Mine akvarier og sånt (side 45)

Det varte ikke lenge med Aggro ute av fødenettet. Tror det gikk 20 minutter før h*n jaget den andre så hun kræsjet inn i vegger, og da turte jeg ikke annet enn å sette h*n tilbake i fødenettet.

Den minste smaragdinahunnen har hatt nærmest konstante vertikale striper de siste 2-3 dagene, men hannen viser null interesse i henne. Han har digert skumrede, men hunnene får ikke komme nær det. Tror ikke han helt har skjønt hva skumredet er til for...

Har hvertfall fått gjort litt med hagedammen denne helga, om enn ikke så mye som jeg håpet. Målet var å flytte fiskene tilbake i dag, men så kjørte vi rundt i flere timer og lette etter forskjellig som typen ville ha, og da ble det ikke så mye tid igjen. Men jeg fikk hvertfall tømt den og fjernet den stygge plastkanten, og tok ut damduken og spylte den godt.

Plastkanten skal ikke tilbake igjen. Vi har gress som vokser mer sidelengs enn oppover, en spesiell type krypende gress som visstnok skal trenge klipping sjeldnere (men det var det ingen som fortalte til gresset), så jeg håper at med tid og stunder vil gresset dekke over kanten på damduken og gi hele dammen et mer naturlig utseende. Tiden får vise om den planen er vellykket eller ikke.

Så det som gjenstår før fiskene kan flytte tilbake er å finne noe netting til å feste foran røret som tømmer overskuddsvann slik at fiskene ikke forsvinner, legge på plass damduken igjen, silikonere igjen hullet rundt røret slik at vann ikke lekker ned under duken igjen, og deretter fylle i vann. Burde ikke ta altfor lang tid med andre ord. Må også somle meg til å bestille damfilter på nettet....

Og når fiskene er flyttet tilbake i dammen, kan plastkaret taes i bruk som oppdrettskar for smaragdinaene, og det gleder jeg meg til Endelig få litt fart på oppdrettet. De har jo hatt nesten to måneder å godgjøre seg på nå, uten at hannen skjønner hva han driver med...

Jeg fikk svar fra hun som driver betta showroomet også, og hun er helt tom for CT-hunner for øyeblikket, men får inn flere om ca to uker. Lurer på om jeg kan overbevise typen til å kjøre meg dit slik at jeg får hentet dem.. Hadde spart $15 på det, og det er jo ikke allverden, men teit å bruke penger uten at det er nødvendig.
Fikk et nytt 6-måneders SEO-oppdrag i helga, og et stort nytt oppdrag i dag Slikt liker vi, for da blir det mer penger som kan brukes på bettaer og andre akvarieting

Oppdraget jeg fikk i dag er litt spesielt, fordi for det første vil klienten være på første side for 'real estate' som har utrolig mye konkurranse. For det andre er websiden hans nærmest hjemmesnekret og utrolig amatørisk. Dvs det var typen som tok seg av den tekniske siden, mens klientens datter designet siden i Word eller noe annet tåpelig og den er derfor utrolig stygg.

I tillegg hadde klienten forhørt seg med et annet firma som ga han en tåpelig høy pris for SEO, og derfor ga jeg han et prisoverslag som er tredoblet av det jeg vanligvis gir, og fremdeles var prisen under halvparten av det det andre firmaet skulle ha. Og klienten takket ja til det, og sa at 'hvis du får meg på første side for 'real estate' skal du få en personlig bonus på $1000 kontant i tillegg'.



Så jeg må fordype meg i denne siden og sørge for at han havner på første side i google. Som regel er ikke det noe problem, men for et så populært søkeord med så mye konkurranse kan det bli litt verre...

Men selv om jeg ikke får bonusen betaler han såpass mye per måned at jeg både skal ha nytt kar som jeg skal putte channoides i, i tillegg til et skikkelig kar til hunnene, istedet for plastkaret de går i nå...
Gratulerer med nye oppdrag
Vi kom nettopp hjem fra hagesenteret, og det blir visst fullstendig forandring på hagedammen. Typen er lei av styret med damduken, og han har aldri likt den, så vi så først på muligheten for å fyllte hullet med sement og deretter påføre sementen en 'pond sealant' men så ville han ut og kikke på hagedammene i hardplast før han bestemte seg. Og der fant han en sirkelformet på 275 liter som han likte. Jeg var litt motvillig, siden det er mest min dam og jeg som betaler for den, men han virket så ivrig over å slippe damduken og sement at jeg gikk med på det. Så lenge han graver hullet

Den er 1.1m i diameter, og ca 35 cm dyp. Hmmm, det blir jo 333 liter det, så den er større en det som stod på lappen

Det burde bli bra, bare man får dekket til kantene på et vis. Vi kikket på forskjellige typer steiner, men typen kom til at de hadde ikke noe han likte, så vi skal sjekke et annet hagesenter.

Må få tatt noen bilder, det er bare så mye styr å laste opp bilder for tiden for kortleseren min har dødd så jeg må bruke typens og så få han til å sende meg alle bildene, og han er ofte opptatt med jobb når det passer meg å be han om å overføre bilder...

Gleder meg til å følge med på damprosjektet ditt. Har et stort ønske om dam selv, men siden vi nesten ikke er hjemme om sommeren så er det liksom ikke noe poeng i det.
Nei, må være litt kjipt med dam i Norge om vinteren.. spesielt hvis den fryser til..



Er ikke noe stort prosjekt egentlig, hullet er der allerede, vi må bare tilpasse det formen på plastdammen.
Gleder meg til flere (lengte) bilder av sol og sommer i hagen din
Flytte/ reiselysten gnager i meg hver gang jeg ser bilder av andre steder hvor det er varmt, masse spennende fisk (nesten) like utenfor stuedøra og ja....
Inaktiv bruker
på meg å men jeg vil flyte på grun av di teite reglene i norge =;-D
Fikk overført noen bilder fra kameraet

Bilde 1: Slapp Aggro ut av fødenettet igjen i går, slik at h*n kunne få litt mosjon og stimulering, og da gjorde de noe rart. De fulgte etter hverandre og viste seg og svømte i sirkler etc. Det så nesten ut som flørting i noen minutter, før Aggro igjen bestemte at h*n skulle jage den andre. Da putter jeg cambodianern i fødenettet, så kan de få bytte plass igjen om noen dager.

Bildet er litt dårlig for plastkaret de går i er ikke helt klart, men viser størrelsesforskjellen på de to.

Bilde 2 er av den nye hagedammen. Siden bildet ble tatt har den blitt delvis fylt med vann, men typen skal ordne overrennsystemet før den blir fylt helt. Det har han sagt han skal gjøre i morgen tidlig, så da skal det bare fylles i rundt den så er den klar for fisk

Bilde 3 er av Tai, bare fordi hun så så sjokkert ut


Litt rart å se bilde av dam fra en norsk på norskforum -med palmer rundt dammen liksom! Fysjamei! (ikke misunnelig i det hele tatt nei, he he)
Typen har fått på plass et overrennssystem i dammen. Jeg trodde han skulle silikonere på plass alt, men han sier at alt er en så 'tight fit' at silikon er unødvendig, og at jeg bare skal gå og fylle den og fylle jord rundt og flytte i fisker...

Så da får jeg gå og gjøre det, og endelig får gullfiskene komme ut i en dam igjen

Aggro has forresten blir utrolig blek de siste par dagene. H*n var mørk da jeg kjøpte han/henne, og har vært mørk hele tiden siden, men for et par dager siden så h*n litt blekere ut, og i dag er h*n sølvfarget. Men helt uten stresstriper og ingen tegn til sykdom... Snodige greier...
Da var dammen fylt med vann og området rundt delvis fylt igjen med jord, og snegler og fisker flyttet tilbake i dammen

Det var en fryd å se på dem etter de ble sluppet ut. I plastkaret var det et virrvarr av fisk siden de ikke hadde plass til å dele seg inn i grupper, så det første de gjorde da de fikk bedre plass var å dele seg inn i 3 grupper: Voksne gullfisker, unge gullfisker og sebradanioer. Etter hvert som de ble vant til all plassen ble gruppene litt løsere, men det er fremdeles tydelig hvem de foretrekker å svømme sammen med.

Når jeg ser hvor sosiale gullfisker er får jeg vondt av alle disse gullfiskene som holdes alene rundtomkring i verden. Det er tydelig at disse foretrekker grupper og er sosiale vesener med en form for sosial struktur.

Har tatt noen bilder, men de får jeg ikke postet før litt senere..

Jeg fant forresten en ung posthornsnegle på planten som har stått i ei bøtte de siste dagene. Jeg fant ingen i dammen og fryktet at alle hadde dødd pga den høye pH'en. Den ene planten har stått i plastkaret med fiskene, og der fant jeg digre damsnegler, og den andre planten har stått for seg selv i ei bøtte skittent, fælt vann, og på denne fant jeg en posthornsnegle da jeg satte den tilbake i dammen i dag

Mener at disse er tvekjønnede og at jeg derfor burde få flere av dem etter hvert
Inaktiv bruker
gleder meg til bilder =
Noen bilder

Bilde 1: Dammen rett før jeg fjerne damduken og tømte den. Man kan se at damduken nærmest flyter.

Bilde 2: Mengden vann under damduken o_O

Bilde 3: Gullfiskene og danioene i plastkaret etter jeg flyttet planten deres tilbake i dammen.

Bilde 1: Dammen etter jeg hadde satt tilbake plantene og fiskene. Litt mye refleksjon i overflaten, så man ser ikke plantene så godt...

Det skal seff gjøres litt penere rundt dammen, vi skal ha steiner og planter/gress osv...

Bilde 2 og 3: Nevnte disse digre damsneglene jeg fant i dammen for et par måneder siden. De små i karene mine er søte de, men disse digre er utrolig stilige Disse er ca 1.5-2 cm lange.
Den dammen kan jo bli fin. Nå er det jo lettere også å plante det fint siden du kommer helt inn til dammen. Ville vært lekkert med noe pent siv som henger litt over og noen bregner og noen krypende planter som kryper litt over dammen og... å jeg vil også ha. Trenger ikke være store dammen, den du har syns jeg var helt passe
Typen vil ha steiner rundt dammen. Jeg foreslo å bare la det vokse seg til rundt dammen så den ser naturlig ut, men det likte han ikke i det hele tatt. Han er mer pirkete på hvordan ting ser ut enn jeg er, så jeg bare lar han bestemme mesteparten av tiden

Det er imponerende med dammer på flere millioner liter, men personlig synes jeg ikke det er spesielt pent ?å erstatte hagen med en diger innsjø. Jeg synes en dam skal være en del av hagen, og passe inn med resten

Jeg liker størrelsen på min dam, men noen ganger skulle jeg ønske den var litt større, i og med at gullfiskene driver og yngler og jeg vil ikke gi bort gullfisker, siden de mest sannsynlig havner i bolle eller et kar som er altfor lite for dem... Rundt 1000 liter hadde vært en grei størrelse
Etter jeg flyttet fiskene tilbake i dammen i går, vasket jeg plastkaret deres og fylte med 20 liter vann, noe som er en vannstand på litt over 10 cm.

Puttet også oppi litt andemat, en dott javamose og et halvt drikkebeger. Det fikk stå og godgjøre seg til i dag, før jeg flyttet over smaragdinahannen. Merker at disse ikke er så tamme og nysgjerrige som kampfisker. Hunnene bryr seg ikke noe særlig om hendene mine, men er ikke nysgjerrige heller. Hannen derimot ville helst gjemme seg i hulen sin til jeg hadde forsvunnet, men jeg fikk da til slutt tak i han og flyttet han over.

Han var ikke særlig fornøyd med ordningen og stresset en del før jeg fant ut at jeg skulle flytte over keramikkhulen til kampfiskhunnene. Da gjemte han seg umiddelbart i hulen og har ikke kommet ut siden. Smaragdinaer virker som de trenger noen dager på å finne seg til rette i nye kar, i motsetning til splendens som umiddelbart trives og vil ha mat

Kampfisker har sin egen sjarm, de er som hunder som tigger og skal ha oppmerksomhet og mat hver gang de ser deg, og er nysgjerrig på alt du driver med. Så har du smaragdina som er så nært beslektet og likevel fulstendig motsatt. Ikke noe tigging der i gården nei. De er vel mer som katter, de tar mat og oppmerksomhet for gitt og bryr seg ikke om hva andre vesener driver med

Begge artene har sjarm og jeg liker begge to like godt, men på forskjellige måter. Splendens har fordelen av mange forskjellige varianter og interessant genetikk, mens smaragdina er litt kjedeligere i oppdrett, men interessant fordi den ikke er en fremavlet variant.
Tilfeldig bekjentskap
© Camilla Nilsen
Reklame for plussmedlemskap