Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 48)

Vegar Haugerud
... men det er bra du fortsatt er i farta!


Jeg er "i farta" fremdeles, ja
Jeg har mange ganger lurt på når den dagen kommer at jeg ikke lenger skriver i en slik tråd. Nå har jeg holdt på i 3½ år med disse personlige akvarietråd-greiene, og før det hadde jeg en veldig lang en ang. oppdrett av Corydoras også (startet i begynnelsen av 2006 tror jeg). Så til sammen har jeg vel holdt på med sånne skriverier som dette i 4 år her på AF! Det er lenge, det!
Jeg syns gjengen min med Corydoras reynoldsi er så bleke. Den gråsorte fargen på flekkene/mønsteret deres er bleknet nesten helt bort. Men jeg har sett at de plutselig får mørke flekker igjen en og annen dag, men så er fargen borte igjen neste dag. Aner ikke hva det kommer av, og var ganske bekymret i starten. Men etter som tiden har gått har jeg slått fra meg tanken på at det er noe galt. De virker rett og slett for friske til det

De har en sunn appetitt, bedre enn noensinne faktisk, og virker i det hele tatt kvikke og friske. Jeg ser dem mer nå enn da jeg hadde dem øverst i reolen. Nå har de en rot som dekker halve karet med plass under til å gjemme seg bort. Dette gjør dem åpenbart litt tryggere, for de tør å komme frem og spise selv om jeg står der. De vet at tryggheten bare er noen cm unna Og de spiser mer enn før, selv om de fremdeles er småspiste, så forsvinner maten fortere nå enn før.

Da jeg flyttet dem til karet nederst til venstre i reolen (6 x 85 litere), rappet jeg noe javamose fra akvariet med Corydoras adolfoi. Det var visst egg i den, for etterhvert dukket det opp bittesmå C. adolfoi yngel. Det er fire eller fem stykker av dem her. De har aldri fått noen form for spesielt stell og har spist av samme mat som de voksne C. reynoldsi'ene, og det har visst gått helt fint. Skal ta og fange dem inn en vakker dag og flytte dem til artskaret med C. adolfoi, men da må hele den digre trerota ut for å få fatt i dem så jeg har drøyd den jobben litt :p

[External Image]

C. reynoldsi hunn, ganske rund av egg, prøver å gjemme seg bak en blå tigerreke
[External Image]

Reka gikk sin vei, den...
[External Image]




Jeg har hatt det samme med at fargene forsvinner den ene dagen for så å være helt vanlig neste dag med noen corydoras metae. Trodde de var syk hver gang de var bleke, så de ga meg noen grå hår!:p
Corydoras cf. burgessi, eller C-121, yngel i 160 literen. Fikk øye på et par stykker som ligger og kuler'n på toppen av den svære trerota som er i karet, og måtte ta bilde av dem

Første bilde: man ser knapt hva det er på avstand
Andre bilde: utsnitt

[External Image]

[External Image]
O himmel! Den reynoldsidama trenger å få trykket ut litt egg! En solid liten frue!
Jeg er våken enda, selv om klokka er snart halv fire på denne årets korteste natt.
Nå om dagen slår jeg ikke på akvarielysene en gang før det er langt utpå ettermiddagen. Like greit, for da slipper jeg at lysrørene over akvariene overoppheter vannet under dagens varmeste timer.

Benyttet min våkenhet i kveld/natt til å få gjort noen vannbytter o.l., sårt tiltrengt, for jeg er lite inne på akvarierommet om dagen. Vannbytte-frekvensen er ikke like hyppig og punktlig som ellers.
Men jeg hadde 100 liter rent, luftet vann klart, så det var bare å begynne. Fikk byttet på 3 av 98 literne, og så fyllte jeg opp tønnen på nytt og tar flere kar i morgen. Og dagen etter det, og dagen etter det :p Tønnene må fylles noen ganger for å få tatt alle. Akkurat nå har jeg av plasshensyn bare den ene fremme, den andre står på kottet.

Kan jo komme med litt oppdatering ang. krise-filteret til den nederste 168 literen, som plutselig gikk i stykker en kveld da jeg skulle slå det på igjen etter et vannbytte om kvelden den 28. mai.

Den reservedelen (slangeadapter) som Aquaristikshop kjapt sendte meg, har jeg egentlig bare lagt til side for å "ta senere". Fint vær og sommer, utendørs dagen lang, og hver gang jeg har spurt gubben om hjelp om kvelden så har det vært noe annet eller han "orker ikke nå". Vi måtte kjøpe torx-skrutrekkere også, for filterlokket måtte jo demonteres/åpnes når "operasjon bytte adapter" skulle gjøres.

Men i kveld ble jobben gjort, og vi måtte riktignok fikle og plundre en stund, bruke litt makt osv på det, men brått fant vi ut av det og vi fikk løs den ødelagte adapteren. Den nye ble satt på plass og alt fungerte strålende igjen!
Jeg foreslo at vi åpnet den gamle og kikket inni for å finne ut hva problemet egentlig hadde vært. Vel, da den åpnet seg datt det jo ut noen veldig små plastbiter, og det viste seg at det var tenner fra tannhjul! Inni adapteren var det to tannhjul som spakens tannhjul skal gripe tak i for å åpne vannstrømmen til slangene. Men på de to tannhjulene var det faktisk knekt av hele 4 tenner! Ikke rart det glapp og spaken ikke fikk tak! Maken til dritt! Jeg tror nesten jeg må kjøpe en slangeadapter til og ha liggende i reserve, i tilfelle det skjer igjen (jeg har jo 3 slike filtere til av samme modelltype).

På bildet viser pilene hvor tannhjulens tenner er knekt av. Den "dingsen" i midten av bildet er spakens nedre del som tannhjulene skulle gripe inn i.

[External Image]
Jeg tok litt bilder i går og siden det er overskyet og kjølig ute i dag, så er jeg i dag mer innendørs enn ute for en gangs skyld Våknet med stiv nakke og skikkelig skallebank-hodepine, så jeg tar livet litt med ro i dag.

Satte meg ned ved pc'en og begynte å bearbeide bildene. Det er visse ting jeg ikke helt skjønner med Adobe Elements (nyinnkjøpt), ifht fullversjonen jeg hadde før. Bl.a. finner jeg ikke NeatImage plug-in i menyvalget på Elements. Det hadde jeg før. Vet ikke om det er noe jeg må installere eller om det er der, bare at jeg ikke finner det. "Sharpen" er også plassert andre steder enn før og alle disse ulike menyvalgene nå er litt forvirrende og tar tid å bli vant til. Noe mangler, noe er der men plassert andre steder enn før i menyene.


En Corydoras Green Laser leter etter matrester i noe planterusk i overflaten.
[External Image]

Samme fisk som ovenfor, bare her ble den oppmerksom på meg og vred seg forskrekket rundt
[External Image]

En eggtung Corydoras adolfoi hunn. Det er gått 12 dager siden siste vannbytte, men siden de fikk vannbytte i går, vil hun kanskje få lettet på byrden snart
[External Image]

Adobe Elements har jeg ikke prøvd, men jeg er helt avhengig av min eldgamle utgave av Adobe Photoshop. Den heter 5,5, er fra 99 (tror jeg) og fungerer som bare det
Jeg er også avhengig av Adobes bildebearbeidingsprogrammer

Min gamle pc hadde en gammel utgave av fullversjonen Adobe Photoshop, men jeg vet ikke "årgangen". Men jeg har altså byttet pc og greide ikke få den med over hit. Så da ble det Elements. Sikkert en vanesak å bruke den, så jeg får det vel til etterhvert, men jeg henger bare litt fast i gamle vaner
Noe av det fineste jeg har! Om jeg bare kunne beholde noen veldig få arter, ville disse tre vært de jeg ville beholde:
C. eques
C. adolfoi
C. Green Laser

Her er en gjeng med Corydoras eques. De er helt utrolig flotte! Ikke rart de er sjeldne å få tak i... og dyre!

[External Image]
Oppdaget en skikkelig feil ved det siste bildet ditt Mona og de har ikke noe med redigeringsprogram å gjøre.

Finner du feilen eller skal jeg gi deg et tips? Ok et lite tips skal du få:Fiskebasen
Geir Kristiansen
Finner du feilen eller skal jeg gi deg et tips? Ok et lite tips skal du få:Fiskebasen


Jeg skal sende det inn

ETTER-REDIGERT:
argh, det var for stort (jeg visste ikke det) og ble derfor krympet i innsendingsprosessen. Det pleier å bety dårligere kvalitet så da er det ikke sikkert det blir godkjent likevel:p
Ser det er kommet også

ETTER-REDIGERT2:

Neida, bildet er helt ok det. Den nye resizeren funger utmerket, begynner å bli lenge siden den ødela bildene helt. Selvfølgelig er det en fordel å ha størrelsene på plass slik at bildet glir inn ubehandlet.
Da jeg satte inn ny innvendig bakgrunn i den øverste 160 literen (type Juwel Dark Cliff), kappet jeg bittelitt for mye i lengden. Det ble en liten glipe på hver side i hjørnene, kanskje en halv cm eller noe ved silikonstripen i glasshjørnene. Det syns ikke noe særlig, så det var ikke det som plaget meg. Jeg var litt bekymret for det fordi det er sånt typisk fiskefelle-sted. Små fisk o.l. presser seg inn og blir sittende fast.

Jeg håpet at det ville gå bra, men har jevnlig tatt en kikk fra siden for å se om noen befinner seg i sprekken der. Og det har det vært. To ganger. Første gangen tok jeg en tynn pensel og fikk pirket yngelen forsiktig ut. Den sjanglet og virket svak, men var i live. Så gikk det en stund, og en dag fikk jeg øye på en til. Den satt skviset skikkelig fast, der var det trangt. Den rørte seg ikke.
Jeg tok penselen igjen og forsøkte samme metode, men denne gangen gikk det ikke så bra Jeg måtte bytte til den andre armen for å få riktig vinkel på penselen, og slapp yngelen med blikket mens jeg pirket. Da jeg tok en pause og så etter hvor langt ned jeg hadde fått den, hadde hele yngelen fått en mistenkelig au-au knekk... uffda. Den var død.

Sånne sprekker og små hulrom er skikkelige fiskefeller. Hvorfor MÅ absolutt små fisk trenge seg inn på slike plasser? Jeg har mistet 2-3 voksne Corydoras også det siste året, fisk som har presset seg inn i små farlige hulrom i mangroverøtter og blitt sittende fast der til de døde.

Jeg tok mange bilder onsdag kveld, ikke bare de jeg har vist ovenfor. Så her kommer noen til.
Det første bildet viser den uheldige lille Green Laser yngelen som satt seg fast i sprekken ved bakgrunnen (bilde tatt fra høyre kortside).
[External Image]

Bilde nr to viser en spenstig ung C. adolfoi hann, en ordentlig nydelig fyr!
[External Image]

Bilde nr tre er av noen tetraer, Pyrrhulina zigzag. Har litt lyst å prøve meg på oppdrett på dem igjen. 3 år siden sist (eller 2?) Jeg har bare en eneste hann i flokken på 20, så jeg skulle gjerne hatt noen flere (iallefall en eller to hanner til)
[External Image]


Noen oppdaterte bilder av C. condiscipulus yngelen, knipset i dag.
De er blitt 2 måneder gamle nå, og søte som bare det!

[External Image]

[External Image]
Hvor lange er disse små herlighetene dine da?

Nå er endelig 240l på plass og oppegående med alt. Selv om at det står på den nye innvendige fluval 4pluss pumpa mi at den er bare til 215 liter. Er det mer en kraftig nok når den går på halv styrke. Den ble satt oppi der for og hjelpe igang AM-TOP pumpa men siden den er kraftig nok så har jeg bestemt meg for at AM-TOP pumpa skal jeg ha i reserve tilfelle jeg får brukt for den.
mona o
Noen oppdaterte bilder av C. condiscipulus yngelen, knipset i dag. De er blitt 2 måneder gamle nå, og søte som bare det! :) [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_100628013008_1.jpg[/img] [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_100628013008_2.jpg[/img]



For noen nydelige Corydoraser, Mona. Har ikke sett disse før men faller innunder flotte Coryer ja. Gleder meg til å kunne starte opp igjen på ny plass. Blir nok isolering av vegger i kjelleren og akvarierom der. Fikk nye egg hos mine C125 i går og denne gangen tok jeg de ut med en gang. Har ellers stresset med pakking og innkjøp av div til huset, så fra torsdagen av, blir det full rulle med flytting og litt oppussing. Vi gleder oss
mona o
[B]Bilde nr tre[/B] er av noen tetraer, Pyrrhulina zigzag. Har litt lyst å prøve meg på oppdrett på dem igjen. 3 år siden sist (eller 2?) Jeg har bare en eneste hann i flokken på 20, så jeg skulle gjerne hatt noen flere (iallefall en eller to hanner til) [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_100625010144_3.jpg[/img]


De var skikkelig tøffe.. Men har aldri sett dem i lokale dyrebutikker her i området, er de vanskelige å få tak i? Noe for min tetra frelste mann vil jeg tro
B. Andresen
Hvor lange er disse små herlighetene dine da?

Antall mm eller cm vet jeg ikke Jeg har ikke målt noen av dem og jeg er elendig på øyemål, hehe

LOFFA
For noen nydelige Corydoraser, Mona. Har ikke sett disse før men faller innunder flotte Coryer ja. Gleder meg til å kunne starte opp igjen på ny plass. Blir nok isolering av vegger i kjelleren og akvarierom der. Fikk nye egg hos mine C125 i går og denne gangen tok jeg de ut med en gang. Har ellers stresset med pakking og innkjøp av div til huset, så fra torsdagen av, blir det full rulle med flytting og litt oppussing. Vi gleder oss


Skjønner godt at du/dere gleder dere noe voldsomt! Dette er stort, å kjøpe et hus er jo en livsinvestering Så gøy det må være med planleggingen osv, selv om selve flytteprosessen er det mest slitsomme (mye som skal pakkes ned, mye tunge løft osv) så er det bare så utrolig herlig å komme på plass i en ny bolig

Lotti
De var skikkelig tøffe.. Men har aldri sett dem i lokale dyrebutikker her i området, er de vanskelige å få tak i? Noe for min tetra frelste mann vil jeg tro :)


Det er nok så godt som umulig å få tak i, ja. Butikker har dem ikke.
Jeg har fått mine fra en mann som var Peru's Amazon jungel og fanget dem selv, og tok med hjem til Norge. De han fanget fikk han til å leke og legge egg, og det er avkom fra disse jeg har. Jeg fikk dem i 2006, og drettet dem i 2007. Beholdt alle selv da, for jeg hadde bare fått noen få, så jeg ville bygge opp stimen min litt

Vet at noen eksemplarer er auksjonert bort ved flere tilfeller (Telemark/Vestfold?), så noen eksemplarer av denne tetraen finnes det nok rundt om i akvariehobbyen, men hvor mange det er snakk om aner jeg ikke. Sannsynligvis ikke så mange.
mona o
Det er nok så godt som umulig å få tak i, ja. Butikker har dem ikke. Jeg har fått mine fra en mann som var Peru's Amazon jungel og fanget dem selv, og tok med hjem til Norge. De han fanget fikk han til å leke og legge egg, og det er avkom fra disse jeg har. Jeg fikk dem i 2006, og drettet dem i 2007. Beholdt alle selv da, for jeg hadde bare fått noen få, så jeg ville bygge opp stimen min litt :) Vet at noen eksemplarer er auksjonert bort ved flere tilfeller (Telemark/Vestfold?), så noen eksemplarer av denne tetraen finnes det nok rundt om i akvariehobbyen, men hvor mange det er snakk om aner jeg ikke. Sannsynligvis ikke så mange.


Det var synd, jeg likte dem Håper du får til oppdrett på dem da, og får noen hanner til, så han ene slipper være alene
Ellers likte jeg akvarierommet ditt veldig godt, noe slikt er vel drømmen til meg og samboeren min.. men det får komme med tiden
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap