Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 47)

Marita Ekdahl
Gratulerer så mye med egg! Spennende :) Den illustrasjonen med luftpumpa venter jeg spent på, jeg har nemlig lagt min på hylla og kvier meg for å bruke den grunnet all duringen som man kan bli fullstendig sprø av... En løsning på dette problemet er kjærkomment :)


Og det er ingen Reodor Felgen tapt i meg likevel, nå vibrerte f..nskapet seg bort på hylla av metall, det ble grusomt det! Har hatt den på korkmatte, korkmatte med filtervatt, hengt opp slik den var tenkt tror jeg, hengt opp slik jeg tror det var tenkt med korkplate, korkplater, filtervatt, egenfiltet futteral i ull, på filteplata festet med nåler surret inn i ull - kankje løsningen ligger i stæsjesken fra Elizabeth full av sugekopper, for den kan i alle fall ikke hoppe rundt sånn, hadde jeg vært yngel hadde jeg holdt meg i egget. Værre enn hos tannlegen, jo! Og denne er stille i forhold til den første jeg kjøpte!

Skal jo pusse opp uansett, taket er fryktelig fra før - skrue der! I morgen, for jeg har ikke lang nok slange :o)
He, he... Luftpumper ja... Jeg var så heldig å arve en kasse med akvarieutstyr, og i den var det bla en del luftpumper. To av disse er fra Schego, og er veldig stille, ihvertfall sammenlignet mad alle de andre jeg har vært borti...
Den har de på Webzoo! De har mye annet gøy også der, så da er den lagt i huskelista, er snart tom for både det ene og det andre. Trenger egentlig ikke å regulere luftmengden fordi jeg har flusst med sånne kjekke flerveisventiler med reguleringsspak, uvurderlige når to i familien byr på ting på auksjon uten å snakke sammen underveis for eksempel. Tanken på å ha mer enn en luftpumpe gående kan jo skremme livet av en stakkar oppsatt med helt normal hørsel. Takk Sissimor!

Nå ringte Ove, han har brukt noe av den korte tiden han har der borte til å lete etter dobbeltsidig sugekopp han stakkar, da føler man seg jo satt pris på kan man si, det var virkelig ikke alvorlig ment! Det er veldig slitsomt å være alene i et land der man hele tiden mangler ord, kjenner det igjen fra studietiden i Salamanca med medstudenter som skravlet på tysk, engelsk, japansk, flamsk og fransk, til slutt vet man nesten ikke opp ned på noenting. Så han kommer hjem :o)
Jeg har blitt venezuelanusmamma!!!
To så jeg da jeg lyste inn som snarest på vei til køys. De vimset så fælt da det plutselig ble lyst at jeg ikke ville plage dem med å se ordentlig. Men de har klekket! Minst TO!

Da stemmer Ritas tre døgn på venezuelanusegg ganske så presist.

Nå fisket jeg opp et skjelett av en av de voksne, sånn bare for å ikke bli altfor begeistret, det er jo hobbyen i et nøtteskall. Berg- og dalbane. Men eggene har klekket!!!

Bananskallet har jeg glemt å ta vare på. Må finne yngelfor igjen. Travel dag i morgen!
Legg en potetbit i vann og sett det varmt! Jeg kan ofte høste av det etter ca tre dager, og det er vel ca tida ynglene bruker på og bruke opp plommesekken og.... Er mulig du rekker det! Lykke til!
Pål
Potetbit dupper, Takk Pål! Handler banan på vei hjem fra bytur, barnet skal busse til Elverum. Kommer til å tusle opp til toppen av Oslo City hvis orken holder, for nå arver jeg en 60-liter. Da har jeg plass til mer planter :o)

Er ikke mulig å fange noe så ufattelig bittesmått med standardlinsa, så det får vente til amerikafareren kommer hjem. Men den siste varianten av "strikk og tyggegummi"-oppheng har klart seg gjennom natten...

[External Image]

Noen må luke litt, det er jo mer planter over enn under vann her!
[External Image]
Corydoras sp C142 VF fra Brasil
Kan jo ikke slippes ut på egenhånd, sukket lettet da barnet satt på bussen, og så fram til å komme hjem til tomt hus og la rynkene henge. Men nå er jeg ikke ofte i Oslo, og i alle fall ikke ute av bilen nær Oslo City hver dag, så jeg tuslet sakte dit for å se etter planter. De tar inn en jeg har lyst på i neste sending, men jeg har glemt hva den het. For i et kar gikk det noen aldeles helt skjønne Coryer. Sto der veldig lenge, og så kom det noen og spurte om jeg trengte hjelp, og da bare sa munnen min "Jeg skal ha de som er igjen, er det ikke ni?" enda jeg ikke hadde lest lappen engang. Det var tretten Corydoras sp. C142 fanget i Brazil. Som klemmer seg sammen under en rot og en håndfull Javabregnestiklinger i grønnsakboksen, det var akkurat plass til å tømme 5 poser vann ut i den, etter at nødfilteret jeg håper har gått lenge nok i Salmi ble lagt ned i hjørnet. Juling skulle jeg hatt. Man kjøper ikke fisk på impuls! Og i alle fall ikke sånn fisk!

Finner ikke stort om dem i farten, annet enn i denne tråden, de har gått i butikken i flere måneder så det er samme gruppa, hvis Jan er JAG har han sjekket med Ian Fuller og fått bekreftelse på at det er C 142 sa de i butikken. Får søke litt siden, nå må jeg få 96-literen opp å gå, på gulvet hvis jeg ikke finner på noe annet. Artskar blir det helt plutselig, innredet så det er plass til Easy Breeding Box på sugekopper innvending uten å måtte røske vekk for mye.

Hør på meg da, fire pandaer jeg ikke klarte å ta livet av, tre av tyve venezuelanus-egg klekket, men det er jo lov å drømme! Kar uten næringssubstrat, denne gangen blir det fisken i fokus. Så får alle blondeplantene flytte inn i den "nye" 60-literen når den dukker opp, det kommer jo fra min superfeminine søster, så det passer. Det kan også bli artskar, for caudimaculatusene, evt bare med noen dither-fisk på toppen.

Nei, kan ikke sitte her å drømme - til verket!
Så gøy med nye fisk
Ekstreme akvarister bør ha med anstand inn i dyrebutikker...
Bilder?
Ha, ha! Du har kjøpt fiskene jeg siklet på i hele evigheten!!! Så arti, da får jeg fulgt med de alikevel da ;D

Har tenkt på dem nesten daglig siden, og egentlig angret på at jeg ikke tok med råa, selv om jeg har trøstet meg med c121...
Det er disse ja?
[External Image]
Gratis med nye flotte coryer

Har sett på disse her i Bergen og men som Sissimor også sier ,pengene var der ikke der og då
Linda & Ove
[I]Man kjøper ikke fisk på impuls! Og i alle fall ikke sånn fisk![/I]

*Ler!*
Derfor har jeg forbud mot dyrebutikker, for jeg kommer drassende hjem med fisk... Hver gang!!

Kos deg så masse med bebiser og nye flotte coryer!!

*Klem*
Takk for nærbilde Sissimor, jeg knipset også i butikken mens jeg fortsatt hadde litt motstandskraft, men så blunket den til meg. Og kameraet har jeg jo vasket i Sømåa, så det ble et stusselig bilde...

Nå går de i verdens dummeste karanteneboks, ok til planter og røtter, med bare runde hjørner og rart gjenskinn, så det får bli et oversiktsbilde for historikkens skyld. Den står på komfyren, jeg får ikke annet enn vann og tørt brød på denne siden av jul tror jeg. Fordel med lavt stoffskifte da, er ikke stort mer som skal til for å legge på seg :o)

Og så fikk jeg rabatt fordi jeg tok resten så jeg betalte for ti. Da kan jeg riste brødet og dyppe i olivenolje med salt og pepper når det blir gammelt...

De har roet seg fint, blir litt bleke når jeg huserer med kamera og stativ, men ellers svinser de rundt og undersøker og nufser og barter. Filteret var skikkelig grisete etter å ha stått i bøtte i ukevis, sikkert noe å finne på det. Og jeg strødde litt granulat for å se hva som skjer, det var veldig populært så da er de ikke kresne heller. Fordel at de ikke var nyankomne og det var siklemerker på glasset så de er vant til å bli beglodd ;o)

Nå har jeg slept totomfire inn i kjelleren, vært på Bauhaus og kjøpt melaminplate, og så skal jeg få malt bakgrunn på 96-literen før jeg gir meg for i dag. Da setter jeg inn filter og guffe og sand i morgen, det skal i teorien være mulig å flytte på det når hylla nede blir klar. Blir helt slagmark her når jeg finner på sånne sprell, og Ove reiser fra Ohio i morgen 12:30 lokal tid så jeg får vel kanskje rydde litt også!

[External Image]
Plussmedlem
Søren for noen lekre Coryer du har fått tak i nå, da!
Anders Kaste
Søren for noen lekre Coryer du har fått tak i nå, da! ;)


Ja det var altså bare ikke mulig å gå fra dem selv om pengene på konto skulle gå til helt andre ting, de har maske, vakkert mønster, orange stripe, mørkt hode, flott fasong, det ble liksom summen av nesten alt som er fint! Og så vimset de helt fram til glasset selv om jeg sto der. Og blunket...

Jeg lovet herren i butikken å få til avl på dem, det er vel litt mye forlangt av en novise sånn med en gang, men jeg skal virkelig forøke når jeg blir lettere øvet! Skulle det skje et under har jeg en følelse av at jeg kanskje ikke må til en butikk for å bli kvitt dem ;o)
Linda & Ove
Jeg lovet herren i butikken å få til avl på dem, det er vel litt mye forlangt av en novise sånn med en gang, men jeg skal virkelig forøke når jeg blir lettere øvet! Skulle det skje et under har jeg en følelse av at jeg kanskje ikke må til en butikk for å bli kvitt dem ;o)


Definitivt ikke til butikk nei! Deler av første ladning bare MÅ til Trondheim ;D

De kom fram og blunket til meg også, derfor jeg ikke har klart å glemme dem...
Plussmedlem
Noen må til Notodden også. Hvis jeg har plass
Skal gjøre mitt beste - en dag :o) Har klart å holde fisken i live i alle fall, det får være første skritt. De tre venezuelanuslarvene klarte ikke brasene, det går opp og ned i livet og av og til trill rundt i tillegg, så da får man prioritere litt hardt. Karet C142 skal over i er flyttet opp, klart for maling av bakgrunn, filter kicket igjen, sand og røtter kokt, nå mangler det noe det kan stå på. Har funnet litt materialer og setter det på gulvet nederst i reolen, det får duge inntil videre. Da detter det i alle fall ikke ned!

Må legge inn et par skrytebilder av levendefødere i farta tatt uten blitz, for husfar kom hjem fra eventyret med objektiv som matcher kameraet! Bare skjøt fra hofta som en test, glasset var for å si det forsiktig ikke pusset, så derfor litt istykkerkludret i Painshop. Første forsøk! Det blir moro å få tid og krefter til mer...

Inger Anne hentet snegler og Lotus i dag, koselig med besøk. Som den aller første siden vi flyttet inn i 2004 banket hun på døra helt uten hjelp! Det er jenta si det :o)

En av de to alfaene i "you-takin'-to-me?!?"-positur. Man må alltid ha nypusset glass!!![External Image]

Og de to alfaene med den eldste madammen. Man må alltid ha nypusset glass!!![External Image]
Det var utrolig flott å få lov til å besøke deg. Jeg hadde det kjempekoselig!
Inger Anne
Det var utrolig flott å få lov til å besøke deg. Jeg hadde det kjempekoselig!


Gøy å bare la munnen gå uten å måtte forklare eller unnskylde seg :o)

Tuslet en tur ned til postkassen i dag og knakk helt sammen i krampelatter, klarte nesten ikke å komme meg hjem igjen - for det var da svært?

Forstår at jeg har brukt mye tid på den eBaygåten, men verdipost? viktig var det vel ikke vel. Ikke rart portoen var 150% av vareverdien!
Iiik, navn, hvem, hva, hvor????

Tok meg noen sekunder å kjenne igjen tråden. Artig at den endelig har fått navn etter den som definitivt er mest aktiv
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap