Moralpolitiets behandling av nybegynnere (side 5)

Kommunikasjon kan være langt vanskeligere enn man skulle tro. Vi er alle forutintatte og tolker det andre skriver gjennom våre egne "briller".

Iblandt fører dette til kjedelige missforståelser. Disse missforståelsene kan iblandt si mere om den som svarer enn den som spørr.

Se for eksempel innlegg 6-10 i denne tråden hvor en grinebiter har lest et tidligere innlegg i enn annen modus/stemning enn det ble skrevet i. Svaret blir derfor et helt annet enn det ville vært om det oprinnelige innlegget ble tolket på en mer korrekt måte i forhold til hvordan det var ment av den andre brukeren.

Dersom du behersker engelsk sånn nogelunde, annbefaler jeg denne videoen hvor et spørsmål blir "gjort om" til et spørsmål om persepsjon(oppfattelse av verden) og forutintatthet(konseptualitet).

Er den videoen spennende, kan det være fint å se denne og denne om hvordan vi tenker på forskjellige måter.
Trygve Lillefosse
Kommunikasjon kan være langt vanskeligere enn man skulle tro. Vi er alle forutintatte og tolker det andre skriver gjennom våre egne "briller". Iblandt fører dette til kjedelige missforståelser. Disse missforståelsene kan iblandt si mere om den som svarer enn den som spørr.


Man må også huske på at den viktigste kommunikasjonsformen glimrer med sitt fravær på et internett forum. Kroppsspråk og tonefall er utrolig viktig for god kommunikasjon, og uten dette er det nesten garantert at det vil blir missforståelser. Det betyr rett og slett at man må ha mye større takhøyde på et forum.
Bettina
[QUOTE=Galemor] Jeg tror å bytte navn på nybegynner tråden kunne vært en idè


Enig !


Endelig, da var det to stykker som er enig med meg om "nybegynner"-navnet.

Har før også prøvd å foreslå dette, men ikke kommet noen veier.

Jeg tror at det navnet skaper til problem i form av at det blir veldig uryddig fordi alle nybgynnere stiller alle type spørsmål der, og ikke bare om oppstart av akvariumet.
Brukerne skulle vært mer styrt mot de korrekte underfora for å stille spm fra forskjellige tema.
Trygve Lillefosse
Se for eksempel innlegg 6-10 i [URLBLOCK1] hvor en grinebiter har lest et tidligere innlegg i enn annen modus/stemning enn det ble skrevet i. Svaret blir derfor et helt annet enn det ville vært om det oprinnelige innlegget ble tolket på en mer korrekt måte i forhold til hvordan det var ment av den andre brukeren.


Selv må jeg innrømme at jeg faktisk leser slike tråder jeg vet det blir krangel i, rett og slett for å humre og le over hvordan folk kjaser seg opp over ikkeno.
Men når de begynner bli frekke eller stygge, da gidder jeg ikke lese mer.

Man skulle kanskje hatt en "[B]Hjelp jeg er nybegynner[/B]" knapp

Når jeg gidder, klipper jeg og limer inn de viktigste artiklene fra akvarieskolen.
Det tok nemlig litt tid før jeg som ny på forumet her oppdaget de forskjellige innholdene øverst på siden og fremdeles er det ting jeg ikke skjønner meg på her inne.
Som ville gjort ting enklere for meg.

Bytting av navn på nybegynner tråden er en ting, slik at nybegynnerne slipper stille de samme spm om og om igjen til de som kanskje sitter veldig mye her inne blir sprø.
Iallefal blir jeg det når jeg leser 8 forskjellige tråder med samme problem, bare flere forskjellige inngangsvinkler. Jeg gidder ikke svare alle på samme måte, selv om jeg egentlig vil hjelpe.

Hadde det vært noen måte å evnt rangert nybegynner tråden, inn til undertråder?
Slik som feks:
-Oppstart av akvarium spm
-Fiskekjøp spm
-vannverdier spm
-foring spm
-ol.

Jeg vet selv jeg burde brukt lenger tid på å søke, men når jeg evnt må lese igjennom 100tråder som omfatter et ord jeg søkte på, det er jeg rett og slett for lat til. Eller har ikke mulighet til å bruke tid på å gå igjennom alle de trådene.
Da er det lettere og stille et spm og lese svar etterhvert som de dukker opp og man kan stikke innom. feks i pausene på jobben eller slikt.

Har man en dårlig dag, så enten velg og ikke svare på noe som gjør deg opprørt eller på en måte som kan tolkes "negativt"
Og den som leser, et smiletegn betyr gjerne at personen er blid og at selv om setningen kan virke krass, ikke er ment sånn.
De forskjellige tegnene vi bruker i teksten, er der som en erstatning av de manglende ansiktsutrykk og stemmebruk.

Og det finnes de her inne som sliter med dysleksi, som ikke klarer formulere seg på en måte som ikke kan "misstolkes", som kanskje har konsentrert seg lenge for å få frem det de ønsker si.

Kanskje dette er en ennå en "nå må vi stoppe og tenke litt igjen før vi svarer tråd" eller en "nå må vi bli snillere tråd" (to sider av samme sak)
Men med jevne mellomrom trenger vi å minnes på at vi skal tenke oss om før vi svarer, at vi ikke trenger være (unnskyld språket nå) *kremt* rasshøl, når vi svarer.

Men dette er også en tråd til den som leser om å åpne opp hodet og tenke litt den å.

Nå må vi også alle huske på at dette er et forum startet opp av 1 person (rett meg om jeg er feil) for at man skulle ha et sted og prate fisk på, så har det vokst.
Vokst til de proposjoner at folk ikke lenger kjenner hverandre og det derfor blir missforståelser.

De fleste av oss er medlemmer her inne for å:
-Få svar på spm, som vi ikke klarer finne selv
-lære mer om hobbyen
-Dele våres glede over hobbyen
-dele erfaringer
-Bytte til seg akvarieting og mer
-vise bilder over stoltheten(e) våres
-finne tips til hvordan innrede sitt akvarium, enten det er første eller tiende.
-skravle litt på en kjedelig dag
-osv
Så hvorfor er vi egentlig så sinte??

Vi har jo alle vært i startgropa eller gjort noe dumt i denne hobbyen.
Jeg for min del kunne tenkt meg at de som er nybegynnere kanskje kunne søke litt mer, enn bare å spytte ut i vilden sky alle spm uten engang å lese/søke litt rundt. Gud vet hvor mange "er min guppy gravid" og hva er den sorte flekken på min guppy" tråder det er på forumet, men tydeligvis kommer de hele tiden, selv om det ligger noen tusen fra før. Kanskje dette skorter litt på et bra søkbart forum info til nybegynnere`????????? SØK SØK SØK SØK SØK. Det ligger så mye bra på forumet. Jeg selv får svar på så mye om jeg bare stuper inn i alt det arkiverte, slipper å bruke tid på å poste nye spm etc.

Det er hevet over enhver tvil at kommunikasjon på et forum som AF kan være vanskelig å få helt grepet på. Dette gjelder både de erfarne og nybegynnere. Det å oppfatte intensjonen med et innlegg korrekt kan i mange tilfeller være en utfordring og i noen tilfeller helt umulig. Som oftest skal ikke dette være noe problem da de fleste spørsmål er greit formulert og vanskelig kan misforstås hvis man ikke legger vrangvilje til grunn.

Hvis de som har tenkt å svare på et innlegg har som utgangspunkt å være positiv enten man vil opplyse eller debattere sak så blir det hele så meget enklere. De som sitter inne med kunnskapen bør ha lett for å argumentere på sak uten å ty til negativitet som personangrep eller krasse innlegg.

I de aller fleste trådene så er det kunnskapsdeling som foregår og man har kanskje lett for å trekke frem de trådene som har utviklet seg i negativ retning i tråder som denne. Jeg synes at det er ekstra ille når man ikke klarer å få med seg at det er en nybegynner man er krass med. Det ligger i begrepet nybegynner at man vil gjøre tabber i starten. Det er lett å argumentere for at de burde ha lest seg frempå før de gikk til anskaffelse, men nå er jo saken den at dette argumentet har falt siden akvariet allerede er anskaffet.

Det er nå om å gjøre å få nybegynneren til å sette seg inn i sakene før flere tabber bli gjort og det gjør man ikke med å svinge pisken. Den som er blitt pisket kommer ikke gjerne igjen for mer. Det er her jeg mener det hviler et ansvar på de som er godt etablert i forumet. Vi sitter alle inne med nok ballast til å skjønne enkel pedagogikk. Hvorfor svare i en tråd når man vet at det å svinge pisken kun fører til at den som blir pisket ikke får overført den kunnskap som er nødvendig?

Når det gjelder å endre på forumsinndelingen så er ikke dette noen enkel sak. Det å reorganisere trådstrukturen med reindeksering og det hele er en kjempejobb. Jeg regner med at Holger gjør dette hvis han mener at dette bør være en prioritert oppgave. Jeg selv er ikke overbevist om at dette vil hjelpe. Hvis ikke de som skriver negative ting ikke vil endre sin holdning så nytter det lite at et forum har fått nytt navn. I alle fall så er dette helt og holdent opp til Holger.
Det er også litt merkelig at tråder som denne får så stor oppmerksomhet, mens andre tråder som jeg finner interessant på grunn av sitt akvaristiske innhold fort forsvinner. Er det slik at vi alle tiltrekkes av negativitet og dermed debatteres i ukevis? Nå har jeg vært i moderatorstaben siden forumet åpnet og jeg synes at den generelle forumsånden er god. Det er ikke mange som har blitt utestengt og det sier litt om alvorlighetsgraden på det som blir skrevet på AF.

Jeg ser man etterlyser innlegg fra moderatorer i denne tråden, men dette er i hovedsak en medlemstråd, der medlemmene selv må finne ut av hvordan man synes man skal behandle hverandre. Moderatorens jobb er styrt av forumets retningslinjer og det er opp til medlemmene å benytte rapporteringsfunksjonen slik at overtramp kan korrigeres. Det er klart at vi som er moderatorer er med på å sette standarden, men husk på at vi er 9 som skal dekke alt fra forum til kunnskapsbasene.
Det enkle er ofte det beste.

Jeg signerer derfor enkelt og greit på Geir sitt innlegg. Kunne ikke sagt det bedre selv
Orphan
Tråden: "Skal snart flytte og fisk må dø" er stengt. Det er greit. Samtidig vil jeg meddele at jeg har sendt inn en betenkning til moderator. Jeg gjør det sjeldent, men nå var begeret fullt. Det kjennes nok ubehagelig for mange når noen tar til motmæle. Det får så være. For meg er det ubehaget enkelt nybegynnere kjenner når skyllebøttene fra moralens voktere kommer fykende mye mer alvorlig. Som voksent menneske med normalt utviklet empati kan jeg ikke sitte å se på hvordan noen i sin trang etter å utbasunere egne så fortreffelige holdninger tråkker andre. Latterliggjørende spydigheter kommer ofte rennende når representanter for forumets moralpoliti setter igang. Jeg har reagert sterkt på uakseptabel væremåte denne gangen og vil gjøre det igjen. Da får det heller stå til om moderator gir meg en smekk for å øke temperaturen en gang i blant. Hilsen en noe forbannet


Dette er utgangspunktet for denne tråden.

Jeg skal ærlig innrømme at noen av mine innlegg er filosofiske og med mange etiske betraktninger rundt kommunikasjon mellom mennesker og hvordan forstå innlegg som kan oppfattes som krenkende, irettesettende og nedsettende ovenfor både nybegynnere og andre forum medlemmer. For meg er dette en sammensatt problemstilling og inneholder flere ulike momenter.

Mange av disse er ramset opp i mine innlegg.

1. Situasjoner som oppfattes som virkelige, blir virkelige i sine konsekvenser

2. Ved å beskrive den opplevde virkeligheten, utvikles et fellesskap med et bestemt språk eller forståelsesramme som definerer våre liv og livsførsel.

3. Språket bærer og konstruerer informasjon som har en direkte effekt på våre liv.

4. Et problem, er bare et problem for dem som sier det et problem, og for dem som sier seg enige i dette. Så de som snakket sammen, snakker sant når de sier at noe er et problem.

Min påstand er da at gjennom en ordbruk som "Moralpolitiets behandling av nybegynnere" skaper en virkelighet for de som leser dette uten at dette nødvendigvis er en objektive sannhet. Jo flere ganger denne påstanden fremsettes, skapes en problemskapene retorikk som er med å opprettholde påstandene som blir nærmest selvsoppfyldene. Dette er problematisk innenfor all kommunikasjon, og er nok opphavet til bevegelsen som løfter frem ordet "fremsnakking".

Tor Levin Hofgaard, psykolog og president i Norsk Psykologforening sier i en artikkel;
En trenger neppe å gå lenger enn til sin egen korridor på jobben for å kunne observere hviskingen, og se hoder stå tett sammen og være enige om at noe er galt med noen andre. Og strengt tatt er det nærmest umulig å unngå å bli forsøkt vervet til en eller annen allianse på en arbeidsplass, i en organisasjon eller i andre grupper. Dette er helt naturlige psykologiske prosesser. Det er inn- og utgruppedannelser vi kjenner igjen fra alle steder der mennesker samles, og utgangspunktet trenger slett ikke være ondsinnet. Vi er bare litt oppgitt, litt hoderystende. Så utvikler ”snakkisen” seg. Man bobler litt over med historiene, og vinkler historiene i en retning. Plutselig er noe som har skjedd et par ganger blitt ”typisk” for noen. Karusellen er vanskelig å hoppe av når den først starter, uten at noen evner å stoppe før det utarter til åpenlys mobbing og trakassering.

Geir er inne på dette fenomen i sitt spørsmål; Det er også litt merkelig at tråder som denne får så stor oppmerksomhet, mens andre tråder som jeg finner interessant på grunn av sitt akvaristiske innhold fort forsvinner. Er det slik at vi alle tiltrekkes av negativitet og dermed debatteres i ukevis?

Mitt ønske er derfor at vi forsøker å fremsnakke medlemmer, ser på det positive og gir akvariehobbyen den oppmerksomhet den fortjener.
Geir Kristiansen
Det er hevet over enhver tvil at kommunikasjon på et forum som AF kan være vanskelig å få helt grepet på. Dette gjelder både de erfarne og nybegynnere. Det å oppfatte intensjonen med et innlegg korrekt kan i mange tilfeller være en utfordring og i noen tilfeller helt umulig. Som oftest skal ikke dette være noe problem da de fleste spørsmål er greit formulert og vanskelig kan misforstås hvis man ikke legger vrangvilje til grunn. Hvis de som har tenkt å svare på et innlegg har som utgangspunkt å være positiv enten man vil opplyse eller debattere sak så blir det hele så meget enklere. De som sitter inne med kunnskapen bør ha lett for å argumentere på sak uten å ty til negativitet som personangrep eller krasse innlegg. I de aller fleste trådene så er det kunnskapsdeling som foregår og man har kanskje lett for å trekke frem de trådene som har utviklet seg i negativ retning i tråder som denne. Jeg synes at det er ekstra ille når man ikke klarer å få med seg at det er en nybegynner man er krass med. Det ligger i begrepet nybegynner at man vil gjøre tabber i starten. Det er lett å argumentere for at de burde ha lest seg frempå før de gikk til anskaffelse, men nå er jo saken den at dette argumentet har falt siden akvariet allerede er anskaffet. Det er nå om å gjøre å få nybegynneren til å sette seg inn i sakene før flere tabber bli gjort og det gjør man ikke med å svinge pisken. Den som er blitt pisket kommer ikke gjerne igjen for mer. Det er her jeg mener det hviler et ansvar på de som er godt etablert i forumet. Vi sitter alle inne med nok ballast til å skjønne enkel pedagogikk. Hvorfor svare i en tråd når man vet at det å svinge pisken kun fører til at den som blir pisket ikke får overført den kunnskap som er nødvendig? Når det gjelder å endre på forumsinndelingen så er ikke dette noen enkel sak. Det å reorganisere trådstrukturen med reindeksering og det hele er en kjempejobb. Jeg regner med at Holger gjør dette hvis han mener at dette bør være en prioritert oppgave. Jeg selv er ikke overbevist om at dette vil hjelpe. Hvis ikke de som skriver negative ting ikke vil endre sin holdning så nytter det lite at et forum har fått nytt navn. I alle fall så er dette helt og holdent opp til Holger. Det er også litt merkelig at tråder som denne får så stor oppmerksomhet, mens andre tråder som jeg finner interessant på grunn av sitt akvaristiske innhold fort forsvinner. Er det slik at vi alle tiltrekkes av negativitet og dermed debatteres i ukevis? Nå har jeg vært i moderatorstaben siden forumet åpnet og jeg synes at den generelle forumsånden er god. Det er ikke mange som har blitt utestengt og det sier litt om alvorlighetsgraden på det som blir skrevet på AF. Jeg ser man etterlyser innlegg fra moderatorer i denne tråden, men dette er i hovedsak en medlemstråd, der medlemmene selv må finne ut av hvordan man synes man skal behandle hverandre. Moderatorens jobb er styrt av forumets retningslinjer og det er opp til medlemmene å benytte rapporteringsfunksjonen slik at overtramp kan korrigeres. Det er klart at vi som er moderatorer er med på å sette standarden, men husk på at vi er 9 som skal dekke alt fra forum til kunnskapsbasene.


Nå har du som moderator tatt et standpunkt, slik etterlyst, og med ganske klare ord sagt at man skal behandle nybegynnere på en god måte.
Synes til ble sagt klart og greit, og en standard er satt for alle med hvordan forumet ønsker at nybegynnere skal behandles.

Når det kommer til endring av forumet, så er ikke mitt forslag å endre foruminndelingen, men rett og slett endre navnet på nybegynner-forumet, til f.eks "Oppstart av ditt første akvarium"
Dette for å unngå at nybegynner-forumet brukes til alle salgs spørsmål i evigheter av folk som føler seg som nybegynnere i månedsvis.
Moderator Kristiansen har et flott og jordnært innlegg.

Ha en god natt
Nils Vollstad
En kjapp gjennomgang av nybegynnerforum viser ikke en slik holdning til nybegynner som det hevdes i denne tråden. Derimot ser jeg ofte at nybegynner er meget takknemlige for velmente tips, råd og gode svar!


Det er vel dette du forsvarer i dine påfølgende innlegg. Her har du jo allerede tatt et klart standpunkt, mot oss som ikke synest at nybegynnere taes like godt vare på, og for "hodekapperene".

Ett diskusjonsforum handler jo om kommunikasjon mellom medlemmene. Jeg er full av respekt for alle dine kunnskaper, her har du tydeligvis en utømmelig kilde! Men jeg er ikke like sikker på om du har lykkes med å få frem budskapet.

Jeg har faktisk gått inn og lest (I våre dager er jo dette kun et tastetrykk) om Thomas-teoreme, Karin Knorr Certina samt Goolishian og Andersen. Når jeg leser dette på "høyt akademisk" universitetsnivå, passer sikkert dette i en Masteroppgave på universitetet, men om dette "går hjem" i et forum som akvaforum, ja det tviler jeg sterkt på!
Da har jeg nok mer tro på moderator Kristiansens mer balanserte innlegg!

Jeg har heller ingen tro på at vi (Motstanderer av hodekapping) er et resultat av at "vi har terpa " om att og om att så mange ganger at til slutt tror vi på det, eller at det er vi som har oppkonstruert problemene selv. (Akademisk tolkning i klar- tekst).
Jeg tror vi har produsert innleggene ut fra egen overbevisning.

Hverken sosial konstruksjonisme eller Thomas-teoreme - biter på oss.

-Tore-

.

Flott innlegg Tore.

Jeg prøvde å hakke ned et tilsvar til moderator Vollstads innlegg i natt, men ga opp. Teksten ble i for stor grad preget av min emosjonelle reaksjon på at alvoret i mitt første innlegg var blitt knadd igjennom denne"Sosial konstruksjonismen" til en påstand om at det hele er en konstruert virkelighet oppstått "gjennom språklig samhandling".

Jeg vet jeg skulle ha gitt meg nå, men jeg akseptere ikke at noe prøve å filosofere meg om til en fjott som kun driver med "fremsnakking". Ved å komme med slikt viser moderator Vollstad en totalt mangel på respekt for det ubehaget vi føler når noen her gir en medakvarist en verbal knyttneve.

Hilsen en noe opprørt
Plussmedlem
Jeg fulgte tråden som omhandlet fiskene som måtte dø. Føljetongen varte én uke. Mange, inkludert meg, lot være å kommentere. Mye ble sagt og mange fikk sagt sin mening.
Så ble den stengt. Og takk for det.
Så dukker det opp en ny tråd hvor man skal diskutere akkurat det samme temaet. Skal vi være nødt til å se denne tråden under siste oppdaterte tråder over én uke også? Den går nå inn i det 7. døgnet.
En gutt på 14 uttrykte seg fornuftig med ordene Kan vi ikke bare droppe de dårlige minene i diskusjonene og værra litt greie'a?
Trådstarter fulgte opp med Forøvrig ser jeg meg ferdig med temaet. Jeg har fått fram mine synspunkter, og går nå tilbake den mere lystige delen av akvaforum. for noen dager siden.
Håper de fleste er enig med CoryCory og Orphan.
Du tar feil Loomis. Temaet i denne tråden har fått en litt annen vinkling , og når en av moderator gjør et forsøk på å ufarliggjøre hovedbudskapet med sin tåkeleggende filosofisk tilnærming vil det skape reaksjoner.

Så er det også slik da at om en ikke finner et tema spesielt interessant er det ingen plikt å delta. Av alle tråder som til en hver tid er aktive her på forumet kan det vel ikke skade at en av trådene går litt i dybden selv om temaet er litt ubehagelig og ikke like inspirerende for alle.
Plussmedlem
Du må gjerne kalle det en annen vinkling, men budskapet er det samme:
Nybegynnere får dårlig behandling på Akvaforum.
Nye medlemmer kommer til forumet omtrent hver dag antar jeg. Når de ser denne tråden blant de oppdaterte så tror de at det er "farlig" å spørre på AF.
De tør derfor ikke å spørre, for denne tråden sier jo at det er et stort problem.
Du er dermed med på å skremme dem vekk.

Det er vel nevnt tidligere i denne tråden - Hvis du går igjennom svarene på AF generelt og Nybegynner spesielt så er det svært få negative svar.

På et akvaforum er det jo bedre om man går i dybden på ting som har med akvaristikk å gjøre, men merkelig nok så er det slike tråder som dette som synes mest interessant for enkelte.
Loomis , jeg ser hva du skriver. Jeg tror vel så mye at nybegynnere legger merke til at noen er villig til å ta dem i forsvar om det synes nødvendig.

Ut over det har jeg ikke så mye mer å tilføye, og gjør et nytt forsøk på å trekke meg ut av tråden.

Ha en flott dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Stian Roll
Reklame for plussmedlemskap