Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 48)

Galemor
Det beste er å kjøre begge sammen da de samarbeider. Dessuten har jo gh i karret noe å gjøre ang antall dråper du skal bruke, GH under 4 = dobbel dose. Men det vet du jo sikkert.

Ja, har øket gh til 6, greit å ikke måtte bruke dobbel dose når man skal medisinere 450L

Jeg får prøve en ny runde med både esha 200 og exit, håpe det gjør susen. Har ikke tenkt på det med lys, men skal forsøke det også!
Dario dario er utrolig artige fisker. Jeg siklet på noen for en stund siden, men fant ut at jeg måtte la det være. Jeg har ikke noe akvarium der såpass små fisker får komme til sin rett. Så vakre som de er, fortjener de å bli sett.
Inger Anne
Jeg har ikke noe akvarium der såpass små fisker får komme til sin rett. Så vakre som de er, fortjener de å bli sett.

De passet veldig fint inn i kuhliikaret mitt, der kommer de virkelig til sin rett, og vises godt. De er nå eneste fisk i tillegg til kuhliiene, er jo fargebomber i forhold til kuhliiene
Hvordan ødelegge inventar med akvariehobby…

Vi byttet ut benkeplate og kum på kjøkkenet i sommer. 20 år gammelt det som var der fra før. Sånn kjip sort, hvit og grå-spraglete laminatbenk. Ønsket meg varmere toner på kjøkkenet, så vi satte inn plate av massivt tre. Gud, vi pussa og olja, pussa og olja. Ble veldig bra!

Men så etter en stund begynner jeg å få stygge flekker rundt kummen. At jeg ikke skjønte hva det var med en gang er helt tullete. Jeg bruker målebegrene som følger med på tetra sine tester, når jeg skal måle opp eikebarkekstrakt. Dette er jo syre, og jeg burde skjønt det, at det ville lage flekker. Men flekkene kom ikke med en gang, de ble tydeligere sånn litt etter litt, så jeg kobla det faktisk ikke...

Skikkelig surt, dette går ned i treverket, ikke noe man bare kan slipe bort

[External Image]

Men når jeg skjønte at det var målebegrene med eikebarkekstrakt som lagde flekker på benken, satte jeg målebegret på kummen i stedet. Men herregud, er jeg helt idiot eller?! Det ble jo flekk der også! Får den ikke vekk.. skal prøve krystallsoda, kanskje det hjelper…

[External Image]

Så nå har jeg “ødelagt” både ny benk og ny kum. NÅ bruker jeg beskyttelse mens jeg holder på i mitt lille Laboratorium...

[External Image]
Inaktiv bruker
Huff, ikke bra. Jeg ødela en duk vi fikk låne av bestemoren til fruen... Den skal vist være gammel. :/
Oppvaskkummen bør la seg redde, løs opp litt maskinoppvask til en grøt og poler med den - men pass lanken, det etser bra!

Vet ikke hva den grøten gjør med flekken på treverk, det er kraftige saker som også vil trekke seg ned. Åh. Nå sitter jeg ved en ubehandlet bøkeplate på kontoret som noen har sølt grønn tusj på - jeg prøver og kommer med tilbakemelding! Går det galt blir det ikke så synlig i tussmørket her inne ;o)

- Og maskinoppvaskbehandling av bøkeplate kan jeg med en gang si var en tufsete ide, med mindre man synes ibenholt er greia og har lyst til å skure hele plata med Sun. Tok litt av tusjflekkene da, de synes dessuten mindre nå når det er mørkebrun skjold rundt. Jaja, man blir ikke klokere uten å forsøke! Blir litt feil sittestilling når tastaturet skal stå oppå skjolden...
Linda W
Oppvaskkummen bør la seg redde, løs opp litt maskinoppvask til en grøt og poler med den - men pass lanken, det etser bra!

Takk, dette skal testes ut!
Sitter filosoferer litt – er ikke så lenge før mine sjokoladeguramier skal flytte. Jeg skriver heldigvis opp kjøpsdato når jeg kjøper fisk, har så dårlig husk!

De første 4 Sphaerichthys osphromenoides Kjøpte jeg 7.3.09, så de har jeg hatt i nesten 3 år. Mistet 2..

Kjøpte 7 Sphaerichthys selatanensis den 12.9.09 de er fortsatt fulltallig etter hva jeg kan telle.

8.9.10 kjøpte jeg 10 Sphaerichthys osphromenoides til, men det ser ikke ut som det er mange igjen. Er de kanskje 8 til sammen. Ikke lett å telle dem, «stort» kar, og tygger de kommer de ikke fram for å spise..

Nå har prosessen med å «kvitte» meg med sjokoladene og 450 litern vart så lenge at nå er jeg veldig klar for det. Jeg gleder meg til de skal få nytt hjem! Sist jeg skulle omplassere dem føltes det ikke no godt altså.. Men nå! Føles meget bra at de skal flytte til dette karet

Akkurat nå er jeg litt i tanker på å legge ned de andre karene også, men jeg skal se hva som skjer med min iver, når 450 litern er ute av huset. Kanskje jeg høgger til igjen når jeg slipper å styre med 450 litern

Er jo veldig morsomt at det yngler hos lakrisene liksom, de har jeg lyst å la seg reprodusere mer
Og så en hyggelig historie fra jobb

En kollega av meg ba om tips for hvor han kunne kjøpe akvarium til sin nevø. Jeg tipset han, men måtte jo samtidig spørre hvor gammel denne nevøen var, og hadde han akvarium fra før? Kanskje jeg kunne komme med noen gode råd?

Han kunne fortelle at nevøen var 7 år, hadde en 60L med barber, men hadde lyst på noen andre fisk som ikke passet sammen med disse, så han ønsket seg et et eget kar til de nye fiskene! Guttungen er 7 år! Og allerede fått med seg at man ikke bare blander en suppe med fisk i karet sitt. Tøft!
Så flott! Ikke værst at en 7-åring har fått med seg noe som det er umulig å få enkelte voksne til å forstå.

Skjønner godt at det føles greit å sende sjokoladene til Hassel. Der får de garantert den beste forpleining, og vakre omgivelser. Og så kan du jo følge livet deres videre her inne.

Og du må jo fortsette med lakriser
Venter spent på de første fiske-innbyggere til karet, jeg!
Har du noen idé om hvor gamle sjokoladene kan bli? (noterer meg at jeg bør lage meg et skjema for å notere fiskeinnkjøp jeg også, selv om jeg nevner kjøp i tråden min...)

Krysser fingrene for at du ikke gir deg helt, Lisbeth! Du har så hyggelig og lærerik tråd å følge! Og du vel nesten bare fortsette med lakriser!?
Hassel
Venter spent på de første fiske-innbyggere til karet, jeg! :-) Har du noen idé om hvor gamle sjokoladene kan bli? (noterer meg at jeg bør lage meg et skjema for å notere fiskeinnkjøp jeg også, selv om jeg nevner kjøp i tråden min...)

Det er veldig kjekt å notere seg kjøpsdato på fisk utenom tråden. Litt lettere å finne tilbake til syns jeg

Men vet du, jeg har ingen anelse om hvor gamle de kan bli. Sjokoladeguramier er ikke akkurat den fisken som er gjort mange erfaringer med, eller holdt riktig, så de fleste tilbakemeldinger er jo toppen et år... Men jeg vil tippe at de, under de rette forhold kan bli 5-6 år sikkert.

Leste forresten på denne infosiden, god infoside om sjokkisen. Men de som har skrevet det har neppe erfart Sphaerichthys osphromenoides og selatanensis i samme kar. Dette står det om Sphaerichthys osphromenoides:

It's not recommended to combine it with the congener S. selatanensis in order to minimise the risk of hybridisation.

Jeg var jo redd for krysning når jeg leste dette for lenge siden, men jeg kan love deg, det er ingen risk for krysning. Eller kanskje hvis det kun hadde gått en av hver art og de fikk veldig behov for å reprodusere seg. Men sånn som de går hos meg, hvor de har de partnerne de trenger av egen art, Ikke snakk om fare for krysning. Disse vet veldig godt hvem de hører sammen med. Jeg ser jo ganske stor forskjell på både utseende og oppførsel på disse to artene, så ikke så rart at de gjør det selv hehe

Men når de flytter inn i karet ditt, kommer begge arter til å stime sammen en liten stund. Rett og slett for å føle seg tryggere i større gruppe på nytt sted.

Hassel
Krysser fingrene for at du ikke gir deg helt, Lisbeth! Du har så hyggelig og lærerik tråd å følge! Og du [B]må[/B] vel nesten bare fortsette med lakriser!? :-)

Gidder jo ikke skrive noe særlig i tråden min da, men vi får se når 450 litern er ute av huset
Sissimor
Så flott! Ikke værst at en 7-åring har fått med seg noe som det er umulig å få enkelte voksne til å forstå.

Ja ikke sant. Lover godt for å bli en god akvarist!

Sissimor
Skjønner godt at det føles greit å sende sjokoladene til Hassel. Der får de garantert den beste forpleining, og vakre omgivelser. Og så kan du jo følge livet deres videre her inne.

Ja for meg er dette en vinn vinn løsning (ikke for å gi Hassel prestasjonsangst hehe)
Takk for utfyllende svar, Lisbeth! Har bokmerket lenken! Og prestasjonsangsten er for oppadgående!
Tenkte dette var noe for deg, var du som sleit så fælt med blågrønnalger?

Her hadde han funnet en "møkkete" måte og løse problemet på, men som fungerte.
Galemor
Tenkte dette var noe for deg, var du som sleit så fælt med [URLBLOCK1]? Her hadde han funnet en "møkkete" måte og løse problemet på, men som fungerte. :D

Takk for godt tips! Nå skal jo dette karet legges ned snart, så ikke så farlig lengre

Men etter et par kurer med esha har BGA gått betraktelig tilbake. Om det er helt tilfeldig vet jeg ikke.

Har latt vallisnerian overta helt, ikke vært mye luking her nei. Men sjokkisene liker jo å ha mye å smyge rundt i så da så

Og masse cattapablader. vannet er veldig brunt av bladene, vises ikke på bildet

[External Image]
Likte den frodige vallisneria-skogen! Veldig fint!
Tanken er at det er en lignende vallisneriaskog de skal få smyge rundt i når de kommer til meg. Tar bare litt tid å få vekst på dem, nesten alt det andre vokser fortere for tiden. Men det kommer seg. Og hele høyre bakre del av akvariet hos meg er beplantet med vallisneria (mer enn det som synes på bildet egentlig).
Lille Havfruen
Likte den frodige vallisneria-skogen! Veldig fint! :)

Takk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap