Marens akvarieverden (side 48)

Vel hjemme. Det ble kun systembolaget og ICA i dag. Vi kjørte rundt på leting etter en zoo-butikk, men det var ingen der Neste gang skal jeg kjøre videre til Østersund!

Noe godt kom det ut av ICA-turen også! Jeg fant flotte syltetøyglass som skal brukes til dafnier Jeg kjøpte 1 på 4Liter og 2 på 2Liter om jeg ikke surrer i hodet. I morgen skal jeg ut i hagen for å hente litt jord og se om jeg kan finne noen pest-snegler i karrene.
Jeg har fantastisk lite pestsnegler, så jeg har vært inne på tanken om å lage infusorie for å få de til å formere seg i rekordfart.
Jeg tenker å bruke den danske oppskrifta på dafnia-kultur skrevet av Flemming Petersen.

Jeg skal kjøpe dafnierne av han som selger på rubrikken, men jeg vet ikke helt hvilken størrelse jeg skal ta... Irriterer meg litt at jeg ikke kjøpte 1 glass til, for da kunne jeg ha hatt både en liten og en stor variant.

Det er en ting som Flemming Petersen ikke nevner og det er hva han gjør med de dafniaglassene som han ikke "avler" på, altså de som han har i reserve... Jeg lurer på om han förer de eller om de kan gå svært lenge uten mat? Jeg finner det vel ut, men målet er å bare måtte bestille dafnia av han på rubrikken 1 gang!

Jeg tenker jo at dette er et veldig fint för da de bare lever videre i karet om det blir overföring, ergo ingen amoniakk Men jeg har jo utrolig mye fisk jeg kan före, så jeg tror ikke det er mange av dafniene som slipper unna!


Jeg har tenkt å begynne med artemiaklekking i litt større skala, men orker ikke den "home made"- løsninga med de brusflaskene. Jeg driver og kikker litt på nettbutikker, men har ikke bestemt meg enda.
Jeg har denne liggende og den tror jeg er kjempekjekkk, men jeg har ikke fått den helt til enda. Det blir litt for lite for lite artemia når jeg bruker denne om jeg skal mate flere fisker...


Jeg merker godt at jeg savner å ha fisk rundt meg om dagene. Lyden fra en timer eller luftpumpe og sildring av vann.
Jeg har tenkt litt de siste dagene på at jeg skulle hatt et 20L kar med klovnkilli som jeg kan ta med når jeg legges inn. Tenkte kanskje 3 fisker, 1 hann og 2 huer... Det hadde vært topp tror jeg!
Hva slags syltetøy var å få på 4 liters glass?

Når det gjelder den hjemmelagde greia så er det den mest brukte fordi mange av disse klekkerne bare er noe ræl. Hvis du leter litt så finner du mange postinger som din egen med folk som har kjøpt noe ræl de ikke synes fungerer.

Hvis du i tillegg skal ha litt kontinuitet trenger du noe som fungerer.
Jeg har funnet ut at 3 klekkere er passe for å ha tilgang på nyklekket to ganger i døgnet. Da har jeg en halv dag på å somle med til å starte opp en ny.

MarenB
Jeg merker godt at jeg savner å ha fisk rundt meg om dagene. Lyden fra en timer eller luftpumpe og sildring av vann. Jeg har tenkt litt de siste dagene på at jeg skulle hatt et 20L kar med klovnkilli som jeg kan ta med når jeg legges inn. Tenkte kanskje 3 fisker, 1 hann og 2 huer... Det hadde vært topp tror jeg!;)


Du burde hatt et sånt som jeg har på skrivebordet mitt.
Resun 10liter med sparepærelys, bunnfilter og litt skumfilter og powerhead.
Kjøpte mitt i fjor på TAM for ca 300,-.
Tror kanskje ikke klovnkilli er tingen for akkurat det karet.
Jeg har stjernedanioer som har gått der i et år. I tillegg har jeg drept litt fisk i det karet, men heldigvis flyttet noen også.
Hadde noen reker som gikk en stund. Og veldig fint til snegler.

Det bør modifiseres litt ved å pelle av det største hvite dekslet foran filteret og en runde vulktape eller annet for å maskere toppen ned mot vannlinjen.
Du trenger i tillegg en bitteliten varmekolbe når det blir kjøligere. Enten en liten Elite eller den til Aquatic Nature som er fast på 25C men er minst/tynnest.

