Hva heter denne 'dingsen' jeg bruker ved vannbytter? (side 5)

fylle dingsen er genial, både den "permanente" og den mona bruker.. ( "upermanente" ?? )

Men det å få vannet ut av karret på enklest måte er ikke bare bare.. noen av mine kar står nederst og da er ikke sluket mye lengre ned.. hevert prinsippet funker, men blir litt som å spytte i sjøen...
så enkleste løsning for noen er ikke alltid enkleste løsning for alle, Selv om man skal lage en guide med bilder ettervært ( heh gomp )
Jeg tror nok at løsningen for oss er en vannpumpe..

Hvis dere går inn på biltema sine sider og søker på nummer 26-7519 ..
(Får ikke lagt opp direktelink....)

Så tror jeg denne kan funke bra... men er det igjen noen som vet om en måte å få denne til å funke med en bryter? Slik som lysbryter..
Ja kansje mer jobb i oppsettet, men det lønner seg igjen når du kan legge slangen klar og trykke på en knapp istedet for å stå med en drill
Den dingsen får du til å funke med en hvilken som helst motor med noe kraft. Den er jo helt mekanisk, og akslingen må drives rundt. En drill er jo ikke dumt.... )

Den er imidlertid sinnsykt effektiv! Jeg har en selv som jeg har brukt til å tømme dieseltanken i båten. Jeg lover: Med drillen på full fart tapper du av 100 liter på et par-tre minutter, så vær forsiktig. Vet ikke hvor stor høyde den kan trekke eller skyve, men dersom heverten ikke fungerer så er det vel ikke rare høydeforskjellen. Opp av dieseltanken er det i hvert fall en meter eller halvannen.
Men hvis man først må bruke pumpe for å få vannet ut av karet, er det ikke like greit å bruke en hvilken som helst powerhead, av samme type som så mange bruker til akvariebruk? Istedenfor å begynne og styre med drill og greier? For eksempel denne powerheaden fra Eheim. Den bruker jeg selv til å pumpe vannet opp i akvariene (fra mellomlagrings-vanntønnene mine), men den er jo like fin til å pumpe vannet ut også. Selv bruker jeg hevertfunksjonen og lang slange til dusjsluket når det gjelder ut-tømming av vann.

PS! Anbefaler å pakke inn powerheaden i noe som beskytter nærgående fisk (og evt reker, yngel) fra å bli sugd inn i innsuget og finnebarbert :p
Som denne uheldige kampfisken
Lasse
Har prøvd den pumpa fra Biltema, fungerer den men egnet seg dårlig til akvariebruk syntes jeg, for stort trykk, samtidig att det ble en oljefilm i vannoverflaten, så den har blitt liggende i skapet, så oljefilmen med en gang så jeg fikk stoppet den. Pumpa gikk en stund utenfor akvarieførst først for å få kjørt gjennom den men gjalp lite.
Jeg benytter pantrypumper fra biltema, se art. nr.: 25-983 både til tømming og fylling av kar.
Fungerer greit, har ikke sett noe oljehinne, bruker de ukentlig på mine 6 kar.

Du trenger 12Vdc trafo i tillegg. Jeg skrur av og på pumpa ved hjelp av et fjernstyrt rele fra Clas Ohlson.

Se forøvrig denne posten:
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1017&thread_id=40612&message_id=333003#333003
Vekker denne tråden til live igjen da det på nytt er aktuelt

Noen som har oppdatert info om hvor man får tak i og kan kjøpe en sånn krankobling? Umulig å vite hva jeg skal søke på - de kalles jo så mye rart!

Jeg får bestille via ebay eller noe om ingen har noe konkrete tips om kjøpssteder her i Norge. Helst Hozelock, da Biltema sine går i stykker etter en stund og varer ikke særlig lenge.

Jeg må ha ny hurtigkobling til vasken på badet når jeg får akvarier igjen.

[External Image]
Nei, men jeg har en link til noe enda bedre. Krever 5 minutter med en tang for montering, er helt usynlig når plast-delen ikke er koblet på, er 100% tett (ingen drypping), og det tar 2 sekunder å smette den av og på når man skal bruke den.

[External Image]

Den store, klumpete, dryppende, tungvinte koblingen jeg hadde før, den som man skrur på krana for hånd, har jeg nå liggende i reserve, skjønt jeg tviler på at jeg noengang får bruk for den igjen.
Da skal jeg spørre gubben når han kommer hjem om de fører Gardena eller Hozelock på jobb. Jeg husker aldri hvilken.

Takk for svar Kampfisken!
Hvis andre har tips om steder å få kjøpt denne "dingsen" av en av disse to merkene, og gjerne nettbutikker om det finnes, så tips gjerne!
Lasse Hansen
fylle dingsen er genial, både den "permanente" og den mona bruker.. ( "upermanente" ?? ) Men det å få vannet ut av karret på enklest måte er ikke bare bare.. noen av mine kar står nederst og da er ikke sluket mye lengre ned.. hevert prinsippet funker, men blir litt som å spytte i sjøen... så enkleste løsning for noen er ikke alltid enkleste løsning for alle, Selv om man skal lage en guide med bilder ettervært [b]([/b] heh gomp ;) [B])[/B] Jeg tror nok at løsningen for oss er en vannpumpe.. Hvis dere går inn på biltema sine sider og søker på nummer 26-7519 .. (Får ikke lagt opp direktelink....) Så tror jeg denne kan funke bra... men er det igjen noen som vet om en måte å få denne til å funke med en bryter? Slik som lysbryter.. Ja kansje mer jobb i oppsettet, men det lønner seg igjen når du kan legge slangen klar og trykke på en knapp istedet for å stå med en drill ;)

Nå bare jeg bare påpeke at jeg har hatt akvariet stående rett på parketten her.. Og hevert metoden fungerte helt fint, selv om jeg måtte over en dørkarm som er nesten 15 cm høy.. (Jeg bruker bare utstyr fra gardena.)

Cluet er å ha stopper på slangen i endene, slik at en kan fylle på vann i akvariet. Skru igjen "stoppekrana" på bad/vaskerom/kjøkken, og så koble av springen, og så legge sangen i vasken eller ved sluket, og skru opp kranene, .. Da får en såpass vanntrykk, at en bare trenger den minste helling for å fungere.

Vanskelig å forklare egentlig. :p Men det er triks jeg har lært for å tømme vannseng, lenge før jeg hadde akvarium.

Men folk får jo velge den løsningen som passer best for dem!
mona o
Da skal jeg spørre gubben når han kommer hjem om de fører Gardena eller Hozelock på jobb. Jeg husker aldri hvilken. Takk for svar Kampfisken! Hvis andre har tips om steder å få kjøpt denne "dingsen" av en av disse to merkene, og gjerne nettbutikker om det finnes, så tips gjerne!

Får den på ovv.no!

HER!

Mulig linken over var lit feil, her er direkte link til produktet.

Gardena f/innendørs kraner
For tilkopling til en innendørskran f.eks.kjøkken eller bad.
Kr 159.00
Varenr.: 9318453
Antall på lager: 9
Jeg bruker også koblingen far Gardena, og jeg fant den i hylla på Plantasjen. Utrolig praktisk sak.
Forvirrende når man bruker så mange ulike produkter og alle er fornøyd med sitt hehe.

Men HVOR kommer pumpen inn for å pumpe vannet UT av akvariet? kan noen tegne dette for meg? Hele løsningen med slange fra karet og ut vindu eller i en vask?

Ligger pumpen i akvariet, og så går vannet gjennom denne og ut i slangen og så ut f.eks vindu?

Eller er pumpen i enden på slangen og suger vannet ut?

Eller er den montert midt på et sted? Dette forvirrer meg veldig. Og da kan man kjøpe en hvilken som helst pumpe på biltema??

Og hvorda i alle dager bruker man drillen?? kan liksom ikke se for meg å legge min bosch drill i akvariet .

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap