- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Å kjøpe valp - hvor gammel er den vanligvis? (side 5)
Å kjøpe valp - hvor gammel er den vanligvis? (side 5)
Postet 31.08.08 kl 19:23
Shetlansds shepdog er altså helt fantastiske hunder. Min bestefar hadde en slik, og den hadde et strålende gemytt. Mange småhunder kan bli ganske stor i kjeften, men det var ikke den han hadde. En skikkelig godlynt familiehund som var lett og trene. Mye pelsstell, men... Nå vet jo ikke jeg om alle shettier er like. De har vel noen smånervøse individer de også, slik som mange andre fårehundraser. Lett og trene, like lett å ødelegge, mener nå jeg.
Postet 31.08.08 kl 19:31
Shetland Sheepdog var vel egentlig en av de første rasene jeg kikket på, siden jeg hadde collie i barndommen Men det ble ikke allverdens stemning for den rasen her hjemme. Ubegripelig egentlig, det er en utrolig vakker hund. Blue Merle kunne jeg tenkt meg! (fargen kalles muligens "harlekin" av noen).
Og så har vi pels-stellet da... gurimalla, det husker jeg med gru på collien. Etter en tur ut i ruskevær på høsten, er jeg sikker på at bikkja hadde en kilo sølevann, grus og sand sugd inn i pelsen oppunder buken, baken og bena...
Og så har vi pels-stellet da... gurimalla, det husker jeg med gru på collien. Etter en tur ut i ruskevær på høsten, er jeg sikker på at bikkja hadde en kilo sølevann, grus og sand sugd inn i pelsen oppunder buken, baken og bena...
Postet 31.08.08 kl 19:31
Endret: 31.08.08 kl 19:33
Postet 31.08.08 kl 19:34
Pelsstell? Har vi aldri hørt om.. Børster henne hvert jubelår. Hun liker å bli børstet, men det er ikke nødvendig, bortsett fra krøllene bak ørene som kan floke. Med rett for holder pelsen seg fin bestandig. Hun jeg har røyter av seg all under ulla to ganger i året i forhold til løpetid og ellers ikke. Er strålende fornøyd med det hehe. Søle og dritt preller av henne på teppet i gangen når vi kommer inn og. Ellers er regndress med bein i flott sånn på høsten hehe.
Blue merle er veldig pene.
Blue merle er veldig pene.
Postet 31.08.08 kl 19:36
Endret: 31.08.08 kl 19:37
Postet 31.08.08 kl 19:40
Postet 31.08.08 kl 19:42
Postet 31.08.08 kl 19:43
Postet 01.09.08 kl 16:29
Inaktiv bruker
hei Elin den.Shetland din var.jo kjempesøt =
Postet 01.09.08 kl 19:09
GalemorKunne oxo tenkt meg kinesisk nakenhund, de er jo flotte når de har lang tykk pels, man får dem oxo med pels på hele kroppen.
De er bare herlige ,vi har en slik en i huset vårt og den er kjempeflink til å gjøre kunster ,veldig barnevennlig og allergivennlig ,røyter ikke og lukter ikke når den blir våt Men den krever oppmerksomhet ,er veldig selskapssyk ,men det er jo bare koselig .
Postet 01.09.08 kl 21:09
Postet 01.09.08 kl 21:23
mona oJeg har ikke hørt noe fra Papillon-dama enda, så nå begynner jeg nesten å avskrive [I]den[/I] valpen...
Da kan jeg jo benytte sjansen til å reklamere litt for en av de rasene med det mest belastede navnet i hundeverdenen for tiden -chihuahuaen Her er gamlefar hjemme hos oss, snart 9 år gammel og sprek som en ungfole! Siden valget ditt foreløpig har falt på papillon tenkte jeg det var greit å reklamere litt for en kar som likner.
Nå skal det sies at da vi kjøpte ham for 9 år siden var vi førstegangs hundeeiere og gjorde sikkert alle feilene i boken, -heldige var vi som snublet rett inn i stuen til hun som startet importen av denne rasen til Norge. Veldig bra å ha en man kan kontakte når 1000 ubesvarte spørsmål dukker opp.
Må si at perioden med forberedelser og leting etter den rette hunden er virkelig koselig og lærerik, så det er i alle fall ingen grunn til å forhaste seg!
Postet 01.09.08 kl 21:28
Nå har jeg nettopp sett dyrisk på nett, og der var jo jammen noen tips for nybakte hundeeiere.
Postet 02.09.08 kl 02:19
turnipsDa kan jeg jo benytte sjansen til å reklamere litt for en av de rasene med det mest belastede navnet i hundeverdenen for tiden -chihuahuaen :)
Åh for en nydelig kar! Den tricolor-fargen, og nettopp langhåret chihuahua var blant de tre første rasene jeg først så på når jeg begynte å lete. De er så nydelige!
Men som du selv nevner, det er en rase hvis navn er blitt temmelig belastet, dessverre.For ønsker du deg den rasen, så er du ikke noe annet enn en Paris Hilton wanna-be, og mindre begavet i knollen, er visst oppdretternes filosofi nå...
Etter et par-tre email med oppdrettere av rasen, synes jeg at jeg hadde fått nok av mistenksomhet og dårlig forkledde beskyldninger om å bare ønske meg en firbent pynting eller dukke jeg kunne putte i en veske.... Man får den følelsen når det første de spør om er slike ting.
Jeg synes også det er for drøyt at enkelte oppdrettere skriver på siden sin at de ikke vil selge til familier med barn (!), og så viser de selv bilder fra hjemmeoppdrettet sitt og hagen, der husets barn løper rundt med chihuahua-hundene.... da blir jeg litt småoppgitt. "Alle andres barn, men ikke mine englebarn" kunne finne på å skade en liten hund??? Er det det de prøver å si?
Nei, jeg synes rasen har blitt så tungt belastet med et rykte, og lokker tydeligvis til seg et helt bestemt klientell så oppdretterne har blitt sykelig mistenksomme overfor alle. Det har ikke jeg lyst å bli møtt med når jeg skal velge meg hund. Det er forferdelig synd for de er utrolig fine, de langhårede chihuahua'ene
Postet 02.09.08 kl 03:48
Endret: 02.09.08 kl 04:06
DonaldMona, en kamerat er helt opphengt i m.c. (det er ikke eg). Dessverre er det en god stund siden eg har hatt en dame med i dusjen, og da er en katt i det minste et koselig alternativ :-) Rasen er et unikum i katteoppførsel :-)
Måtte flire litt her. Lenge siden jeg har hatt en mann i dusjen og men katta mi ligger parat og kommer inn med en gang jeg åpner dusjdørene..
Postet 02.09.08 kl 07:53
turnips[QUOTE=mona o]Jeg har ikke hørt noe fra Papillon-dama enda, så nå begynner jeg nesten å avskrive [I]den[/I] valpen...
Da kan jeg jo benytte sjansen til å reklamere litt for en av de rasene med det mest belastede navnet i hundeverdenen for tiden -chihuahuaen Her er gamlefar hjemme hos oss, snart 9 år gammel og sprek som en ungfole! Siden valget ditt foreløpig har falt på papillon tenkte jeg det var greit å reklamere litt for en kar som likner.
Herregud Turnips den var pen -helt nydelig eksemplar av denne rasen! Synd at de blir så små.. Min er 6,5 kg og det syns jeg er helt passe. Mindre enn det syns jeg blir for smått. Men herregud, må bare si det igjen, den hunden din var råpen! Lengden på pelsen og fargen passa meg perfekt. Øhh, vedlagt bilde av min... er vel bittelitt litt i nærheten... Hun er veldig pen hun min også, må jo bare si det da
Postet 02.09.08 kl 09:52
Endret: 02.09.08 kl 09:57
utrolige fine hunder. Jeg er helt enig med deg når det gjelder oppdrettere som ikke vil selge til dem som har små unger når dem har unger selv.
Det er som å gå baklengst.
Jeg har selv en Riesenschnsnauzer og ser nå etter en liten rase pga guttungen på 10 år har lyst til å ha en hund som han kan trene med.
Ringer til oppdretteren å forteller om familien min men med en gang de hører at vi har en Riesenschnauzer får de panikk. Det er nesten som om dem tror at jeg kjøper en liten hund så min store kan spise den.
Så jeg må bare le.
Det er som å gå baklengst.
Jeg har selv en Riesenschnsnauzer og ser nå etter en liten rase pga guttungen på 10 år har lyst til å ha en hund som han kan trene med.
Ringer til oppdretteren å forteller om familien min men med en gang de hører at vi har en Riesenschnauzer får de panikk. Det er nesten som om dem tror at jeg kjøper en liten hund så min store kan spise den.
Så jeg må bare le.
Postet 02.09.08 kl 13:05
RitusRinger til oppdretteren å forteller om familien min men med en gang de hører at vi har en Riesenschnauzer får de panikk. Det er nesten som om dem tror at jeg kjøper en liten hund så min store kan spise den. Så jeg må bare le.
Ja, le måtte jeg også, når jeg leste det du fortalte her
Vi får se hva som skjer fremover. Jeg skal iallefall bruke god tid på å finne den rette hunden, for det er tross alt et familiemedlem vi skal ha hjemme i 10-15 år det er snakk om!
Postet 02.09.08 kl 15:56
Endret: 02.09.08 kl 15:56
Bikkja mi fant seg en dag en irsk ulvehund å leke med (Münsterländere er noe mindre enn settere, sånn for sammenligningens skyld). For henne er størrelse ingen hindring. Eieren av ulvehunden var tydeligvis ikke vant med at andre hunder ville leke med det enorme beistet, for hun ble svært overrasket. Han fikk riktignok inn noen susere på Kaisa, for hun klynket til noen ganger. Men Kaisa er en tøffing, så det kom bare lyd, og så fortsatte leken. Men Kaisa tåler ganske mye smerte før hun lar seg hemme av noe. Jeg synes forresten at Kleiner Münsterländer er akkurat passe størrelse. Små nok til å ikke ta så altfor mye plass, men stor nok til å være skikkelig bikkje. Men det er sånn jeg liker det. For meg er det bare én rase som er aktuell. Men jeg har tross alt vokst opp med münsterländer, og bare hatt münsterländere selv også. Det har utrolig mye med personligheten å gjøre. Dette er ikke begynnerhunder, for de er meget intelligente, kombinert med en temmelig sterk vilje/stahet. Men jeg tror man velger bikkje ut fra sitt eget lynne. Jeg er fryktelig sta selv, så jeg kan ikke ha en veldig underdanig bikkje (jeg har aldri møtt en underdanig münsterländer. Ikke det at de er oppsetsige (vel, noen kan være det), men de er smarte og stolte). Jeg må ha noe å bryne meg litt mot. Sorry, jeg greier bare ikke å la være å prate om rasen. Jeg elsker dem meget høyt. Hvis dere vil se bilder av münsterländere, så kan dere titte her. Her er det massevis av lekre dyr. Tidligere lå det et fantastisk bilde av ei bikkje som hadde apportert et pinnsvin der. Og, ja, den piggete delen av dyret vendte innover i munnen. Det sier noe om hvor tøffe disse hundene er. Jeg bare elsker dem!
Postet 03.09.08 kl 00:19