Discus en fisk for alle.....?! (side 5)

Har samme erfaring som deg jeg ang. tetra diskusbits.
Mine diskuser er ikke trege i matfatet de heller, de er redde for og ikke få nok så de spiser som fy så fort det kommer mat i karret, og i forhold til andres diskuser som jeg har sett de har matet så er mine reine lyna i matfatet, de er faktisk like glupske eller glupskere enn de 5 store scalarene jeg har i samme tank.
Og en fullvoksen diskus får faktisk en full,voksen scalare til og se relativt liten ut, mange sier diskuser og scalarer ikke fungerer sammen pga scalarene er glupske og hissige, her er det omvendt, diskusene sjefer helt klart over scalarene og dytter de vekk viss de vil ha maten som scalarene har.
Men nei voksene diskuser er ikke trege i matfatet, ihvertfall ikke de matvraka jeg har her hjemme, men må jo si at eneste tørrforet de spiser og ser ut til og digge er Tetra diskusbits, har prøvd med 2-3 andre kjente produsenters diskusbits og sultet mine i flere dager, men de rørte det aldri, eneste forskjellen jeg ser med det blotte øye er at tetra sine diskusbits er mye rødere i fargen enn konkurentene sine bits.
Mine diskuser går også i "dvale"så fort det blir mørkt, lyset i 660 l blir styrt av 3 stk timere og når lyset begynner og slå seg av så finner faktisk diskusene sine faste plasser for natten og der rører de seg ikke fra før lyset fra vinduene gjør at de blir skumring i karret.
Så at diskus er nattaktiv, det må være feil, eller så er mine veldig spesielle da.
høres ut som de jeg har her også..men dette kan kanskje ha litt med at det blir mer "konkuranse om maten" ettersom de er mange osv? det må da være ett slags innstinkt... hadde hvertfall jeg hatt, sett at jeg bodde i ett hus med 10 15 andre og blei matet to ganger daglig men scalare.. er ikke de litt sånn tabu sammen med discus pga at de bærer en parasitt eller sykdom som discus er lett mottagelige for? eller er det en myte?
larsh
men scalare.. er ikke de litt sånn tabu sammen med discus pga at de bærer en parasitt eller sykdom som discus er lett mottagelige for? eller er det en myte?

Dette er en myte, men det henger igjen fra 90 tallet da de hadde mye problemer i Singapore med hensyn til scalareoppdrett. Denne scalaren var en smittebærer av ett eller annet og når den kom i kontakt med annen fisk så var det " game ower" for denne.
De fikk ryddet opp i dette og har vel ikke hatt noen problemer med dette siden så vidt meg kjent.
Jeg har hatt scalarer sammen mine diskuser i 4-5 år nå og ingen diskuser har blitt smittet av noe fra scalarene.
Bortsett fra bendelorm pga sløvhet fra min side ved å avluse en VF peru altum, men den biffen fikset prazipro/praziguantel så det gikk bra.
I naturen så lever jo scalarer og diskuser side ved side så hvorfor skal ikke det gå i et stort nok akvarium.
Har som sagt noen veldig store scalarer, spesielt den VF, men den blir liten og pinglete i forhold til en talerken på 20 cm(diskus), og som sagt her i karret så er det diskusene som "pønker"scalarene de få gangene det er bråk i karret.
Men synet med fullvoksene diskuser sammen full voksene scalarer, ja det synet er bare vakert.
Diskuskarret får like mye oppmerksomhet som saltvannskarret(nesten ihvertfall, det som fasinerer folk med saltvann er de rå fargene og fasongen på fiskene, ikke noe som kan sammenlignes med ferskvann).

Så nei det er en myte det at scalarer har en parasitt/sykdom som smitter diskusene.
Er discus en fisk for alle...............
Dette er et to delt svar;

De fleste akvarievarianter avlet i flere generasjoner er tilpasset akvarieforhold så godt at de er lett å holde og formere. Mange har også høy motstands terskel mot sykdom. De er gjennom generasjoner tilpasset f.eks oksehjerte som er en vinner blandt mange akvarister for korrekt discus hold, akvarievarianter som viltfanget discus. De sier seg selv at dyr og individer som har så lang tilpassing i fangenskap er lettere å hold, i matvei og formering enn viltfanget discus. Mange av disse akvarievarianter legger egg og yngler på vanskelighets nivå med guppy. Dette er utentvil "discus" som de fleste/alle akvarister kan holde.

Begrepet Discus er mye mer omfattende, så som fellesnevner er ikke discus en fisk for alle og slett ikke viltfanget discus. Disse krever mye mer og selv meget erfarende akvarister kan komme til kort ved hold av VF discus. Det er sykdom, foring, vannkvalitet og miljøhensyn som bør tilpasse det naturlige for discus arten eller varianten.
Man skal aldri fore VF discus med animalskeenzymer som oksehjerte er mitt motto. Man må finne mest mulig naturlige forkilder og tilpasse erstattningsfor til insekter, sjømat og vegitabilsk emner.
Man skal heller ikke blande discus akvarievarianter og VF discus. VF discus er ikke resistent mot bakterier, virus og parasitter som som enkelt akvarievarianter er av discus.
VF discus har også en biologisk klokke som styrer de naturlige funksjoner som f.eks lek, egglegging og avl av unger som gir en rik opplevelse i atferd for den akvarist som får oppleve dette..

Det er slik jeg holder mine discus og ser helt klart et skille mellom akvarievarianter og VF discus jeg har.
Ikke for å krangle med deg bjornik men de aller aller fleste diskuseiere bruker oksehjerte både til akvarievarianten og VF, og har faktisk aldri eller sjelden hørt så mye negativt om oksehjerte foret noengang slik som du skriker ut om dette og har mgjordt i lang tid, kjenner også folk som har blandet VF med oppdrettsvarianten uten at det hatr vært noe problem, så det finnes helt klart ikke noen fasit for dette.
Har man reint diskusvann så klarer man å ha diskus uansett om det er VF eller oppdrettsvarianten, det etr ihvertfall min påstand.

Feilen folk ofte gjør når de begynner med diskuser er og stresse noe vannvittig for at alt skal være slik de har hørt og lest, gi diskusen stabile gode forhold og man har en fisk som er relativt hardfør og takknemlig og ha.
Og bruk oksehjerte viss man vil ha de store, det er min erfaring ihvertfall.
Har sett fisker som er foret med mye mindre oksehjerte/mat enn den foringen jeg hadde når jeg hadde fisker i vekst, det er vesentlig mindre.
Og diskuser bør være minimum 15 cm som hunn og minimum 17 cm som hann, eller så har de ikke hatt en opptimal oppvekst.
Det er vel kanskje fordi oksehjerte er fremholdt som vidunder foret for discus her i Norge og man lukker ører for advarsler mot forets belastninger på discusens organer og fysiologiske egenskaper.

Om du vil fore med okshjerte får det bli ditt valg. Jeg skrev i mitt forrige innlegg om hvordan jeg driver med discus og basserer min viten om oksehjerte som for fra flere kilder, bl.a annet Heiko Bleher som advarer mot å fore med oksehjerte til discus.

Jeg skriver som nevnt i forrige innlegg om hvordan jeg forvalter mine discus og hold av dem. Om noen ikke er enig i dette for bli deres sak. Det må da være mulig å komme med innlegg om flere syn på discus hold så de som er ny kan ta deres eget valg for hvordan de vil holde discus.

Discus som viltfanget individ bør ha mest mulig naturlig forhold og for. Dette sier Heiko Bleher som advarer sterkt mot oksehjerte som for til VF discus. Jeg tror det er lurt å lytte til han og for meg er det mest naturlig å ha tiltro til en av verdens største eksperter på Discus. Dette er ikke noe jeg har funnet på selv, jeg basserer mitt discus hold på fakta.

Jeg har tatt følgende av dette og basserer mitt discus hold deretter.
Som en relativ fersk og grønn discuseier så har jeg kanskje ikke så mye å tilføre denne debatten, men nybegynnere ser ofte annerledes på ting og kommer med andre vinklinger. La det være klart i fra starten av at jeg er såpass ydmyk ovenfor discushold at jeg skjønner at jeg trenger mye mer enn 1 års erfaring før jeg eventuelt kan gå over til VF discus. Foreløpig får jeg holde meg til oppdrettsvariantene og høste erfaring og lærdom fra disse. Som tidlige nevnt er det viktigste i så måte friskt vann og nok plass. Når det gjelder foring så er det vel slik for alle som holder et hvilket som helst dyr i fangenskap at en bør i den grad det er mulig, legge opp til dyrets naturlige kosthold, når det blir umulig må en finne alternativer.
Når jeg hørte/leste om oksehjerte første gangen tenkte jeg litt sånn: "Jøss, finns det gatekjøkken for discus i Amasonas som selger oksehjerte"? Gradvis gikk det opp for meg at oksehjerte faktisk inneholder mye av de næringsstoffene som discus trenger, og her er vel sakens kjerne, vi må gi fiskene det de trenger, og ikke hva de spiste i Amasonas, det vil jo bli fryktelig dyrt og tungvint, i tillegg til at vi blir lovbrytere da levendeforing er forbudt i Norge. Det ble stilt spørsmål om bruk av animalske enzymer til discus, jeg har ingen problemer med det så lenge fiskene tar næringsstoffene til seg og nyttiggjør disse. I tillegg til oksehjerte får dem rekemiks, discusgranulat og flakfor, bl. a. med hvitløk som hvistnok skal være bra for discusen. Jeg kan jo ikke tenke meg at discusen dyrker hvitløk i Amasonas heller, men siden det er bra for fisken så bruker jeg det. I tillegg får dem røde mygglarver en sjelden gang, omtrent som at jeg kjøper en hamburger en gang imellom og koser meg med den.
Dette foringsopplegget har ført til at de først ankomne discus i karet mitt nærmer seg en 15-16 cm, noe som, etter det jeg hører, er forventet størrelse på denne type oppdrettsvarianter og i tillegg er friske. Dette er mer enn bra nok bevis for meg at jeg har et riktig discushold og ser dermed ingen grunn til å forandre på dette. Jeg håper ingen ble fornærmet.

M.v.h.
Jon
Jon Bruce
i tillegg til at vi blir lovbrytere da levendeforing er forbudt i Norge.


Hvor har du dette fra?

Har nettopp vært i kontakt med Mattilsynet for kjøp av levendefor kulturer fra Danmark. Noen slike anmerkninger ga ikke de.

Hva med levende insekter, meitemark, mygglarver, daphniner, cyclops er dette også etter din mening forbudt å fore med?

Beklager min litt generelle behandling av tema, Bjornik, du har helt rett. Jeg tenkte mere på de småfiskene og andre smådyr, som discusen lever av og som det er forbudt å fore med. Jeg forer discusen med metemark selv når jeg får tak i disse og har ingen problemer med det.

Jon
Jon Bruce
Beklager min litt generelle behandling av tema, Bjornik, du har helt rett. Jeg tenkte mere på de småfiskene og andre smådyr, som discusen lever av og som det er forbudt å fore med. Jeg forer discusen med metemark selv når jeg får tak i disse og har ingen problemer med det. Jon


Småfisk benytter jeg aldri som bevist for til discus, men det hender det forsvinner små tetra og da er det til ergrelse.
Det finnes også andre levendefortyper som er meget bra og blandt disse er vårfluelarver og øyenstikkerlarver som blir med ved fangst av levendefor.

Av tørrfor er JBL sitt discus granulatfor som mine discus elsker. Dette er et for bassert på krepsdyr og reker.
Tetrabits er mer bassert på oksehjerteenzymer og et for jeg ikke benytter. Jeg har prøvd det noen ganger men min VF discus spytter det bare ut.
Jeg vet ikke hva andre smådyr du tenker på. Fysilogien til discus som leker i naturen er slik at deres behov for føde minsker betraktelig når de leker.
Det er stort sett vann og land insekter discus i naturen lever av samt opptil 80% vegetabilske emner i frukt, alger, blader og halvråttende planteemner.

Fra naturen side er viltlevende discus mer en vegetabilske eter enn animalsk eter. Det er spesielt i inngangen til lek og eggproduksjonen, i tørketiden de øker andelen av animalskeenzymer.

I naturen opplever også discus som alle andre dyr en periode på lite tilgang til mat. Også dette foringsmønster er av betydning for VF discus. En faste periode med påfølgende fråsteperiode med rik tilgang på levendefor kan være med å stimulere VF discus til lek. Men det er mange andre forhold å ta hensyn til. Så discus er ikke bare discus og spesielt ikke VF discus.
Diett er ett bra diskusjonsgrunnlag. Derimot håper jeg ikke enhver eier av en fisk som Discus må være enæringsspesialist for å drive med dette.

Så derfor tror jeg det ville være hensiktsmessig og erkjenne at det finnes ikke noe fasitsvar på hvordan fore en akvariefisk. Det finnes 1000 måter og gjøre dette på.

For de som ønsker dette som en hobby eller ett pryd akvarie i stua. Spør en dyreforretning eller en erfaren akvarist her inne hvordan de gjør det.

For en bruker som har som mål og bedrive oppdrett av denne fisken. Stiller ernæringen seg enda strengere og ett litt mer variert kosthold må tilbys.

At Viltfanget fisk skal ha en så annen diett en en oppdrettsfisk stiller jeg meg litt undrende til. Det samme spørsmål som nevnt over i to-2 eksempler må igjen stilles?

Jeg tror vi må forholde oss til at veldig mange akvarister er "folk i farta" og at det er på langt nær alle barnefamiler eller andre hobbyiester som har tid til og gå i skogen og fange en levende larve/flue og eller andre organismer.

At en internasjonal "artist" som Heiko Bleher (som forøvrig spurte om å komme på besøk hit, via Oslo Akvarieklubb) blander seg borti en slik diskusjon. Er for meg helt uforstående.

Om fisken liker meitemark, tetrabits, mye anvendt oksehjerte/kalkunhjerte /rekemiks og eller andre blandinger. Må nesten få være opptil den enkelte akvarist å ta stilling til.

Selvfølgelig skal vi være ydmyke nok til å ta imot råd /hint for om mulig å forbedre.

Derimot håper jeg ikke diskusjonen blir for krass. Målet med tråden var å øke intressen for Discus........ikke gjøre dette mer vrient/forvirre mer en tema er.

Dette var nå bare min ydmyke tilnærming. Jeg har fullt ut respekt for at andre har øvrige meninger en meg.

Enjoy it!
JørgenR
Er diskus aktive på dagen? Heiko Bleher mener jeg sa at de var skumrings/nattaktive, men det kan være jeg husker feil. Jeg mener han fortalte at diskus gjemte seg under røtter ved elvebredden om dagen, for så å svømme ut om kvelden.


Kan ikke se at du har fått svar på dette, men ja - slik jeg har forstått det holder Discus seg stort sett i skjul på dagtid. Se dette bildet:

[External Image]

Her ser du at discusene stort sett holder seg gjemt under røttene, fordi det er lyst i resten av karet. Bleher kommenterte og anbefalte at det dekoreres med mer beskyttelse ovenfra slik at de vil føle seg tryggere og dermed svømme mer rundt i karet og ikke holde seg gjemt der hele tiden...
bjornik
Det er vel kanskje fordi oksehjerte er fremholdt som vidunder foret for discus her i Norge og man lukker ører for advarsler mot forets belastninger på discusens organer og fysiologiske egenskaper. Om du vil fore med okshjerte får det bli ditt valg. Jeg skrev i mitt forrige innlegg om hvordan jeg driver med discus og basserer min viten om oksehjerte som for fra flere kilder, bl.a annet Heiko Bleher som advarer mot å fore med oksehjerte til discus. Jeg skriver som nevnt i forrige innlegg om hvordan jeg forvalter mine discus og hold av dem. Om noen ikke er enig i dette for bli deres sak. Det må da være mulig å komme med innlegg om flere syn på discus hold så de som er ny kan ta deres eget valg for hvordan de vil holde discus. Discus som viltfanget individ bør ha mest mulig naturlig forhold og for. Dette sier Heiko Bleher som advarer sterkt mot oksehjerte som for til VF discus. Jeg tror det er lurt å lytte til han og for meg er det mest naturlig å ha tiltro til en av verdens største eksperter på Discus. Dette er ikke noe jeg har funnet på selv, jeg basserer mitt discus hold på fakta. Jeg har tatt følgende av dette og basserer mitt discus hold deretter.


Da spørr jeg "ydmykt"hvor "helten"din Heiko advarer mot oksehjerte, hvor er det skrevet?
Uansett om en sier man er en "elefant"så kan man "drite"i det, men sier alle det, så mulig man skal flytte til Afrika, og Heiko er en.
Jo en diskus er en diskus, forskjellen er bare kvaliteten på fisken.
Og for meg så er det fullstendig"hinsidig" at man skiller på mating av VF og oppdrettsvarianten, men hver og en for gjøre som de vill.
Men tviller veldig sterkt på at flertallet av diskuseiere, enten det er oppdrettsvarianten eller VF flyr i "skauen"og finner mat til diskusene sine.
Men at en og hver kan og bør ha sine meniger er en ting, men og fastslå at det er fasiten/sanheten, det blir i drøyeste laget.
Du sier at oksehjerte foring er en Norsk ting/fenomen-rart at omtrent all oksehjerte er produsert utenfor Norge da, Norge er ikke et så stort diskusland at omtrent all oksehjerte blir solgt her, heller tver imot, en brøkdel går til norge.
bjornik
Av tørrfor er JBL sitt discus granulatfor som mine discus elsker. Dette er et for bassert på krepsdyr og reker. Tetrabits er mer bassert på oksehjerteenzymer og et for jeg ikke benytter. Jeg har prøvd det noen ganger men min VF discus spytter det bare ut.



JBL Grana Discus granulat
Ingredients:
Fish and fish by-products, grains, meat and animal by-products.
Colored with EC-approved additives, contains E306 antioxidant (nat. vit. E extracts).

Ber deg legge merke til fish and fish by-product som ofte betyr ash, dvs fiskemel. Altså oppmalt fiskebein er noe som man ikke vil ha for mye av i foret fordi for store mengder av dette forhindrer opptak av enzymer. Ofte finner man opp til 15 % av dette i fiskefor. Så lengde prosenten holdes under 5 er det ikke så ille. JBL-foret inneholder 9.5% ash noe jeg synes er alt for høyt.

Her benytter man fisk som proteinkilde og det er bra fordi fiskeproteiner inneholder alle esensielle aminosyrer og karaktiseres derfor som fullverdig. bare for å ha det sagt så kunne du like gjerne ha foret med oksehjerte som med dette foret rent proteinmessig.

Ofte er det slik at når produsenten sier at det er basert på krepsdyr og reker så er det snakk om rundt 20 prosent av dette og så sper de på med fisk og såkalte by-produkt som igjen ofte er fiskemel. Det finnes mye godt brukbart for å få kjøpt, men man skal lese litt innholsfortegnelse slik at man ser hvem som fyller foret med det som man ikke vil ha.

Et for som er mye brukt er Tetra discus. Foret inneholder 14% ash og dette er en prosentandel som burde få de fleste til å styre mot et annet merke.





Geir Kristiansen
[QUOTE=bjornik] Av tørrfor er JBL sitt discus granulatfor som mine discus elsker. Dette er et for bassert på krepsdyr og reker. Tetrabits er mer bassert på oksehjerteenzymer og et for jeg ikke benytter. Jeg har prøvd det noen ganger men min VF discus spytter det bare ut.



JBL Grana Discus granulat
Ingredients:
Fish and fish by-products, grains, meat and animal by-products.
Colored with EC-approved additives, contains E306 antioxidant (nat. vit. E extracts).

Ber deg legge merke til fish and fish by-product som ofte betyr ash, dvs fiskemel. Altså oppmalt fiskebein er noe som man ikke vil ha for mye av i foret fordi for store mengder av dette forhindrer opptak av enzymer. Ofte finner man opp til 15 % av dette i fiskefor. Så lengde prosenten holdes under 5 er det ikke så ille. JBL-foret inneholder 9.5% ash noe jeg synes er alt for høyt.

Her benytter man fisk som proteinkilde og det er bra fordi fiskeproteiner inneholder alle esensielle aminosyrer og karaktiseres derfor som fullverdig. bare for å ha det sagt så kunne du like gjerne ha foret med oksehjerte som med dette foret rent proteinmessig.

Ofte er det slik at når produsenten sier at det er basert på krepsdyr og reker så er det snakk om rundt 20 prosent av dette og så sper de på med fisk og såkalte by-produkt som igjen ofte er fiskemel. Det finnes mye godt brukbart for å få kjøpt, men man skal lese litt innholsfortegnelse slik at man ser hvem som fyller foret med det som man ikke vil ha.

Et for som er mye brukt er Tetra discus. Foret inneholder 14% ash og dette er en prosentandel som burde få de fleste til å styre mot et annet merke.






Rett skal være rett Tetra diskutsbits inneholder 10.5% Ash, og det er omtrent som jbl.
Så folk må mene hva de vil men tetra diskusbits er vist et for som man kan fore diskusen men omtrent fra fødsel til død, og få de store og fine.
Ihvertfall oppdrettere som jeg har snakket med som har påstått de har brukt dette og bare dette og diskusene har den rette størrelsen og fasong/proposisjoner, så du må mene hva du vil du også Geir, men diskusene mine er store, strøkene og har den rette formen og hovedforet i livet har vært og er TETRA diskusbits og seff oksehjerte i oppveksten.
Men som voksene nå så er det 80-85% Tetra diskusbits og fiskene er sunne og frisk og de eldste rundt 5 år.
Så kommer helt klart til og fortsette med dette foret, har prøvd 2 andre typer som sera og topical ingen av disse vil diskusene ha, uansett om jeg sulter de ut.
Men igjen, ingen sitter med fasiten innen foring og hadde Tetra vært så dårlig som du mener Geir, så tviler jeg sterkt på at de hadde vært en av de største i europa som diskusbits selger/produsent, men en og hver må jo få mene hva de vil.
Og så vidt jeg vet Geir så er ikke du en enæringsspesialist innen fiske for, så hva du mener om ash mengden er helt din egen mening-når store og bra produsenter som jbl og tetra har rundt 10% så tror ihvertfall jeg de har mere greie på hva det bør inneholde enn det du har Geir, men det er jo bare min beskjedene mening da, men og heve seg over store annerkjente produsenter, ja det blir relativt drøyt mener jeg da.
DiscusGeir
At en internasjonal "artist" som Heiko Bleher (som forøvrig spurte om å komme på besøk hit, via Oslo Akvarieklubb) blander seg borti en slik diskusjon. Er for meg helt [B]uforstående[/B]. Om fisken liker meitemark, tetrabits, mye anvendt oksehjerte/kalkunhjerte /rekemiks og eller andre blandinger. Må nesten få være opptil den enkelte akvarist å ta stilling til.


Helt enig, Geir! Heiko komme her?! Det er jo totalt unødvendig. Plenty av discusguruer i Norge. Faktisk synes eg det er frekt av Heiko å komme til Norge. Man skulle nesten tro han så ned på vår eminente discuskompetanse.

Når det gjelder fôrargumentet ditt er eg totalt uenig; det er ikke hva fiskene foretrekker å spise som nødvendigvis er det rette fôret for dem! Dessuten er eg meget skeptisk til den "tvangsmatingen" som er det eneste rette for discus. Men det er bare min personlige mening relatert til Belgisk blå og franske gjess
DiscusGeir
At Viltfanget fisk skal ha en så annen diett en en oppdrettsfisk stiller jeg meg litt undrende til. Det samme spørsmål som nevnt over i to-2 eksempler må igjen stilles? Jeg tror vi må forholde oss til at veldig mange akvarister er "folk i farta" og at det er på langt nær alle barnefamiler eller andre hobbyiester som har tid til og gå i skogen og fange en levende larve/flue og eller andre organismer. At en internasjonal "artist" som Heiko Bleher (som forøvrig spurte om å komme på besøk hit, via Oslo Akvarieklubb) blander seg borti en slik diskusjon. Er for meg helt [B]uforstående[/B].


Skal man ha VF fisk bør man tilstrebe å gi de mest mulig naturlige forhold og kost.

Har man ikke tid til dette og tyr til lettvinte løsninger bør man tenke igjenom om man har tid til forvalting av VF fisk.

Din flåsete bemerkning om Heiko Bleher finner jeg meget støtende og utidig. Han viser nye veier i hold av discus og spesielt VF discus. Jeg forstår dette vekker harme hos enkelte akvarister.
Tilfeldig bekjentskap
© Ola Hårek Rokoengen
Reklame for plussmedlemskap