Mine akvarier og sånt (side 49)

*hyyyl* slapp cambodieren løs sammen med de to nye CT-hunnene, og glemte av dem igjen, pga jeg lagde lunsj og måtte deretter passe på Odo mens han var ute i hagen.

Da jeg kom inn igjen kom jeg på at 'shit, jeg slapp jo løs cambodieren oppi der'. Jeg sjekket dem umiddelbart, og fant begge CT-ene lettere sjokket i overflaten med avrevne finner, mens cambodieren svømte rundt som vanlig. Fikk fanget henne inn og sjekket deretter skaden på CT-ene. Den ene virket ikke som den var alvorlig skadet, men da jeg dultet borti den andre fikk jeg ikke noen reaksjon. Jeg fanget den inn og puttet over i en beholder, og så at buken hennes var nesten borte, og hun var steindød.

Så nå skal cambodieren vekk, jeg har ikke plass til et undelig antall aggressive hunner som jeg ikke kan bruke til noe som helst. Har lagt henne ut i annonsedelen bettaforumet, gratis, med beskjed om at jeg vil ha henne vekk pga hun drepte en annen hunn.

Hvis ingen vil ha henne blir hun avlivet. Kan ikke ha et slikt monster gående løs blant hunnene mine.
Da kommer det noen og henter cambodieren om få minutter. Hun er oppdretter av CT-er, og har lovet meg en ung hunn i bytte

Men den har hun ikke med seg i dag, det er mannen hennes som henter, siden han tilfeldigvis er i området.

Her og her er et par bilder av hunnene hennes. De er jo søte da
Skjønner ikke hva som skjer med ancistrusene jeg kjøper for tiden. De to små jeg kjøpte for en måneds tid siden døde under et hvitprikkutbrudd i karet. De var veldig små, så jeg visste det var en god sjanse for at de ikke ville klare seg.

Da jeg kjøpte CT-hunnene for noen dager siden kjøpte jeg også to ancistruser. Dette var da fra en annen butikk, og de hadde ganske god størrelse. Jeg ga dem lang akklimatiseringstid og skrudde av lyset i karet før jeg puttet dem oppi, bare for å redusere stress mest mulig.

Nå, to dager senere, er begge døde. Aner ikke hvorfor, ingen tegn til sykdom eller skader, bare døde helt uten videre.

Jeg vil ha ancistruser, men gidder ikke å sløse bort masse penger på fisk som dør helt uten grunn.
Sugemaller krever jo en del oksygen da, kan det være for lite av det i vannet??
Du forer vel med grøntfor til mallene??
Ikke for det, de er jo carnivore de ancistriusene.
Ellers aner jeg ikke, men hadde gitt dem opp for nå da vettu, prøv ottoer istedet
Jeg hadde en ancistrus i nesten ett år, og den vokste og klarte seg helt fint. Den døde under hvitprikkutbruddet sammen med de to små

Så jeg vet at ancistruser kan leve i karet mitt, og derfor skjønner jeg ikke helt hva som skjer...

Ottoer har jeg hatt lyst på lenge, men finner dem ikke i dyrebutikker spesielt ofte og de koster jo en liten formue her...

Men det var et godt tips, jeg hadde faktisk glemt at jeg hadde lyst på dem Hvis jeg finner dem kommer jeg nok til å kjøpe en liten gruppe. Har ikke spesielt mye alger da, men de klarer seg vel fint på grønnsaker og algetabletter.
hehe, ja ottoer er ganske kule de

dumt med ancistrusene dine da.
Mvjnz
Ottoer har jeg hatt lyst på lenge, men finner dem ikke i dyrebutikker spesielt ofte og de koster jo en liten formue her...

Er det de vanlige (i Norge) som f.eks. O. hoppei og O. affinis som koster flesk i OZ?
Jeg er ikke helt stø i å se forskjell på ottoartene, og de merkes kun med populærnavn i butikkene, så jeg vet ikke. Men regner med at siden det er sjeldent å finne ottoer i det hele tatt, så er det de vanligste de får inn en sjelden gang..

De er langtfra så dyre som en del andre fisk, men de koster vel omtrent 3-4 ganger så mye som vanlig ancistrus, og man må i tillegg kjøpe en gruppe av dem...
Ok, 3-4 x ancistrus høres ut som prisen på Zebraotto her det. Jeg lurte på om det kun var de "dyre" artene som dere får tak i.
WTF?! sier jeg bare. Fant to kardinaler sittende fast i innsuget til filteret i 90 literen, 'tilfeldigvis' dagen etter jeg fant to døde ancistruser. Det er et eller annet med ancistrusene i dette landet altså. De vil bare ikke leve, og de sprer tydeligvis sykdom.

Kjenner en akvarist her, og han kommenterte den store ancistrusen min for noen uker siden, og sa at han får dem aldri til å leve i sine kar.

Ikke flere ancistruser på meg, nå er det bestemt. Hvis jeg får tak i noen privat kanskje jeg tar sjansen igjen, men kjøper ikke flere fra dyrebutikker. Det er ikke verdt det.

Fant ottoer i en nettbutikk, og ikke så verst pris heller, så neste gang jeg får penger inn på konto skal jeg bestille en gruppe. Forutsatt at det ikke er flere tilfeller av uforklarlig død i 90 literen da...
Noen flere dårlige bilder av Svart. Han satt ikke stille lenge nok til at jeg kunne la være å bruke blits, i tillegg til at jeg brukte mørk bakgrunn. Jeg vet jo at mørk fisk ikke burde fotograferes mot mørk bakgrunn, men siden han går i et lyst plastkar er han litt blek. I løpet av ett minutt med mørk bakgrunn er han svart igjen, og jeg ville ikke at han skulle se blek ut på bildene, så jeg tok dem mot mørk bakgrunn.

Jeg seriøst ELSKER denne fisken! Han er utrolig stilig. Nå vet jeg ikke om jeg skal avle på Gul først og få combtail-avkom, eller om jeg skal avle på svart først og få CT-avkom.. CT-avkom er jo litt mer krevende, både fordi CT-fisker er mer aggressive enn VT , og dermed er det å få til oppdrett uten alvorlige skader mer utfordrene, samt at avkommet kan ikke være i innkjørte kar, fordi nitrat får finnestrålene til å krølle seg...
Ooooh har der var bare rålekker da
Å fy flate, den var rålekker!
Inaktiv bruker
jeg har lest i ei akvariumbok at svarte kapfisk er ekstremt sjeldene på grund av at di ha et dødeligtdena i seg som gjør at vis man krser to svarte kampfisker med verandre då vil avkomet mest sansynelgt dø før di kleker.ja ganske teit men sån er det vist =;-D
david g
jeg har lest i ei akvariumbok at svarte kapfisk er ekstremt sjeldene på grund av at di ha et dødeligtdena i seg som gjør at vis man krser to svarte kampfisker med verandre då vil avkomet mest sansynelgt dø før di kleker.ja ganske teit men sån er det vist =;-D


Det finnes flere varianter av svarte kampfisker. De som er helt svarte er de sjeldneste, og hunnene er ufruktbare, men de har ikke noe høyere dødelighet enn andre. (Dvs, de legger egg som vanlig, men i løpet av få dager mugner de alle sammen, og det blir aldri yngel av det.)

Siden hunnene ikke kan brukes, pleier de å krysse hannene med blå hunner for å få flere svarte kampfisker, men da vil seff ikke alt avkommet være svart.

Så har du de andre variantene som har litt gjenskinn og litt blått i seg.

Min er strengt tatt ikke svart, siden han har en del rødt i seg, men man kan muligens si han er svart med 'red wash', som det heter på fint.

Selv om de helt svarte er stilige, liker jeg personlig svært godt de som heter 'black orchid' som er svarte med med litt mørkeblått på finnene
Inaktiv bruker
er det bettaforumet du har lert det på ??
Har lært massevis i bettaforumet, men akkurat dette leste jeg om på en side om genetikk.. Husker ikke i farten hvilken side det var, jeg har vært innom ganske mange av dem
Inaktiv bruker
å =
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle Fabian
Reklame for plussmedlemskap