Diy hjørnefilter av blåfiltermatte (artikkel) (side 5)

Spor i filtermatten var en god ide ! Ikke kommer glasslistene til å synes heller :o)

Jeg har skrådd glasslistene litt inn mot filteret, ettersom matten danner en bue. Har opplevd at maller klemmer seg inn bak filtermatten, sikkert i jakten på en hule. Lager også mattene litt større enn at de lager en perfekt 1/4 bue, slik at matten står litt i spenn mot listene.
Etter å ha lest innlegg 73 og 74 om slike hjørnefilter og alger så ble jeg veeeldig skeptisk... 375 literen som jeg kjøpte kom med hjørnefilter. Jeg har flott plantevekst i dag og er redd for at dette skal forsvinne når jeg flytter alt over i 375 literen. Bekymrer meg også for at det skal bli rikelig algevekst... Matten jeg har er ca 5 cm. Ingen problem å male glasset der den står svart. Flere som har innspill på dette med HMF, plantevekst og alger??
Du er nødt til å passe på å gi akvariet den næringen, mineralene og stoffene som går tapt pga HMF.
F.eks. for plantenes del må helst næringsstoffene erstattes på daglig basis, kanskje ved hjelp av en slik flaske plantenæring som [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=907041&t=temartic_e&userid=sRA47pM96UmjfAAgOqq5KSZled6gsMsJ1r5]Dennerle A1 Daily[/URL] (som er spesielt laget for daglig bruk, i motsetning til de fleste andre plantenæringer) eller kanskje [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=907045&t=temartic_e&userid=sRA47pM96UmjfAAgOqq5KSZled6gsMsJ1r5]denne[/URL] også. Den sistnevnte kan fort forårsake alger, siden den inneholder NPK (Dennerle A1 Daily NPK contains the key nutrients nitrogen (N), phosphorus (P) and potassium (K) in an ideal combination). Man må selvsagt måle og holde øye med nivåene man har av de stoffene!

For mineraler og slikt, kan kanskje Esha Minaroll brukes daglig.

HMF matten er så uhyre effektiv at vannet blir utarmet, med dårlig plantetrivsel som resultat.

Jeg mistet også alle rekene mine pga HMF filtreringen. Ettersom månedene gikk med HMF ble rekene bare borte, inntil en dag det ikke var noen igjen. Dette er pga manglende mineraler i vannet. Jeg tilsatte jo ingenting, og det burde jeg gjort! Før jeg begynte med HMF filtere, hadde jeg hundrevis av reker som stortrivdes i karene mine.

Ulemper? Det kan bli litt dyrt i lengden å holde på med daglige tilsettinger av både plantegjødsel og mineraler. Det kan også ta en del prøving og feiling for å lære seg riktig dosering og unngå f.eks. alge-oppblomstringer pga overdosering og lignende.

Men fordelen er stor hvis man får det til og greier å finne balansen i tilsetningene. HMF filter er jo billig, plassbesparende og uhyre effektivt filter.
Har per dags dato HMF filter med filtervatt bak filteret for å filtrere ut små partikler. I teorien så blir vel det litt for mye filtrering?
Takk for svar Mona O. Høres ut som litt for mye styr... Lete etter pent brukt utvendig pumpe da?? Hmmm....

Noen som har prøvd Cara79 sin metode med blåfiltermatte på 2-3 cm? Er det bedre??

Og alle der ute med HMF, hva har du og hvordan fungerer det hos deg??
JørgenK
Har per dags dato HMF filter med filtervatt bak filteret for å filtrere ut små partikler. I teorien så blir vel det litt for mye filtrering?

Filtervatten er jo noe som skiftes ut jevnlig, så den har ingen biologisk del av filtreringen. Filtervatten er jo der bare for å rense vannet mekanisk for partikler.
Jeg har HMF i 6 stk 54 litere. De ble startet i begynnelsen av mars i år. Står to ved siden av hverandre i en reol, ett lysarmatur med et 36 watt T8 rør fra Jula.

Filterskummet er medium grovt, sort og tre cm tykt. Det er delt i to horisontalt, med en nedre del på ca 6 cm og en øvre del som når til toppen av karet, helt opp til dekkglasset. Hensikten med det er at jeg da kan ta ut den store delen for rengjøring uten at sanda forsvinner inn i hjørnet. Den holdes på plass av den nederste delen som kan stå urørt.

Har fungert utmerket til nå, ikke algeproblemer i det hele tatt. Nå er det vel etter så lang driftstid at Mona meldte om algeproblemer, så jeg krysser fingerne. Nå har jeg et teppe av flyteplanter, litt gulrotgress og noen små Echinoduros, slik at det er beskjedent med lys som trenger ned til bunnen i alle karene (unntatt 530 literen),
de er innredet for Apistogramma og de liker å ha noe over seg.

En annen fordel enn kapasitet og pris, er at yngel fra start har masse snadder å beite på.

I et 150liters kar som er delt i to med skillevegg av glass, har jeg også en variant av HMF i hver del. Dette har gått i over ett år uten problemer. Her er det skum av den grove typen, men tykkere, ca 7 cm. Også her masse flyteplanter.

I den 54 literen som har størst belastning, begynner filteret å tette seg noe slik at vannstanden inne i hjørnet er ca 3 cm lavere enn i karet, med andre ord snart tid for skylling.



En gammel læresetning: Filtere er i starten alle mekaniske, dvs, funkjsonen er å samle partikler i akvariet, når det har gått noen uker forvandles det mekaniske filteret til biologisk filter,(mekanisk også selvfølgelig) sagt veldig enkelt, bakteriefloraen som vi ønsker (de hvite blodlegemer) fester seg på et substrat, kan være keramikken vi har og ikke minst i filterwatten

Derfor skyller man skitten filterwatt skånsomt så man ikke ødelegger den sunne bakteriefloraen, kaster man fiterwatt eller annen substrat, tar man "hjertet" ut av akvariet, sånn enkelt sagt!! (og her tror jeg det er viktig å snakke enkelt
Svein
For å holde seg til saken i dette tilfellet;
Jeg tror man har mer enn nok filterbakterier i HMF matten, Svein, så man trenger ikke gnukke på den billige, hvite filtervatten. Den kan man trygt kaste.

Hvit filtervatt er beregnet å være forbruksmateriale.
Det er alltid fornuftig å holde seg til saken, enhver akvarist forsøker å fremelske det positive og dess mer bakterier man har desto enklere er det å holde et akvarie, min erfaring ihvertfall, og prisen er forsåvidt av sekundær verdi ?
Svein
Har slikt filter i flere kar, det lengste i 15 mnd. Har fungert alldeles utmerket, og må luke masse hver uke. Men... I et kar sliter jeg veldig med grønn, algeull. Finner ikke utav hva som er feil, og kan ikke utelukke at det er filteret. Plantene vokser godt her også altså, men er dekket av grønn pels. Har andre lysrør her, så det kan ha noe å si...
Etter å ha lest litt om deres erfaringer så ser jeg at det er bare en måte å finne det ut på... Og det er å prøve. Jeg begynner med hjørnefilter så får jeg se hva som skjer :0) Synes jo det tar mye plass... Men god filtrering er jo viktigere enn plassen!
Takk for alle innspill :0)
Byttet sand i 45 litern min idag, og tenkte jeg skulle benytte anledingen til å vise hvordan jeg har satt opp mine 3 HMF filtere.

Bilde 1:

I stedet for glasslister / kabelkanaler, så har jeg brukt slimlinebakgrunnen til å holde filteret på plass. 3 cm avkapp fungerer fint som "glasslist", og ser mye bedre ut.

Bilde 2:

Dette er hele filteret. Filtermatter og en pumpe.

Bilde 3:

Denne plasseres inni sandstopperen, og pumpa ligger oppå den.
post

trodde jeg kunne legge inn bilder når jeg endret innlegg, men den gang ei. Mod, bare slett disse 2 innleggene.
Setter bit for bit på plass.

Setter en mattebit bak pumpe i tillegg til under.
Det ferdige resultatet.

Ser litt tåkete ut pga ny biltemasand.
Flott bildeserie Cara79! Bruker du "lokk" over filterhjørnene?
Sissimor
Flott bildeserie Cara79! Bruker du "lokk" over filterhjørnene?


Takk :o)
Nei, bruker ikke lokk. Det er vel for å redusere algevekst? Har ikke vært så plaget med alger etter at jeg reduserte mattetykkelsen til 2-3cm. I karet på bildene er mattene ca 2-2,5 cm.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap