplesnegledillemma, Anders og alle andre har ikke plass til alt som står på ønskelisten og de som har plass fyller opp for harde livet med yngel og ny fisk enten de sliter med sykdom eller ei, jeg skriver lister uten å bli det aller minste mer bumpete og finner hverken håv eller akvarium, og da er sikkert ikke engang halvparten av alle trådene på abonnementslista nevnt. Det er høst. Ikke et kjedelig øyeblikk. Nå starter auksjons-sesongen, hva gjør vi da tro?
Ja er det ikke morro å følge med på en rekke tråder, og finne ut at de andre er like gale og ubestemmelige som en selv? For ikke å snakke om Inger Annes historier fra saltvannsakvariet, som gjør at jeg nå har ekstremt lyst på pussereke! Stod leeenge å tittet på dem på TAM i går, og kom meg ut av butikken uten, selv om de hadde et demokar veeeeeldig billig...
Trodde ikke mine egne øyne da jeg åpnet denne lenken, så mens jeg er i det muntre hjørnet: Snublet over boka på høyre side mens jeg rotet rundt her inne, bladde litt, og falt sammen i krampelatter igjen, på side 110 sto det skrekkfilmoppskrifter! Trodde jo først det var på sneglemat, men det var altså "Man-tager-3-dl-eplesnegler-en-spiseskje-sitron-og-litt-brødkrumme-putre-sakte-i-pannen"-type oppskrift. Hvis det er løsningen på Tinkys kjempeeplesnegleutfordring tror jeg ikke jeg vil videreformidle det i hennes tråd. Godt Bumsa bor langt unne Mac'en :o)
sissimor
Ja er det ikke morro å følge med på en rekke tråder, og finne ut at de andre er like gale og ubestemmelige som en selv? For ikke å snakke om Inger Annes historier fra saltvannsakvariet, som gjør at jeg nå har ekstremt lyst på pussereke! Stod leeenge å tittet på dem på TAM i går, og kom meg ut av butikken uten, selv om de hadde et demokar veeeeeldig billig...


Ja, både hun og Sølvi legger ut farlige fristelser, heldigvis forteller de om motbakkene også, og da jeg tråkket mine barnesko mellom hyllene i Bjølsen Akvarium (som lå på Bjølsen, og hadde ingenting med Akvarielageret å gjøre) var saltvann veldig vanskelig. Forsøker å tviholde på akkurat den delen av barnelærdommen ;o)

Tror ikke jeg tør gå innom flere akvariebutikker nå jeg, selv om jeg har veldig lyst til å finne noen røtter til alle Javabregnene, og kanskje lage noe spennende til auksjonene fremover...

Når blir små barn store nok til å klare seg med bittesmå rom tro?
Hahahha, jeg må flire, når du oppsummerer sånt så høres vi jo alle helt gale ut! Alltid noe nytt vi vil ha, alltid et til akvarium, mer yngel, flere fisk, reoler, dekor, ny sand, nytt lys, sykdommer som ikke lar seg kurere, dilemmaer i hytt og gæver.. Ikke rart alle resten av familien begynner å se tomt uti rommet når jeg setter i gang og skravler om hva fiskene gjorde idag og hvor fort sneglene suser rundt og rundt.

Ang. oppskrifter var jeg innom felleskjøpet idag og så en slags kattegodis, tørketfisk, altså hele små-fisk. de hadde liksom hoder og "ansikt" og hele pakka. Syns de virket så gjenkjennelig i det tomme blikker, som når man finner slike selskapsfisk som har tatt kvelden iløpet av en natt...

Fristet lite! (...og når det står på pakken at mennesker ikke må spise det, men at det er snadder for katter, hmm høres litt rart ut i mine ører)
Det er en herlig og nokså harmløs form for galskap da Grapejuice, hvis man ser bort fra en og annen vannskade. Det tomme blikket tror jeg vi alle blir utsatt for, det er jo derfor Akvaforum er så bra! Ingen andre steder i verden møter man samme forståelse for sanseløs bekymring over en guppymamma som er lurvete i tøyet etter fødsel, eller en eplesnegle med knekk. Vi er rare, men vi er ikke slett ikke så værst :o)
Du skriver bare så utrolig bra ,sitter å nikker og flirer for meg selv her jeg sitter å leser en tidlig onsdags morgen
Tilfeldig bekjentskap
© Kai R. Bakken
Reklame for plussmedlemskap