Mine akvarier og sånt (side 43)

Mvjnz
Jeg burde ikke ha kjøpt to. Seriøst, det var utrolig dumt av meg... men de er jo så pene:)

Helt klare Bettamaniasymptomer dette her vet du.
Gul vs. blå/rød. Høres ut som du har noen spennende bastarder på gang.

Forer du noe spesielt for å trigge lek hos Smaragdinaene?

Etter endret: (glemte det) Grattis med nye Bettaer!!!
Hehe, takk

Blir ikke noen bastarder mellom disse, siden de er hanner, men har veldig lyst på en gul eller oransj hunn, og se hva som dukker opp

Edit: Glemte å svare på spørsmålet ditt. Smaragdinaene får litt forskjellig. Stort sett frysetørkede 'bloodworms', innimellom betta pellets og noe frossent kjøttgreier som kalles 'community feast'. Jeg har frosne larver også, men de tør jeg ikke å bruke lenger etter at de ga en av killiene bukvannsott...
Prøv med frossen voksen artemia. Jeg er raus med dette til nesten alle mine fisker og ser mange mener det er fint fôr ved "conditioning for breeding".
Dårlig med frossent for i butikkene her, men skal se hva jeg finner
De er artige disse kampfiskene Den rosa og den gule står i kar som er ved siden av hverandre. Jeg har tenkt til å dekke til siden slik at de ikke kan se hverandre til vanlig, men i går kveld brydde jeg meg ikke med det siden det var mørkt og de så ikke ut som de kunne se hverandre uansett.

Så står jeg opp i dag tidlig og finner digre skumreder hos begge to, og den rosa driver og viser seg frem.

Så de har fått øye på hverandre i løpet av natta og bestemt at de må vise hvem som er mest mann ved å lage store skumreder

Den rosa som jeg har hatt lenge lager ikke skumreder spesielt ofte, det er bare et par ganger jeg har funnet skumrede hos han, så jeg tror ikke det er tilfeldig.
Fikk tatt noen bilder av den gule kampfisken. På det første ser man det digre skumredet han laget seg

Den andre har jeg ikke fått tatt noe bra bilde av ennå. Strømmen i 22 literen er for sterk, og den har gjemt seg i et hjørne helt siden jeg puttet den oppi. Jeg flyttet den til ei bøtte med vann som har stått siden i går for en liten stund siden. Der er det rolig vann, og jeg skal modifisere filteret i 22 literen, og da er det lettere at han ikke er i karet.

Filteret er nemlig ganske dumt bygget. Vannet suges opp i dekselet, renner ned gjennom filtersvamper og deretter ut gjennom hull i bunnen. Disse kan ikke justeres på noen som helst måte, hvis jeg tetter dem delvis med filtervatt renner vannet over i overrenskammeret og det er så dumt laget at det faktisk lekker ut av karet isteden for å bare renne ned i karet igjen. Det er minimal lekkasje, men nok til at jeg merker av vannstanden går ned hvis jeg gir det en dag eller to.

Så jeg skal silikonere fast en plastbit foran og under hullene, slik at vannet treffer plasten og renner ned bakerst i karet. Er ikke sikkert det blir så veldig mye mindre strøm av det, men da vil hvertfall den verste strømmen være bakerst i karet slik at kampfisken kan sitte fremst i karet og bli beundret

Tror jeg skal sende Aqua One en epost om dette karet. Det er bare 22 liter, og derfor er det kun killier og bettaer man kan putte i det, og ingen av disse liker sterk strøm, og da er det litt tåpelig at karet ikke har justerbart filter.

Jeg sjekket forresten ammoniakk og nitritt i 15 literen for en liten stund siden. Jeg tenkte at med to små eplesnegler, en kampfisk og minimalt med planter ville jeg hvertfall få et lite utslag, og planlegger å bytte vann hver dag. Men begge testene viste 0, og det er litt betryggende, for da vet jeg at han lider ikke noen nød oppi der, og kanskje jeg ikke trenger å bytte vann oftere enn annehver dag.

Det var en virkelig flott gulfarge, liker egentlig ikke gult, men det der var bare kult
Jeg er ikke noe særlig tilhenger av verken rosa eller gul selv heller, men av en eller annen grunn synes jeg begge fargene er skikkelig stilige på kampfisker Og han er en veldig varm gul, nesten oransj, og det liker jeg
Jeg har ikke noe peil på kampfisk, men den var da utrolig spesiell i fargen?!
Stilig i alle fall
Gule og oransje kampfisker er ganske sjeldne, fordi genet er recessivt, og det er ikke et gen som gir dem gulfarge, men et gen som gjør at de mangler den dominante, røde fargen. Så det finnes ikke noe gen for gul/oransj.

Så de må ha et gen for mangel på rødfarge fra begge foreldrene, og hvis de krysses med en annen farge vil man få svært få eller ingen gule/oransje yngel, avhengig om fargen på den andre fisken er dominant eller recessiv.

Er den dominant vil all yngelen ha den dominante fargen, og er den recessiv vil man muligens få noen gule, noen av den andre fargen, og noen 'skitne' blandinger midt i mellom.

Så jo, den er ganske spesiell, og noe som gjør den enda mer spesiell som jeg faktisk ikke har sett før er de hvite flekkene på noen av skjellene og gjellene. Viser muligens ikke så bra på bildene, så jeg får ta noen nye i morgen
Hei Mvjzn,
Fant en plante du sikkert finner i grøftekanten og som kanskje er old news for deg, Marsilea drummondii.

Sender du?
Hehe, jeg har den i hagedammen, eller dvs i plastkaret for øyeblikket

Skulle gjerne sendt en avlegger, men vet ikke om den blir stoppet i tollen eller hva som hadde skjedd

Men takk for at du fant den, jeg hadde glemt hva den heter
Awww den blå kampfisken har laget skumrede i bøtta si

Og fra nå av heter kampfiskene Rosa, Gul og Blå. Mye lettere enn å skrive 'den blå kampfisken', men uten å måtte gi dem navn. Jeg liker dem altså, men gidder ikke å finne navn til dem. Jeg er ikke flink med navn, og hadde sannsynligvis glemt dem uansett.

Jeg glemmer stadig navnene til undulatene...

Denne kampfisken er så liten, og jeg så en veldig liten hunn på dyrebutikken, og siden Humunukuapuaa har nevnt at han prøver å få frem en miniatyrvariant av kampfisk, så tenkte jeg at det hadde jo vært litt artig å prøve

Jeg vet ikke om jeg burde sette plakatparet på vent eller hva, jeg har lissom den gule og denne lille som jeg gjerne vil ha oppdrett på, og det er litt kjipt at de skal stå i kø bak et plakatpar som jeg ikke eier ennå.. Hvorfor ikke bare begynne med disse siden jeg allerede eier dem lissom...

Men for å få frem en liten variant må man seff begynne med fisker som er genetisk små, og ikke små av andre grunner, som mangel på mat/plass eller veksthemmende hormoner fra kullsøsken...

Og jeg aner jo ikke hvorfor denne hannen er liten, men skulle trodd at den vil ha hatt samme oppvekstkår som de andre kampfiskene i butikken...
Mvjnz
Og fra nå av heter kampfiskene Rosa, Gul og Blå. Mye lettere enn å skrive 'den blå kampfisken', men uten å måtte gi dem navn.

Er jo fine navn det, lete å holde orden på også.

Mvjnz
Men for å få frem en liten variant må man seff begynne med fisker som er genetisk små, og ikke små av andre grunner, som mangel på mat/plass eller veksthemmende hormoner fra kullsøsken. .. Og jeg aner jo ikke hvorfor denne hannen er liten, men skulle trodd at den vil ha hatt samme oppvekstkår som de andre kampfiskene i butikken...


Du nevnte et sted at du hadde brukt noen år på å lære å titte i mikroskop, så du har kanskje lært litt om dette også. Jeg stiller mer i kategorien "web-smart", men tillater meg å tror at hvis den har blitt hormonelt hindret fra søsken så vil den kanskje vokse seg til etterhvert. Vekstsyklusen kan også ha blitt forstyrret ved fôravbrudd, liten plass etc. og jeg tror at heller ikke dette påvirker arvestoffet. Så hvis han forblir litt liten har du en fin pygmékandidat, men det er viktig å ikke la seg lure av andre faktorer. Det er også viktig å passe på at det bare er størrelsen som er "feil" slik at man ikke velger syke/defekte individer. Denne karen, Blå, er vel bare litt liten?
Jeg er nesten utdannet bioingeniør, dvs jeg har den samme utdannelsen som hvilken som helst bioingeniør, men jeg tok aldri den avsluttende eksamenen så offisielt er jeg ikke bioingeniør. Men genetikk og mikrobiologi var en stor del av utdannelsen, så jeg mener jeg har litt greie på det

Etter at en fisk har klekket er det ekstremt lite man kan gjøre for å endre arvestoffet dens, med mindre man bestråler den med radioaktivitet eller genmanipulerer den. Dvs at ingen ytre forhold som mangel på plass/næring etc kommer til å gi den miniatyrgener, selv om fisken er liten.

Så da jeg sa 'genetisk små' mente jeg fisker som har utviklet seg små fra de klekket, og forblir små til tross for perfekt stell.

Og den eneste måten en gjennomsnittlig akvarist kan oppnå dette på er ved å starte med et par små fisker, som seff er sunne og friske på alle måter, og deretter måle alt avkom på millimeteren og velge ut de minste. De kan man enten krysse med hverandre eller tilbake til en av foreldrene, og deretter måle avkommet igjen og velge ut de minste. Etter flere generasjoner med selektiv avl på de aller minste burde man ha fisker som er mindre enn gjennomsnittet.

Man må nesten gå utifra at et miniatyrgen vil være recessivt, til det motsatte er bevist, dvs at å krysse avkommet med en av foreldrene vil gi større sjanse for små fisk enn å krysse dem med søsken.

Problemet blir etter hvert at man har veldig mye innavl, og unormalt små fisker vil i utgangspunktet være mer utsatt for misdannelser enn en normal fisk, så helst burde man få tak i en hel gruppe små fisker og så blande yngelen fra forskjellige par med jevne mellomrom.

Nå har jeg kun hatt Blå i et par dager, og han har bodd i et bøtte halvparten av den tiden, så jeg har helt ærlig ikke fått sett så mye på han, men utifra det jeg har sett virker han helt frisk på alle måter. Gul er størst, Rosa er ganske gjennomsnittlig, og Blå er under gjennomsnittet stor, men vil ikke si han er bitteliten, bare mindre enn de fleste andre kampfisker...
Mvjnz
Men genetikk og mikrobiologi var en stor del av utdannelsen, så jeg mener jeg har litt greie på det:)

Ja, det har liksom luktet litt sånn i noen av dine innlegg.

Mvjnz
Man må nesten gå utifra at et miniatyrgen vil være recessivt, til det motsatte er bevist, dvs at å krysse avkommet med en av foreldrene vil gi større sjanse for små fisk enn å krysse dem med søsken.

Interessant. Er det noe forskjell på hvilken av foreldrene man krysser mot?
F.eks. hvis mammaen er liten, bør man da krysse henne med den minste sønnen, eller bør man velge det minste avkommet og matche med passende opphav uavhengig av hvem som er størst?

Jeg etterlyser de minste kampfisken til folk for å ungå innavl, men det er kanskje ikke "den raskeste veien til minst mulig fisk.
Det er litt vanskelig å svare på, siden det blir helt teoretisk og går utifra at det er så enkelt som at hver fisk har to gener for størrelse, ett fra hver forelder. I realiteten vil det nok være mye som påvirker størrelsen, selv om fisk skulle ha et miniatyrgen. Genet kan f eks være bundet til misdannelser, kjønn, farge, haletype osv, og selv om en fisk bærer miniatyrgen er det ikke nødvendigvis så enkelt som at den fisken vil være miniatyr, pga alle de andre genene den har...

Og etter å ha tenkt litt mer på det tror jeg det er mer sannsynlig at genet vil være delvis dominant, ikke recessivt.

Si at hver fisk har to gener for størrelse, ett fra hver forelder. En gjennomsnittlig fisk vil ha to gener for normal størrelse, og kun produsere avkom med normal størrelse.

Enkelte fisker vil muligens ha ett gen for normal størrelse og ett for redusert størrelse, og hvis dette genet er delvis dominant vil fisken være mindre enn vanlig. Hvis genet er recessivt vil fisken være bærer av genet, men ha normal størrelse.

Hvis det var så enkelt kunne man krysse to små fisker og få 25% normalt avkom, 50% med ett normalt og et miniatyrgen og være små, og 25% som har to miniatyrgen og være minst. Men så er det muligheten for at to recessive miniatyrgener også gir misdannelser/tidlig død/sterilitet osv.

Og mest sannsynlig er det ikke så enkelt, for man har alle disse andre genene som kan virke inn og påvirke størrelse.. Er det noe jeg har lært så er det at kampfiskgenetikk er komplisert

F eks leste jeg om oppdrett på gule kampfisker tidligere i dag, og det er ikke så enkelt som å krysse gult med gult i det uendelige

Hvis jeg prøver meg på avl av miniatyrkampfisker og ser hvilke resultat jeg får vil det være litt lettere å se hva som virker hvordan... Men først etter flere generasjoner med eksperimentering. Men teoretisk skal man kunne krysse liten fisk med liten fisk og få flere små fisker.

Og angående å krysse med moren eller faren, det blir igjen veldig komplisert fordi at en fisk er minst betyr ikke at den har en kombinasjon av gener som gjør avkommet minst mulig... Så igjen må man eksperimentere for å kunne gjette på hvilke gener en fisk har. Mange gener gjemmer seg godt, og en fisk av normal størrelse kan teoretisk være bærer av en miniatyrgen, men det vet man ikke før man krysser den med en liten fisk..

Du skjønner kanskje hvor jeg vil hen - det er nærmest umulig å gjette på hva man får
Mvjnz
Men teoretisk skal man kunne krysse liten fisk med liten fisk og få flere små fisker.


Bra nok teori for meg!

Takk for stunt-innføringen i Genetikk 0.1.
Alle genkombinasjonene er jo bare med på å gjøre det ekstra spennende.
Dette er fuel for innsatsviljen!

Kjøpte forresten en splendenshanne idag.
Jeg leste litt om oppdrett på kjempebettaer for en liten stund siden, og deres størrelse bestemmes visstnok av ett enkelt gen, så da kan det være logisk at miniatyrfisker også styres av ett enkelt gen, og da blir jo det hele ganske lett Men den første som avlet frem kjemper brukte visstnok 6 generasjoner på å få dem så store at de kunne kalles kjemper...

Så spennende med ny splendens da, håper å se bilder i tråden din
Mvjnz
Jeg leste litt om oppdrett på kjempebettaer for en liten stund siden...

Det gjorde jeg også men er ikke kar om å finne den igjen. Artikkelen handlet om de første karene som startet med Giants, og at de måtte flytte lokaler underveis hjem til en av dem etc. Var det samme artikkel du leste, og ikke minst har du url'en?
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap