Mine akvarier og sånt (side 47)

Takktakk

Bildene yter han ikke rettferdighet, tatt med blits og gjennom pose. Må få tatt noen litt bedre bilder i dagslys når han er frisk igjen
Jeg driver å tester aloe i vannet til mine fisker nå om dagen, og det bør være optimalt hvis du har sykdom som "tærer" på slimhinnene.
Du har vel ratt en plante i hagen, du?
Hvis du ikke vil kjøpe eller ikke har funnet noe som er ren aloe uten masse kjemi, kan du splitte et blad og skjære ut den transparente kjernen (gelèen). Pass på å ikke få med noe gult eller grønt da det er lakserende.
hvis du ikke liker å se litt aloefibre i karet kan du filtrere gelen.
Du kan fint bruke 1-3ml pr 10 liter vann. Og bitteliitt salt.
Og hvis du har fått det - Ketapang Seff

Jeg har en aloe i potte ute, som vi bruker på insektbitt o.l. Oppdaget også nylig at vannforbedringsmiddelet mitt inneholder aloe

Nevner du dette fordi dette kan hjelpe på fløyelssyke? I så fall er det verdt et forsøk..

Ketapang har jeg ikke fått tak i ennå, den skal jeg kjøpe sammen med hunnene jeg skal bestille senere i uken.
Nevnte det fordi det har mange egenskaper som "kanskje kan hjelpe" og i hvertfall vil føre til en bedre resituering. Google på Oodinium aloe indikerer at det kan ha noe for seg.
Aha, det skal prøves

Tempen kom opp i 32 grader sent i går kveld. I dag virker han fremdeles aktiv og gjorde et halvhjertet forsøk på å spise, men gjellene beveger seg utrolig raskt..

Håper han ikke blir noe verre...

Og katten vår Odo, som ble påkjørt for noen uker siden, må tilbake til dyrlegen i dag. Han har oppført seg rart de siste 3-4 dagene, han kom inn og freste til ingenting for 3-4 dager siden, og han er så avslappet at han freser aldri vanligvis. I går kveld da jeg løftet han knurret han til meg, og dette er en supersosial katt som elsker oppmerksomhet, og han har aldri noensinne knurret til verken folk eller dyr. Typen sa han virket rar da han løftet han også.

Og da jeg løftet han i dag tidlig, fant jeg en diger klump mellom bakbeina hans, på størrelse med en tennisball. Det var skikkelig ekkelt:/ Han fikk en muskelskade på magen i påkjørselen (som dyrlegen ikke ville røre siden den ikke plaget han), så vi spekulerer i at det muligens lekker væske ut i vevet i det området... Vi har fått time hos dyrlegen kl 16:45. Seks timer til...
Inaktiv bruker
nei stakars katt det høres ikke bra ut =:-C
Kom nettopp hjem fra dyrlegen. Hun bestilte time hos spesialist til i morgen tidlig for ultralyd. Hun mener det enten er et digert brokk, og at urinblæren muligens ikke er der den skal, noe som er svært alvorlig og betyr at han må opereres. Det andre hun mener det kan være er en betennelse i fettlaget. Begge to vil være som følge av en rift i muskelveggen fra påkjørselen.

Inaktiv bruker
jeg kryser fingre og bein nå på at Odo skal bli bra ijen =;-D
Lykke til med katta, håper det ikke er alt for alvorlig..
Takk

Regner ikke med det er noe livstruende eller noe slikt, siden han spiser og virker sosial. Litt sløv og bittelitt feber i følge dyrlegen, men at han spiser er alltid et godt tegn

Men dyrlegen sendte med oss nummeret til en dyrlegevakt i tilfelle vi skulle få bruk for det i løpet av natta...

Og stakkar Odo må faste også, i tilfelle han må bedøves, og det betyr at alle de andre faster også,,, Kommer til å være mange sultne katter her i morra tidlig...
Mvjnz
Og stakkar Odo må faste også, i tilfelle han må bedøves, og det betyr at alle de andre faster også,,, Kommer til å være mange sultne katter her i morra tidlig...


Å himmel! Kan bli en lang natt på dere. Syns jeg hører kattejamret helt hit

(hatt katter nesten hele oppveksten så jeg kjenner godt til hvor hørbar en misfornøyd/sulten katt er, he he)
Hehe De oppførte seg faktisk ganske bra. Litt sutringi går kveld, men de fikk sove på sengen vår og da sov de hele natten. Sutring i dag tidlig også, men vi puttet Odo i reiseburet slik at de andre kunne spise.

Vi kom nettopp hjem fra spesialistsenteret, men uten Odo Han skal opereres om en times tid. Det er brokk, men det er mest blod og fett som har lekket ut, ikke noen indre organer, og derfor er operasjonen ganske standard. De sa han kunne leve med klumpen resten av livet, men vi så på han at det var ikke noe behagelig for han.

Så han fikk være igjen der og skal hentes imorra.
Inaktiv bruker
nå håper jeg det grå bra med Odo =;-D
Meh, vi måtte reise og hente Odo igjen De fikk inn et nødstilfelle som måtte opereres, og Odo må derfor vente til i morgen. Stakkar liten som må gå igjennom alt på nytt i morgen

Men det andre syke dyret i hus, kampfisken Svart, ser hvertfall bedre ut Var litt bekymret for at han ikke skulle klare seg i går, siden han ikke viste noe voldsom interesse i mat og pustet ca 3 ganger i sekundet. Men i dag ville han ha mat og ser ut til å puste normalt
Gleder meg til å se nye bilder av kampfisken Svart
Og jeg ble småmisunnelig da jeg leste om de fine kampfiskhunnene du så, de hvite med lyseblå finner! Hørtes superlekre ut
Ja, de var utrolig søte Vi har moren til typen på besøk hele denne uka, og jeg har tatt meg av nesten all matlaging til både henne og typen (noe som seff bare er hyggelig og jeg har ikke noe imot det), men siden jeg tar meg av moren hans håper jeg at jeg kan overbevise typen til å kjøre meg tilbake til den butikken i helga og kjøpe en lekker liten hunn Hvis de har dem ennå da...

Bilder av Svart skal jeg få tatt, men det må vente til han er frisk igjen. Han må nemlig ut av plastkaret og over i en annen beholder for at jeg skal få noe bra bilder, og jeg vil ikke stresse han med det når han allerede er litt svekket.. Men i løpet av noen dager håper jeg at jeg skal få det til
ja disse hørtes ganske fine ut ja.

du får sikkert overtalt han
Ja, tror ikke det skal være noe stort problem
La merke til hvor utrolig fæl javamosen i to av karene mine er i dag. Den er full av dritt og alger:/ I 48 literen derimot er den helt prikkfri. Og dette karet har to reker.

Mener jeg leste nylig at det må reker til for å holde javamose pen, eller at den er mye penere i kar med reker, eller noe i den duren hvertfall.

Tror jeg må kjøpe meg flere reker. De jeg har ser hvertfall ikke ut som de vil formere seg. Har hatt dem i 3 måneder nå uten noe tegn til egg.

Flyttet den ene av dem over i et annet kar, så kan den renske opp i javamosen der.

Disse rekene er en australsk art, Caridina sp. Gulf1 mener jeg den heter, og er litt større enn disse fargerike, populære rekene. Jeg fikk dem gratis av fyren jeg kjøpte smaragdinahunnene av rett etter nyttår.

De er ikke spesielt fargerike, de er gjennomsiktige, men har en gul linje langs hele ryggraden(?) og lang gul nese med rød tipp. Postet et par bilder rett etter jeg fikk dem, men har ikke tatt noen bilder av dem siden.

Det eneste stedet jeg vet som selger dem er Aquagreen, og jeg vil ikke betale $18 i frakt for noen reker, så jeg venter lissom på at jeg skal få en god grunn til å kjøpe andre ting derfra. Skulle til å bestille noen snegler i reker i januar, men ville ikke betale like mye frakt som dyrene kostet, og ville ikke kjøpe masse fisk og planter jeg ikke hadde planlagt og ikke hadde plass til bare for å få tak i reker...

Burde kanskje slå meg sammen med en annen akvarist her i byen og få dem bestilt, sammen med sneglene jeg ville ha..
Vi dro og hentet Odo for litt over en time siden. Han er skikkelig dopa, siden han har fått morfinplaster på bakbeinet som han skal ha i en uke. Han har bandasje på frambeinet der de ga han væske, og stifter på magen. Spesialisten sa han har 3 lag med innvendige sting, og muskelveggen var veeeldig tynn fordi den har blitt strukket, og derfor måtte hun sy det hele sammen ekstra godt slik at det ikke skal hovne opp igjen.

Han la seg rett ut på sofaen med en gang han kom hjem, og ligger og sover nå. Skal få tatt noen bilder i morgen når han har kommet seg litt...

Siden vi nå har måttet bruke $1500 på ultralyd + operasjon blir det nok ikke til at jeg bestiller kampfiskhunner denne uka Får satse på å bestille dem senere i måneden, muligens om 2 uker.

Men den søte, lille hunnen jeg så i dyrebutikken for noen dager siden skal jeg alltids ta meg råd til
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap