Marens akvarieverden (side 5)

En god pekepinn til en annen gang om du forsøker flere eplesnegler :

En død eplesnegle har ikke "foten" lukket, den vil henge slapt ut av skallet sitt. Er foten på plass som en "stengt dør" til sneglehuset og sneglen helt trukket inn i skallet sitt, så lever den.
Føler meg så dum nå!!:@
Jeg leste jo så mye om de også, men kanskje som sengelektyre. Ikke alltid jeg husker alt neste dag Men har en mistanke om at jeg ikke har lest hvordan man ser at en snegle er død. Det er jo ikke akkurat det beste temaet i bøker/artikler osv om eplesnegler:/
Det er nok mange, mange som har tatt feil akkurat som deg når det gjelder det der Har sett det temaet skrevet om her mange ganger før. Så du er ikke alene
Det var godt (misforstå meg rett) å høre! Fikk disse sneglene plutselig og uventet, så jeg hadde egentlig ikke tenkt på å ha noen i utgangspunktet. Derfor fikk jeg ikke forberedt meg noe...(dårlig unskyldning kanskje:/)

Jeg så sneglene som jeg kanskje skal kjøpe forsvinne et øyeblikk da det gikk opp for meg at jeg har tatt livet av 2 snegler allerede!!
Da har jeg lært på den harde måten, og lover at jeg fremover ikke tar de ut før de ligger henslenkt og stinker! *skyldfølelse!*
Om de ligger henslenkt spiller ingen rolle. Gå etter lukta du... Den er, som tidligere nevnt, helt ubeskrivelig, og UMULIG å ta feil av

Jeg leste et innlegg på et annet forum fra en som hadde jobbet som dasstømmer (renholdsarbeider) i hele sitt liv. Han spøy første gang han tok opp en død eplesnegle. Man skulle jo tro han var vant til litt av hvert... he-he...
For meg virker det ganske merkelig at det er så mange som driver oppdrett på disse sneglene om lukta er så stram! Jeg blir i alle fall litt skeptisk til å ha snegler om jeg da ikke trenger de av en annen grunn. Men det er kanskje ikke så stor dødlighet med oppdrett? Kanskje må jeg oppleve lukta også for å gjøre meg opp en mening om det er verd å ha de. Tror jeg må lese litt oppat for å sette meg inni snegleverden igjen!

De er jo utrolig dekorative!! De har jo også en jobb i akvariet, så de er jo mer enn bare pynt
Hvis du vil ha noen nye snegler så må du si fra, så kan jeg ta med noen når eg skal til byn på onsdag eller torsdag.
Hei PG!
Ja, kanskje jeg skal prøve meg igjen.. Beklager med de 2 andre!! Hvilke farger har du? Tenker det kan være fint å ha i yngel/oppvekstkaret!?! De går jo helt bra med Corydoras, men kommer ev Colombiatetra

Men vannverdiene passer ikke så bra..
eplesneglene har litt annen PH og GH enn Corydorasen og ev Colombianerne.. Jeg vet ikke om de vil overleve det? Er som sikkert er forstått ikke helt sikker på min sneglekunnskap

Men de er jo veldig kule å ha da!

Kan jeg forresten spørre om hvilken hunderase du har?
Jeg har fått en veldig fin mail fra en Corydoras-ekspert med hjelp til Cory-prosjektet! Det er jo hele 161 forskjellige typer i fiskebasen (!), så det er veldig godt å få hjelp fra noen som kjenner til de forskjellige typene! Jeg har vært på fiskebasen og sett alle de forskjellige artene, men det går litt rundt i hodet etter hvert som man kommer lenger og lenger ned på siden.

De det står mellom nå er vel C.adolfoi og C. melanotaenia.
Jeg var på TAM i dag for å se om de hadde de inne, men de var utsolgt for melanotaenia. C. adolfoi pleide de ikke å ta inn da den var veldig dyr! Om jeg husker rett på hva de sa så hadde den en "falsk" adolfoi. Den kostet 169, men jeg var skeptisk på denne. Jeg vet ikke om det er en annen utgave som er avlet fram?

Det er mulig jeg går for C.melanotaenia fordi jeg ikke har råd til å kjøpe mange C.adolfoi. De kostet 69kr/stk. Jeg er jo helt ny her så kanskje er det best å velge den som ikke er dyrest om det skulle hende noe... Hater å måtte tenke på penger, men har ikke så mye valg der du gitt:/

Det positive med C.meloanotaenia er at de skal være veldig aktive! Jeg liker jo litt fart i karet, så det kan jo bli gøy
Men hvor mange jeg skal ha vet jeg ikke enda. Hvor mange er det plass til i 110L med Colombianerne?
Jeg håper veldig at jeg kan klare å få yngel etter hvert! Har jo et kar stående klart å greier Men jeg forventer ikke at det skal skje!
Røtter på plantene?
Jeg er plaget med at det kommer "røtter" ut alle mulige plasser på plantene. Jeg aner ikke hva det er, men de fleste typene har det (ikke sverdplantene). Det er ikke så pent, og om jeg "luker" de så får jeg de ikke fin igjen.
Jeg legger inn noen bilder i håp om å få en forklaring

ser du de tynne tråder/røttene?
[External Image]

3 tråder på denne vasspesten
[External Image]

denne lille også. De sitter fast like godt som røttene under...
[External Image]
62literen
Jeg tror ikke jeg har lagt ut bilder av 62Litern etter å ha innredet noe..
Her har jeg satt ei rot som opprinnelig var i hovedkaret i midten. Jeg har masse småplanter fra avleggere plantet rundt om kring. Disse vekser kjempefort her! Jeg har torv under sanden og svart bakgrunn som på hovedkaret. Torven kommer av at sanda er så fin. Her har jeg tenkt på Corydoras når jeg startet det Den står og går med alt for liten pumpe da pumpa jeg skal ha oppi her er i hovedkaret enda.

ble litt feil vinkling kanskje:/
[External Image]

Her glemte jeg selvfølgelig å ta bort tempraturmåleren.. Her er alle de små plantene
[External Image]

Ikke min beste dag som fotograf, men skal komme sterkere tilbake!
Tørrfisk
Hei PG! Ja, kanskje jeg skal prøve meg igjen.. Beklager med de 2 andre!! Hvilke farger har du? Tenker det kan være fint å ha i yngel/oppvekstkaret!?! De går jo helt bra med Corydoras, men kommer ev [URLBLOCK1] Men vannverdiene passer ikke så bra.. [URLBLOCK2]har litt annen PH og GH enn Corydorasen og ev Colombianerne.. Jeg vet ikke om de vil overleve det? Er som sikkert er forstått ikke helt sikker på min sneglekunnskap;) Men de er jo veldig kule å ha da!:) Kan jeg forresten spørre om hvilken hunderase du har?

Hei

Eplesneglene bør jo ha PH over 7, ellers vil sliter de med å få skikkelig skall. Har gule, og noen som er en blanding av lilla, brune og gule som ser litt grønn/bronseaktige ut.

Du får tenke på om du vil ha snegler frem til onsdag, da skal jeg til Tam og Lade igjen og kan ta med noen til deg.

Hunden er en korthåretWeimaraner. Han ble ett år på onsdag En aktiv og veldig bestemt og dominat "liten" herremannn.
Den er utrolig fin! Jeg klarte ikke å se for meg hvilken rase den var, men det er ikke rart da det er så få av de

Når det gjelder sneglene tror jeg at jeg må avvente litt. Jeg har planer om å ha PH under 7, og da blir det vanskelig å ha de. Men kan jeg kontakte deg om jeg kommer på andre tanker?
Medlem av fambai: forente akvarister mot bruk av innkjøringsfisk
Jeg har lurt litt på hva "Medlem av FAMBAI: Forente akvarister mot bruk av innkjøringsfisk" går ut på og søkt i forumet. Har funnet noe, men vet ikke helt om jeg forstår hva det er..
Men slik jeg har forstått det, så ønsker jeg å bli medlem. Men hvordan blir man det?
Du bare kopierer signaturen fra et annet medlem og legger det inn på din egen profil (via profilmenyen din)
Det er alt Det er ikke en ordentlig "klubb", det er mer snakk om å vise et standpunkt! Jo fler som gjør det, jo bedre!
Bare å si fra om du vil ha snegler. Har for mange, og ingen som kjøper dem uansett.. Kommer til å beholde en del for har noen kar de kan gå i.
mona o
Du bare kopierer signaturen fra et annet medlem og legger det inn på din egen profil (via profilmenyen din) :-) Det er alt :-) Det er ikke en ordentlig "klubb", det er mer snakk om å vise et standpunkt! :) Jo fler som gjør det, jo bedre!

OK! Da ser det ut som at linken til tråden må ofres for ny singnatur
PG
Bare å si fra om du vil ha snegler. Har for mange, og ingen som kjøper dem uansett.. Kommer til å beholde en del for har noen kar de kan gå i.

Tusen takk! Jeg får se hvordan det blir
Tørrfisk
Jeg er plaget med at det kommer "røtter" ut alle mulige plasser på plantene. Jeg aner ikke hva det er, men de fleste typene har det (ikke sverdplantene). Det er ikke så pent, og om jeg "luker" de så får jeg de ikke fin igjen. Jeg legger inn noen bilder i håp om å få en forklaring:)

Dette er helt naturlig på enkelte stilkplanter og viser bare at plantene dine trives. Disse røttene henter næring i vannet. Jeg liker faktisk at det er slike røtter som henger ned enkelte steder i karet. Det gir et naturlig uttrykk synes jeg og fiskene liker de nok også. Er fint å gjemme seg blant røttene om noe skummelt skulle skje.

Om du ikke liker at det henger slike røtter i hele karet så kan du eventuelt bytte de ut med planter som ikke skyter røtter på samme vis. Det kan også hjelpe å samle de med hengerøtter på samme sted slik at du har ett slikt tettvokst område og litt mer åpent andre plasser i karet.

Ut fra bildene så ser det ihvertfall ut som om plantenen dine trives og er friske og fine
Jøss! Det hadde jeg ikke ventet Jeg var tvert i mot bekymret for at de hadde det dårlig! Da må røttene bare spire
Men jeg tror jeg må gjødsle igjen! Er det noen regel for hvor ofte man kan gjødsle via vannet? Jeg har ikke fått tak i slike tabletter enda, så da er det beste jeg har denne vann-gjødsla
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap