Sissis våte drømmer (side 43)

Ved foring i dag oppdaget jeg først en død fisk i Rio`n. Kathrine platy hadde gått dukken lell. Er litt skuffet siden hun var så ivrig i matfatet i går.

I Asylet syns jeg fisk og snegler oppførte seg litt rart. Tok en nærmere titt, og oppdaget at filteret var nesten tett. Fortet meg å rense det, og hentet fram vannprøver. Ingen utslag på nh4 heldigvis, men nitritt!!! 0,6!!! Fortet meg å bytte halvparten av vannet. Renset filteret i Ungdomsklubben, og helte gromset over i Asylet. Krysser alt jeg har for at jeg berger innbyggerne...

Om ikke det var nok, så har plutselig levndeforkulturene mine gått dukken også, nesten alle sammen . En boks full av døde springhaler, og to med grindalsorm. Plutselig helt stopp. I den med springhaler har det plutselig dukket opp masse microorm, og disse var også døde. Pussig nok luktet det ikke spesielt vondt av dem heller. Så nå har jeg plutselig bare en med springhaler, og en dårlig en med dafnier...
Blir helt svimmel av berg-og-dalbane-akvarielivet ditt jeg! Kan du være så snill og tusle over til pariserhjulet? Det går litt saktere opp og ned...

Men altså, det går helt sikkert bra med Asylet, fordelen med flere kar at man nesten alltid har litt guffe på lur. Krysser og håper og alt annet jeg kan finne på....
sissimor
Om ikke det var nok, så har plutselig levndeforkulturene mine gått dukken også, nesten alle sammen . En boks full av døde springhaler, og to med grindalsorm. Plutselig helt stopp. I den med springhaler har det plutselig dukket opp masse microorm, og disse var også døde. Pussig nok luktet det ikke spesielt vondt av dem heller. Så nå har jeg plutselig bare en med springhaler, og en dårlig en med dafnier...

Bra det er klubbmøte snart da
Er ikke springhalene bare tørre? prøv å ta oppi litt mat og sprut med en sånn blomsterdusj på jorda.
Litt samme med grindalen, ikke gi opp med en gang det kan være de bare gjemmer seg nedi svampen. Gi de en bitteliten bit klissvått brød og se hva som skjer rundt den om et døgn eller to.

Hyggelig at det går bra med fiskene og jeg håper du finner ut hva de er. Hilsen Ola
Blir helt svimmel selv jeg! Veien er kort fra stor glede for nye fisk i går, til død og nitritt i dag. Er veldig glad jeg har flere akvarier ja; kriser blir enklere å håndtere da...

Prøver desperat å få tatt bilde av de nye fiskene, men de er definitivt ikke samarbeidsvillige :0
Fortsatt opp og ned...
Målte nitritten i Asylet før jeg la meg i går kveld, og da hadde den sunket til 0,1! Så da la jeg meg uten å bytte mer vann (hadde stående til utlufting). Ved måling i dag var testen helt fin ;D Er mørkt oppi der enda, men det ser ut til at innbyggerne har det bra.

Men... Gav litt corymat etter at lyset hadde slukket i går, og da så jeg en fantomtetra som slet. Denne hadde også disse fortykningene, så den ble avlivet. Begynner å minke veldig fort på dem nå syns jeg...
Kjipt!
Kjekt når ett kjapt vannbytte kan rette på ting :0)
Uff, så kjipt med de Fantomtetraene dine... Får håpe at det snart går rette veien for deg!!

Flott akvarie tråd, legger meg til som abonnent. Tittet også innom bloggen din og la merke til at du er interiør interessert, slik som meg :0)

Så ekkelt med fantomtetraene dine! Hadde de disse utvekstene da du kjøpte dem? Har du noen ide om det er genetisk eller smitte som bare rammer den arten? Trist å miste så mange. Jeg har vært veldig heldig og unngått alt av sykdom så langt, og skjønner godt at det føles litt bergogdalbane akkurat nå. Jeg håper også du kommer deg over på parishjulet snart og ting roer seg.
Fantomene hadde ikke disse utvekstene da jeg kjøpte de i fjor høst nei, det har kommet etter at de ble voksne. De er skikkelig store og flotte også, så det er veldig trist. Har tenkt at det må være noe genetisk, siden det er bare denne arten som har det, men sannelig om jeg veit. Kanskje jeg finner det ut nå som neontetraene er flyttet over? *grøsser*

Så koselig at du tittet innom bloggen min Kamilla! Innredning er gøy både i og utenfor vann ;D
Opprydding i Rio Fantasia og ph-måling.
Ved vannbytte i dag bestemte jeg meg for å rydde litt i Rio`n. Javamosen hadde spredd seg overalt, og truet med å kvele alle de andre plantene. Og enda værre; BGA oppe i bakre høyre hjørne! Flyttet litt på røttene også, og håper alt vokser seg fint til igjen, for nå ble det veldig nakent...

Coryene elsket selvfølgelig alt styret, og vimset lykkelig i veien. Fantomene stimet faktisk et lite øyeblikk, og jeg har nå 4 hunner og 3 hanner. Det er antydning til svulster på 2 til, men de virker veldig friske, enn så lenge...
[External Image]
Målte også ph i alle kar i dag, og resultatene ble som følger:
Rio Fantasia: 6,7
Trollskogen: 6,9
Ungdomsklubben: 6,1 (og det er jo aaaaalt fo lavt!!!)
Asylet: 6,0 (også aaaaalt for lavt!!!)
Godteskåla: 6,5
Minipytten: 6,9
Poteten: 6,4
Barnehagen: 6,9

Lurer veldig på hva som skjer i Ungdomsklubben og Asylet, for her skal ph helst være ca 7. Spørs om jeg må begynne å tilføre natron mellom vannbyttene...
Skal det ingen ende ta?
Oppdaget plutselig at den ene channoideshunnen virket hvit rundt munnen. "Herregud, munnsopp????" utbrøt jeg skrekkslagent. Stirret rundt i karet for å se om jeg så henne igjen, eller om det er flere rammet. Kanskje var det ingenting, kanskje jeg bare er en katastofetenker, men jeg har jo opplevd litt...

Men så fant jeg den ene channoideshannen ganske apatisk i toppen, med strutteskjell... Han lot seg fange i handa, så da var det ikke så mye å lure på desverre. Heldigvis var munnen hans frisk da.

Kjører Esha 2000 for sikkerhetsskyld, for jeg skal bort noen dager nå. Klarer snart ikke mer sykdom nå kjenner jeg, kan jeg ikke få flere yngel istedet?
:0(
Uff, føler med deg!! :0( Så kjiiipt!!
Også to nye fantomer med utvekster... :0( Det MÅ jo være noe genetisk?? Men det får en vell aldri svar på...

Nå må det da snart være slutt!?! *Krysser fingrene* for deg!!

*Trøste klem!!*






Munnsopp også??!? Uff føler med deg!

sissimor
Fantomene hadde ikke disse utvekstene da jeg kjøpte de i fjor høst nei, det har kommet etter at de ble voksne. De er skikkelig store og flotte også, så det er veldig trist. Har tenkt at det må være noe genetisk, siden det er bare denne arten som har det, men sannelig om jeg veit. Kanskje jeg finner det ut nå som neontetraene er flyttet over? *grøsser* Så koselig at du tittet innom bloggen min[B] Kamilla[/B]! Innredning er gøy både i og utenfor vann ;D


Hmm jeg kjøpte også noen fantomtetraer i fjor høst. På tam lade. Der du kjøpte dem også? Hvor gamle blir de egentlig? Og hvor gamle er de når man kjøper dem? Mine har også blitt store og flotte, og håper jeg får beholde dem lenge enda. Heldigvis ingen antydning til noe annet. Nå måtte jeg skjekke. Var i november i fjor jeg kjøpte mine. De er kanskje litt yngre enn dine da.

Den rioen din er foresten utrolig stilig med det bakgrunnsbildet! Jeg pleier å like at det ser naturlig ut, og en by bak er jo ikke naturlig i det hele tatt. Men utrolig stilig er det!
Takker for støtte og trøsteklem

Er ikke sikker på at det er munnsopp, det kan være en skade også. Uansett "skader" det ikke med en runde 2000...

Freke: Mine fantomer er nok eldre enn dine ja, så da er vel dine fra en annen ladning. Har ikke sett antydning til dette på hverken platyene, coryene eller ancistrusene, men det blir spennende å se om det sprer seg til neontetraene som nå har flyttet inn. Det vil vel vise om det er arvelig eller noe smittsomt... Krysser alt jeg har for at deg ikke smitter!

Ellers må jeg legge ved et bilde av vannbyttehjelpa mi; og her passer hun på fylleslangen min mens jeg tømmer. Hun har dessuten funnet ut at skapet der jeg lagrer akvariebøtter og slanger er det perfekte sovested ;D
[External Image]
Blir nærvevrak av dette jeg...
Her skal jeg kose med med ei lita helg i Oslo, og så får jeg sms langt på natt om at noen har fått besøk av Karma! Det er andre gang jeg har fått slik beskjed fra femmede på natta, og en gang fikk jeg fortvila meldig fra min kjære om at hun var vekk. (Det ringte heldigvis ei hyggelig dame dagen etter som hadde funnet henne, laaaangt borte) Hva er det pusen holder på med? Stikker av hver gang matmor bevilger seg ei natt ute fra huset?

Kan jo ikke stenge henne inne heller, for det ville vært dårlig gjordt mot Iben. Har katteluke på soveromsvinduet, og Iben er jo vant til å komme og gå presis som hun vil, og hun har jo aldri funnet på noe tull! Karma er jo nesten 5 mnd nå, så hun burde begynne å få litt kontroll... Sukk...

Åh nei, har du fått en liten vandrer? Godt hun blir funnet, kjenner angsten river ved tanken på katter som stryker gatelangs, vi bor ved en riksvei der ingen holder fartsgrensa. Måtte det gå over! Veldig fort...

For katter er jo ikke akkurat løpestrengdyr. Henry gammelkatt syntes løpestreng var helt toppers, men det var etter åtte år som innekatt midt i Oslo sentrum. Nå hadde han neppe funnet seg i det...
Her hadde det blitt en salig krig og antakeligvis en tur på legevakta for oss 2-beinte om vi skulle satt katta i løpestreng!

Men håper virkelig pusen slutter å fly sånn...er ikke noe særlig når de blir borte. Uansett om det er kort eller lenge

Pen pus forresten om jeg ikke alt har skrevet det fra før??
Søte pusen!! Så flink hun er til å hjelpe deg med vannbytte ;0)

Kjipt at hun forsvinner slik.
Får håpe det bare er tenårings fakter på henne, men hun er jo 5 måneder nå og trolig kjønnsmoden.... Så det kan hende at det blir noen slike opplevelser....

Kattene blir kjønnsmodne fra 5 måneders alder, men de utvikler ikke god retningssans før de er 8 måneder. Og dette kan det jo bli litt tull av.... Siden kjønnsdrifta er sterkere enn retningssansen ;0)

Husker at vi hadde noen leteaksjoner etter vår mons i den perioden. For han ville jo undersøke nærområdet og finne seg damer, men det endte med leteaksjoner fra vår side. For etter et par dager uten pus så syntes vi det var på tide at han kom hjem. (Bodde fredelig til, i en stor skog. Veldig lite trafikk)

Dyrego på oslo city...
Hadde litt god tid før jeg skulle ta toget hjem i dag, og da lurte jeg med eg min gode venninne inn for å se på fisk. Og jeg skal si de hadde mye fint! Den ene kampfisken vakrere enn den andre, nylig oppdagede tetra og rasbora, og masse fntastiske coryer!!!

Kom meg nesten ikke ut derfra i det hele tatt, og med på toget ble 4 poser med vann og flotte herligheter

Vurderte først å kjøpe meg en kampfisk hann. Men de hadde så mange fantastiske, at det var klin umulig å velge. Så da ble det med 3 flotte damer istedet. Var vist en deluxe sending direkte fra Thailand, og det tror jeg på. Har aldri sett så flotte damer heller.

De hadde tilbud på otto; 5 for 100,- så da måtte jeg jo slå til. Har aldri sett så mange samlet på ett sted, og det var skikelig arti. To akarier der bunnen var dekket av suttende valper. Stod ingenting om art, og de kom som sp. fra Brasil...

De hadde veldig fine viftereker også, mye billigere enn her oppe, så da ble det med to av disse også.

Så til coryene. Mye fantastisk og noe dyrt. Flotte, store viltfangede nydeligheter, bla concolor og swartzi. Og så noen vidunderlige som (heldigvis) var ganske så dyre. Disse var fanget i Brasil, på et sted det ikke har vært funnet slike før. Muligens ny art? Prøvde å ta bilde, og de ligner på flere andre typer, men de artene har vist aldri vært funnet på denne lokasjonen. Mulig de kan være bicolour. Spennende...

Klarte å motstå fristelsen til å kjøpe disse, for det hadde blitt alt for dyrt. Men under ei rot i et anet kar var det noe lite som kikket på meg; en habrosus! Så søt at jeg smeltet helt. Menjeg så bare en? Innehaveren (som forøvrig pratet veldig ivrig ivei om vakre skjeldenheter) lette rundt i karet og fant en til. Og mot bedre vitende kjøpte jeg altså to coryer. Ja da jeg vet det, to! Men jeg klarte ikke motstå dem, og de er jo VF *blunker uskyldig*

Så nå gar 10 nye fisker og to viftereker i Poteten, i tillegg til de 5 pygmeene og 2 lakrisene som var der fra før. Hadde egentlig tenkt å flytte disse over i godteskåla, men orket ikke lete etter bittesmå labyrinter blandt javamose og ferskvannstang midt på natta. Temperaturen hadde sunket til 22 grader i karet, så satte inn mini-heater'n...

Bilder kommer senere, for nå sitter jeg på macbooken til min kjære, og han vil nok ikke ha fiskebilder på den...
Gratulerer med nyinnkjøp! Hadde ikk gått fra dem jeg heller, så skjønn art!

Og ikke fortvil, jeg insisterer på ideen om at har man noen få som er alt for få finner man flere, i dag for eksempel ble de fem små kulerunde venezuelanustingestene her til femten. De kan jo ikke bare være to! Det vet gudene, ellers hadde de ikke funnet opp Coryer, de kan jo umulig ha vært edru...

De er sikkert ikke ulykkeligere i sin tosomhet hos deg enn i butikken i alle fall. Og ett eller annet sted står resten av stimen og venter. Helt sikkert ;o)
Akkurat sånn tenkte jeg også Linda ;D

Og gratulerer med flere venezuelanuser!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap