Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 47)

Hvor store er denne typen reke normalt når dem er utvokst?
Det er en CRS (Crystal Red Shrimp) og iflg. profilen til CRS i skalldyrbasen her på AF blir de ca 3 cm som voksne. Liten og hendig størrelse Liten og lett-spiselig størrelse også, bør jeg vel legge til, da svært mange fisk har disse rekene på menyen om de får sjansen. Men jeg har bare Corydoras omtrent så det går strålende, de tar ikke rekene (maller gjør ikke det).
Hvordan går det med egg/yngel av coryene i de karene du har CRS? Tror du man kan ha disse rekene sammen med dvergciklider fra SA (Apistogramma i et kar og Mikrogeophagus ramirezi i et annet) og allikevel håpe at både reker og fiskeyngel overlever? Trenger algespisere og ryddegjeng.

PS Hvordan gikk det med filteret?
Hvordan det går med Apistogramma og reker? Vel, for å si det sånn:
Du har sannsynligvis ikke reker lenger, noen minutter etter at Apistoene er sluppet løs i karet

Jeg har forsøkt Det går normalt ikke.

Men jeg må nevne et unntak:
I et enkelt kar (128 liter) som var ekstremt godt beplantet, inkl javamose i mengder, masse bunn- og høydeplanter og hadde masse flyteplanter i tillegg, så overlevde en bitteliten gruppe voksne kirsebærreker over tid i karet med 3-4 Apistogramma trifasciata. Utrolig nok.
Men de fikk aldri formere seg, Apistoene spiste rubb og stubb av yngel.
De voksne rekene var ikke mer enn kanskje 6-7 stk (kirsebærreker, som er samme str som CRS), men de var voksne og kanskje derfor litt for "smarte" for ciklidene eller kjappe nok til å komme seg unna når ciklidene jaktet.
Disse få rekene overlevde til hver og en av de døde av alderdom etterhvert. Når den reka siste døde etter ca 2 - 2½ år var det reketomt i karet.

Det går fint med yngel og reker sammen, og vanligvis også med eggene til Coryene. Men en gang i blant er en reke dum nok til å slå seg ned på et helt nylagt egg for å pelle på det. Helt nylagte Corydoras-egg er klebrige og virker som fluepapir! Jeg har sett det mange ganger etterhvert, en reke som sitter limt fast på egget og ikke kommer seg løs igjen. Forsøkte å redde dem et par ganger, men siden bena på reka er limt fast i egget så rives bare bena av den stakkars reka når jeg forsøkte å dra den løs fra egget....

Nå er Corydoras-egg litt spesielle, de er relativt tjukke i egghinnen pga de skal "klistres" på noe. Jeg vet ikke hvorfor, men av en eller annen grunn lar som oftest rekene Corydoras-eggene være.
Men jeg tror ikke egg fra hvilken som helst fiskeart er trygge fra rekene egentlig. Jeg har nemlig sett kirsebærreker spise egg fra noen tetraer jeg har. Jeg har en helt spesiell tetra-art der hannen får hunnen til å legge eggene på et planteblad, og så passer han eggene til de klekker. Det gjør jo normalt ikke tetraer i det hele tatt. Men rekene tar disse eggene, det har jeg sett når jeg har tatt plantebladet med de eggene på og lagt til klekking i et annet akvarium. Tenkte ikke på rekene som noen trussel, bare at karet forøvrig var fisketomt, "så det passer fint" har jeg tenkt. Men i løpet av kvelden hadde rekene flokket seg på bladet og spist rubb og stubb av tetra-egg.


Filteret har vi enda ikke fått gjort noe med pr nå, men det skal tas i kveld Mannen min fant torx-skrutrekkere på "stedet for dingser" tidligere i dag, så når han kommer hjem fra jobb i kveld skal vi se på det umulige filteret.

Tusen takk for klargjørende og godt svar! Da prøver jeg bare i karet med Mikrogeophagus og i corykaret. I Apistokaret går en hun med nå ca 20 stk 10 dager gamle yngel av opprinnelig omtrent 50, og hun passer på dem! Da har nok rekene små muligheter på tross av javamose, tett beplantning og mye flyteplanter.
Betta channoides
Det er virkelig enorme forskjeller innad i det eldste kullet med Betta channoides yngel. Det er et par hanner og et par hunner som er sikkert dobbelt så store som resten :p Fatter egentlig ikke at det går an. De har jo eksakt samme oppvekstkår. Masser av de som er temmelig små enda, og så har vi disse få som er så mye større. Søsken!

Dette er bilder av den største og mest utfargede hannen. Han ser ut til å være klar for egg Vet imidlertid ikke om det er noen kjønnsmodne damer i tanken enda, det ser egentlig ikke sånn ut, så han må nok vente en stund til. Han må bare fortsette å padle rundt i bryllupsdrakt, se håpefull ut og være tålmodig i grunnen [External Image]

Det ble litt uklare bilder for de var litt langt bak i karet, men de nydelige fargene hans kommer jo godt frem fordet

[External Image]



[External Image]


Her kom det visst en dame forbi, og han iakttar henne håpefullt.... kanskje det er i dag hans lykke snur? [External Image]
[External Image]
Masseflytting til 160 liter
I kveld, eller i natt faktisk, har jeg flyttet hele banden med C. condiscipulus og C. Green Laser yngel over i 160 literen, der kullet med Corydoras cf burgessi yngel går fra før. Dette er nå offisielt et oppvekst-kar for diverse arter Corydoras yngel

Først måtte jeg tømme 42 literen helt, rot, stein og mose ble fjernet så bare sanden sto igjen. Så var det bare å "scoope opp" yngelen i den største håven jeg har og sette dem over i en akklimatiseringstank (plast-kar på 10 liter) som var fyllt med ca halvparten vann fra karet deres. De ble jo helt ville av skrekk og holdt på å gå ut av sitt gode skinn [External Image].Så stod denne tanken på gardintrappen foran 160 literen mens jeg av og til tømte noen dl vann i fra det store karet. Til slutt var det bare å tømme hele gjengen uti.

Allerede etter et par minutter så det ut som alt var glemt og de tøffet lykkelige rundt på sandbunnen og gomlet røde mygglarver som om de aldri hadde gjort noe annet Endelig, nå har de god plass! Eh... iallefall inntil videre,hehe... det er jo temmelig mange av dem tilsammen nå og de vokser jo i størrelse.

Offisielt ble idag også artemia-klekkingen stoppet og nedlagt for denne gang, for første gang på ganske nøyaktig et halvt år. Siden første uka i desember har jeg klekket artemia til Corydoras-yngel (og noen Betta-yngel) hver eneste dag. Det er utrolig deilig å sitte her ved skrivebordet og slippe å høre den duringen og høylydte putringen fra artemiaklekkeriet Ah, stillhet!


[External Image]

[External Image]

Vettskremte fjes i klynger
[External Image]
I dag er yngelen på surfetur igjen, pga flyttingen i går Typisk. De svermer over glasset i flokk og følge, helt hyperaktive. Det roer seg ned i løpet av et par dager. Men jeg kan aldri la være å undre meg over dette... hvorfor? Hvorfor gjør de det egentlig? Hvorfor gjør alltid Corydoras det etter flytting til nytt miljø?

Her er noen bilder tatt i går etter at de slapp ut i 160 literen.

[External Image]

[External Image]

Blanding av tre ulike arter:
Corydoras cf burgessi, C. condiscipulus og C. Green Laser
[External Image]
Kanskje det rett og slett er for å bli kjent med sitt nye levested, hvor finner jeg ly, hvor finner jeg mat, er det fiender her osv.
Nesten som blinde når du ommøbelerer, må gå seg rundt og bli kjent med avstander osv.
Her om dagen sto jeg og beundret den nydelige gruppen min med Corydoras adolfoi. Det er begynt å dukke opp små yngel igjen, en og annen som overlever fra eggleggingene og vokser opp på egenhånd. En av disse små lå rett ved frontglasset og da jeg så på den, syns jeg det var noe rart med øyet... en nærmere inspeksjon viste at den rett og slett manglet øyet på den siden av hodet. Stakkars liten. Ikke godt å si hva som har skjedd, om den har mistet det pga et uhell eller om den ble født sånn.

[External Image]

[External Image]


Den Enøyde Banditt
[External Image]
Selv om det er kjempegøy med ny pc, så er det unektelig en del styr å bytte pc også :p Nå har jeg sittet "døgnet rundt" i flere dager føler jeg, installert alt fra kamera-programvare til printere og diverse programmer jeg bruker mye. Men, det var en ting jeg ikke fikk til å virke på den nye, og det var Adobe fotoredigeringsprogrammet jeg fikk av en bekjent for noen år siden og har brukt på den gamle pc'en.

Siden jeg tar en del bilder og legger ut mange av dem, er jeg helt avhengig av fotoredigeringsprogrammer. Det er 3 bildebehandlingsprogrammer jeg liker, og er blitt litt "avhengig" av å ha, det er Photoshop, NeatImage og Microsoft Picture it!. Det første bruker jeg til "alt", program nr to brukes bare en gang i blant hvis det er nødvendig, og det siste bruker jeg hvis jeg har behov for å legge til tekst og f.eks piler på bildene. De to siste har jeg greid å installere på nye pc'en også, men det første var altså ikke mulig.

Jeg fant derfor ut at jeg skulle bestille meg Adobe Photoshop Elements, siste og nyeste versjon, så jeg gikk på nett for å google meg frem til hvor jeg kunne kjøpe det. Sammenlignet priser et par steder. På Adobes egen nettside skulle de ha 900 kroner for Adobe Elements, men hos Komplett.no skulle de bare ha 750,- kr for det samme programmet. Så jeg bestilte det der.

Inntil det kommer i posten, må jeg gå til den gamle pc'en for å redigere bilder, lagre dem på minnepinne e.l. og ta med tilbake til denne nye pc'en :-/ Tungvindt.
Sånn som disse; redigert på gamle pc'en som står på kjøkkenet, kopiert over på Western Passport, tatt med inn på akvarierommet og plugget inn i pc'en som står på skrivebordet der.

Et yrende liv på bunnen i 160 literen med alle Corydoras-ynglene
[External Image]

Utkikksposten
[External Image]
Hvis noen føler seg fristet til å drikke akvarievann, vennligst les dette skiltet først, hehe

[External Image]
hehe. Morsomt bilde.
Utrolig flott bilde av alle småcoryene. Har du telling på antallet?
Du får ha lykke til med ny pc og ha en fortsatt god sommer.

Espen
Likte veldig godt bildet av de sorte coryene. Ble så fin bakgrunn med gresset bak (eller det er vel en sånn blyxia et eller annet?)

Jeg må se å få satt meg inn i litt sånne fotoredigerings-programmer. Jeg bruker omtrent ingen redigering på bildene mine. Jeg er så grusomt lat når det kommer til å sette meg inn i nye "greier"
Black_Flys
hehe. Morsomt bilde. Utrolig flott bilde av alle småcoryene. Har du telling på antallet? Du får ha lykke til med ny pc og ha en fortsatt god sommer. :)


Antall ja... godt spørsmål Nå husker jeg ikke helt på prikken hvor mange det er av hver mht C. condiscipulus og Green Laser yngelen, men det har ikke falt fra noen på mange, mange uker. Tror det var rundt 75 av hver av dem som var siste nednoterte telling. Plusser man på Corydoras cf burgessi yngelen i samme kar (58) så blir det..... 75 + 75 + 58 = 208....*gisp*
Ohoi, det var noen det...! )

Lisbeth
Likte veldig godt bildet av de sorte coryene. Ble så fin bakgrunn med gresset bak :) (eller det er vel en sånn blyxia et eller annet?)


Det er sånn Blyxia ja, det stemmer Det virker som den trives i mange av karene mine, så lenge den får stå nogelunde rett under lysrørene og ikke dyttet bak eller for langt til siden. Den trives ikke så godt i de karene der jeg kun har ett-rørs armatur, men de som har to rørs-armaturer går det best med den i.
Nå har jeg vært inspirert av deg lenge, har lest mye av det du har skrevet både her og artikler, så nå har jeg et kar jeg skal ha corydoras panda i

Gleder meg!
BloppBlopp
Nå har jeg vært inspirert av deg lenge, har lest mye av det du har skrevet både her og artikler, så nå har jeg et kar jeg skal ha corydoras panda i :-) Gleder meg!


Hyggelig å høre Lykke til med de nye sjarmtrollene!
Nå har jeg installert det nyinnkjøpte Adobe fotoredigeringsprogrammet mitt på den nye pc'en, så nå har jeg redigeringsverktøyet jeg er vant til. Herlig! Eller ikke helt likt det gamle er det, noe var forandret i forhold til den utgaven jeg brukte før, men mye er likt og jeg vet hva jeg skal se etter og sånn omtrent hvor jeg finner det.

Dette er de to aller første bildene jeg redigerte med det. Klønet litt for å få dem krympet, men det viste seg at jeg hadde glemt å huke av i en boks, og etter at det ble gjort gikk det lettere.

Her om dagen oppdaget jeg noe i 160 literen jeg ble litt forskrekket over; et C. Green Laser yngel med bare et øye! Det er jo ikke så lenge siden jeg så en C. adolfoi med bare et øye også, og tidligere har jeg hatt en C. metae med kun et øye. Nåvel, det hender vel at Moder Natur får litt "hikke" og gjør en ørliten feil i skapelsen, eller det kan være at de på et tidlig stadium har skadet seg og derfor mistet det øyet. Øynene på Corydoras stikker jo litt ut fra hodet og er derfor ganske sårbare punkt, det mest sårbare på hele kroppen deres egentlig. Så det skjer nok støtt og stadig at en og annen mister et øye under oppveksten.

Det første bildet viser den lille grønne med kun et øye. Fordi den blinde siden vendte mot frontglasset, kunne den ikke se at jeg sto der og løftet kameraet. Derfor stakk den ikke av heller, men ble liggende snillt og rolig mens jeg fotograferte
Det andre bildet er feeding frenzy i det store yngelkaret, altså den øverste 160 literen. Syns de har blitt tynnere etter at de kom i dette store felles-karet. Åpenbart vanskelig å dosere riktig mengde mat med så mange munner, det er jeg ikke vant til. Fôrer dem to til tre ganger om dagen.

Enøyd - men like grønn!
[External Image]

Fôringsgalskap - alle går bananas, men mange stakk av pga kameraet
[External Image]
Hei,
leser tråden din og flere andre innlegg fra deg med interesse. Har sendt deg en e-post med spørsmål om fiskekjøp. Håper du kan titte på den.
Hilsen 530, Sigmund Hansen
Inaktiv bruker
hei Mona!
det er lenge siden nå, så jeg stakk en tur innom for å si hei igjen
ser du har skrivd utallige flere sider siden sist jeg var innom, så kommer ikke til å klare å lese alt engang..

men det er bra du fortsatt er i farta, og ser fortsatt ut som om du er 20 år gamell vettu

MVH Vegar Haugerud!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap