Mine akvarier og sånt (side 46)

Mvjnz
Da gjemte han seg umiddelbart i hulen og har ikke kommet ut siden. Smaragdinaer virker som de trenger noen dager på å finne seg til rette i nye kar, i motsetning til splendens som umiddelbart trives og vil ha mat:)

Min nå ensome smaragdina har en hule i en rot der han vanker. Han tok den plassen umiddelbart etter at han kom ombord. Tar seg en og annen tur for å sjekke redet og se om det er mat, men så tilbake til hula. Det virker for meg som de setter mer pris på å gjemme seg i/ved objekter fremfor innimellom planter.
Mye mer "ligge å lure"-adferd enn hos splendens.
Kjenner du til hvilke metoder de benytter når de krysser inn smaragdina i splendens. Er det labbjobb?
Det er faktisk bare hannen som har gjemt seg hos meg, hunnene er stort sett fremme hele tiden, men det kan muligens være fordi hannen okkuperer den eneste hulen

Trodde ikke splendens og smaragdina kunne krysse seg. Har hørt at de krysser seg naturlig innimellom, men at yngelen dør etter kort tid. Har du hørt noe annet?
Ja, mannfolka må jo få bestemme litt

He he, men jeg presser litt på jeg, kanskje litt inspirasjon til dere

Jeg lagde en liten naturlig dam (grov den ut i en sump) på hytta til venninna mi for noen år siden. La rund masse stein og hentet noen sorter siv fra sump-grøfter o.l i området. Bildene er fra når jeg akkurat var ferdig med den så den er grumsete. Dammen grodde også nesten igjen året etter siden det var en liten naturdam uten kanter til å skjerme mot planter som ønsket å leve nedi dammen...

Men dere har jo en plastdam som ikke vil bli igjengrodd. Tenk så fint det blir rund den med både stein og planter
Mvjnz
Det er faktisk bare hannen som har gjemt seg hos meg, hunnene er stort sett fremme hele tiden, men det kan muligens være fordi hannen okkuperer den eneste hulen:) Trodde ikke splendens og smaragdina kunne krysse seg. Har hørt at de krysser seg naturlig innimellom, men at yngelen dør etter kort tid. Har du hørt noe annet?

Har lest at det blandes inn smaragdina både på show og fightere og at den smaragdgrønne fargen hos splendens er krysset inn fra smargdina.

Plaktthai - Om splendens/wild-hybrider
Bettysplendens om imbellis smaragdina etc. som komponent for metallic. (søk etter metallic)
Imbellis fightere med splendens
Fant også en erfaring verdt å ta med seg, innlegg om smaragdina-oppdrett på world of bettas.
Jeg lagde en liten naturlig dam (grov den ut i en sump) på hytta til venninna mi for noen år siden. La rund masse stein og hentet noen sorter siv fra sump-grøfter o.l i området. Bildene er fra når jeg akkurat var ferdig med den så den er grumsete. Dammen grodde også nesten igjen året etter siden det var en liten naturdam uten kanter til å skjerme mot planter som ønsket å leve nedi dammen...


Den dammen var jo helt utrolig nydelig Har lagret bildene og skal vise til typen

Har lest at det blandes inn smaragdina både på show og fightere og at den smaragdgrønne fargen hos splendens er krysset inn fra smargdina.


Interessant. Visste imbellis ble brukt, men som sagt trodde jeg at smaragdina og splendens ikke ville få levedyktig avkom... Men for å svare på spørsmålet tror jeg ikke det er noe kunstig befruktning inne i bildet, mener å ha hørt at disse krysser seg villig dersom de får muligheten.

Leste også et sted at det er noen som mener at splendens, imbellis, smaragdina m. fl. slett ikke er egne arter, men kun variasjoner av samme art... Husker ikke hvor jeg leste det, men det er en interessant tanke
Noen bilder til. Viste typen bildene fra dammen over her, men han likte den visst ikke noe særlig:/ så han googlet det og fant den i bilde nr 1. Den er noenlune i samme gate, med steiner rundt, men ikke fullt så naturlig, og han liker ikke at man kan se damduken eller de små statuene, men han mener vi kan ta ideen og forbedre den.

Bilde 2 er den minste smaragdinahunnen som er parreklar som bare det. Hun hadde vertikale striper, men da jeg fant frem kameraet forsvant de for hun ville heller studere meg.. Hun har også fått en liten hvit kvise ved analåpningen som skal vise at hun er klar...

Bilde 3 er hagedammen sett fra en litt annen vinkel. Vi har funnet ut at istedenfor å se rett ned på plastbunnen, skal vi legge grus/småstein i bunnen.
Blir jo uansett pent med masse stein rundt dammen, blir mere ryddig og pent selvfølgelig Hver sin smak

Enig i å ha noe grus i bunnen, men bør kanskje være litt mørk så ikke fiskene forvinner oppå lys grus?
Typen er fulstendig ryddefreak, og tåler ikke rot eller at noe ikke er perfekt organisert. Sikkert derfor han liker det mer ryddige med steiner, mens jeg liker det litt mer ville og naturlige

Man kan vel si det slik at jeg vasker hus ca 20 ganger oftere enn da jeg bodde for meg selv i Norge, og likevel er han ikke fornøyd og tar ofte saken i egne hender. (Jeg vasker mer enn han siden han jobber mye mer enn meg.)

Hvis det var opptil han ville huset sett ut som et utsillingshus som det ikke bor folk i, men jeg setter foten ned noen ganger og sier at det er da greit med et par krukker og en vannkoker på kjøkkenbenken uten at det ser rotete ut

Enig i mørk grus, eller mørk sandfarget hadde vel også fungert? Viser ikke så godt på bildet av dammen som typen fant, siden det er mye mindre her, men den har noe mørkebrun sand/fin grus i bunnen, og jeg synes det ser ganske bra ut. I den store versjonen ser man også 3-4 gullfisker og de ser ut som de fungerer bra med den fargen på sanden...
Fikk endelig somlet meg til å bestille damfilter. Jeg sendte dem en epost og forklarte hva jeg var ute etter, og de sendte en anbefaling. Så jeg bestilte en slik pumpe (1000PLV) med et slikt prefilter (den til $24).

Slapp Aggro og cambodieren sammen igjen tidligere i dag. Vanligvis lar jeg dem drive på noen minutter før jeg skiller dem igjen. Litt jaging, ikke noe skade, god mosjon. Men i dag så glemte jeg av dem et par timer..... Og da jeg husket dem hadde cambodieren opprevne finner og virket superstresset. Puttet raskt Aggro i fødenettet. Cambodieren virket apatisk, noe som bekymret meg, men etter ca 20 minutter var hun heldigvis tilbake til normalt aktivitetsnivå.

Må ikke drive med andre ting når jeg slipper dem sammen i fremtiden...
Inaktiv bruker
Mvjnz
Typen er fulstendig ryddefreak, og tåler ikke rot eller at noe ikke er perfekt organisert. Sikkert derfor han liker det mer ryddige med steiner, mens jeg liker det litt mer ville og naturlige:)


det er den iriterenese mora mi å og jeg er mer av den typen akvarist som prøver og gjøre akveriumet så naturligt som muligt =
Inaktiv bruker
hei Mvjnz vordan går det med den gekoen du har skerve om ti¨dligere i tråden din ??
Det går bra med den, den bor fremdeles i et hjørne av kontoret mitt
Jeg flyttet smaragdinahannen tilbake til hunnene. Han likte seg ikke plastkaret av en eller annen grunn. Han kom ikke ut av hulen en eneste gang, og ville ikke spise.

Så da får de styre seg selv, det kommer vel yngel når de føler seg klare.

Er jo ikke så veldig dumt, for da kan jeg bruke plastkaret til kampfiskoppdrett Må bare bestemme meg for hvilken kampfisk jeg skal begynne med... Tror muligens jeg skal begynne med Gul, så da trenger jeg bare en pen CT-hunn til han. Har bestemt meg for å ikke bruke cambodieren i oppdrett, for strengt tatt er hun ikke noen pen cambodian, siden hun har farger som ikke er tillatte...

Ikke at jeg bryr meg noe voldsomt om slikt, men siden jeg skal bruke Gul vil jeg gjerne ha noen gule avkom, og med en dårlig cambodian er det ikke sikkert jeg får noe annet enn flerfargede avkom...

CT-hunner skal hvertfall bestilles i slutten av uka, forutsatt at hun har fått dem inn igjen..

Angående tabbypusen vi fant for et par dager siden, så har vi bestemt oss for å beholde henne. Vi har ikke funnet eieren, så i forrige uke kontaktet jeg Pet Rescue slik at de kunne finne et nytt hjem til henne. Men i løpet av helgen bestemte typen seg for at han har blitt for knyttet til henne til å sende henne avgårde til fremmede, så vi bestemte at vi skal beholde henne. Så da har vi seks katter i huset...
Kom hjem med en kampfisk i dag, en CT-hann. Det var ikke planlagt. Vi skulle bare slå ihjel litt tid mens vi var ute i dag, og jeg bestemte at jeg ville sjekke det nye fiskerommet i en dyrebutikk. Der fant jeg en svart CT. Forelsket meg litt, men tenkte at 'nei jeg har jo ikke plass' og typen ville vi skulle gå, så vi begynte å gå mot utgangen. Men så fant jeg ut at jeg måtte ha den, så jeg gikk tilbake og kjøpte den

Mistenkte at han hadde fløyelssyke i butikken, men det var vanskelig å se i det lyset, og jeg tenkte bare at 'han er svart, jeg må ha han, evt sykdommer får jeg behandle'. Etter jeg fikk han hjem og kikket på han i godt lys mener jeg det er en god mulighet for at jeg hadde rett i diagnosen min, men jeg har aldri hatt denne sykdommen før, så jeg kan ikke være sikker.

Men jeg behandler han med varmekuren jeg. De liker høye temperaturer uansett, så det burde ikke plage han noe særlig. Hvis han ikke er syk tar han ikke skade av det, og hvis han er syk kommer jeg raskt i gang med behandling.

Filteret som gullfiskene hadde i plastkaret ble flyttet over til kampfiskhunnene da gullfiskene flyttet ut i dammen igjen, men det flyttet jeg tilbake til plastkaret, sammen med en 55W varmekolbe som ikke var i bruk. Litt kraftig sirkulasjon for en kampfisk, men jeg har flyttet keramikkhulen slik at den står der det er minst sirkulasjon. Da kan han søke tilflukt der..

Bildene er ikke noe voldsomt bra, siden han fremdeles er i posen.. I virkeligheten er ikke det blå og røde så synlig, det er bare blitsen som gjør at han ser slik ut.. I virkeligheten kan man såvidt ane rødt og blått.
Inaktiv bruker
hei den nye kampfiskhanen din ligne helt på min kampfiskhan som jeg har akurat nå =
Haha, er visst mange tvillinger ute og går Mona har en gul som ligner på Gul, og den hun hadde før lignet på Rosa. Jeg kommenterte nettopp til frosken at kampfisken hennes er prikklik Blå, og her har jammen Svart en tvilling også
Mvjnz
Angående tabbypusen vi fant for et par dager siden, så har vi bestemt oss for å beholde henne. Vi har ikke funnet eieren, så i forrige uke kontaktet jeg Pet Rescue slik at de kunne finne et nytt hjem til henne. Men i løpet av helgen bestemte typen seg for at han har blitt for knyttet til henne til å sende henne avgårde til fremmede, så vi bestemte at vi skal beholde henne. Så da har vi seks katter i huset...


Så bra at dere beholder katta da! Ja hva gjør vel en katt fra eller til når dere har FEM fra før av -herregud, dere er jo smågale

Men hvordan tar de andre kattene deres det? De godtar en ny på deres domene uten å protestere?
Lisbeth
Så bra at dere beholder katta da! Ja hva gjør vel en katt fra eller til når dere har FEM fra før av -herregud, dere er jo smågale ;) Men hvordan tar de andre kattene deres det? De godtar en ny på deres domene uten å protestere?


Haha, ja jeg føler meg som en crazy cat lady til tider Men vi elsker katter begge to, så vi har ikke noe imot å ha huset fullt

De fem kattene vi allerede har er så vant til andre katter at de bryr seg ikke engang. Da Tabby ankom bare kikket de på henne i ca ett minutt, trakk på skuldrene (eller det som tilsvarer et skuldertrekk for en katt) og lot henne være i fred.

Tabby er tydeligvis vant til andre katter også, for hun bryr seg ikke noe særlig. Litt fresing og knurring, men ikke noe alvorlig.

Da vi var på dyrebutikken tidligere i dag kikket jeg på kampfiskhunnene. De var kjempesøte, med hvit kropp og lyseblå finner Jeg syntes de så ut som CT, men var ikke 100% sikker, og lappen sa de var VT. Jeg var fristet siden de var så pene, men kom til at jeg ville ikke kjøpe flere VT-hunner.

Men nå har jeg nettopp kikket på bilder av CT-hunner, og kikket på mine egne VT-hunner, og er nå overbevist om at hunnene i butikken var CT. Kunne spart en del på kjøpe dem der, som VT...

Så kjipt, vi er ikke innom det området spesielt ofte...

Men hvis vi skulle kjøre innom der, skal jeg defintivt stikke inn og kjøpe et par hunner. Nå føler jeg meg ganske sikker på at jeg ser forskjell på dem.
Mvjnz
Men så fant jeg ut at jeg måtte ha den, så jeg gikk tilbake og kjøpte den:)


Bettamaniae. Grattis med veldig fin multicolor!
Tilfeldig bekjentskap
© Mattias Allroth
Reklame for plussmedlemskap