Legger ved et stuntshot av hvor fint alt rotet flyter rundt karet pga. de runde hjørnene.

Etter endret: Jeg har noen ideer om hvordan du kickstarter karet i tilfelle du går for dette. Og så trenger du en liten pose litt grov grus pga. bunnfilteret.
Humunuku
[B]Du burde hatt et sånt som jeg har på skrivebordet mitt. Resun 10liter med sparepærelys, bunnfilter og litt skumfilter og powerhead. Kjøpte mitt i fjor på TAM for ca 300,-. [/B] Tror kanskje ikke klovnkilli er tingen for akkurat det karet. Jeg har stjernedanioer som har gått der i et år. I tillegg har jeg drept litt fisk i det karet, men heldigvis flyttet noen også. Hadde noen reker som gikk en stund. Og veldig fint til snegler. Det bør modifiseres litt ved å pelle av det største hvite dekslet foran filteret og en runde [URLBLOCK1] eller annet for å maskere toppen ned mot vannlinjen. Du trenger i tillegg en bitteliten varmekolbe når det blir kjøligere. Enten en liten Elite eller den til Aquatic Nature som er fast på 25C men er minst/tynnest.

Var det med lys, bunnfilter og powerhead i pakken? Tenkte kanskje å gå for en på 20L m lys, pumpe og forhåpentligvis varmekolbe. Til uka starter kampanjeukene på akvarium på tropehagen-kjeden, mulig jeg får ett kupp da Men jeg har ikke endelig bestemt meg

Jeg kunne gjerne ha tenkt meg noe lys så jeg kan se i karet om natta også, jeg vet ikke hvordan klovnkilliene er om natta. Det hadde vært så fint om jeg kunne ha ligget i senga og sett litt inni karet med moon-light eller noe
jeg har en resun 20 liter, lyset og pumpa er helt okay, men det fulgte ingen varmekolbe med. filteret burde dog modifiseres, er et hangon filter hvor jeg bare bytta ut filtermaterialet og satte en større svampkloss rundt innsuget (var opprinnelig reker i det karet).

karet koste 500kr på tropehagen om jeg husker riktig
Lys, bunnfilter, skum/mattefilter, powerhead.

Legger ved et der du ser løsningen for lyset.

Tenkte spesielt på det karet fordi det er lett å flytte og tar ikke noe særlig plass selv på et nattbord.

Det finnes små nøkkelringlykter med blå LED som jeg bruker for å spionere.
Men det er relativt enkelt å lage noe sjæl, kan hjelpe deg hvis du skaffer deg en regulerbar batterieliminator, så får jeg ut fingeren og laget det selv.
Uhuuu:(
Nå er jeg skikkelig forbanna!!! Så plutselig at det var fotokonkurranse igjen, men klarte å knote noe enormt og ble 1 min forsent etter å ha surret for å få lastet opp bildet. Det tok lang tid før jeg fant ut at jeg hadde glemt å krysse av for at jeg hadde lest reglene og ble derfor 1 MINUTT for sent!!

Har sett på bildene nå og tror faktisk jeg har hatt en sjangse for å klare meg ganske bra også....

Hvorfor kom konkurransen så plutselig?? Ble den lagt ut i dag? Jeg har sett etter den lenge!
ROFL.... Du får ha det på lur til neste gang.

-tim
hm, mener at bildelinken har vært der nesten hele uka.. er som regel 5-10 dagers "varsel". synd med det ene minuttet da, men du kan jo prøve igjen neste gang?
Humunuku
Hva slags syltetøy var å få på 4 liters glass? :-) Når det gjelder den hjemmelagde greia så er det den mest brukte fordi mange av disse klekkerne bare er noe ræl. Hvis du leter litt så finner du mange postinger som din egen med folk som har kjøpt noe ræl de ikke synes fungerer. Hvis du i tillegg skal ha litt kontinuitet trenger du noe som fungerer. Jeg har funnet ut at [URLBLOCK1] for å ha tilgang på nyklekket to ganger i døgnet. Da har jeg en halv dag på å somle med til å starte opp en ny.

Jeg har lest i tråden, Humunuku, men er syk i dag, så jeg tar det litt etter litt. Har ikke klart å være mye på PC`n i dag. Jeg har ikke fått bladd meg bakover til hvordan du lager korka, men hvordan er det med å sette nye egg til klekking? Må man da tømme det gamle og lage nytt vann eller bare fortsetter man? Hvordan får man ut artemian som er ferdigklekket? Det mulig jeg har oversett noe, men må bare beklage at hjernen er litt treg i dag, tregere enn ellers.

Syltetøyglassene kan vel ikke kalles det da det aldri har vært syltetøy oppi
Litt overdrevet reaksjon kanskje...
Ja, den fotokonkurransen har jeg virkelig ikke lagt merke til. hmmm, kanskje er jeg så vant til at den ikke er der etter et langt opphold i sommer? Måtte bare få ut litt frustrasjon i går. Jeg tenkte jeg skulle slette det innlegget nå, men så at Tim og Sanne hadde skrevet kommentar uten at jeg hadde fått det med meg:P

Jeg får prøve meg neste gang ja. Tror ikke jeg kommer høyt opp, men artig likevell Det ble jo lagt til en del nye bilder utover kvelden i går, noen innmari bra også! Jeg har min favoritt i alle fall
Humunuku. Rotete skrevet i går, men i dag er jeg i mye bedre form Jeg skal prøve å finne den saft-flaska som du bruker i artemiaklekkeriet og prøve å få satt opp "maskina" snart. Den største utfordringa er vel å få drukket opp så mange liter med saft på kort tid!:P
Jeg mener jeg var på siden til en nettbutikk for ikke lenge siden som solgte Rena-pumper luftpumper. Kanskje jeg finner den du bruker Som du vet er jeg på jakt etter noen som ikke bråker forferdelig, hvordan er den i forhold til støy?
Bare kom å hent planter i dag!
Ring meg på 92264666 for avtale om tidspkt.
Bor i klæbu, men har et hus veldig uegnet for rullestol.
Kan komme ned i bilen med plantene til deg.
Rena 101 er en klassiker som ikke har vært å få på mange år.

Jeg ville valg en Elite799, den får du billig på Aquamnias. De bråker ikke stort. I tillegg trenger du et kryss med fire koblinger, tre justeringsventiler, og tre tilbakeslagsventiler. Aquamanias har dette, men jeg har aldri klart å finne det i nettbutikken.

Glemte å skrive at billigbrusflasker kan være uegnet, da noen av de er svært myke og har problemer med å holde formen. Så jeg anbefaler de harde flaskene som brukes til farris etc.
Angående korken så var det at jeg fant ut at det er en annen type kork som blir benyttet på billigbrus-1,5-litersflaskene som ikke har "pakning" men en ekstra flens inne i korken som ser ut til tette svært godt. Og så bruker jeg 9,5 mm tynnere bor enn slangen til hulet i korken og slipper å bruke silikon.
Synd aquamanias ikke har det i nettbutikken. Søkte jeg også, men regner med du har gjort det før Hmmm. kanskje jeg kan ringe og høre om han selger den i butikke og om han ev kan sende den. Husker du ca pris?
jeg har to elite 799 og de bråker som besatt. De er derfor nedgradert til å lufte vannet jeg mellomlagrer på badet, for da hører jeg ikke duringa

Schego og eheim luftpumper er behagelige, jeg har eheim og den har jeg hatt stående på soverommet. Eneste lyden der du ikke blir kvitt er lyden av boblene
Da har jeg bestilt Schego Prima 100 L\T og Schego Luftpumpe M2K3 350 L/T. Jeg tenker å bruke den lille til yngelkar og den store til mellomlagring av vann. Håper dette blir bra

Jeg har også bestilt UV-filter, De Bary 11 watt Elektronisk, så i dag har jeg virkelig slått på stortromma synes jeg!

Kjøpte også noe annet småtteri for å komme over den magiske grensa 2000kr for å få gratis frakt
ElinH
jeg har to elite 799 og de bråker som besatt. De er derfor nedgradert til å lufte vannet jeg mellomlagrer på badet, for da hører jeg ikke duringa :-) Schego og eheim luftpumper er behagelige, jeg har eheim og den har jeg hatt stående på soverommet. Eneste lyden der du ikke blir kvitt er lyden av boblene :)


Jeg har en ganske kraftig og stor elite-pumpe hjemme med 2 utgangere som jeg ikke husker helt hva heter (er blå). Den har jeg satt på badet for lufting av vann pga alt bråket den lager. Jeg klarer faktisk ikke å ha den på badet der jeg oppbevarer tønnene m vann når jeg er hjemme pga støyen, så derfor måtte jeg kjøpe noe nytt og forhåpentligvis støyfritt før jeg blir utskrevet og drar hjem igjen!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap