Red Parrot ( papegøyefisk) (side 5)

tender; ja, jeg tar pointet ditt. Men fortsatt har jeg ikke forstått hvorfor du mener at munnen ikke kan brukes 100 %. Fisken får i seg mat og luft. Alle ytre tegn tyder på at den stortrives- Se bildene av fiskene til bichir!

mona o; Jeg mener, virkelig, at papegøyefisken i høyeste grad er likeverdig med l-144.
Der er noen her som er helt utrolig fundamentalistiske i sin tilnærming til skaperverket. Og til dere vil jeg nok en gang spørre;
Hvis det er slik at Gud eller naturen "har ment" det slik at kun Gud/naturen skal skape;
Hvorfor har Gud/naturen da vært så dum å skape mennesker som selv kan skape liv?

Kanskje er det bare du som ikke har lært deg å se the beauty her?
bichir
ja men hvis du nå tenker på hva L-144 er i dag så er alle etter samme far eller mor og alt er derfor innavl. stemmer ikke dette? vi dreper ikke en L-144 malle hvis den er litt utenom det vandelige? gjør vi? hvorfor skal vi da drepe papegøyefisken?


Jeg for min del, mener ikke at de som har denne fisken fra før bør ta livet av den da. Heller gjøre det best mulig for den. Men hvis folk kjøper mindre av papegøyefisken og til slutt slutter så vil de slutte å tukle den frem!

Blind hulefisk er skapt av NATUREN Josef K! Det er ikke papegøyefisken (RP)... Det er det som er forskjellen.
bichir
hvorfor skal vi da drepe papegøyefisken?


Nå har ikke jeg sagt et ord om å drepe alle papegøyefisker... ikke er jeg tilhenger av det heller. Men det jeg derimot mener, er:
slutt å støtte en forkastelig industri som bare er ute etter å tjene penger og som derfor frembringer mer og mer groteske utseender på fisk og dyr. For det er ikke til å komme forbi;
uvanlige ting selger! Ser det morbid og rart ut, så selger det. Sånn er det. Derfor synes jeg, i likhet med mange andre i tråden, at man skal la være å kjøpe det som er blitt for ille.
Et sted må man dra grensen, og når naturlige funksjoner ikke lenger fungerer, så er grensen overskredet. Kan ikke fisken lukke munnen pga fremavlede deformiteter, så er det gått for langt.

Slørhaler med øynene hengende ut av hodet for eksempel.... det er ingen som kan komme og påstå at det er vakkert å se ut som øynene er sprengt ut av hodet.

Katter som ikke lenger kan puste gjennom nesen, hunderaser som har kroniske bihulebetennelser livet gjennom pga fremavlede "egenskaper" mennesket vil ha.... Når det går ut over dyrets naturlige funksjoner på den måten, så mener jeg at man bør avstå fra å skaffe seg det. Om ingen vil ha det, så slutter industrien ganske enkelt å masseprodusere det fordi det ikke er penger å tjene på det lenger. Og til slutt hadde da kanskje papegøyemisfosteret dødd ut av seg selv...
men det er nok for mye å håpe på. Ser man innlegg som Josefs her i denne tråden, som glorifiserer og forherliger den slags uhemmet, så skjønner man jo at det blir født en idiot hvert minutt som elsker det morbide.
Josef K
tender; ja, jeg tar pointet ditt. Men fortsatt har jeg ikke forstått hvorfor du mener at munnen ikke kan brukes 100 %. Fisken får i seg mat og luft.


Jeg har ingen mening om pappegøyens munn fungerer 100& eller ikke Poenget er at Grys innlegg påpekte noe som var påstått skadelig for et fremavlet (mis)foster. Dette var et konkret argument for at fisken er skapt for menneskets nytelse, og dette er ikke akseptabelt, i min verden. Samtidig er dette det innlegget i tråden som kommer med et konstruktivt argument for hvorfor denne fisken ikke har livets rett, fremfor moral, etikk og yada,yada,yada.... I mitt første innlegg etterlyste jeg flere slike argumenter fremfor å komme med høytsvevende, moralistiske utsagn som ingen antagelig kan leve opp til.
Inaktiv bruker
fy søren'!! vi burde leie et lokale, å diskutere der:P
Vegard, tror det hadde blitt bråk og da ja :P tror aldri i verden noen hadde blitt enige!
Inaktiv bruker
nei, da hadde folk skriki som noen jævler, mye lettere å skrive på nett selv om jeg aldri får fred på mailen min, 60 eposter bare på dette forumet:S
er godt vi har ferie da hehe så kan vi diskutere dette utover natta hehe men hvis vi skal slutte å kjøpe disse fiskene, er det noen som trur det blir slutt på disse fiskene for det? nei for det er ikke bare i norge man selger disse så uansett blir dem produsert.
men jeg mener at dem som har disse og spørr om ting her inne på forumet bør behandles på samme måte som en som spørr om en fisk alle liker å ikke har noe imot.
den personen som har kjøpt denne fisken og spørr om hjelp må få den hjelpen den personen trenger, hvis du da har noe imot denne fisken det er spørsmål om så la vær å skrive stykt inne på den personens innlegg,
tenk på denne personen er glad for fisken sin og da er det ikke riktig å skrive stygge ting
Inaktiv bruker
å søren, vi sitter å diskuterer på ei stakkars dames side vi??:O det hadde jeg helt glemt:O
Skal se om jeg får formulert setninger riktig her nå. Fisk er en av de skapningene som detter utenfor dyrevernsloven ofte. Fisk blir sjelden betraktet som høyerestående skapninger meg intelligens og som faktisk har krav på god behandling. Tenk det... Hvis noen hadde solgt kaniner med 2 føtter, 2 ører og 1 øye hadde myndighetene og dyrevernet reagert kraftig og momentant, slik er det desverre ikke med fisk.

Det handler mye om hvor folk mener grensen går, og det er nok forskjellig hva folk syns er greit. Men ballong-molly, slørhaler og papegøyefisk (RP) går et og ut for meg. (skal da inrømme det at jeg kjøpte meg slørhale en gang, men det er mange år siden og jeg hadde ingen peiling på noe!)

Det går an å levere fisker tilbake til dyrebutikken hvis en finner ut info som man ikke liker og ombestemmer seg, noen mener der er bedre å avlive dyr som lider, noe en del av disse ondividene gjør. En ting som er sikkert er at etterspørselen etter menneskeskapte misfostere øker kraftig...

Og så lenge folk kjøper fisker som er menneskeskapte tjener de penger på det, og da vil de selvfølgelig fortsette... Kjøperene kan være med på å minke antallet som blir "skapt". Mindre etterspørsel gjør at det blir mindre "produksjon".
Josef K
mona o; Jeg mener, virkelig, at papegøyefisken i høyeste grad er likeverdig med l-144.


Josef:
Når du mener papegøyefisken er likeverdig med Ancistrus L144, så har du absolutt ikke noe kunnskap om det du prater om!! Du kan like gjerne snakke til en vegg, for jeg vet faktisk bedre enn deg på dette området!

Her er et sitat hentet fra Animal World:
"The Blood Parrot, also called the Bloody Parrot and Blood Parrotfish, and another variety known as the Jellybean Parrot are fish developed by breeders and hobbyists. Since they are a hybrid, they are domestic and only found in aquariums. The Blood Parrot is said to have been bred in Taiwan and the suggested parents are Central and South American cichlids."

Her er også noe som er hentet på Animal World:
"The Blood Parrot has a roundish 'balloon' shaped body. They have a very small mouth and are perhaps they are called Parrotfish because their nose looks like a 'parrots' beak. They also have some other distinctions, their spines are deformed which gives them their unique shape, the iris of their eyes is overly large, and they are awkward swimmers.
They can be solid or have a 'calico' patterning or blotching and they are available in a variety of colors from basic pale or bright yellows, to oranges and reds. There are also color varieties, which are dyed albinos or dyed light colored Blood Parrots. These are generally referred to as the 'Jellybean Parrot' and 'Bumble Gum Parrot', though their names can describe them by color such as the 'Purple Parrot'. Then there are Blood Parrots described by their physical appearance such as the 'Love Heart Parrot', which has no tail fin.
A further developed variety is the Convict Parrot Cichlid, which is also called the 'Jellybean' Parrot or 'Bubble Gum' Parrot'. This is actually a 'double hybrid' fish. It is a cross between a female hybrid Blood Parrot and a pink male Convict Cichlid Archocentrus (Cichlasoma) nigrofasciatus. Blood Parrots have reportedly been crossed with other cichlid species such as the Severum and the Texas Cichlid. So there may be other new varieties showing up down the road.
All cichlids share a common feature that some saltwater fish such as wrasses and parrotfish have and that is a well-developed pharyngeal set of teeth that are in the throat, along with their regular teeth. Cichlids have spiny rays in the back parts of the anal, dorsal, pectoral, and pelvic fins to help discourage predators. The front part of these fins are soft and perfect for precise positions and effortless movements in the water as opposed to fast swimming.
Cichlids have one nostril on each side while other fish have 2 sets. To sense “smells” in the water, they suck water in and expel the water right back out after being “sampled” for a short or longer time, depending on how much the cichlid needs to “smell” the water. This feature is shared by saltwater damselfish and cichlids are thought to be closely related.
"
vegar haugerud
å søren, vi sitter å diskuterer på ei stakkars dames side vi??:O det hadde jeg helt glemt:O


Det er jo slik med tråder, de lever sitt eget liv og debatt kan det oppstå av ingenting
En tråd er ingens personlige eiendom, selv om man startet den, det må man jo bare finne seg i av og til på et offentlig internettforum.
Trådstarter fikk et velformulert og saklig svar på temaet av Rose U som det første svaret i tråden.
ja men hvorfor skal det alltid skrives så mye negativt når en person skriver om papegøyefisken sin.
kan dere ikke tenke på at denne personen spørr om hjelp eller er glad for fisken sin?
Inaktiv bruker
jo du har helt rett det blir mye diskusjon ut av at en person viser fram fisken sin, som er en hybrid...
ja hva om den er hybrid? mange mener alle fisker som ikke er av ren rase skal avlives. hvis du blander guppy med endlers, eller golden malawi med hongi osv hvorfor skal vi avlive dem?
Det er slik ja at en diskusjon kan ende opp på enhver sin tråd he heh... Heldigvis fikk denne personen svar på spørsmålet sitt før diskusjonen begynnte for fullt.

Du har et poeng Vegard, tipper mailen min er propp full med påminnelser om nytt svar på denne tråden nå :/
Inaktiv bruker
du har jo helt rett bichir men jeg har ikke lyst til å fortsette her, for føler at jeg er på 2 sider nå:P
vidar;
artig med folk som istedetfor å besvare spørsmål sier at "jeg vet bedre enn deg".

Dette var spørsmålene mine:

Hvorfor mener du at denne fisken lider?? Fisken får i seg mat og luft. Alle ytre tegn tyder på at den stortrives-

Jeg mener at papegøyefisken i høyeste grad er likeverdig med l-144.

Der er noen her som er helt utrolig fundamentalistiske i sin tilnærming til skaperverket. Og til dere vil jeg nok en gang spørre;
Hvis det er slik at Gud eller naturen "har ment" det slik at kun Gud/naturen skal skape;
Hvorfor har Gud/naturen da vært så dum å skape mennesker som selv kan skape liv?

bichir
ja hva om den er hybrid? mange mener alle fisker som ikke er av ren rase skal avlives. hvis du blander guppy med endlers, eller golden malawi med hongi osv hvorfor skal vi avlive dem?


Tror ikke noen har sakt at de mener folk skal avlive fiskene sine... Med mindre fisken har det vondt eller er syk og slikt
jo jeg var å henta noen malawi i dag som var hongi og golden malawi blanding og under hennes annonse ble det skrivd mye om at ho burde avliva dem og at mange vist gjør dette.
hvorfor?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap