Lisbeth sine småfisk :) (side 5)

Liv H
[QUOTE=Lisbeth]De er veldig like ja. Jeg har lyst å prøve sjokoladegurami igjen, den syns jeg også er så pen. Den har ingen spennende farger men jeg syns likevel det er en nydelig liten gurami. Aner ikke om jeg kan ha flere gurami i 250 literen, men har veldig lyst å prøve :)


Åjoda, finnes sjokolade med spennende farger, nemlig samuraien
Noe å sikle etter det De har hatt den hos Jan Holt, hos Oslo Zoo Senter og syns jeg å huske.


Yes i know. De guramiene var mitt siste kjøp til 250 literen som gikk veldig galt. Det var etter denne opplevelsen at jeg bare skjønte at nå måtte jeg skaffe meg karantenekar.
Kan love deg min samvittighet ikke var bra etter å ha latt mine andre friske fisk måtte gjennom hard varmekur. Mistet noen av mine fisk også. De 4 nydelige guramiene døde selvfølgelig.
Har vannvittig lyst på den igjen. Fy flate for en nydelig fisk det var!
Åh så uheldig du var, både med fiskene og behandlingen. Synd at det ikke var Heidi selv som var der da du kom tilbake for å få medisin. Da kjøpte du nok de jeg gikk og sikla på i høst (høres ut som det var flaks jeg ikke kjøpte dem da)
Åh håper det går bra med rekene dine. Utrolig skjøre de blå tigerrekene har jeg erfart.
Liv H
Åh så uheldig du var, både med fiskene og behandlingen. Synd at det ikke var Heidi selv som var der da du kom tilbake for å få medisin. Da kjøpte du nok de jeg gikk og sikla på i høst (høres ut som det var flaks jeg ikke kjøpte dem da)


Hupps, du skjønte raskt hvilken butikk jeg snakket om...
Liv H
Åh håper det går bra med rekene dine. Utrolig skjøre de blå tigerrekene har jeg erfart.


2 til har dødd -trist!
Bare fordi jeg er så mye rundt så jeg vet hvem som hadde de fiskene, og den andre er jo ikke i nærheten av deg Handler mye der selv og liker meg veldig godt der.

Tror man før eller siden erfarer noe som ikke er så hyggelig på alle butikker. Ble irritert på en annen butikk i byn nylig da de hadde gitt meg feil fisk, jeg brukte masse tid på å hente fiskene (Ringte for å spørre om de hadde), måtte tømme karet for å få dem ut igjen, og deretter levere dem igjen. Og så blir mannen i butikken sur av alle ting når jeg har da brukt 3-4 timer på prosjektet. Dette skulle være sae, en fisk jeg ville forvente at de fleste som jobber i akvariebutikk kjenner.
Liv H
Bare fordi jeg er så mye rundt så jeg vet hvem som hadde de fiskene, og den andre er jo ikke i nærheten av deg :-) Handler mye der selv og liker meg veldig godt der. Tror man før eller siden erfarer noe som ikke er så hyggelig på alle butikker. Ble irritert på en annen butikk i byn nylig da de hadde gitt meg feil fisk, jeg brukte masse tid på å hente fiskene (Ringte for å spørre om de hadde), måtte tømme karet for å få dem ut igjen, og deretter levere dem igjen. Og så blir mannen i butikken sur av alle ting når jeg har da brukt 3-4 timer på prosjektet. Dette skulle være sae, en fisk jeg ville forvente at de fleste som jobber i akvariebutikk kjenner.


De har mye spennende fisk der også, så det koster meg litt å ikke stikke innom der ukentlig... Jeg får se, kanskje jeg svelger min stolthet etterhvert.
Game over... Da var det slutt på tigerrekene. Jeg klarte å plukke ut 7 overlevende i går kveld og kastet dem over i karantenekaret. Ikke noen ønskesituasjon å ha reker i et karantenekar, men det var eneste mulighet.

Michael mente nemlig at det måtte være en forgiftning og mest sannsynlig bambuspinnene. Bambuspinnene er skrudd fast i ei plate som ligger under sand og gjødsel så det var ikke mulig å få dem ut uten å tømme hele karet.

Lyste inn med lommelykt i morrest og fant 3 døde og 2 halvdøde. Jeg vet at det blir å plukke opp alle døde når jeg kommer hjem. Min redningsaksjon var alt for sen...

Dette gikk skikkelig inn på meg. Fra overlykke for å endelig ha fått tak så nydelige reker og til og med 5 på kjøpet. Må være utrolig trist for Michael også å vite at han har solgt meg 15 reker som gikk rett i døden...

Heldigvis lever alle bierekene, de går i et annet kar sammen med krystallrekene. Michael sier bierekene er mere sensitiv enn tigerrekene så det er jo en trøst for meg at de overlevde. Følte meg rimelig misslykka i går oppi denne situasjonen.

All takk til han for at han fulgte meg opp og kom med gode råd mens det sto på.

Å det var jo bare kjempetrist får håpe noen klarer seg mot alle odds. Sånne dager er det ikke gøy å være akvarist

Vær obs på at bierekene og krystallrekene kan krysse seg.
Liv H
Å det var jo bare kjempetrist :-( får håpe noen klarer seg mot alle odds. Sånne dager er det ikke gøy å være akvarist :-( Vær obs på at bierekene og krystallrekene kan krysse seg.


Ja, bare trist trist trist...

Michael mente de krysset seg ja, men at avkommet ble enten rød/hvit eller sort/hvit, så jeg fant ut at det skulle gå bra
Så lenge man ikke selger videre så gjør det ikke noe Jeg har kirsebær og blå reker sammen som har blitt en salig blanding.
Bambuspinnene er skrudd fast i ei plate som ligger under sand og gjødsel så det var ikke mulig å få dem ut uten å tømme hele karet.


Hva slags skuer brukte du, var de i syrefast stål eller et noe annet?
Biereke kryssning
Liv H
Så lenge man ikke selger videre så gjør det ikke noe :-D Jeg har kirsebær og blå reker sammen som har blitt en salig blanding.


Nei, nei, Liv,kva sier du da? Biereke, Røde Krystall, Svarte Krystall, Red Bee og Black Bee går tilbake til samme opprinnelse og mutasjonen ligger på samme allel (gen). Det betyr,at de er enten Rød/Hvit eller Svart/hvit. Intensiteten av fargen er avhengig på graderingen av foreldrene. Så man får egentlig ikke bastarder. Unntak: Brownies! Men da kommer en form i kryssningen som gjære alt meir komplisert: Snow White!
Likevel erdet ingen problem å selge avkom som biereker, CRS eller Svarte Krystall. Dessverre er det litt ustrukturert med fleire navn her. Anbefaler å sjekke tråden:
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1040&thread_id=18957&sr=1&msr=1

Angående kryssningen av Neocaridina arter er forhold litt annerledes: Alle Neocaridina går også tilbake på samme opprinnelse, MEN mutasjonene av Kirsebær (rød farge) og Gule Reker (gul farge) for eksempel ligger på forskjellige alleler (gener) og ved kryssning av begge arter blir mutasjonene "opphevet" for å beskrive det veldig, veldig enkelt. Resultatet ville være en villform liknande Neocaridina.

Blå Reker er eg ikke sikker kva det egentlig er. Men ved kryssning Kirsebær x Blå Reke er det mest sannsynlig, at genen av Blå Reke dominerer den muterte gen av Kirsebær og du får en reke som likner mest på Blå Reke i F1. Hvis du krysser F1 med hverandre skal det egentlig komme opp noen individer med litt rød farge igjen. Så langt teorien, praksissen kan være helt annerledes :O

Sammendrag: Kryssningen av biereker er helt i orden og uten problemer. Kryssningen av Neocaridina er ikke ønskelig. Ikke anbefalt for nybegynnerer er også kryssning: Tiger X Biereke.
Da beklager jeg. Det visste jeg ikke. Bare for å forstå det helt; har de ikke arveanlegg i seg til å få avkom av annen farge? Betyr det i praksis at om du blander røde krystall og bier og lar de formere seg, deretter skiller dem igjen - så vil det aldri bli biebarn i krystallleiren og omvendt? (forutsatt at du ikke tok med allerede "gravide" hunner selvsagt.)
Røde Krystallreker ER en oppdrettsform av biereke og den skulle kun heter Biereke R/W (Red/White), da ville være det klarere.
Hvis du krysser Røde Krystall med villformen (biereke) blir sannsynlighvis fargene ikke så intens lenger og avkom går ned i graderingen. Men de kalles ikke bastarder.
Takk for god informasjon Michael! Alltid noe nytt å lære. Jeg kom også på at de røde krystallrekene jeg har er jo kjøpt av mona o og hvis jeg ikke husker feil blandet hun disse med vilje med biereker for å få mere hvitt på krystallrekene. Veldig pene
Humunukuapuaa
[QUOTE]Bambuspinnene er skrudd fast i ei plate som ligger under sand og gjødsel så det var ikke mulig å få dem ut uten å tømme hele karet.


Hva slags skuer brukte du, var de i syrefast stål eller et noe annet?

Rustfri... Står ingen ting om syrefast...
Syrefast stål er en variant av rustfritt stål, og er ofte det som bruke i rustfrie skruer etc. Jeg var bare nysjerrig på om du kunne ha brukt galvaniske skurer. Men det som blir solgt som rustfrie skruer er som regel A4 syrefast.
Jeg tenker så det knaker for tida; hvor kan jeg få plass til noen kar til??

Når jeg innrømte det for min kjære samboer uten at han fikk helt hetta, tenkte jeg, jaha? Her er det bare å kjøre på? Jeg må bruke babysteps og ikke snakke mere om det på en stund, han må vennes til sakte. Er ikke mange mnd siden jeg satte opp 2 nye kar.

Jeg har så lyst å sette opp et paludarium -skikkelig lyst! Jeg har jo grønne fingre når det gjelder potteplanter og elsker tillandsia, men de får jeg ikke til som vanlig stueplante. Blir for tørr luft.

Har også sikla på Tante Astrid sitt afrikaoppsett som er en forenklet versjon av paludarium. Og vil ha akkurat samme fisk som hun venter på: klovnkilli

Så har jeg lyst på et par rene dvergrekekar...

Og et artskar for Betta channoides

Også har jeg lyst på Sphaerichthys vaillanti

og Sphaerichthys osphromenoides

............ ikke sant... skjønner jo hvor dette ender....
Sjekk paludariumsbilder her og her

Åhh, går det an å ikke ønske seg en liten jungelbit når men ser sånt?
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Kaste
Reklame for plussmedlemskap