Revestrekenes akvarieverden (side 44)

Takk for info Rita! Jeg skal sjekke opp den linsa du nevner. Jeg har vært på utskikk etter en macrolinse, men har stortsett syntes det har vært litt vel dyrt
Oh wow! Peckoltia compta er tydeligvis en ny art på ønskelista ^^ Nydelig bilde av en nydelig malle!
Trym81
Takk for info Rita! Jeg skal sjekke opp den linsa du nevner. Jeg har vært på utskikk etter en macrolinse, men har stortsett syntes det har vært litt vel dyrt ;)


Glemte jo helt å skrive at jeg bruker Adobe photoshop til bildebehandling
Jeg er kjempefornøyd med linsen, den slipper inn mye lys og man kommer ganske nært innpå motivet

[External Image]
Hele pistiabildet...

[External Image]
og et utdrag av bildet, pistiaens "hårvekst" ser nesten ut som tentakler
Trond13
Oh wow! Peckoltia compta er tydeligvis en ny art på ønskelista ^^ Nydelig bilde av en nydelig malle!


Compta er en av mine store favoritter innen L-malleverdenen, de er skikkelig flotte Våre er ikke spesielt skye heller, de ligger jo mye i hulene når de er voksne men hunnene ligger ofte med hodet ut eller på tvers utenfor inngangen så man ser dem jo. Den yngre garden suser rundt i karet på matjakt så de ser vi mye til. Vi har beholdt to stykker fra det første kullet vi fikk i oktober 2009, de er nå 7-8 cm lange og har begynt å bruke hulene flittig, jeg er spent på hvor gamle de er før de blir kjønnsmodne. Hannen ligger med nye egg i hulen nå, og yngel fra 1 1/2 cm til 5 myldrer det av
Jeg ser at du også har de til salgs, så kansje vi kan ordne noe ved en senere anledning. Jentungen har flytta til Oslo, og typen hennes er fra Eina, så kansje de kan kjøpe med noen en gang en i løpet av våren...

Høres spennende ut i forhold til at de freser rundt en del også, så det er nesten så man vil kjøpe de ganske små så man får sett mye til de, hehe Har jo sett på de før, men bildene av de unge av dine gjorde at jeg fikk enda mere lyst på de
Ja det er bare å gi beskjed hvis de har mulighet for å ta med seg noen små compta, Evje er jo et stykke fra Dokka det
[External Image]
Noen glimt fra Co2-karet... Shinnersia rivularis har vokst helt opp til overflaten.

[External Image]
Jeg har gjort enda et forsøk på å ta bilder av de unge sverddragerne, men med artemia i karet ble det ihvertfall ikke enkelt

[External Image]
Ungfisk på artemiajakt

[External Image]
Til slutt et bilde av den voksne hannen som heller ikke sa nei til litt småsnacks, han har et skikkelig flott sverd den karen.
Det er den store bildedagen i dag tror jeg

[External Image]
De tre Nannostomus eques-ynglene blir 10 uker gamle til tirsdag...

[External Image]
de setter også stor pris på det nye artemiaklekkeriet vårt, og svømmer rundt med oransje kulemager ))
Du tar jo så fantastiske bilder, og har så mange flotte vesner i akvariene dine, at hver dag burde være den store bildedagen ;D
sissimor
Du tar jo så fantastiske bilder, og har så mange flotte vesner i akvariene dine, at hver dag burde være den store bildedagen ;D


Takk for det Sissimor. Ja det er mange flotte motiver i akvariene og artig å fotografere dem, det går noen timer til den sysselen hver uke
[External Image]
I går kveld oppdaget vi at Ancistrus dolichopterus-hannen ligger med egg i hula
Han bor i hula under de tre ynglene på bildet i innlegg 862, man ser så vidt litt av halefinnen hans nederst på bildet. Bildet over viser en yngre utgave av arten, ikke så fotogen der den henger under en skiferhelle, man ser bare de lyseblå kantene på finnene
[External Image]
Grenmallene ser ut til å trives, og de er flinke til å gå i ett med omgivelsene
Denne ligger på et blad av Echinodorus "Ozelot". De er noen utrolig artige og "sosiale" skapninger, i dag skulle jeg fjerne et salatblad fra karet og måtte fysisk riste dem av så de ikke skulle følge med bladet til matavfallsdunken ))
Tok det lang tid før dere hadde varene fra Joe's aquarium? Har bestilt klekker derifra i dag jeg og. Blir spennende og se om det fungerer bedre enn det opplegget jeg har hatt fra før av
Pakken kom raskt, tror ikke det tok mer enn 5-6 dager så lå den på posthuset Vi er kjempefornøyd med varene, eggene har høy klekkeprosent og det er så lettvint å bare tappe ut artemiaen istedenfor å måtte suge den opp fra en flaske. Jeg syns også det er veldig greit at den henger trygt i en krok i reolen på akvarierommet så slipper jeg faren med å velte klekkeriet ved et uhell (og da gjerne ut over hele kjøkkenbenken) ))

[External Image]
Den grønne skrivebordslampen fra Ikea fungerer utmerket som varmekilde til klekkingen. Her er luftpumpen avslått og artemiaen siger ned i slangen, da er det bare å tappe ut en passende porsjon
Kommer det da ikke med eggeskall å?
Galemor
Kommer det da ikke med eggeskall å?


[External Image]
Nei, man slår bare av luftpumpen og venter noen minutter, da flyter skallene opp til overflaten og artemiaen samles i bunnen der det er lys. Da er det bare å ta ned slangen, åpne krana og tappe ut godsakene
Den artemiaklekkeren din ser veldig bra ut. Men jeg venter på at noen skal finne opp en klekker der man ikke trenger luftpumpe.........

Vet at det finnes en rund flat sak (?), men den er visst ganske så dårlig i bruk
"Den runde saken "bruker jeg og med godt hell når jeg får tak i gode egg. Problemet er at de klekker ikke så mye ,så det å ha to stykker er en stor fordel.
Liker heller ikke lyden av putringen av luftpumpen.,da må den i stå et sted der den ikke er til sjenanse

Men kunne på en måte tenkt meg å prøvd denne greien her da,må tenke ut et sted som det samtidig er varmt nok
Er det denne du tenker på Lisbeth? Den får faktisk en positiv omtale nederst i stykket, så om man ikke trenger de store mengdene artemia er den kanskje brukbar?
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap