Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 43)

Green Laser yngelen.
Øverst en av de sist klekte, altså det yngste kullet som tok så lang tid å klekke.
Nederst en fra det første kullet.

[External Image]

[External Image]
I dag var det 1 frafall i Green Laser yngelkaret, og det tror jeg var den siste "vispen". Etter at jeg hadde silt ut de andre "visperne" hos Green Laserne her om dagen, oppdaget jeg etterpå at det var en igjen, og det tror jeg var denne. Den døde altså av seg selv. I CC yngelkaret var det 2 som hadde falt fra i dag.

Da skulle antallet være dette:
89 CC yngel
85 Green Laser yngel


Kjenner jeg begynner å gå littegrann i surr nå mht antall, men jeg prøver å huske og notere hvert frafall underveis sånn at jeg beholder et visst overblikk.

Begynner å komme inn i den daglige rutinen nå med oppgavene rundt det daglige yngelstellet. Vaske tank, fylle på vann i de to nye, måle temperatur og kontrollere at den er lik, og så flytte yngelen. Jeg har begynt å få dreisen på det å tømme av det skitne vannet uten å få yngel med ned i bøtta også nå. Men av og til havner det noen i bøtta, som må fanges inn igjen og flyttes opp i karet. Til det har jeg tatt en pipette og klippet ned tuppen på den, slik at åpningen på den er en del større. Yngelen har blitt for store til å kunne suges opp med vanlig pipette nå, det tar bare en ukes tid før de er for store til det. En stund til nå, så er de for store til den klipte pipetten også, og da må jeg gå over til håv.

Tetraene mine (smykketetra og ildtetra) har vært hoppende glade over at jeg har hatt så mye yngel å fôre i et halvt år i strekk nå, siden de får overskuddet av nyklekt, levende artemia nesten hver dag. Først fôrer jeg alle de små ynglene som skal ha, og er det noe igjen får tetraene det.
Betta-yngelen min får selvsagt også, før tetraene, men bettaene har begynt å spise annet i tillegg som f.eks. røde mygglarver og småsmaking på diskus-granulat. Gretne fjes hver gang jeg bare gir tørrfôr i karet der Bettaene går, og jeg vet ikke om de faktisk får i seg noe av det. Men de får bare begynne og venne seg til det. De er gamle nok nå, forlengst, til å spise litt tørrfôr også. Det er en gjeng C. venezuelanus i samme kar, og de spiser diskus-granulatet med stor begeistring.

Den øverste 160 literen jeg begynte på i går, står tom for sand og tom for vann. Kom ikke lenger enn det. Det er jobben med å skjære ut bakgrunnene som står for tur nå, men det eksperimentet vil jeg helst ha hjelp av mannen min til å ta og han er ikke hjemme nå. Akvariet må løftes ut av reolen og settes på gulvet (tungt!), for å komme til skikkelig bak der. Krysser fingrene for at jeg ikke har svingt for mye med silikontuben da jeg festet de bakgrunnsplatene, sånn at det er moderate mengder silikon å skulle skjære opp. Skal ihvertfall ikke ha på massevis på de nye platene som skal inn, i tilfelle de også en vakker dag skal tas vekk igjen. You never know!
Ha! Jobben med å fjerne de gamle bakgrunnsplatene i den øverste 160 literen gikk som en lek! Jeg plundret en stund med sidevegg-platen, men så kom gubben hjem, og tok over. Da var alle ute på 10 minutter
Nå driver jeg og skjærer vekk silikonstriper/rester fra glassene.

Det var en så stor lettelse at det gikk så greit å få dem ut, at jeg kan ikke få sagt det engang!

Eheim 2073 filteret som drifter dette karet til vanlig, ble koblet opp mot 98 literen jeg har C. condiscipulus gruppen min. De får litt ekstra sirkulasjon mens jeg holder på med omgjøringen, det holder filterbakteriene vedlike. Når 160 literen er klar, er det bare å sette fisk i med en gang med samme filter som før.
Egg på Corydoras venezuelanus!
De siste ukene har vært fine på eggleggingsfronten hos Coryene mine. Jeg fikk egg for første gang noensinne på C. condiscipulus, og Green Laserne mine la sesongens egg. Også C. reynoldsi la noen egg i denne perioden.

I dag kommer jeg inn på akvarierommet og finner
Corydoras venezuelanus i full gang med lek og egglegging - deres aller første!
Det var fint å se, men det første jeg tenkte var; "Disse har jeg ikke plass til å plukke..." Synd, men sant. Jeg blir derfor nødt til å la dem sitte der de er, og jeg er ganske sikker på at det ikke vil bli noen overlevende yngel av det, for dette er samme karet som over 30 unge Betta channoides sniker seg rundt i :p Men det var veldig kult å se at nå har C. venezuelanus lagt egg for første gang også! Dette skjer forresten bare en uke etter at jeg satte opp utvendig Eheim filter til karet deres, noe som har økt sirkulasjonen. Dette er jo kjent for å kunne virke som en trigger på lekslysten til Corydoras. Tidligere var det et hang-on filter der.

Eggene jeg kunne se henger på sideglasset, og det er relativt mange av dem. Men jeg ser gruppen suser rundt i buskasene ved bakglasset, så det er mulig de har en haug der også.
[External Image]
Hei Mona!

Gratulerer med yngel! Og lek på venezuelanusene. Har endelig fått lest meg opp på tråden din igjen. Også CC-yngel - det er stas

Likte forresten den benken din veldig godt. Smart med den sprekken midt i! Jeg har en liten krakk med en slik sprekk, nå ga du meg en idé til alternativ bruk av den
Du verden som det tyter ut egg hos deg for tiden da! Grattis!

Jeg kan forresten hilse fra "strutsene" dine, og si at de kom velberget fram til Bergen.
I går glemte jeg å notere ned om det falt fra noen yngel, og jeg husker ikke om det gjorde det på Green Laser kullet. Men jeg husker at det falt fra 2 CC yngel. I dag ble jeg litt urolig da oppdaget 3 nye døde yngel av Condiscipulus, det syns jeg var litt mye, og urolig ble jeg fordi de så helt fine ut, mat i magen og alt. De hadde til og med fine farger, men likevel lå de pinnestive og døde. Av hva? Kan være overfôring, jeg er kanskje litt for raus...? Men det blir jo spist opp etterhvert, selv om det ligger en del timer... vanskelig balansegang det der.
Syns det var synd med disse CC ynglene jeg fant døde i dag, for de så veldig friske og fine ut, med fulle, oransje mager

Vel, vel da er antallet omtrent dette:

81 Condiscipulus yngel
84 Green Laser yngel


Noen bilder knipset i dag.
Yngeltankene
[External Image]

Green Laser yngel
[External Image]

CC yngel
[External Image]
En artig skrue innen Corydoras-verdenen!
Corydoras guapore med sitt artige, uvanlige fjes og "rødmende" kinn. Jeg har 8 stykker, viltfangede, kjøpt i fjor høst (var det ikke på høsten da?) Disse er uvanlige å få oppdrett på, så det hadde vært morsomt å oppleve en gang

En del av gjengen kom plutselig tytende frem fra gjemmestedene sine i går og ga seg til å surfe langs frontglasset. Jeg var raskt fremme med kameraet, for det var en sjelden anledning til å få tatt bilde av dem. Vanligvis ligger de under den store trerota eller svever rundt i mørket under flyteplantene. Denne Coryen er uvanlig på det viset, den svømmer mye midt i vannet som vanlige fisk. Helt uvanlig ifht å være Corydoras.

De har så godt som like, samme tegninger og mønster som flere andre Corydoras-arter, tror kanskje det er Corydoras similis som er den mest kjente og vanligste blant dem. Men også
C. ourastigma (sjelden) og C. caudimaculatus (vanlig) finnes, av artene med samme mønster og tegninger. Flekken på haleroten kan være ulik farge på mellom de ulike artene, men de ser alle til forveksling like ut. Det er en til med samme farger/mønster, den er veldig sjelden, og det er C. spectabilis. Koster flesk hvis man kommer over dem i butikk... jeg så dem til 700 kr pr hode en gang, men det var visst feilpriset opplyste butikken. Det var 400 kroner som var riktig stykkpris...[External Image]
(jeg har en gang betalt så mye som 600 pr stykk for en Corydoras art, men det var et unntak og min maksgrense)

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Utrolig flotte fisk du har Mona Har fulgt tråden din lenge(noen år) og digger alle bildene og beskrivelsene dine.

Liker spesielt C. guapore, og har ventet spent på at du skulle legge flere bilder ut. Av en eller annen grunn får jeg assosiasjoner til hyenene i "løvenes konge" når jeg ser de. Er nok øynene og fargetegningene.
Takk for hilsen Kine. Skal forsøke å få tatt flere bilder av disse artige Corydorasene. De er litt lettskremte, men jeg ser dem vimse rundt når de ikke vet at jeg sitter her inne ved skrivebordet mitt Vil jeg studere dem litt nøyere, kommer de kjapt frem ved fôring hvis jeg bare sitter i ro og følger med en stund.
Hei Mona,

Så lige underteksten din;

Mist aldri troen på mennesket. Mennesket er som et hav. Selv om noen få dråper er skitne, blir ikke havet skittent.
- Ghandi.

Den er bare så sand altså!
Status yngel
Jeg har gitt meg i kast med å skrubbe og vaske den tomme 160 literen som står på gulvet, har utsatt det litt fordi jeg gruet meg. Men nå måtte det tas, en tom 160 liter på gulvet tar opp mye plass. Det er litt av et slit å få rent.
Gamle kalkflekker som har størknet helt under der armatur-rammen går ned på glasset, sitter som støpt fast. Gamle tørre alger også.
Jeg har Woha T8 armaturer på alle helglass-karene mine, men til min store gru har jeg nå oppdaget at Aquaristikshop ikke lenger har T8 Woha armaturer i nettbutikken. Da jeg oppdaget det, sendte jeg en email, lettere panisk, til Aquaristikshop om saken. Fikk til svar tilbake at Woha har sluttet å produsere T8 armaturer! Nå får man kun T5 armaturer derfra. Da ble jeg skikkelig deppa Jeg elsker de armaturene, og jeg syns T8 er bedre pga det mye større utvalget av forskjellige lysrør. Dessuten trenger jeg ikke T5, hos meg blir det vel bare alger istedenfor økt plantevekst. Typisk! At jeg finner et yndlingsprodukt og så går det ut av produksjon etter en stund...! *sukk*

Jeg får stelle pent med de 9 T8 Woha armaturene jeg har...! Håper de holder i mange år til.

Idag fant jeg kun èn død yngel, også i dag var det CC yngel. Ingen frafall på noen dager hos Green Laserne, heldigvis. Jeg håper ikke det er skall fra artemiaegg som får en og annen av yngelen til å stryke med. Jeg høster ut artemiaen med pipette og er nøye på det, det skal ikke følge med noen eggeskall da, men uhell kan jo skje.
Antall yngel er da omtrent:

78 C. condiscipulus yngel
84 Green Laser yngel


Mannen i huset er sendt avgårde til Biltema i dag, for å handle inn noen sekker sand for meg. Kjøper noen ekstra så jeg har liggende, for man vet aldri når man får bruk for det. Plutselig skal man gjøre om et kar eller sette opp et nytt.
Jeg vet at jeg må antageligvis gjøre om en 98 liter igjen, som har vært tatt en gang tidligere for ikke så veldig mange mnd siden. Det er den nederste til høyre, for forrige rengjøring fungerte tydeligvis ikke så bra. Bakgrunnen i det karet er 4 år gammel, og var helt og fullstendig dekket av vaiende alger før omgjøringen. Ser ut som penselalger i form, men fargen er ikke gråsvart slik som penselalger, men mosegrønn. Egentlig ikke en stygg alge, men jeg avskyr så massive alge-angrep. Skrubbet hele bakgrunnen nøye med neglebørste og den så ren ut da jeg var ferdig, men smårester har tydeligvis sitter igjen. For nå er samme algen i full fart på vei tilbake. Like greit å skjære ut hele greia, og sette inn en ny bakgrunn. Det er Juwel Rock der pr i dag, den første jeg kjøpte husker jeg. C. weitzmani gruppen min gikk i det karet før, og før det igjen hadde jeg Apistogramma og dolkestikk-tetra i det. Det er det eneste karet jeg har som noen gang har vunnet "Månedens akvarium". Men det var slik det så ut den gangen da, med sortvannsoppsett, redmoor-røtter og eikeløv.


ETTER-REDIGERT:
fant dessverre en CC yngel til som hadde falt fra, så da er antallet 78.
Etter at jeg var gjennom en periode med antibiotika-kur og i tillegg en spesielt ille migrene-uke nylig, har jeg kommet helt ut av "rute" med hensyn til vannbytter o.l. Det eneste jeg orket den perioden, var å ta yngelens vannbytter og tank-bytter daglig. Jeg prøvde å bytte vann på noen kar, for trådalgene koooser seg om jeg dropper et vannbytte, men orket bare ta et kar om dagen eller noe sånn. Nå tenkte jeg å prøve og komme inn i gjenge igjen, men det sklir ut - har ikke så lyst å sitte inne hvis det er sol og fint vær ute i hagen :p

I dag var det èn død CC yngel å finne. Som med de andre de siste dagene, ser den helt fin ut, nesten levende, så det virker nesten som de dør temmelig brått. Og når det er såpass få i døgnet, er det vanskelig å kunne skjønne hva som er årsaken. Hvis det var noe som var fryktelig galt ville det jo rammet mange eller alle. En eller to i døgnet gir liksom ikke mye å sette fingeren på, ingen "diagnose".

Antall yngel huskelapp:
77 C. condiscipulus yngel
84 Green Laser yngel


De begynner å se ut som bittesmå fisk nå De er så søte at de nesten er til å spise opp!

Jeg tenkte å beholde dem i plast-tanker i minst to-tre uker til. Da er de fire til fem uker... tenkte kanskje jeg skulle overføre dem til et vanlig akvarium når de er rundt fem uker, og over den "kneika" som i blant dukker opp i fire ukers alderen. Jeg liker å ha oversikten lengst mulig, og den mister man jo med en gang de puttes i et vanlig akvarium. Jeg får se hvordan det går fremover, mye kan skje.
Har enda noen svarte Corydoras igjen å selge, det virker som sommersesongen har gjort sitt inntog i akvariehobbyen. De pleier å selges fort vanligvis. Men når de etterhvert er solgt, så tenkte jeg å ha Green Laser yngelen og CC yngelen i den 85 literen en stund. Det er utvendig Eheim Pro 2224 filter der. Der kan de leve en stund, men etterhvert vokser de ut av det også, og da tror jeg de må få overta 160 literen som jeg nå driver og gjør om. Hvis de er like mange som nå da, når den tid kommer...

Jeg har oppdaget yngel i 168 literen med Green Laser også Og denne er eldre enn de jeg har i plast-tanken! Det ante meg at de hadde sneket seg til en lek uten mitt vitende, for en dag jeg kom inn på akvarierommet hang det rester av noe som så ut som 6 egg på frontglasset. Eggene var spist, lugget vekk, men noe av egghinnen hang igjen og avslørte dem. Den eller de ynglene (har bare sett en om gangen over flere dager) som er der, er i så fall fra den eggleggingen, for de har kommet mye lenger i utviklingen enn det mine i plast-tanken er.

Jeg silikonerte inn den nye bakgrunnen i 160 literen i går kveld, og silikonen skal herde et døgn. I kveld skal jeg tømme sand i karet, men så blir det litt stand-by og vente på planter som jeg har bestilt fra Skien. Fant ut at jeg hadde lyst på en enkel men frodig plante jeg ikke har hatt på ganske lenge; Hygrophila difformis, også kalt "gulrotgress" (for den ligner). Den er fin, og hvis man får den til så blir den så frodig og utfyllende. Jeg kjøpte noen andre små planter også, bl.a. noen Cryptocoryne, som jeg heller ikke har hatt på en stund nå. Med dette så håper jeg det ikke skal se helt nakent ut i den store 160 literen mens det gror til, og yngelen får litt skjulesteder.

En stor trerot vil gi dem tilfluktssted i skyggen, den er helt perfekt for Corydoras! Akkurat sånn trerot som jeg liker, og Corydorasene også.
Under den kan de ligge og glo på typisk og sjarmerende Corydoras-vis![External Image]
Karet er 1 meter langt, og trerota enda lenger, så den måtte sages av noen cm i enden. Nå passer den akkurat.

[External Image]


Jeg har lurt en del på hvorfor det faller fra en, to eller tre Corydoras condiscipulus yngel daglig. Etter yngelstellet og etter at jeg skrev innlegg her i går fant jeg enda en til av CC yngelen som var død. Merkelig. De ser helt fine ut når de dør, mat i magen og allting.

De to yngelkarene står ved siden av hverandre og begge får eksakt det samme stellet og samme mengden mat og vannbytter. Den eneste forskjellen... var at Green Laser yngelen har et eikeløv å gjemme seg under, mens CC yngelen ikke har det. Kunne det ha noe med saken å gjøre...?
De hadde et eikeløv tidligere, men så tømte jeg ut det eikeløvet ved et uhell og har ikke gitt dem noe nytt. Jeg vet jo at de liker å ha noe å gjemme seg under, noe "å klamre seg til" som kan minske stress, så jeg vet ikke hvorfor jeg ikke ga dem et nytt. I går fant jeg ut at jeg skulle gi dem en bitteliten mosekladd istedet, som de kan klynge seg sammen under. Liker egentlig ikke bruke mose i disse nakne yngelkarene for de blir så fulle av skitt. Men de fikk nå en bitteliten kladd å søke tilflukt under i går kveld.

I dag var det ingen frafall hos CC yngelen Ikke hos Green Laser heller, men de har ikke hatt frafall på en stund.

Disse bildene tok jeg i går kveld, og det er av CC yngelen.

Antall yngel:
76 CC yngel
84 Green Laser


[External Image]

[External Image]
Trygghet er viktigere enn man tror Spennende å følge med på om det faller ifra flere framover da
Ja, jeg tror egentlig det jeg også, Lisbeth. Jeg har alltid gitt yngelen noe og gjemme seg under når jeg driver slikt BB tank oppdrett, det er noe jeg har prioritert å gi bestandig. Men nå var jeg egentlig litt sløv. Så joda, det kan jo vise seg interessant, dette Man vet aldri...!

Kanskje jeg skal utvide mosekladden deres littegranne også... :p

[External Image]
160 liter
Det er egentlig forbløffende mye volum som går vekk i innredning, bunnlag osv når det gjelder litervolumet vann et akvarium rommer.

Jeg fyllte den øverste 160 literen min med vann i dag.
Dette er oppi karet:
- ca 20 kg sand
- en stor mangrove-trerot
- innvendig bakgrunn av typen Juwel Dark Cliff

Jeg sjekket hvor mye vann som gikk med ved hjelp av vanntønnene mine.
I denne 160 literen gikk det oppi bare 114 liter vann! Det er jo omtrent 30% av volumet som "mangler" ! Dette er gått bort pga innredning, samt det faktum at man ikke fyller et kar helt til randen men stopper et par cm i fra kanten.

Ettersom jeg har planer om å la dette bli et oppvekst-kar for yngel, skal jeg flytte gjengen med Corydoras cf. burgessi (C-121) dit så fort temperatur osv tillater det. Det er ingen planter der enda, men jeg skal legge nedi noe javamose på trerota før de flytter inn. Jeg venter på flere planter i posten, blant annet gulrotgress som jeg gleder meg til å få inn på akvarierommet igjen. Har ikke hatt den på lange tider. Men det kan nok drøye til neste uke før de kommer pga jeg betalte til Siljan i går, og så er det et par helligdager, helg osv.
Når jeg flytter C121 yngelen dit, får jeg anledning til å telle dem nøyaktig også, og sjekke hvor mange de egentlig er.

Etterhvert skal også Green Laser og CC yngelen flytte inn i 160 literen, når de har fått litt mere "kjøtt på beina". Det blir litt av en gjeng (håper jeg)


C121 yngelgjengen i 19 literen sin.
[External Image]

Ikke helt ferdig med yngelfargene enda
[External Image]

"Sånn skal jeg bli når jeg blir stor!" [External Image]
[External Image]
Nå har jeg koblet opp Eheim Pro 3 2073 filteret til den øverste 160 literen igjen. Vannet er en smule uklart pga sanden ennå, en sånn svak hvitaktig "dis" i vannet, men det blir bedre og bedre.
Driver og forbereder flyttingen av C121 yngel til dette karet, og det må skje med lang akklimatisering siden noen av dem er veldig unge og små enda. Men de aller fleste burde tåle en flytting til nytt kar bra, så lenge jeg tar meg god tid. Vannverdiene er gjort så like som mulig på forhånd mellom de to karene, så noe sjokk skal de ikke få.

Angrer bare litt for at jeg ikke surret fast og festet litt mose her og der på den digre treroten før den ble satt nedi. Det er umulig å få festet fiske-sene (på en trygg måte!) ordentlig under vann, å knyte den er håpløst da. Nå kan jeg ikke ta opp den svære rota heller og gjøre det, for sugekoppene som holder den i riktig stilling (hindrer den i å skli i sanden over tid) står under et lag sand, sugd fast på bunnglasset. Umulig å få dem festet igjen på helt bar glassbunn uten sandkorn imellom, nå når det er kommet sand i karet.
Jeg får bare dra mosekladden litt fra hverandre og bre den utover i et tynt lag, så alle deler av den får lys. Forhåpentligvis blir den liggende, og etterhvert vil enkelte mosetråder gro fast av seg selv. De som gjør det, blir den peneste mosedekkingen av trerøtter, det ser så veldig fint og naturlig ut. Det tar lang tid, men som et langtidsprosjekt er det fint å se hvordan mosetrådene gradvis brer seg krypende utover trerota og sitter helt fast av seg selv.

Gode nyheter var at jeg ikke fant noen døde C. condiscipulus yngel i dag Jeg ble veldig fornøyd over det. De spiser veldig godt, og jeg gir dem litt mer mat enn de grønne, selv om de er omtrent like mange i hver leir (CC yngelen er faktisk noen færre). Bra vekst på dem nå. Det virker av og til som de har begynt å skjønne at når det lyset under karene slåes på, så vanker det mat Hehe. De kommer bort til den lysende firkanten.

Nå skal jeg vaske og skylle den digre mosekladden C121 yngelen har i 19 literen sin, og legge den på plass i 160 literen. Når det er gjort, er det tid for å samle inn og telle alle ynglene mens jeg fører dem over i akklimatiserings-tanken. Blir spennende å se hvor mange det er. Og jeg X krysser fingrene for at alle overlever flyttingen
Det er litt nakent i 160 literen, planteløs som den er, men i løpet av noen dager til en uke, så vil beplantningen være på plass.
Alle C121-ynglene er nå fanget inn og talt opp.
Det viste seg å være 58 stykker









Her var før kaoset brøt løs... alle ante fred og ingen fare, og passet sine egne saker.
[External Image]



Alle fjesene som stirrer skrekkslagent gjennom boksen taler sitt tydelige språk:
"Skrekk og gru! Hvilket mareritt har vi havnet i nå da?"
(yngelen ble fordelt i to bokser)
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap