Revestrekenes akvarieverden (side 46)

Fantastisk vakre
Blir spennende å se om det blir familieforøkelse snart da. *Krysser fingrene*
Nydelige maller. Og den blå ryggfinna, wow
Plussmedlem
Jeg er jo ikke noen L-mallefan egentlig, men Zebra er et ønske!
Sissimor, de er nok for unge enda, det kan kanskje ta flere år før det skjer noe så her er det bare å være tålmodig Det var vår datter og kjæresten hennes som kjøpte denne gjengen for 1 1/2 år siden. Da var de minste ikke mer en ca 2 cm lange og de vokste seint, jeg tror de gikk i et kar med altfor mye strøm så maten havnet sjelden på bunnen. Etter at vi flyttet zebraene opp på akvarierommet har de hatt en kjempevekst, ikke er de redde av seg heller

Lisbeth, jeg har hørt at de skal skinne i blått når de trives, skinner de derimot i rødrosa er det et dårlig tegn.

Anders, det er maaange flott L-maller også, zebra, contradens, compta, L114, L025, L174, L173, L236... og enda fler
Plussmedlem
Det aner meg at jeg kan få et stikk av L-malledilla selv, så jeg må bare passe meg, haha :p Men jo, er glad i Super rot'ene, kule dem. Så det kan jo hende at det vil bli noen flere arter av L-maller her også hvis det dukker opp på noen auksjon eller noe, hvem vet?
Vi begynte også med vanlig ancistrus, så oppdaget vi compta... og så var vi bitt av L-mallebasillen )) Her er forresten en drømmeart til, nemlig Leporacanthicus triactis.
[External Image]
I går var jeg nede i kjellerstua og tjuvlånte noen av datterens hvite og sorte platy som jeg syns er ganske fine. Nå går de i 240-literen så håper jeg det dukker opp noen yngel med de samme fargene etterhvert

[External Image]
I 240-literen går det også noen flotte fargesterke reker, denne slipper nok rekeyngel snart

[External Image]
Reke med følehorn i "motvind", og gule egg under buken.
Hvite platy er veldig fine syns jeg! Har selv en del hvite med svarte finner (wagtail?).
Og det der var virkelig flotte reker ;D
sissimor
Hvite platy er veldig fine syns jeg! Har selv en del hvite med svarte finner (wagtail?).


Platy med sorte finner kalles vel wagtail. Jeg har googlet disse hvite med svarte flekker og lyse finner, og finner to ulike ulike navn på dem: White Calico platy og Dalmatian platy så det er ikke godt å vite hva man skal kalle dem, kjempefine er de ihvertfall
Weitzmanilek
[External Image]
I dag har jeg plukket hele 40 egg i karet til C. weitzmani og det er første gang vi har funnet så mange egg hos de notoriske eggtyvene Jeg fulgte litt med på dem i dag, noen var opptatt av lek mens resten fotfulgte hunnen med egg bare for å få seg en matbit. Nå ligger eggene i en klekketank, det blir spennende å se om de klekker

[External Image]
Takker Anders, nå gjenstår det bare å se om de klekker
De er flink til å spise egg ja ,det er helt sikkert
Hadde vært litt kjekkt om du kunne fortalt hvilken ph og temperatur du har i klekkekaret.
Har selv hatt litt problemer med å få dise eggene klekket pga. skallet blir for hardt.
Så derfor forsøker jeg å finne ut hvilke erfaringer andre har.
[External Image]
Denne knøttlille Ancistrus dolichopterus'en havnet på utsiden av hulen i går, den ble forsiktig sugd opp med en slange og trygt plassert i en klekkeboks

Ellers så ser det ut til at de siste dagers lavtrykk setter coryene i gang, nå har det vært lek hos weitzmani, C134, Green laser, metae, oiapoquensis og tukano
Vi har samlet sammen egg fra de to førstnevnte artene.

I går kom 7 nydelige små H. zebra i hus, skulle gjerne hatt noen kjønnsmodne men det får vi ta ved en senere anledning. De syv nykomlingene ser ut til å trives i Dokkavannet
Wow, Zebraene er nyyydelige, de flotte rekene, og søte Coryene, fine platyen, og tilslutt søte lille Ancistrusbabyen.
Du er kjempeflink med kameraet ditt.
Sølvi Gullaksen
Hadde vært litt kjekkt om du kunne fortalt hvilken ph og temperatur du har i klekkekaret. Har selv hatt litt problemer med å få dise eggene klekket pga. skallet blir for hardt. Så derfor forsøker jeg å finne ut hvilke erfaringer andre har.


Ja jeg har lest om klekkeproblemene du har hatt, derfor er jeg ekstra spent på hvordan det går med våre egg. I dag er 1 1/2 yngel klekket, en svømmer fortsatt rundt med eggeskall på hodet )) PH i boksen er 6,5, temperaturen har variert fra et døgn i romtemperatur til nå å henge inne i et kar med 25 grader.
Lisa-S
Wow, Zebraene er nyyydelige, [I]de[/I] flotte rekene, og søte Coryene, fine platyen, og tilslutt søte lille Ancistrusbabyen. :) Du er kjempeflink med kameraet ditt. :)


Tusen takk Lisa Zebra lever opp til navnet sitt, de er så utrolig sterke og klare i fargen, virkelig vakker fisk. Det går forresten bra med den bittelille dolichopterusen, den suser (i den grad den får bevegd seg med eggeplommekroppen) rundt i breedingboxen
[External Image]
Tukanoyngel under eikeblad i breedingboxen. De eldste blir 8 uker gamle 21.mai og foreldrene leker fortsatt

[External Image]
C134-ynglene er ca 3 uker gamle og nå har de vokst så mye at jeg tror det er best å fordele dem i to yngelbokser.

[External Image]
6 mnd gammel Caudimaculatus.
Caudimaculatusene er jo små smykker, de stuller med sitt i Lykkelandet. Tror nesten fem er for få ;o)

Som vanlig en fest å se bildene dine! Hvor gamle lar du ynglene bli før de evt flytter til de voksne?
Ja caudimaculatus er en flott cory, kanskje vi kan bytte noen med deg, jeg har alltids plass til nye planter Det varierer litt hvor store coryyngelen er før jeg flytter dem sammen med de voksne, de bør ihvertfall være skikkelig frempå i matfatet først. Vi pleier å la dem få et opphold i en 50l eller lignende etter breedingboxen, før vi flytter dem til enda større kar. Hvis det ikke er andre arter med store munner i karet bør det gå bra å flytte yngel på 1 1/2 cm.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap