Mine akvarier og sånt (side 48)

det er bra at det hvertfall går bedre med odo da.
Mvjnz
Vi dro og hentet Odo for litt over en time siden. Han er skikkelig dopa, siden han har fått morfinplaster på bakbeinet som han skal ha i en uke. Han har bandasje på frambeinet der de ga han væske, og stifter på magen. Spesialisten sa han har 3 lag med innvendige sting, og muskelveggen var veeeldig tynn fordi den har blitt strukket, og derfor måtte hun sy det hele sammen ekstra godt slik at det ikke skal hovne opp igjen.


Så bra at det er gjort, håper han kommer seg fint til hektene igjen, det ble jo litt av en operasjon
Jepp, litt må man ofre for barna sine
Plastkaret som Svart bor i for øyeblikket har litt dårlig lys, og derfor er det ikke helt lett å følge med på sykdomsforløpet, men jeg fant frem lommelykta og lyste rett på han med den og så ingen tegn til fløyel. Han spiser og puster normalt, så jeg regner med han er stort sett frisk igjen. Puttet også aloe oppi til han for et par dager siden, men om det har noe med saken å gjøre er umulig å si...

Men det som er interessant er at han har blitt litt blek. Aggro ble også blek etter noen dager, og begge går i lyse plastkar uten noe særlig beplantning... Aggro blir mørk igjen når hun krangler med den andre hunnen.

Noen som vet om kampfisker kamuflerer seg i lyse omgivelser? Aldri hørt om det, men kan ikke tenke meg noen annen grunn til at to mørke kampfisker helt uavhengig av hverandre blir lysere...
Mvjnz
Noen som vet om kampfisker kamuflerer seg i lyse omgivelser? Aldri hørt om det, men kan ikke tenke meg noen annen grunn til at to mørke kampfisker helt uavhengig av hverandre blir lysere...

Jeg har lagt merke til at nykjøpt kampfisk kan bleke ut og miste alle farger med horisontalstripene mot lysgulbrun kropp, men ikke observert det bortsett fra under og etter koppingen.
Når de gjelder de andre bettaene så skjer det hele tiden.
Så kjipt da, jeg vil jo ikke ha en gjeng grå, kjedelige kampfisker gående her Må få gjort miljøet deres litt mørkere på et vis...
Svigermor reiste hjem i dag, og det betydde at typen kjørte meg til dyrebutikken slik at jeg fikk kjøpt CT-hunner til VT-pris De hadde dessverre ikke den hvite med lyseblå finner, men de hadde et par andre jeg likte. De er hvite med blå finner, litt mørkere blå enn den andre, og finnene har litt rødt i tuppene.

Vet ikke hvor bra det viser på bildene, tatt gjennom uklar plast og med blits.

Og jeg skjønner ikke hva det er med disse hunnene som ikke klarer å holde fred. De to nye er gode venner, jeg mistenker at de er søstre siden de har samme farger og størrelse. Cambodieren var vennlig innstilt til å begynne med, og Aggro viste seg litt, men viste ikke noe tegn til voldsomt jaging. Men det varte ikke lenge. Aggro begynte å jage, så jeg puttet henne tilbake i fødenettet. Alt så ut til å være fredelig. Men da jeg sjekket dem igjen 20 minutter senere hadde hun jaget dem ut i hvert sitt hjørne og de så ikke noe fornøyde ut. Så da ble cambodieren puttet i en liten beholder for seg selv, men der kan hun jo ikke bli boende...

Måtte grave opp igjen dammen i dag. Det regnet noe voldsomt i løpet av uka, og siden vi ikke hadde fått på plass noen steiner rundt dammen fløt den opp og masse leire ble skylt inn under den. Jeg pumpet bort alt vannet under den, og flyttet dammen slik at jeg kunne grave ut igjen under den, men det ble mørkt litt for tidlig og jeg rakk ikke å gjøre meg ferdig. Siden det er meldt regn og oversvømmelser igjen i natt la vi masse steiner rundt den som skal holde den på plass til i morgen.

Og jeg måtte formatere pc'en min i går. Jeg seriøst hater Vista! I flere måneder har pc'en nektet å lagre innstillinger i Photoshop og brukernavn og passord i Dreamweaver, slik at hver gang jeg starter dem blir jeg bedt om å gå igjennom innstillingene som om jeg starter programmet for første gang. Skikkelig irriterende, men jeg har som regel bare latt dem forbli åpne, og jeg skrur aldri av pc'en likevel så jeg kunne leve med det.

Men de siste dagene begynte den plutselig å trenge et helt minutt på å gi nytt navn til en mappe eller fil, og i går kveld 'glemte' den plutselig innstillingene for internett og ville ikke lagre dem igjen. Den glemte dem igjen med en gang vinduet ble lukket. Så da var det ikke noe annet å gjøre enn å formatere. Jeg hater å formatere, for jeg har brukt mange måneder på å få alt slik jeg vil ha det, og nå må alt organiseres på nytt

Men noe godt kom da utav det - nå virker kortleseren min igjen, og da trenger jeg ikke forstyrre typen for å få lastet opp bilder
Og her er pasienten vår. Det første bildet ble tatt i går kveld. Han var sååå dopet og var helt i en annen verden.

De andre ble tatt tidligere i dag, han var ikke på langt nær så fjern i dag, men har vært sløv med dårlig matlyst. Og han liker absolutt ikke disse stiftene på magen. I løpet av natten hadde han klart å dra ut to stykker, og med jevne mellomrom hopper han opp og knurrer og biter mot mageområdet.. Stakkar liten Er en stund til de kan fjernes også..

For å hindre han i å bite og slikke smurte vi Vaporub rundt stiftene, det er et middel som brukes til å smøre under nesa eller på brystet når man er forkjølet, og katter er ikke spesielt glad i lukten. Det var det spesialisten som foreslo, og det ser ut til å fungere bra.
Jeg er veldig nysgjerrig på hva smaragdinahannen driver med for tiden. I karet deres er det en falsk steinhule, den har 3 hull rundtom på sidene og hannen elsker den. Han pleier å sitte i en av åpningene og kikke seg rundt, når han ikke patruljerer karet eller jager hunner bare for moro skyld.

Men de siste dagene har han ikke kommet ut, ikke engang for å spise. Han sitter heller ikke i åpningen der han pleier, men styrer med et eller annet øverst i hulen, hvor jeg ikke har mulighet til å se hva som skjer uten å løfte den ut.

Jeg har lyst på han med lommelykt et par ganger, og kan se han gjennom den øverste åpningen innimellom. Da kikker han tilbake på meg før han fortsetter med noe helt øverst.

Jeg ønsketenker seff at han har rede med egg/yngel oppi der, men vet ikke hvor sannsynlig det er... At han ikke spiser tyder på at noe er på gang, men dette har foregått i flere dager nå og evt yngel burde jo være frittsvømmende..

Men er jo lov å håpe.
Du skal ikke se bort fra at det er ting på gang.
I følge ibc's smaragdina-profil kan smaragdina også lage undervannsrede.
Jeg hadde knapt skrevet ferdig forrige innlegg før han var ute av hulen og raste rundt og spiste maten jeg tilbød han. Muligens har han pleiet yngel, og enten spist alle sammen, eller de er frittsvømmende og han bryr seg ikke så mye om dem lenger.

Eller kanskje det aldri var noe på gang og han bare hadde en rolig periode... Blir spennende å se om det dukker opp yngel i etterkant..
Aggro og Rosa fikk en interessant opplevelse i kveld. Som jeg nevnte på forrige side måtte jeg skille Aggro fra de andre fordi hun er tåpelig aggressiv. Tror jeg skrev at Aggro var i fødenettet og cambodieren i en liten beholder, men det var omvendt. Jeg ville ikke la Aggro bli i denne lille beholder over natten, og mens jeg tenkte på hvor jeg skulle gjøre av henne kom jeg til at jeg skulle la beholderen hennes flyte i karet til Rosa mens jeg fant utav det.

Har lurt på om det er en aggressiv hunn eller en ung hann siden jeg kjøpte h*n, så jeg tenkte dette muligens kunne oppklare saken.

Så jeg puttet beholderen oppi. Aggro reagerte med stresstriper og ville bare vekk fra Rosa, mens Rosa viste seg frem. Jeg snudde ryggen til et par minutter, og da jeg kikket på dem igjen hadde to store eplesnegler satt seg på beholderen og veltet den. "Shit' var min første tanke, men det viste seg å ikke være noe farlig. Aggro ville bare vekk fra Rosa, mens Rosa drev og viste seg frem, men viste null tegn til aggressivitet. Så jeg lot dem bare være, fordi jeg syntes det ville være interessant å se hva som skjer.

Nå har de vært sammen i ca 20-30 minutter, og Rosa har mistet interessen, han svømmer rundt som vanlig, mens Aggro har funnet noen planter å gjemme seg blant, fremdeles med stresstriper...

Vet ikke om jeg skal skille dem igjen for i natt, eller bare la dem være og se hva som skjer... Jeg vet jo alt dette om hunner sammen med hanner er fy-fy og at det kan fort bli svært stygge slåsskamper, men for øyeblikket viser de ikke noe som helst fnugg av interesse for hverandre.
Jeg gikk spent inn på kontoret mitt i dag for å sjekke Aggro og Rosa, og ble gledelig overrasket - ikke en skramme på noen av dem. Ikke en eneste liten rift eller skade. Jeg hadde forventet å finne litt småskader, minst.

Så jeg puttet oppi litt mat til dem og begge kom og spiste, uten å vise noe interesse for hverandre. Aggro er litt sky og gjemmer seg blant plantene, mens Rosa oppfører seg helt normalt, så hun vet hvertfall å passe seg.

Rosa hadde et skumrede i går, men over natten har han latt det forsvinne, så han har tydeligvis ikke noen romantisk interesse i Aggro.. Så om det er en hunn eller hann er fremdeles ikke oppklart med 100% sikkerhet, mens siden hun er den som sky mens han er den som viser seg, vil jeg påstå at det er en hunn.

Smaragdinahannen er tilbake i hulen sin og styrer med et eller annet. Muligens steller han et rede oppi der, men jeg har ikke sett noe tegn verken til egg eller yngel.
Jeg klarte nesten å drepe alle gullfiskene og danioene mine i dag.

Det regnet igjen i natt, og dammen var bøyd og deformert pga den ville flyte opp, men ble holdt på plass av store steiner. Så vi satte på pumpa og fikk pumpet vann ut av hullet, og deretter satte vi pumpa i dammen slik at den skulle bli lettere å løfte ut.

Og så satte vi oss ned og pratet og snekret litt på gjerdet og forskjellig annet. Så sa typen plutselig 'har du sjekket vannstanden i dammen i det siste?' og det hadde jeg ikke, så jeg løp bort og fant et par cm vannstand og fisker sprellende på siden, så jeg løp inn og skrudde av pumpa og hentet ei bøtte vann mens typen løftet den ene enden av dammen slik at de fikk litt høyere vannstand.

Men den var hvertfall lett å løfte ut av hullet da... Og etter vi fikk den opp fylte vi den halveis opp igjen, og da lekte fiskene i strømmen fra hageslangen. Hardføre saker disse gullfiskene og danioene. I fare for å tørke opp, og fem minutter senere leker de lykkelig i strømmen som om ingenting har skjedd.

Problemet med hagen vår er at under et tynt lagt jord, består hele eiendommen av hardpakket leire. Hullet som dammen står i fylles med vann når det regner, og siden dammen har et overrennssystem og sitter ganske dypt blir vannstanden i leirehullet høyere enn oppi dammen, og dermed flyter den.

Så da kan vi enten lage et overrennssystem for hullet, eller la dammen stå halveis opp av hullet slik at vannstanden i dammen alltid er høyere enn rundt den. Tror typen har kommet til at vi skal gjøre sistnevnte.

Det har vært utrolig deprimerende vær her den siste uka. Regn og grått nesten hver dag, og pga den tidligere nevnte situasjonen med leire under eiendommen, blir hagen forvandlet til et stort gjørmehull. Vannet har ingen steder å ta veien, siden leire absorberer minimalt med vann, og hvis det ikke er sol og varmt fordamper det ikke, og hagen forblir våt i en liten evighet...

Har et lite håp om at de skal klarne opp i morgen...
Sikkert derfor de sier "gullfiskhukommelse", tror nok jeg hadde vært ganske lykkelig over å få vann hvis jeg hadde vært på randen til å tørke ut.

Det dere kan gjøre er jo å lage overenning fra hullet oxo, lage en grøft bortover plenen slik at vannet i hullet aldri blir høyere enn vannet i balja. Hvis dere fyller rundt balja med stein (mellom balja og kanten på plenen, nedi hullet) så blir det mindre plass til vann der!

Her er det nå strålende vårvær, skikkelig deilig å kjenne hvordan sola begynner å ta, ungene på jobben må smøres så de ikke blir solbrente.
Kommer fremdeles til å ta tid før mine 60cm med snø forsvinner, men likevel, det er deilig å se forbedringer fra dag til dag.
(snart kan jeg kanskje se bakken igjen)
Det er et sluk i hagen noen meter fra dammen, og det er der overrennssystemet fra selve dammen fører vannet. Hvis vi skal lage et til fra selve hullet, vil det måtte være ganske dypt, og leire er ikke spesielt enkelt å grave i... Så det er lettere å fylle hullet delvis igjen slik at dammen sitter litt høyere, enn å grave et hull til.

Jeg foreslo dette med grus til typen, men han mener at hvis det ikke hjelper å fylle leire rundt dammen kommer det ikke til å hjelpe med grus heller.

Jeg husker hvor deilig det var med de første vårdagene i Norge, hvor man går ut av døren og det er merkbart varmere enn dagen før, og det lukter vår

Får ikke opplevd det her, men tror ikke jeg ville byttet bort nesten konstant varme og sol likevel
Inaktiv bruker
Mvjnz
Fikk kjøpt bur og hentet hjem undulatene i går:) De er fremdeles litt skremt og buret er dekket til på alle sider, bortsett fra en liten glipe foran. I går kveld satt de stort sett i et hjørne, men i dag beveger de seg litt mer og har begynt å lage litt lyd:) [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/18012_081107025354_1.jpg[/IMG]


vordan går det med undulatene dine siden det er så lenge siden du har skrevet om dem her inne i tråden din ? =

Ja den vårfølelsen er bare fantastisk, men sier som deg.
Bedre med varmt hele tiden
Inaktiv bruker
ja nor måkene bjyner å skriker og man kan høre sauene breke da komer den herlige vårfølesen frem =
Den ene undulaten døde av sykdom rett etter jul, og den andre ble alene igjen, noe den ikke likte. Den skrek konstant og drev meg nesten til vannvidd, så vi dro ut og kjøpte en liten hunn på dyrebutikken.

Hun var oppvokst i bur, ikke i voiler slik de to andre var, så hun har lært den gjenlevende hunnen å leke med leker og smake på alt, slik at de nå spiser grønnsaker istedenfor frø hele tiden, og de kjeder seg ikke så mye som de to andre gjorde fordi de forstår hvordan leker skal brukes

Og siden de er hunner begge to, er det nå nesten slutt på denne fæle, øredøvende skrikingen de drev med. Nå sitter de bare og pludrer til hverandre, eller gnager på grønnsaker osv, og slikt liker ørene mine


Bilde 1: Den nye.

Bilde 2: Den nye sammen med den gjenlevende hunnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap