Vedrørende innlegg av tråder. (side 5)

Skulle hatt en FAQ på hver fisk.. F.eks guppy som folk snakker om, og der kan man legge inn de mest spurte spørsmål med konkrete svar eller link til svar på spørsmålene.. Så kan man fjerne en del "spam-meldinger".

Er vel bare å legge til en link til over som heter "FAQ" eller "Vanlige spørsmål" elleretellerannet, der hvor "informasjon", "om oppdrett" og "bilder" er..

Tipper man kan spares for mye plass, frustrasjon og mye repetisjon i forumet da.

Er bare en Idé :P .. Don't hate me..

Og hvem skulle lagd dette?

Det står endel info om de forskjellige fiskene i fiskebasen, jeg ser ofte at spørsmåpl som dukker opp kunne vært besvart hvis vedkommende hadde lest i basen.
Eller i artiklene.

Nå er det forresten en artikkel ang akkurat guppy på vei, så da kan man henvise dit.
Måtte vel bli dem som orker, som under "oppdrett" ?:P , eller kanskje dem som har en erfaring med en fisk, og legger da inn informasjonen under en eller annen kategori..
F.eks..

Ligger og puster i overflaten...
Masse nitritt eller lignende i vannet se:

Bare et eksempel.. Ikke sikkert det står noe om det der en gang.
Som jeg skrev over. Blir som folk gjør under Oppdrett, og informasjon på fisken... Bare at man har en egen side hvor de mest vanlige spørsmålene blir samlet Er vel enkelt å få til, og enkelt å legge inn.. Ikke vet jeg..
Jeg tror rett og slett dette ville blitt masse jobb til ingen nytte. Det ligger jo kjempe masse info bl.a. om guppy som allerede er besvart i forum, alt man trenger er å søke i forum, og det popper opp hundrevis av spørsmål/svar, noe svært få gjør får de legger inn nye spørsmål. På den måten kan man jo nesten si at det allerede finnes et faq-tilbud her allerede.
MrTwig
Skulle hatt en FAQ på hver fisk.. F.eks guppy som folk snakker om, og der kan man legge inn de mest spurte spørsmål med konkrete svar eller link til svar på spørsmålene

Da ville kanskje noen (ikke alle) lest de fire-fem første punktene i FAQ'en, tenkt at "Nei, dette blir for mye pes å lese, jeg lager mitt eget innlegg og spør for i mitt tilfelle er det jo KRISE med guppyen!!".

Mange ville altså bare hoppet over FAQ'en, som de i dag gjør med søkingen, for akkurat deres fisk haster det altfor mye med eller de har ikke gidd, ork, tålmodighet til å lese seg til litt mere viten.

Det er flere som ikke bruker søkefunksjonen enn de som faktisk gjør det.

MrTwig
Måtte vel bli dem som orker, som under "oppdrett" ?:P , eller kanskje dem som har en erfaring med en fisk, og legger da inn informasjonen under en eller annen kategori.. F.eks.. [B]Ligger og puster i overflaten...[/B] [I]Masse nitritt eller lignende i vannet se:[/I][URLBLOCK1] Bare et eksempel.. Ikke sikkert det står noe om det der en gang. Som jeg skrev over. Blir som folk gjør under Oppdrett, og informasjon på fisken... Bare at man har en egen side hvor de mest vanlige spørsmålene blir samlet :) Er vel enkelt å få til, og enkelt å legge inn.. Ikke vet jeg..;)

I hver fiskeprofil er det et felt for mer generell informasjon.
Her kan de som ville skrive inn ønsket info.
det er jo mange forkortelser også som kommer igjen ofte som OT(off topic)
Du snakker om å hente opp en gammel tråd da gitt!! 1 år og 6 dager!
Må jo nesten være ny rekord!
Jupp. Denne tråden var vel egentlig død for lengst...
da er jeg en ekte trådlivredder jeg da
Kanskje det hadde vært grei å "forelde" tråder som er utgått på dato? Det er ofte de samme spørsmålene som går igjen og som regel de samme svarene også. En tråd som ikke har vært i bruk på et år kunne vel vært slettet.. Hadde sikkert spart mye plass på server også.
ahh, ikke slett de gamle trådene!

Har ikke tall på hvor mye jeg har lært ved å lese tråder fra 2006 Gidder man å søke litt her på AF er det utrolig hvor mye informasjon og kunnskap som er samlet her inne. Heldigvis for oss
Jeg har fremdeles ikke helt skjønt hvordan jeg skal søke for å gjøre søket mer rettet mot det jeg ønsker svar om, noen som kan hjelpe meg??
Galemor:
Jeg søker på samme måten her som når jeg søker etter noe på google. Ofte flere ganger med litt forskjellige fraser også.

Søket her er ikke perfekt... en jeg kommer på i farten er om man søker på en frase som inneholder "svart", så kommer også resultater opp som inneholder "svært". Men - siden man ser deler av posten i søkeresultatene tar det et sekund å sile ut de som ikke er relevante.

Har lest mye om artemiaklekking i det siste siden jeg skal begynne selv, og har da søkt ført på "klekking av artemia". Deretter "artemia" , "artemiaklekking" og "klekke artemia". Kan få forskjellige resultater hver gang, og lærer desto mer

Ellers styrer jeg unna og, eller, og lignende ord. Prøver å kun bruke stikkord, ikke setninger i søket så får jeg bedre resultater.

Kampfisken
Du snakker om å hente opp en gammel tråd da gitt!! 1 år og 6 dager! Må jo nesten være ny rekord!

Eller kanskje det er flere som fortsatt irriterer seg over noen brukere totalt mangler evnen til å finne ut noe selv. Det er det tråden i utgangspunktet omhandler.
Jeg har vært medlem her ca halvt år nå, samtidig som jeg fikk nett. Og jeg er fremdeles utrolig dum når det gjelder dette å søke på ting, det tok meg iallefal noen mnd å finne forum og det er først nå den siste tiden jeg har funnet ut det med å søke etter gamle tråder, rett og slett fordi noen svarer på tråder og henviser til søk.

Og grunnen til at jeg liker meg så godt her inne er alle smilene, den muntre tonen, at det er rom for å gjøre feil. De fleste har hatt sine nybegynnertabber og kan med det hjelpe andre, selv trodde jeg jeg kunne noe om akvarier, til jeg kom inn her, viste seg at jeg ikke ante noe.

Jeg vil bare si at det er ikke alltid så lett, det å søke på feks google synes jeg fremdeles er skummelt og til tider vanskelig. Det kommer jo opp så mye annet enn det en søker etter. Og jeg må ærlig innrømme at tålmodighet til å sitte time etter time og bla igjennom sider for å finne akkurat det jeg lurer på, vel det skorter det på. Finner jeg det ikke iløpet av den første halve timen, vel da spør jeg, så får de som kan eller vil svare.

Men AF fortjener en masse ros for å være så utrolig bra
Hmm... har hatt nett lenge selv, så kanskje jeg ikke tenker så mye på dette med hvordan man søker

Må du bruke lang tid for å finne informasjon som passer, ville jeg tro at problemet ligger i hvordan du søker. Nå aner jeg ikke hvordan du søker, så det er ikke så lett å hjelpe. Mulig du vet alt dette fra før, men jeg tar risken

Når du søker, leter søket opp resultater som stemmer mest med det du har søkt på. Hvis du lurer på hvordan du skal legge duken i krukka di (teit eksempel, men bare fordi jeg vet om den fine krukka tar jeg eksempelet :p), og skriver nøyaktig det:

"Hvordan legger jeg duk i krukka", så er det ikke sikkert du får så bra treff (jeg fikk 0 på AF nå). Fordi da må noen har formulert tilnærmet det samme spørsmålet, med de samme ordene, tidligere. Hvis du istedet kun søker på det viktigste nøkkelordet: "damduk", får du 11 treff. Søker du bare på "duk" får du 46 treff.

Teit eksempel, men det er bare for å illustrere at det kan lønne seg å korte ned på antall ord du søker etter, og heller bruke et, eller noen, viktige stikkord. Da er det større sjanse for treff, siden du åpner for muligheten at folk kan ha formulert spørsmålet litt annerledes enn det du ville gjort

Samme greia med google egentlig, men siden google søker over ufattelig mer enn bare AF kan man få bra treff selv med veldig spesifiserte søk.

Vet ikke om dette var til hjelp, jeg, men... :p
Nille
ahh, ikke slett de gamle trådene! ;) Har ikke tall på hvor mye jeg har lært ved å lese tråder fra 2006 :) Gidder man å søke litt her på AF er det utrolig hvor mye informasjon og kunnskap som er samlet her inne. Heldigvis for oss :D

hehe... Morsomt å se hvordan tråder fra 2006 blir omtalt som gammelt. De aller fleste akvariebøkene jeg har lest og lånt fra biblioteket er laget på 70 og 80-tallet og jammen har jeg ikke lært litt av hvert av de også...

Forøvrig er det jo flott å vekke til livs denne tråden enn å starte en ny tilsvarende.

Jeg tror man må innse at folk gjør stort sett det som er enklest. Om det viser seg at folk ikke søker kan man velge å se på det som om folk er teite, eller at søkefunksjonen ikke er optimal. Man kan skylde på andre, eller ta inn over seg situasjonen.
Hehe, det er klart. Men AF fantes ikke på 70-tallet, og "gammel" er relativt
Ellers var 2006 et eksempel. Mener bare at om "ferdig debatterte" tråder skulle slettes ville mye aktuell og god informasjon/kunnskap gå tapt. Og det ville være synd.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap