Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 42)

Fikk ikke tak i Amtra eikebarkekstrakt da jeg skulle ha det sist. Kjøpte derfor en flaske med Stein's eikeekstrakt. Noe mindre drøy enn amtra sin. Måtte ha i 7ml på en 10 litersbøtte for å få ph ned til 5,5, mot 4 ml med amtra sin..

Men på flaska står det: vorsicht: ph-wert auf keinen fall unter 5,5 absenken

Jeg kan ikke tysk så brukte google oversetter:
forsiktighet: lavere ph i noe tilfelle mindre enn 5,5

Dette skal vel bety at i noen tilfeller kan ph gå under 5,5?
Lisbeth
Fikk ikke tak i Amtra eikebarkekstrakt da jeg skulle ha det sist. Kjøpte derfor en flaske med Stein's eikeekstrakt. Noe mindre drøy enn amtra sin. Måtte ha i 7ml på en 10 litersbøtte for å få ph ned til 5,5, mot 4 ml med amtra sin.. Men på flaska står det: [I]vorsicht: ph-wert auf keinen fall unter 5,5 absenken[/I] Jeg kan ikke tysk så brukte google oversetter: [I]forsiktighet: lavere ph i noe tilfelle mindre enn 5,5[/I] Dette skal vel bety at i noen tilfeller kan ph gå under 5,5?

Det blir riktigere å oversette det til: Forsiktig, ph-verdien må ikke under noen omstendighet senkes under 5,5.

Har sendt deg en mail
Ahh, takk tante astrid. Det var egentlig bra for jeg vil gjerne kunne senke ph så mye jeg vil

Har svart på mail!
Da kan det se ut som jeg får tak i Betta imbellis

Videosnutt av fangst av disse fiskene. De lever i rimelig tett vegetasjon. Passer fint for kuhliikaret de skal flytte inn i gror over jevnlig

<embed src="http://www.youtube.com/v/MptPVaipI7Y?version=3&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Videosnutt Betta imbellis i fangenskap

<embed src="http://www.youtube.com/v/oqxU9uMZPCk?version=3&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

De er jo veldig flotte da! Burde nesten hatt et par hanner så de kunne flashe seg litt mot hverandre, men tror det holder med en trio, 2 hunner og en hann i dette karet. Det går jo allerede 15 kuhlii og 9 amanoreker der. Er nok ikke plass til mer i en 63L...
Å- så flotte de er! Morsomt med fangstfilmen også. Har sett mye på videoer hos deg!
Virkelig flotte fisker de der ja ;D
Lisbeth
Da kan det se ut som jeg får tak i Betta imbellis :)

Fiiine fisker! Gratulerer. Når regner du med at de kommer i hus?
Hassel
Har sett mye på videoer hos deg! :-)

Ja jeg har det jo med å dele mange videosnutter hehe
Ja jeg syns B. imbellis er kjempefin. Har jo hatt lyst på ekte kortfinna kampfisk en stund. Det er Humunuku som har oppdrett på dem, han regner med at han kanskje har en trio til meg. Om en uke eller to tenker jeg
Jeg satt og "oppdaterte" meg i gamle tråder og leste flere måneder bakover i tid her og der. Fikk nyss om at du vurderte salg av 450 literen din (!). Oh, svikefulle kvinne! (*knegg*) Men du har vel slått fra deg det vel...?

Er det algeproblemer som gjør at du er litt lei av det?
Jeg ble ikke kvitt 450 litern, prøvde å selge det med fisk. Ombestemte meg da og ville beholde det likevel. Men ja, det er algene som går meg på nervene, men en stor grunn er at vi skal bytte ut gulvene om ikke så veldig lenge, og da må det vekk. Karet er også veldig tungvindt å rengjøre for meg. Helt idiotiske mål på både kar og møbel for meg som er så liten.. Jeg får skikkelig vondt i ryggen når jeg styrer med det, og det gjør at jeg gruer meg og utsetter. Tenkte ikke på det når jeg kjøpte karet

Så nå i løpet av vinteren må jeg først finne noen folk som kan adoptere sjokoladene. De er vanskelig å få folk til å overta, fordi de tror de er omtrent umulig å få til. Man må jo ha litt peil når man skal ha fisk som dette, men bare man legger forholdene til rette er de jo egentlig enkle å holde

Jeg ble kontaktet nesten bare av folk som absolutt ikke visste hva det gikk ut på å ha sjokolader. Skulle sette de sammen med alt slags eventyrblandinger av fisk som ikke passer sammen med sjokoladene, verken i oppførsel eller vannverdier..

Så er det å selge resten av innbyggerene, de er lett å få solgt. Tømme og vaske karet og selge det tomt. Ble umulig å selge det med fisk.

Så ja, karet er igjen på vei ut av huset
Skal du ha noe mindre da tenkte du, eller...? Hva har du av kar igjen da?
Skal bare ha de 2 -63 literne og det lille paludariumet.

Sånn en gang i framtiden står et stort paludarium på ønskelista da
Litt vanskelig å forestille seg deg uten sjokoladeguramiene da...
Men du fortsetter å være på AF selv om du får mindre akvarier?
Lisbeth
Ja jeg syns B. imbellis er kjempefin. Har jo hatt lyst på ekte kortfinna kampfisk en stund. Det er Humunuku som har oppdrett på dem, han regner med at han kanskje har en trio til meg. Om en uke eller to tenker jeg :)

Så spennende!
mona o
Litt vanskelig å forestille seg deg uten sjokoladeguramiene da...:-) Men du fortsetter å være på AF selv om du får mindre akvarier?

Blir nok hengende rundt her uansett hehe

Men det kan jo hende at når det slitsomme algekaret er borte, at jeg får opp interressen igjen. Har da lyst til å sette opp noen små oppdrettskar for lakrisguramier. Litt enklere med sånne fisk som ikke trenger allverden av plass
Har to arter lakris nå, og de er da virkelig noen juveler.

Følger også litt med her www.parosphromenus-project.org. Hadde vært fint å kunne bidra til å forøke lakrisene som er i fangenskap. De er jo utrydningstruet mange steder
Jøss, ante ikke at gekkoer kunne være så tøffe og beskyttende (?)
Utrolig stilig! Jeg ante heller ikke at de kunne det der. Jeg håper den stakkars angrepne gekkoen ikke fikk noen indre skader av slangeangrepet. Jeg elsker små øgler, så jeg vet hvem jeg heier på. Det er egentlig ganske teit av meg å heie på den ene parten, da dette er naturens gang, men jeg greier ikke å la være. Gekkoene har forresten noen utrolig kule sugekoppføtter!
Enig Inger Anne. Hvis det blir lovlig med reptiler snart blir det nok en øgle eller to i heimen )
En snill kollega har samlet en søppelsekk med eikeblader til meg. Jeg skjønte ikke hvorfor sekken var så forbaskade tung, åpnet den og bladene er jo kliss våte! Jeg må jo tørke dem for å kunne oppbevare dem. Svarte, det blir bra med blader utover aviser i hele leiligheta..... og sikkert masse stakkars insekter som skal kravle rundt
Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap