- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Lachvarium (side 5)
Lachvarium (side 5)
Og her er et par bilder av den andre "hunnen" som jeg nå er så godt som sikker på at er en hann. Den jager også på hannen og på den andre hunnen. Har også blitt veldig gul, med gule spisser på bukfinnene. Er dette virkelig en Macmasteri? Kan ikke helt skjønne det... De skal da ikke være så gule...!? Har forøvrig bragt opp spørsmålet om arts/kjønnsbestemmelse i en egen tråd.
Postet 28.01.11 kl 20:58
Postet 29.01.11 kl 22:13
Hallo.
Har fulgt begge trådene dine da jeg også er en Apistogramma freak.
De skal da ikke være så gule...!?
skrev du i et tidligere innlegg i denne tråden. Jeg hadde to huer selv av macmasteri. Nå er jeg ikke sikker på om disse bildene er av samma hua eller om det er et bilde av hver av dem. Men som du ser var mine også til tider veldig gule. Håper bildene er til hjelp
LOFFA
Har fulgt begge trådene dine da jeg også er en Apistogramma freak.
De skal da ikke være så gule...!?
skrev du i et tidligere innlegg i denne tråden. Jeg hadde to huer selv av macmasteri. Nå er jeg ikke sikker på om disse bildene er av samma hua eller om det er et bilde av hver av dem. Men som du ser var mine også til tider veldig gule. Håper bildene er til hjelp
LOFFA
Postet 30.01.11 kl 00:01
LOFFADe skal da ikke være så gule...!? skrev du i et tidligere innlegg i denne tråden. Jeg hadde to huer selv av macmasteri. Nå er jeg ikke sikker på om disse bildene er av samma hua eller om det er et bilde av hver av dem. Men som du ser var mine også til tider veldig gule. Håper bildene er til hjelp
Flotte bilder av flott fisk! Disse ligner veldig på den jeg har kalt hannen. Er dette bilder av hunner...? Og er det garantert A. macmasteri? I så fall kan det jo være at det er en A. macmasteri hunn jeg har...
Postet 30.01.11 kl 12:09
Lachris[QUOTE=LOFFA]De skal da ikke være så gule...!? skrev du i et tidligere innlegg i denne tråden. Jeg hadde to huer selv av macmasteri. Nå er jeg ikke sikker på om disse bildene er av samma hua eller om det er et bilde av hver av dem. Men som du ser var mine også til tider veldig gule. Håper bildene er til hjelp
Flotte bilder av flott fisk! Disse ligner veldig på den jeg har kalt hannen. Er dette bilder av hunner...? Og er det garantert A. macmasteri? I så fall kan det jo være at det er en A. macmasteri hunn jeg har...
Er det ikke huer skjønner ikke jeg hvordan ynglene mine har kommet til, hehe. Skal være huene dette ja. Skal se om jeg finner igjen noen av bildene fra hannen, men han var ikke så gul som huene her.
Hadde lite bilder av hannen, men fant 3 heller dårlige bilder. Mener og tror alle 3 er av hannen jeg hadde
Postet 30.01.11 kl 12:31
Postet 30.01.11 kl 12:31
Postet 30.01.11 kl 12:40
Nye bilder av akvariet
Nye bilder av akvariet lagt ut i akvariebeskrivelsen:
Postet 30.01.11 kl 20:38
Postet 31.01.11 kl 00:09
Postet 31.01.11 kl 00:34
Postet 01.02.11 kl 20:08
Postet 01.02.11 kl 20:09
Postet 01.02.11 kl 20:10
Apistogramma alacrina med egg?
Nå er jeg ganske sikker på at det er egg inni kokosnøtta! Alacrina hunnen har holdt seg der inne i noen dager og jager bort alt som nærmer seg (bortsett fra alacrina hannen som får lov å være i nærheten innimellom). Hun har gravd ut en stor haug med sand og plassert rett utenfor åpningen inn til nøtta. Jeg har prøvd å lyse litt inn der med en lommelykt, men kan ikke se noe. Dessverre har jeg plassert den så det ikke er mulig å se taket. Får bare vente i spenning
Postet 03.02.11 kl 20:43
Postet 08.02.11 kl 18:42
Postet 08.02.11 kl 18:45
Postet 08.02.11 kl 21:55
Nytt kull apistogramma alacrina
Nå er det lenge siden siste innlegg. Har dessverre vært veldig bizzi i det siste så jeg har ikke rukket det. Status nå er at kull nr 1 mewd alacrina er veldig uttynnet. Jeg antar det er maks 3-4 unger igjen og de begynner å bli en halv centimeter. Problemet er at foreldrene jager dem så fort de viser seg. Og i dag fant jeg ut grunnen til det. Et nytt kull har klekket! Massevis av små yngel svømmer nå rundt igjen! Kjempekult! Legger ved noen bilder.
Postet 10.03.11 kl 21:40
(stor)rengjøring og nye planter etter blågrønnalgeherjing
I dag gjorde jeg en skikkelig opprenskning i karet. Alle steiner og røtter ut for skrubbing og opp med mesteparten av plantene. Alt var hardt angrepet av blågrønnalger og jeg har kjørt en kur med Happy Life Algin Extra i 3 uker nå. Det eneste med lite alger var Echinodorusene (sverdplantene). Disse har merkelig nok klart seg helt strålende og har lite eller ikke noe blågrønnalger på seg! Snodig.
Av de andre plantene har jeg klart å redde et stort knippe Bacopa australis. Disse har klart seg ganske bra. I tillegg har jeg kjøpt et par nye av hver av Micanthemum umbroseum og Limnophila sessiliflora. Også har jeg kjøpt meg et par Hemianthus callitrichoides "Cuba", som jeg tenker meg skal bli litt teppe på bunnen foran, et par Alternathera reineckii "Pink (roseafolia) som jeg har plassert bak mellom Limnophilaene og Echinodorusene og en Cryptocoryne wendtii "brown" som jeg har satt ganske langt fra borte i det ene hjørnet. Mulig den blir for stor. Får se.
Ceratopteris cornutaene som jeg hadde i bøtter og spann av flytende oppe i overflaten ble helt spist opp av blågrønnalgene. Jeg tror jeg må skaffe meg noe mer av det igjen. De er jo konger på å ta fra blågrønnalgene næringen. Jeg mistenker at hovedgrunnen til algeangrepet (sammen med sommersola) er at jeg tynna ut litt mye i cornutaene for å få litt lys ned i akvariet for lettere å kunne følge Apistogramma yngelens utvikling...
Skal bli spennende å se hva som skjer i forhold til blågrønnalgene framover. Nå er ihvertfall det jeg klarer å få ut borte, det er mer planter som kan ta fra algene næring og Happy Life Algin Extra kuren fortsetter et par uker til. Så får vi se. Skal også prøve å få laget en skjerm som jeg kan dekke akvariet med når sola skinner som verst mens jeg er på jobben. Trenger jo ikke å se inn da.
Ellers har det også blitt tynna ut enda litt mer blant øksefisken. Nå er det bare 4 igjen av de 10 jeg kjøpte for 5 måneder siden. Usikker på hva som tar dem, men vet jo de er litt følsomme. Resten klarer seg bra selvom jeg er usikker på antallet Otto. Litt vanskelig å telle dem med alle hjemmestedene, men jeg ser alltid en 4-5 stykker så jeg regner med at alle er der.
Til slutt så er det altfor mye Apistogramma oppi nå. Må nok prøve å få ut yngelen og den tiloversblivende Macmasterien. Blir nok en 60-liter eller noe snart som jeg kan få de over i og så kanskje få gitt dem bort eller solgt dem. Er det noen som er interresserte så er det bare å si fra! Noen av dem er snart like store som moren sin.
Av de andre plantene har jeg klart å redde et stort knippe Bacopa australis. Disse har klart seg ganske bra. I tillegg har jeg kjøpt et par nye av hver av Micanthemum umbroseum og Limnophila sessiliflora. Også har jeg kjøpt meg et par Hemianthus callitrichoides "Cuba", som jeg tenker meg skal bli litt teppe på bunnen foran, et par Alternathera reineckii "Pink (roseafolia) som jeg har plassert bak mellom Limnophilaene og Echinodorusene og en Cryptocoryne wendtii "brown" som jeg har satt ganske langt fra borte i det ene hjørnet. Mulig den blir for stor. Får se.
Ceratopteris cornutaene som jeg hadde i bøtter og spann av flytende oppe i overflaten ble helt spist opp av blågrønnalgene. Jeg tror jeg må skaffe meg noe mer av det igjen. De er jo konger på å ta fra blågrønnalgene næringen. Jeg mistenker at hovedgrunnen til algeangrepet (sammen med sommersola) er at jeg tynna ut litt mye i cornutaene for å få litt lys ned i akvariet for lettere å kunne følge Apistogramma yngelens utvikling...
Skal bli spennende å se hva som skjer i forhold til blågrønnalgene framover. Nå er ihvertfall det jeg klarer å få ut borte, det er mer planter som kan ta fra algene næring og Happy Life Algin Extra kuren fortsetter et par uker til. Så får vi se. Skal også prøve å få laget en skjerm som jeg kan dekke akvariet med når sola skinner som verst mens jeg er på jobben. Trenger jo ikke å se inn da.
Ellers har det også blitt tynna ut enda litt mer blant øksefisken. Nå er det bare 4 igjen av de 10 jeg kjøpte for 5 måneder siden. Usikker på hva som tar dem, men vet jo de er litt følsomme. Resten klarer seg bra selvom jeg er usikker på antallet Otto. Litt vanskelig å telle dem med alle hjemmestedene, men jeg ser alltid en 4-5 stykker så jeg regner med at alle er der.
Til slutt så er det altfor mye Apistogramma oppi nå. Må nok prøve å få ut yngelen og den tiloversblivende Macmasterien. Blir nok en 60-liter eller noe snart som jeg kan få de over i og så kanskje få gitt dem bort eller solgt dem. Er det noen som er interresserte så er det bare å si fra! Noen av dem er snart like store som moren sin.
Postet 09.06.11 kl 22:59
Skikkelig lekkert kar! Synd du strir med BGA, hadde samme problem i 450-liter før planter og sandsnegler fikk overtaket i sanda. Enda kan det dukke opp litt i front der det ikke er planterøtter, da legger jeg over et catappablad og innbiller meg at det hejlper :o)
Wendtii blir ikke enormt dominerende her i allefall, den tror jeg du kan glede deg til!
Wendtii blir ikke enormt dominerende her i allefall, den tror jeg du kan glede deg til!
Postet 09.06.11 kl 23:27