Slutt på biltemasand (side 5)

Var på biltema på hamar for noen dager siden. Jeg spurte når de fikk inn igjen sanden, siden det var tomt i butikken. De sa at det var en krangel mellom biltema og de som leverte sanden, og derfor sluttet de å ta den inn.

Tror dere dette er sant, eller er det bare en coverhistorie for å dekke over for kvikksølvet - som er nevnt tidligere..

Ja, da er det bare en ting å gjøre for de som ikke har råd til Råda:
-Go for bare bottoms! We don't wanna have quicksilver in our bottoms.

Måtte bare
Edit: Bottoms up! ;P
Hvis en synes det blir for dyrt med "EKTE" akvariesand så er det jo en mulighet og kjøpe sandkasse-sand den er iallefall billig
Det er jo det. Men når jeg tømte tilbake sanden fra akvariet til sekken(ubrukt sand) Så støvet det noe forferdelig. Så har en finger på den jeg. Skal uansett bytte til råda til det blir klart om den kan brukes.
ZLIPPN
Var på biltema på hamar for noen dager siden. Jeg spurte når de fikk inn igjen sanden, siden det var tomt i butikken. De sa at det var en krangel mellom biltema og de som leverte sanden, og derfor sluttet de å ta den inn. Tror dere dette er sant, eller er det bare en coverhistorie for å dekke over for kvikksølvet - som er nevnt tidligere..


Har sent de mail i går och frågade de.
Så vi får se om jag får svar..

Får jag inget svar så skickar jag flera.
Får man då inget svar så får man dra sina slutsatser själv ...eller?

Men det kan ju hända att det är som du skriver att de inte är ense med leveratör.men varför då ta bort all sand i alla butiker?
De har ju betalat varorna och då borde de sälja det som de har på lager!

Ja vi får se om jag får något svar.
Flera kan ju skicka mail och fråga!
kundservice@biltema.com

mvh Kjell
Kjell B
Ja vi får se om jag får något svar. Flera kan ju skicka mail och fråga! [B]kundservice@biltema.com[/B] mvh Kjell



Vel, som jeg har nevt tidligere så har en reporter i VG kontaktet adm. direktør i Biltema og spurt. Han fikk til svar at det ikke var kvikksølv men dårlig kvalitet på sanda, derfor hadde de trukket den tilbake. Denne reporteren tvilte på svaret han fikk og skal fortsette å undersøke for å komme til bunns i saken. For hvis det er kvikksølv så er det livsfarlig. Tenk alle menneskene som har pustet inn støvet av sanda da, uansett hva de har brukt den til. Selvfølgelig, en slik innrømmelse sitter nok meget langt inne hos Biltema.

PS! Denne reporteren fikk ikke svar ved første forsøk. Fikk beskjed om at de ikke kunne svare før dagen etterpå. Hvis det kun var så uskyldig at det er dårlig kvalitet, hvorfor kunne ikke ledelsen i Biltema svare det da, når reporteren ringte? Hvorfor måtte de ha et døgn på seg for å svare? Jo, fordi de ble sannsynligvis tatt med "buksene nede" og måtte bli enige om hva de skulle si.

*ugler i mosen* her.
Jeg tror at vis det er kvikksølv det inneholder så får biltema en svæær bot. Med tanke på at dem ikke har meldt i fra når det er mistanke. Dem har jo heller ikke gått ut med det i nyhetene at dem trekker dem tilbake.
Inaktiv bruker
jeg bude ha.merket det i 160 literen min.vis det var kvikksølvet.i Biltemasanda.og jeg har ikke merket.noe av det i 160 literen min =C-:=
âr det mycket små mängder av kvicksilver så märker du det inte.

mvh Kjell
Men er du nedi det så tar kvikksølvet å går på deg før fisken merker det.
Kjell B
âr det mycket små mängder av kvicksilver så märker du det inte. mvh Kjell


Her er jeg enig med Kjell. Jeg tror ikke du merker det umiddelbart, men en kan kanskje få senskader?
Henriflette
Med SÅ mye ny sand ville det kanskje lønne seg å få vann og sand analysert før du gjør noe mer? Elementanalyser bruker ikke koste en formue. Har ikke prisen på Hg-analyse i hodet, men kan prøve å huske å sjekke på mandag hvis det er interessant :) Antar det ikke ble sagt noe om hvilken form for kvikksølv det var snakk om?



Det hadde vært kjempe fint om du har mulighet til å sjekke dette for meg Henriflette, og om du har noen peiling på hvor man henvender seg for å få tatt slike prøver...? det har du sikkert siden du kan sjekke prise...8-)
nei, ikke ett ord om hvilken type kvikksølv det er snakk om, bare kvikksølv.. men kjempe supert om du kan få sjekket dette for meg 8-)
Det er ganske mange laboratorier i landet som gjør slikt, bla. der jeg jobber. Driver ikke med akkurat dette selv, derfor vet jeg ikke hvor mye det koster. Grunnstoffanalyser pleier ikke være så dyrt, men akkurat kvikksølv er litt "tricky" såvidt jeg husker, så der er jeg mer usikker.
Et engelsk/amerikansk utrtykk som heter: " if it looks like a duck, walks like a duck and talks like a duck" - da er det faen meg en duck. Skjønner?

Biltema kunne ikke svare VG`s reporter på stående fot. Og her snakker vi om ledelsen i øvre hold i Biltema, ikke vanlige kundebehandlere. De trengte et døgn for å komme opp med en forklaring.

Min oppfordring til alle nå, før vi vet noe mer er: Vær forsiktig. La sanda være i akvariene og ikke rot for mye i den. Sekker med sand som er tørr i sekken - Tape den igjen meget forsiktig uten å innånde, helst med munnbind e.l. Her er det ikke verdt å ta noen sjanser.

La oss alle bare håpe, både for fisk, folk og fe at det ikke er kvikksølv. Men før vi får svaret, og det vil vi faktisk få etterhvert, så ta forhåndsregler og behandle sanda som giftig. Det er nok det tryggeste vi kan gjøre pr. nå.
Og faktisk. Hun damen som Kjell B. snakket med i sin Biltemabutikk som nevnte kvikksølv. Det var nok en mega glipp av henne å si det. Jeg betviler ikke et sekund på det Kjell sier. Slik jeg kjenner Kjell, så er han en meget real og fair person.

La oss håpe at personen i denne butikken ikke mister jobben over dette. og skulle det være så, så kan hun i hvertfall gå fra jobben med hevet hodet. Hun gjorde det eneste rette, hun var ærlig og "kalte en spade for en spade"
Og all honør til henne for det. Jeg HATER sånne dekkhistorier når folk får panikk og lyver så det renner av dem...
Jeg har bare "gamme"l sand tilgjengelig. -Kjøpt for over ett år siden. Ellers kunne jeg ha sendt den inn til testing. Har faktisk noen kilo med ubrukt sand som jeg antar er rein, dersom noen her lokalt er interessert. Jeg kommer ikke til å bruke biltemasand i flere kar, av helt andre grunner enn kvikksølvmistanke.
Vil forresten tro at en evt. tilbakketrekking fra kunder vil dukke opp her.
ser det er mange som snakker om hvor dyrt sand er i dyrebutikk.. husker jeg ikkek feil betalte jeg 98 kr for 25 kg råsand. det var da ikke dyrt. jeg er nesten helt sikker på at det var den mengden og den prisen

men mulig råsand er noe helt annet enn blåsesand?
Plussmedlem
Kjell B
âr det mycket små mängder av kvicksilver så märker du det inte. mvh Kjell


Var artig med en prat i går. Snakket med Tom om dette enten rett før dere kom, eller dagen før. Han hadde vel hørt noe om ørsmå forekomster av bly i et parti og de trakk derfor alt tilbake. Han har jo også brukt en del Biltemasand..
Vet ikke hva som er riktig eller ikke....
Tittet i den nye biltema katalogen som kom nå,og der fant jeg ikke artikkelen /salgsnummer for blåsesand.
Så det må jo være planlagt at det ikke skal selges nå i høst.
Hva med en underskriftkampanje om at vi vil ha tilbake salgsartikkelen blåsesand? Hvis det ikke er noe galt med sanden,vel og merke..
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap