Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 43)

vi blir nok påvirket av hverandre også. For i dag starter operasjon flytting etter spark i rumpa fra Sølvi (ikke bokstavelig).

Espen
Veldig bra beskrivelse av oss "trivelige galninger"..
Du er veldig flink til å skrive, og det er smilegaranti når man besøker tråden din
Synes du burde prøve deg på en liten humoristisk bok om akvaristens verden jeg, den tror jeg kunne solgt bra, i hvertfall blandt alle oss likesinnede
Linda & Ove
Nå leser vi vel alle hverandres tråder, og i stedet for å skrive en mengde svar over alt bare faller jeg sammen i krampelatter her jeg sitter. Rita har vært kjempeflink og er nesten ferdig sortert
Ikke nesten Linda, ikke halvveis engang... så veldig flink er jeg nok ikke )) Jeg måtte le når jeg leste innlegget ditt, for en gjeng vi er, vi burde jo nesten hatt et akvatreff engang, det tror jeg kunne vært gøy
Plussmedlem
Elsker høsten når det gjelder akvarier, og du har virkelig fått med deg litt av hvert, ja! Alle har problemer og artige ting som skjer om høsten, og alle har noe å sysle med... det er akvarie-sesongen sin, det!

- Kjente jeg måtte le når jeg leste "sammendraget" ditt!
*Ler* ja, du får det sagt :0) Vi galne har det godt!!

Men nå kjenner jeg det er nok spenning for en stund, iallefall her i gården. Håper neste runde med spenning ikke blir før Platy damene føder... *Krysser fingrene!*

Linda & Ove
og da jeg tråkket mine barnesko mellom hyllene i Bjølsen Akvarium (som lå på Bjølsen, og hadde ingenting med Akvarielageret å gjøre) var saltvann veldig vanskelig.


Jeg var fast kunde hos Svein Dahl i nesten 20 år, den gangen Bjølsen akvarium lå på Bjølsen. 99 % av alt jeg hadde vedrørende akvarie ble kjøpt der. Men det er lenge, veldig lenge siden nå – Så det var sikkert før din tid der.

Mvh Bjørn
Nahkohe
Men det er lenge, veldig lenge siden nå – Så det var sikkert før din tid der. Mvh Bjørn


Det kan nesten umulig være før min tid der, faderen og Svein var bandomskamerater. Var ikke helt påtenkt de fire-fem første årene, men deretter var jeg ett av de små lyshårede norene som stabbet rundt og lagde nesemerker på akvariene mens Bjørn Blikk og de andre som var innom skravlet fisk :o)
Ja, vi er litt av en gjeng som sitter og laller her inne. Og én ting har jeg oppdaget for lengst: det er ganske så farlig. Det er sånt som dette som gjør at litersyken tar sånn grep om seg.
Rita Revestrek
[QUOTE=Linda & Ove]Nå leser vi vel alle hverandres tråder, og i stedet for å skrive en mengde svar over alt bare faller jeg sammen i krampelatter her jeg sitter. Rita har vært kjempeflink og er nesten ferdig sortert
Ikke nesten Linda, ikke halvveis engang... så veldig flink er jeg nok ikke )) Jeg måtte le når jeg leste innlegget ditt, for en gjeng vi er, vi burde jo nesten hatt et akvatreff engang, det tror jeg kunne vært gøy

Helt enig Rita, når du er ferdig med superturen din og Lisbeth har vært i Costa Rica finner vi ett eller annet sted sånn midt i mellom der vi alle holder til og skravler og bytter og utveksler latter og erfaringer og koser oss glugg ihjel ansikt til ansikt :o)

Jeg er helt enig med deg også Inger Anne, men alle diagnoser jeg har pådratt meg i tidens løp er litersyken den jeg setter aller høyest :o)
Linda & Ove
Det kan nesten umulig være før min tid der, faderen og Svein var bandomskamerater. Var ikke helt påtenkt de fire-fem første årene, men deretter var jeg ett av de små lyshårede norene som stabbet rundt og lagde nesemerker på akvariene mens Bjørn Blikk og de andre som var innom skravlet fisk :o)


Jeg la ned akvariene på slutten av 70-tallet – hadde du begynt å stabbe rundt før den tid, så kanskje jeg så deg der.

Jeg tok en titt på noen notater i den gamle akvarieboka: tigerbarbe, lyktetetra, molly o.s.v – I 1962 var prisen kr 4,50 pr. stk.

Mvh Bjørn
Hadde jobb og egen leilighet på slutten av 70-tallet, ikke så stor, så akvarium var det ikke plass til. Men de solgte papegøyer også på Bjølsen :o)
Men så inn i hæh? Hvor lenge har dere bodd i Hobøl? Og hvor i kommunen bor dere? Jeg får veldig lyst til å besøke dere en gang. Det er jo ikke langt unna!
Venezuelanusene flyttet, 160-literen rasert.
Nå er jeg passe gåen! Og det går superstresset fisk i tre kar, best for alle at det går helt fint. For i morgen må jeg tømme flere bøtter med yngel og stiklinger og reker og sandsnegler og alt annet som ikke er tilbake i karet. Sjekket mange ganger at jeg tømte riktig boks i riktig kar, så nå er det kun panda og L213 i bunnen, og hvis alle gode makter står meg bi kun salvatoris og stjernedanio over alt ellers. Og reker da. Amanoreker. Grøss. De klatrer ut av håven!

En havnet på gulvet, den løp avgårde, fikk såvidt kastet meg over den før den forsvant under akvariet. Grøss. Tror ikke jeg vil ha sånne egentlig. Men de er surrer med sitt i karet igjen, for hvor skal man gjøre av dem...

Alle de fire selvproduserte pandabarna er der, alle danioene, hvor mange salvatoriser orker jeg ikke tenke på for den fisken er virkelig som laks, helt ellevill. De minste ynglene er over i evigheten, etter å ha tømt alt jeg fanget i en boks, sortert ut ett og ett slag, satt de som skulle roe ned til nedroing før utislipp og løpt etter reker som sprang bortover parketten fortjener jeg minst et lite glass rødvin.

Men først må badekaret tømmes for javabregne, den digre på rota midt i karet slapp taket da jeg forsøkte å dele den litt. Kjøkkenvasken må tømmes for mose, for monstermosen med Riccialokk gikk fra vegg til vegg og måtte også deles. Tror jeg må finne frem en luftestein til den bøtta. Og gulv må tørkes, håndkær vries opp, luftevann på plass i lagringsbøtter. Og så sofaen.

I morgen blir det veldig spennende å se hvordan det ser ut i karet. Tror det er litt nakent. Armaturet falt i gulvet så månelyset bør sikres. Og fisken er grusomt fornærmet...
Linda & Ove
Og reker da. Amanoreker. Grøss. De klatrer ut av håven!

Jo takk! Jeg har testet det der, jeg også. De kommer spaserende ut igjen, så man må være kjapp!
Ta 2 glass du

Men skjønner ikke at folk tør å bruke badekar og vask(du er ikke alene) til å ha akvarieting /planter i ,det vil jo alltid være rester av såpe det ?
Hatt litt av en dag du da Linda! ;D

Amanoreker er litt av noen vesner ja; knallharde er de. Går på uansett hva som skjer. Vurderer å kvitte meg med de jeg også, ihvertfall i ett kar...
Jeg faller jo sammen av krampelatter igjen, for den Amano-øvelsen - har pådratt meg litt mer enn et snev Hypothyreose, hvilket vil si at livet går i saaaakte film en periode. Så da reka klatret mot kanten hørte jeg musikken til "Haisommer" i hodet mitt og fortet meg veldig. Det vil si at jeg ble veldig stressa inni uten at armene foretok seg noe som helst. Og reka hoppet ned på gulvet. Mens haisommermusikken dundret. Kameraet lå skuddklart på bordet, det bildet skulle jeg gjerne hatt...

En fordel med nær på ikke-eksisterende stoffskifte er at man er billig i drift, det holder lenge med et eggeglass. Men jeg skal nok spandere på meg ett til likevel. Bruker vasken og badekaret som søppeldunk og parkettskåner, DeLaval melketankvask er et utmerket middel for blanke kummer og kar, men sikkert i kraftigste laget for akvarier, så jeg bruker bøtter og brett som aldri har satt sine ben i nærheten av såpe oppi vask og kar. Trikset er å hvelve en akvariebøtte som holdehjelp, håpe at maller og reker er andre steder, og så skrubbe og røske og rive og spyle av hjertens lyst. Det er egentlig kompost som nå er fjernet, selvfølgelig rakk jeg ikke å ha det ferdig før Ove kom hjem, men han bærer litt over med meg om dagen :o)

Fortstår egentlig ikke at jeg kunne finne på å sette igang med dette her i det hele tatt mens jeg var alene hjemme, og at jeg fikk ut så mye fisk, og at vi lever nesten alle sammen. Har grudd meg veldig lenge, og har lest tråd på tråd om vellykkede sorteringsøvelser, og gruing er fælt. Det viste seg jo også at Coryene var det minste problemet, de sporer så utrolig lett av. Akkurat som matmor :o)
Ordentlig underholdene å lese tråden din Linda, du forteller utrolig bra!!

Nå på søndag er det storauksjon i grenland, og jeg, Lars Åge og Rasmus "kjører" fra Dahls søndags morgen, det er plass til deg og i bilen om du vil væramed

Storauksjonen til Moss er den 13 november på skolen der vi hadde auksjon sist, det blir liksom litt for lite de lokalene vi har på klubbmøtene.
E-Dahl
Nå på søndag er det storauksjon i grenland, og jeg, Lars Åge og Rasmus "kjører" fra Dahls søndags morgen, det er plass til deg og i bilen om du vil væramed:) e.


Takk for supert tilbud! Jeg vil, jeg vil men jeg får det ikke til :o( Utrolig frustrerende, for en biltur med det følget er jo ikke akkurat noen straff. Heldigvis kommer det nye auksjoner, innen den tid må formen nødvendigvis være bedre :o)
Har ryddet opp etter gårsdagens kraftanstrengelse. Foreløpig ser det forbausende bra ut, puttet tilbake litt Shinnersia sånn litt vrangplassert, det ble et kjempetomrom etter mose og bregne. Fant ikke en eneste liten milleri noe sted, det lover jo bra, og med to arter ute kommer de som er igjen til sin rett. Liker litt orden i rekkene kjenner jeg :o)

Men i Lykkelandet svømmer det to prikkete Poeciliaer som ser akkurat ut som raringene i Juwelen. Har aldri hatt sphenops i 160-literen, så da spørs det hvor renraset Salvatorisen er. Eller om noe har sneket seg med en plante, merkeligere ting har nok hendt. Ja ja, platy og molly krysser seg ikke, Lykkelandet skal ned, og nå er jeg ikke akkurat utrent på sortering så det går.

I kjøkkentrøsten er det bare fryd og gammen bortsett fra alger på glasset, må jo fortsatt følge med litt på verdiene, men de surrer rundt i flokk og følge og virker fornøyd oppi der.

Jeg har ganske mye Javabregne til overs, har fjernet tre fjerdedeler, og det var veldig mange veldig store stiklinger på bladene. Handlet inn noen små rotbiter som har ligget i bløt en stund, planen er å montere bregne og sugekopper på dem og se om noen trenger noe sånt. Dette er den første bregnen vi kjøpte, liker den veldig godt, men det får jo være måte på alt. Det ble så lyst i akvariet!

Monsterbregnen
[External Image]

Rar og tom 160-liter
[External Image]

Kjøkkentrøsten, der er det helt sikkert bare to arter pluss snegler!
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap