Når lykken bor i vann (side 5)

De fleste legger akvariet på ryggen og har en tung bok på bakgrunnen for å trykke det godt sammen.
Galemor
De fleste legger akvariet på ryggen og har en tung bok på bakgrunnen for å trykke det godt sammen. :)

Ok, synes bare det er så skummelt å legge akvariet på siden

Skal tilpasse og feste bakgrunnen i dag. I går bygget vi (rettere sagt mannen min) møbelet og vi fikk endelig plassert akvariet på plassen der det skal stå. Det ble kjempefint!

Synes det lille akvariet ble så stusslig. Vet ikke om jeg skal beholde det som er artskar for lakrisene eller om jeg skal overføre alle fiskene til det nye karet. Mannen min stemmer utrolig nok for å beholde begge i drift. Dette fordi lillekaret nå er plassert på en kommode i gangen der det ellers bare samler seg rot. Skal se det an til etter at 180-literen har vært i drift en stund.
Fikk silikonert fast bakgrunnen i går. Det var ingen enkel jobb å få tilpasset den (på grunn av meg, ikke på grunn av bakgrunnen), men det ble veldig bra til slutt (til tross for noen tenkefeil underveis).

Hadde egentlig tenkt å sette en bit foran filterkassen også (innvendig Juwel), men orket ikke bale med det. Er redd måten jeg hadde tenkt å gjøre det på ville gå ut over sirkulasjonen i akvariet. Setter heller inn noen fine planter/røtter.

I kveld er turen kommet til å vaske sand. Og vaske sand. Og vaske sand.
Helinor
I kveld er turen kommet til å vaske sand. Og vaske sand. Og vaske sand.


Jeg ser at Biltema har varehus i Bodø.
Hvorfor ikke heller ta turen til Biltema og kjøpe sand der? Den trenger du ikke vaske! Bare å tømme rett i akvariet, og så fylle vann i etterpå. Legg en asjett eller noe på sanda og tøm vann på den, så virvler du ikke opp sanden.
NB! Sanden du skal ha har varenummer 175425. Sekken er merket med "Grovkornet".

Jeg vurderte det sterkt, Mona, nettopp for å slippe å vaske. Men jeg synes fargen på Rådasanden er så fin

Så i går vasket jeg rundt 20 kilo sand. Hadde kjøpt meg et par veldig gode og tykke oppvaskhansker på Europris som virkelig besto testen. Til tross for bruk av iskaldt vann, så var hele prosessen nesten behagelig.

Fylte opp akvariet halveis med vann. Skal få plantet litt i dag dersom jeg får temperaturen opp. Tror vannet hadde fire grader da jeg la meg i går...

Er dessverre opptatt både i kveld og hele morgendagen, så denne helgen skal desverre ikke være viet til akvariekos.

Da får jeg desto mer tid til å pønske ut hvordan jeg skal få tatt vannskifte på 180-literen.
Da er 180-literen oppe og går!

Åtte Svarte fantomtetra er flyttet over for å vedlikeholde en vellykket kickstart. De er svært bleke og skvetne. De to rakkerne som er igjen i 60-literen er svarte som bare det der de brisker seg mot hverandre. Jeg får virkelig ikke fanget dem. Vurderer nesten å heller flytte de åtte tilbake i 60- literen... Men det er bare det at jeg ønsker å ha de til et artskar til de vakre lakrisene mine - og de er så veldig mye tryggere uten en gjeng tetraer. Merker en helt annen adferd på dem nå når størsteparten av tetraene er flyttet. I tillegg er tetraene kjappere i matfatet når det serveres levendefor. Det er heller ikke optimalt for lakrisene.

Kampfisken min, en hunn, er meget tøff i trynet for tiden. Hun jager gjerne lakrisene, spesielt når de vifter med knallblå finner. Tror kanskje hun må flytte ut fra 60-literen og over i 180-literen. Spørsmålet da blir bare om hun går sammen med de planlagte perleguramiene? Det må jeg finne ut av!

Mangelen på bunnfisker i 180-literen føles akutt. Trenger noen til å rote opp i slammet siden Juwel-filteret har innsuget så høyt oppe. Butikkene er støvsugd for Kuhlii-ål og jeg tror det tar en stund før de får inn nye. Kjenner det hadde vært gøy med coryer, men da fjerner jeg meg fra Asia. Mulig jeg går for det likevel. Plass nok har jeg jo til begge deler

Tok jo uansett ett steg unna Asia i går da jeg flyttet to sverdplanter fra 60-literen til 180-literen (den har ellers kun asiatiske planter).

Skal sjekke hva butikken min har senere i dag. Så får jeg se om det blir fiskesuppe eller ei!
Mens du venter på asiatisk bunnfisk kan du jo sjekke ut om det er noen som har reker du kan kjøpe i nærheten, de gjør en grei jobb de også. Selv om de ikke roter like mye.
Men nå vet jo ikke jeg hvordan lakrisene er mot reker da. :/

Det vil bli mye mere harmonisk hvis du klarer og bare holde deg til asiatisk. Asiatere er mye mere livlige enn sør amerikanere.
Godt innspill, Galemor Jeg har faktisk bestilt reker for litt siden - de kommer i posten når vi vår stabilt sommervær her nord. Hadde mest lyst på blå tigerreker, men har latt fornuften styre og prøver kirsebærreker først. Tror de vil gi fin farge til karet.

Nå er det engang slik at lakriser vistnok spiser rekeyngel. Men det er masse Javabregner med store røtter + mose som gir mange gjemmesteder. Tror jeg fordeler rekene jeg har bestilt mellom 60-literen og 180-literen.

I 60-literen er det nå:
Seks-sju Lakrisguramier
To Kuhlii-ål (var tre, men en døde)
En Kkampfisk som jager lakrisene
En Ancistrus sp.
To rakkere av noen Svarte fantomtetra - jeg klarer ikke fange dem!!!

I 180-literen er det:
Åtte Sør-Amerikanske Svarte fantomtetra
Tre Kuhlii-åler som jeg fikk kjøpt i en butikk her i går - Hurra!

Har lyst å ha to Perleguramier, mange flere Kuhlii og engentlig en liten flokk med Fembåndsbarbe i 180-literen, men det er mulig barbene blir rotete sammen med tetraene.

I 60-literen ønsker jeg å få ut de to tetraene og muligens ha knurregurami eller honninggurami sammen med lakrisene istedenfor kampfisken. Men vet ikke om det blir jaging etter lakrisene da også.

Har funnet et fantastisk flott foruminnlegg om Perlegurami og Fembåndsbarbe - det deles herved med plantekar-entusiaster:

In Praise of Trichogaster leeri and Puntius pentazona
Lakrisene mine har jeg aldri tatt på fersken i å spise reker. Jeg hadde derimot Trichopsis pumila, pygmegurami, og råere fisker ser du ikke maken til!! De var noen riktig gode "reke-killere", men ikke på den pene måten, men den mer RAMBO lignende! De snek seg på reker, også de som var gamle og utvokste og knertet de i 2 før de rev og slet i reka der de kastet den rundt om i karet!:O
Dette er en utrolig vakker fisk som ligner på en liten utgave av knurreguramien, men den er ganske så rå av seg!

Fine fisker du tenker å ha i 60-litern, men jeg vil råde deg til å velge en rolig type
Bra med det tipset, Maren. Det siste jeg vil er å ha noen "plagere" sammen med dem. Av den grunn måtte jo kampfisken flytte. Tror det hadde gjort seg med Honninggurami, for å få litt farge i alt det brune og grønne. Butikken min har inne Rubingurami nå - montro om det er en variant av Honninggurami? De likner mer på honning enn på dverg ihvertfall.

Tror det kommer til å gå treeegt med å finne fisk til 180-literen. Tror jo jeg vil ha et par Perlegurami der, men vil være sikker på at det er en av hvert kjønn. I butikken der jeg handler har de nå to hanner, mens i en annen butikk jeg var innom har de masse Perleguramier, men kan ikke bistå med hvilket kjønn de har...

I 60-literen er det nå:

Lakrisgurami - tror det er tre hanner og tre hunner, men er usikker på antallet
To Kuhlii-ål
En Ancistrus sp.

I 180-literen er det:

Åtte Svarte fantomtetra - de har nå fått fine farger igjen og tar seg godt ut
(har flyttet de to siste, men klarte visst ikke telle rett sist gang: Har totalt åtte)
En Kampfisk
Tre Kuhlii-ål

...og straks skal 30 kirsebærreker komme til meg!
I dag er jeg veldig yr! Skal i barnedåp sørpå i helga og kombinerer turen med å handle fisk hos Dahls dyrerike. De har mange av de små fiskene jeg ønsker meg, men ikke får tak i her. Nå skal jeg bare overtale svogeren min om å være sjåfør for meg
Puh!

Da er jeg hjemme etter en helg hos svigers. Helgens absolutte høydepunkt - sender her en beklagelse til dåpsbarnet som skulle vært det store høydepunket i helgen - var å besøke Dahls dyrerike. Mannen min påstår at jeg var i butikken i 2,5 timer. Mulig det er sant!

Jeg hadde laget meg en nøktern liste over tre arter jeg skulle kjøpe. Jeg kjøpte en av dem, men en god del annet

Thor på Dahls viste meg rundt i "mitt" biotop, Sørøst-Asia. Og så mye spennende jeg fant!

Jeg prøvde å handle edruelig, så her er det jeg kom hjem med:
10 Akysis maculipinnis
5 Hara jerdoni
20 Trigonostigma espei -Dronningrasbora
2 Stiphodon elegans
2 Trichopsis pumila
10 Kryptopterus minor (den eneste jeg hadde på handlelisten før jeg kom)
1 Neocaridina propinqua - appelsinreke (denne var en blindpassasjer som gikk i samme kar som guramiene)

Til sammen 8 poser med fisk ble pakker i kofferten og sjekket inn på vanlig måte. Da jeg pakket dem ut hadde de vært i poser i 32 timer. Samtlige fisker så ut til å være i god form da de flyttet inn i sine nye hjem i går kveld. Lyset var ikke på i morrest, men jeg er kjempespent på ståa når jeg kommer hjem fra jobb i dag!
Grattis med alle fiskene!
Det var mange lekkerbisker der og mange jeg selv ville ha kjøpt Hvordan fordeler du de i karrene?
Reiste du med fly? Jeg har aldri hørt at noen har fått med seg fisk på innenlandsflygninger, så da er det jo håp for oss andre også da??
Fikk og fikk... Jeg tok dem med på flyet ja. Jeg hadde en stor trillekoffert i hardplast. Oppi den lå det åtte poser med fisk. Rundt posene lå det kun vanlige klær. Jeg sa ikke akkurat hva koffertene inneholdt...

Fiskene var pakket i butikken ut fra hvilken reise de skulle gjennom. Ikke en eneste en falt fra på turen og alle så spreke ut både da de ble pakket ut og nå.

Kun en Kryptopterus minor har en litt annen adferd enn de andre, men den ser helt frisk ut. Den har funnet seg en plass mellom noe planter, mens de andre stort sett stimer i to varierende grupper.

Fordelilingen i karene er slik:

60 liter:
5 Hara jerdoni
2 Stiphodon elegans
2 Trichopsis pumila
1 Neocaridina propinqua
+ 6-7 lakriser, to Kuhlii-åler og en Ancistrus sp.

180 liter:
10 Akysis maculipinnis
20 Trigonostigma espei -Dronningrasbora
10 Kryptopterus minor
+ 8 Svarte fantomtetra, tre Kuhlii-åler og en kampfisk-hunn

Ancistrusen og Kuhliiene i 60-literen skal flytte til 180-lteren, men det er et stort prosjekt å få det til siden jeg sikkert må ut med alt inventar. Tror jeg venter til ferien med det.

Jeg må si at jeg er svært fornøyd med artene og sammensetningene. Nå er det mye spennende liv i akvariene som sameksisterer uten at noen er plaget eller stresset. Kampfisken pleide å jage lakrisene, så hun flyttet over i 180-literen. Nå bryr Ancistrusen seg litt om Stiphodon elegans, men det er mulig det er tilfeldig. Den skal uansett flytte over den også.

Tenkte å holde lakrisene i et rent artskar, men det ble kjedelig. Når de er alene gjemmer de seg bare, med en gang de får samboere, så kommer de frem. Dette gjelder både når samboerene var en stim Svart fantomtetra, og nå med de nye samboerene. Vet ikke hvorfor det er slik, men sånn er det hos meg
Har sånn mellomgode akvariedager nå, kjenner jeg.

I 60-literen har ikke mindre enn tre Hara jerdoni takket for laget. Jeg vet ikke hvorfor. Har senket PH-verdien litt ved siste vannskift, men tror ikke det har noe med saken å gjøre (gikk fra 6,4 til 6,2). En døde før vannskift og to døde etterpå. Synes de to som er igjen ser litt tynne ut, men mulig det bare er noe jeg tror. Når jeg tenker tilbake så synes jeg alle fem har vært lite aktive i det siste. Forventer vel egentlig at de to siste kanskje stryker med.

Vurderer å flytte dem over i 180-literen, men er ikke helt gira på å gjøre det dersom det er sykdom som gjør at de dør. For der trenger jeg ikke mer sykdom nå...

180-literen har tre av fiskene i stimen med Dronningrasbora en sykdom. To har noe som kan se ut som sopp. Den aller minste i stimen er hardest rammet og klemmer finnene inntil kroppen. De lodne flekkene er primært ved halen og den ene har en liten knekk ved halen. Nummer tre har "bare" mistet en bit av halen sin, men det ser ut som om det kan være skade.

Har satt en dunk vann til temperering og lufting, så det blir vannbytte i dag. Skal også rense pumpa som er så godt som tett. Vet at dette helst ikke bør skje samtidig, men jeg får heller følge med på vannverdiene.

Er veldig i villrede over hva jeg skal foreta med med de syke fiskene. Får følge godt med på om det sprer seg og om det blir verre. Tror det å fiske opp et par-tre syke stimfisker i en stim på 30 er et prosjekt jeg ikke skal begi meg ut på.

Vel, vel, det var vel min tur til å oppleve "rusk" nå...
O lykke! De syke Dronngrasboraene er på bedringens vei, helt av seg selv! Det styrker vel min mistanke om at det var en soppinfeksjon.

I 60-literen fisket jeg ut en nesten død Hara Jerdoni og fisket ut den siste som da var igjen. Tok dem i en liten boks med 50/50 vann fra akvariet og temperert - men kjølig - vann som ble tappet i går. Plutselig kviknet den nesten døde til og den andre er også blitt mye mer altiv. Plutselig så jeg enda en oppi akvariet, den var livlig slik de alle var tidligere.

Nå klør jeg meg i hodet her angående hva som så langt har tatt knekken på tre og i dag truet med å knerte deg fjerde.

Skal se om jeg kan få Googlet frem noe av interesse.
Og noe av interesse var det!

Her og her.

Ser ut til at mine Hara Jardoni ikke har det så bra i akvariet sammen med lakrisene og pygmeguramiene. Der er det ikke særlig oksygenrikt vann, noe Hara jerdoni trenger.

Det forklarer også hvorfor det blr liv i den siste som er igjen oppi karet etter at jeg puttet oppi en dæsj friskt vann.

Da må jeg kjøpe et nytt kar til dem, sånn er det med den saken.
Så bra at du fant ut av det! Når jeg tenker meg om så tror jeg det er 2 stk igjen oppi 240litern min også og der er det rimelig lite oksygen oppi....
Du er heldig som ikke har hatt noe sykdom enda, men så har du kanskje stort sett gjort ting etter boka!

Hvordan går det å ha pygmeguramiene og lakrisene sammen? Er pygmeene tøffe av seg eller viser de den snille siden?

Jeg har forresten 3 P. day her om du får lyst på dem
...dersom jeg har funnet ut av det ja. Nå er den nesten døde veldig nesten død igjen.

Pygmeene er litt tøffe mot lakrisene, dessverre. Men det er bare ett "utfall" og så gir de seg. Har to stykker, så de henger mest med hverandre.

Tenke jeg skulle hente P. day hos deg i august dersom det er ok for deg. Kjører hjem fra Trondheim fredag eller lørdag i første uken i august. Så det er nok best jeg henter dem tettest mulig oppi den helgen.

Har du noen gode idéer om hvordan jeg bør frakte dem? Tenkte en stor plastboks med lokk, som kan stå oppi en enda større plastboks (i tilfelle det skvulper over). Kan ta dem med inn i campingytten om natten (skal ha en overnatting på hjemturen) og gi vannbytte.

Hvordan tror du P. day går sammen med en kampfisk-hunn?
...og der er den pigg igjen. Spent på hvordan det står til i morgen!
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje Brudevold
Reklame for plussmedlemskap