325l-prosjektet endelig i gang! (side 5)

Takk-Takk
Begynner å trenge den ekstra plassen også.. har en del "ungdoms-yngel" som driver og vokser
Hei du

Fikk revet av patellar-båndet(Hovedbåndet) + et korsbånd i ene kneet i påska, så jeg har ikke fått gjort no mer..selv om det egentlig er klart da..
Men jeg trenger bærehjelp for å få akvariet på plass og slikt.

Pluss at jeg trenger en kran-overgang for å få fylt det, men det er vel en smal sak. Har det kanskje på Biltema her håper jeg.

Men til helga nå så skal jeg hjem til foreldrene mine en tur, der akvariet foreløpig har stått, så får jeg se om vi kan få bærehjelp og sette det i gang over helga hvis vannstrømninger og verdier ser bra ut Og ja, skal få tatt noen bilder Har egentlig gått alt for lang tid... Og det med kneet kom ihvertfall særdeles ubeleilig.. Men nååå må jeg da snart få igang akvariet mitt
Blir mest sannsynlig vann i akvariet en av de nærmeste dagene, så får jeg se når det blir planter og fisk
Rimelig spent på et par ting, i forhold til vannstrømning etc.. men satser på at alt er i orden
Vi venter spent på flere bilder
Hei igjen, tar sin tid dette
Får unnskylde meg med at jeg er veeldig dårlig til beins for tida..hehe :o
Men nå er det altså i gang, med varmekabler, sand og vann. Og torvblokker.

Og har såvidt begynt å plante litt. Er også en liten siameser oppi der, klarte ikke vente..så veldig tomt ut oppi der.. Og til min store glede så testet den med en gang ut de forskjellige hulene og så ut til å stortrives

Har flyttet over ei rot fra det andre akvariet, får vel noen gratis god-basselusker derfra vel? ^^

Skal bestille fler planter en av de nærmeste dagene. Crinum Calamistratum, Pogostenon Helferi,Lotus, og en eller annen Vallisneria som jeg ikke har bestemt meg for ennå. Kanskje no Echinodorus av no slag.. men må begrense meg et sted..hehe
Ser at ene bildet er på skjeive.. men selv om jeg rettet det opp på pc'n så får jeg ikke rettet det opp her. Får bare opp den versjonen som er på skakke igjen.. mystisk..menmen

Når man klipper en Anubias-rhizom i to, vil da de to delenes kutt-side kunne vokse ut igjen.. eller vokser den da bare den ene veien?
Har fått plantet litt mer, og flyttet over cirka halvparten av fiskene i det gamle akvariet. Men har antagelig fått infusorier, så tar ikke noen bilder når det er tåkete. Har pakket inn akvariet med pledd nå, så får jeg se om det hjelper no.. fryktelig irriterende greier.. og vet ikke om jeg orker tanke på å eventuelt måtte investere no uv-filter eller no..trodde jeg var ferdig med investeringene nå :o
Utrolig bra!
Jeg bøyer meg ydmykt i støvet..

Dette var fantastisk! Ikke bare gjennomtenkt men også vakkert.
Gleder meg til å følge med på denne tråden

*applaus*

Takker for rosen dilla
Setter stor pris på det
Akvariet har vært i full gang i 5-6 uker nå, du finner det i profilen min^^
Se der ja, vann i tanken og greier. Dette blir bra!
For de som måtte være interessert så skjedde det no morsomt i akvariet mitt for et par dager siden
Når jeg tenkte ut hvordan jeg ville ha denne bakgrunnen, så hadde jeg lyst til å ha en yngel-grotte i bakgrunnen. Og utifra den ideen så hadde jeg en sprø tanke om at de burde få lov til å komme og gå som de ville gjennom små hull i veggen inn til akvariet.. Men når jeg fikk yngel første gangen så hadde jeg så lite planter..så jeg måtte fange de inn og putte de oppi hula selv. Så jeg tettet hullene. Men en dag så hadde en av kvistene jeg stappet inn ramla ut..og alle ynglene hadde stukket av for never again to be seen..:O
Ved neste kull sørget jeg for at kvistene satt godt..det var 4 Black Molly yngel, som nå har vært der ganske lenge.

Så her om dagen så jeg plutselig en fin platy-yngel i mosen, og selv om jeg nå har masse planter synes jeg det var kjipt at jeg ikke klarte å fange den..
Så ikke snurten av den de neste dagene..

Men så når jeg skulle mate Black Molly ynglene..å jeg plutselig platy-yngelen inni der..! Så åpningen mellom kvisten og veggene i hullet var tydeligvis stort nok til at en passelig liten platy-yngel kunne komme seg inn der..sikkert med litt hjelp av den lille vanngjennomstrømningen som hele tiden pågår.

Synes dette var helt topp jeg.. er jo "bare" snakk om en liten platy-yngel..men jeg liker faktisk platyene mine nettop fordi de føder levende unger som kan klare seg på egen hånd..og fargerike er de også..og mine er selvfølgelig de fineste av alle Men selve ideen synes jeg er helt topp faktisk
Utrolig stilig bakgrunn. Fikk lyst på en slik selv.

Espen
Takk for det
Er ihvertfall storfornøyd selv :P
Krever en del research og tid og slikt no men, var verd det
Dødsbra!
så tråden din igår og ble mektig imponert. ble inspirert av denne bakgrunnen .
likte godt den yngel hula, jeg er glad i yngel og et bra sted og ha de må jo være der..?
håper jeg kan stjele den ideen av deg, for jeg kommer til og lage meg min egen bakgrunn neste gang det blir om-møblering i 400 litern har bare skum lest gjennom men bildene sier også alt! lurer på hva slags maling du brukte for og få så mange nyanser ? epoxy..blir ikke det dyrt hvis man skal ha 3-4 forskjellige farger.? eller kjøpe to farger og blande til?

har sett på bakgrunn i butikk og tenkt at det må gå ann å lage noe selv for det er så dyrt i butikken. ser jo at det går fint og lage selv
Hei toft, så bra at du likte bakgrunnen min Det gjør jeg også
Angående yngel-hule, så kom den ideen utifra et ønske om å ikke ha noe synlige dingser i akvariet..pluss at jeg syntes bakgrunnen stjal for mye plass der
Det er ihvertfall nødvendig hvis man ikke har masse planter, og i tillegg har kampfisker og ciklider.. Jeg hadde en ide om at de kanskje kunne finne veien inn selv, siden jeg lagde hullene nesten helt i overflata der jeg planla at windeløv-planta kom til å vokse, og lagde de litt som en trakt..også er det hull på baksida, slik at det er litt gjennomstrømning. Så hvis de søker til overflata i skjul av planter..så vips er de inne i yngel-grotta. Det blir motstrøms hvis de skal andre veien, og da er trakten andre veien også.. men de kan stikke av, så jeg dytta inn noen små pinner for å hindre at de stakk av.

Angående epoxy og maling.. brukte vel no akryl-maling i forskjellige farger, er pappa som har malt.. malte også inn noe smågrus for å få litt ruhet i det..eller no. epoxy er gjennomsiktig, ihvertfall den vi brukte. Men nei, billig er det dessverre ikke. Noen sier det ikke er nødvendig engang..

Og for all del, "stjel" så mange ideer du orker. Var det jeg gjorde i planleggingen av dette Bortsett fra selvfangende yngelgrotte da..det var noe jeg kom på selv

Men for å spare penger er jeg ikke sikker på om dette er veien å gå dessverre.
Inspirert!
Hei!

Jeg må bare bøye meg i støvet for den fantastiske bakgrunnen din! Jeg ble så inspirert at nå er jeg i gang med en selv til min nye 170-liter. Jeg har veldig lyst til å få til en sånn yngelhule som du har og derfor lurer jeg på hva du brukte i åpningene (slangebit?!) og hvilke diameter du har på inngang/utgang? Silikonerte du dem bare fast i isoporen? Og apropos silikon, limte du sammen isoporbitene med silikon eller noe annet?

Jeg lurer også på hvilken diameter du har på filterinnsugsristene dine også og hvor du kjøpte dem? Er de uproblematisk å male over disse?

Og en ting til; husker du fargekodene på akrymalingen din? (Du brukte gjennomsiktig epoxy, ikke sant?)

På forhånd tusen takk for svar!
Takk-Takk, ble ganske så fornøyd med resultatet ja Morsomt at du falt for yngel-hula mi ^^ Håper du lager en tråd, morsomt å følge med på andres prosjekter, og er mye bra inspirasjon å hente
Jeg lagde den sammen med faren min, og det er en stund sia..så jeg må studere yngelgrotta litt, og tenke litt..og spørre om han kanskje husker også. Men mener å huske at det var små tynne slangebiter ja. Brukte gjennomsiktig epoxy ja, og limte fast de 3 hoved-delene med silikon. Noen festepunkter både bak, på sidene og under delene. Usikker på om vi overdrev det..men den sitter ihvertfall godt.Jeg fikk litt panikk når jeg så bakgrunnen med epoxy utenpå..men den utrolig blanke overflaten forsvinner når den kommer i vann.
Er også malt inn en del grus for å få en litt ruere og muligens mer naturtro overflate på venstre-sia der berget er.
Festet en windenløw eller no slikt like nedenfor yngelhullene, så nå trekker ynglene naturlig opp dit. Ihvertfall noen ^^
Dette er jo ikke noe man gjør hver dag, så tenk igjennom løsningene mer enn en gang. Og pass på at man får nok plass til å fikse med det tekniske bak bakrunnen og slikt.
Skal sjekke ut diameter på innsugene også, etter research så var det visst lurt med 2 innsug. Et oppe og et nede, har ikke malt mine..bare filt ned den blanke overflaten litt.. og har skjult de med røtter/planter.
Håper noen ting ble litt klarere, så skal jeg sjekke opp litt

Tin-Tin
Tusen takk for så raskt svar! Da vet jeg litt mer! Og om du i tillegg skulle finne ut av slangediameter (yngelåpning) og fargekoder på akrylmalingen, så er det supert!

Forresten; blandet du grus i akrylmalingen og så hadde epoxy utenpå der til slutt? (Må ha det inn med teskje, som du skjønner
Malte grusen inn, epoxy utenpå der igjen. Vil anslå diameteren til de to innsugene til 8 og 6 cm kanskje. Har blåsvamp-propper bak der igjen, for lett rengjøring og for å forhindre at yngel forsvinner inn.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap