- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Førstegangs akvarist (side 5)
Førstegangs akvarist (side 5)
Postet 30.04.12 kl 17:24
Grapejuiceflotte bilder! plantene dine ser skikkelig fine ut! :) Hvilke mål er det på akvarie ca. om du husker? det virket som det hadde en god dybde men samtidig så nett og lekkert.
Det er 60x30x30 Veldig grei størelse Blir nok et 110liter neste gang, slik at jeg har litt bedre plass til å dekorere, samt litt flere fisk!
Postet 30.04.12 kl 19:23
Postet 30.04.12 kl 19:24
Film fra akvariet
etter fult skifte av vann og ommøbelering
http://youtu.be/2TqxXLzkQvw
Hvorfor får jeg ikke lagt til en film innebygget?
http://youtu.be/2TqxXLzkQvw
Hvorfor får jeg ikke lagt til en film innebygget?
Postet 01.05.12 kl 09:09
Endret: 01.05.12 kl 09:11
Andre fisk?
Jeg synes det er litt stusslig i karet. Ancistrusene ser man jo nesten aldri, de gjemmer seg jo over alt. Og 3 kampfisker er ikke det mest livlige det heller.
Så har noen av dere tips ang fisk jeg kan ha sammen med kampfiskene i karet? Ikke for store.
Har tenkt på seilfinnemolly og black molly, men er usikker.
Så har noen av dere tips ang fisk jeg kan ha sammen med kampfiskene i karet? Ikke for store.
Har tenkt på seilfinnemolly og black molly, men er usikker.
Postet 01.05.12 kl 20:17
hvilke vannverier har du?
hva med en stim med ildtetra, boraras merah, eller boraras brigittae? Eller noe annet smått noe, om du liker stimfisk? Kanskje en gjeng pygmè corydoras? :'D
(blir ikke black molly litt store? har hørt at de blir veldig lett syke men har aldri hatt de selv så det vet jeg ikke)
hva med en stim med ildtetra, boraras merah, eller boraras brigittae? Eller noe annet smått noe, om du liker stimfisk? Kanskje en gjeng pygmè corydoras? :'D
(blir ikke black molly litt store? har hørt at de blir veldig lett syke men har aldri hatt de selv så det vet jeg ikke)
Postet 01.05.12 kl 22:31
Endret: 01.05.12 kl 22:32
Postet 01.05.12 kl 22:55
Kampfiskene
Nå har begge hunnene sluppet egg/skal til å slippe egg og hannen passer på eggene som en gud. Men jeg er veldig spent på om noen av dem kommer til å leve opp. Eggene til den første hunnen var det ikke så mange av, så tviler på at det kommer noe der. Men det henger egg ut av hun som er nederst på rangstigen nå, så vi får se.
Mr. Blå har ikke laget så voldsomt skumrede, mens han som går i 20 literen har laget et mega skumrede, men han jager og biter hunnen så fælt, så vil ikke slippe henne opp dit.
Mr. Blå har ikke laget så voldsomt skumrede, mens han som går i 20 literen har laget et mega skumrede, men han jager og biter hunnen så fælt, så vil ikke slippe henne opp dit.
Postet 03.05.12 kl 22:57
Litt i tankeboksen
Jeg merker at han som går i bollen kunne trenge litt selskap, så jeg har valgt å legge han ut til salg/bytte. Når man har med et liv å gjøre, så kan man ikke sette sine egne ønsker først.
Så kunne tenke meg å få byttet han mot et par kampfiskdamer/stimfisk eller evt en kampfisk hunn og et par snegler. Eller rett og slett selge hann. Veldig synd, for han er en veldig vakker kampgutt. Men han fortjener noe bedre.
Så kunne tenke meg å få byttet han mot et par kampfiskdamer/stimfisk eller evt en kampfisk hunn og et par snegler. Eller rett og slett selge hann. Veldig synd, for han er en veldig vakker kampgutt. Men han fortjener noe bedre.
Postet 04.05.12 kl 19:00
Hvis du bytter om den angressive og snille hannen da, går ikke den snille i ett større karr?
Hvis bare damene har plass nok til å komme seg unna, så burde det jo hjelpe...
Og hos han snille trenger de kanskje ikke komme seg unna?
Går jo ann å prøve før man selger han.
Morro med lek, håpe noen yngel vokser opp da, men de større ynglene vil spise de mindre hvis de forsetter å gå i samme karr og foreldrene forstsetter å legge egg.
Hvis bare damene har plass nok til å komme seg unna, så burde det jo hjelpe...
Og hos han snille trenger de kanskje ikke komme seg unna?
Går jo ann å prøve før man selger han.
Morro med lek, håpe noen yngel vokser opp da, men de større ynglene vil spise de mindre hvis de forsetter å gå i samme karr og foreldrene forstsetter å legge egg.
Postet 04.05.12 kl 19:08
GalemorHvis du bytter om den angressive og snille hannen da, går ikke den snille i ett større karr? Hvis bare damene har plass nok til å komme seg unna, så burde det jo hjelpe... Og hos han snille trenger de kanskje ikke komme seg unna? Går jo ann å prøve før man selger han. :) Morro med lek, håpe noen yngel vokser opp da, men de større ynglene vil spise de mindre hvis de forsetter å gå i samme karr og foreldrene forstsetter å legge egg. :)
Men han snille trives virkelig ikke i bollen, det er verre enn han andre. Han aggressive stresser veldig. Pluss at bollen ikke er et veldig ideelt sted å ha en kampfisk. Håper egentlig på å komme over et 30 liters kar eller noe liknende, med pumpe i, slik at jeg slipper å selge han. Men med student økonomi, blir det vanskelig å komme over noe som gies bort.
Tror ikke eggene var noe realitet forresten. Var nok bare mitt hode som trodde det var egg. Jeg bare synes det er så rart at de passer så godt på dette hvite som kommer ut av jentene, men det ser jo mer ut som avføring enn egg nå.
Postet 04.05.12 kl 20:44
Postet 05.05.12 kl 16:17
Postet 05.05.12 kl 16:52
Nye innbyggere
I dag fikk jeg 3 mollyer. Fortsatt unge, de er ca 4-5 cm nå. En hann go to hunner, ut fra hva vi har greid å se. De er sorte og hvite. Skal prøve å få tatt bilde av dem senere. Tips til fôr for dem? De spiste ikke det jeg fôrer kampfiskene med eller mygglarvene. Så skal prøve meg på flakfôr nå etterpå.
Postet 08.05.12 kl 20:38
Da jeg våknet i morges fant jeg bare igjen den ene Mollyen. Etter litt leting senere på dagen, fant jeg 2 av dem døde.
Det ble en hard måte å lære at man ikke skal stole på dyrebutikken. I karet mitt er det en GH på 4. Jeg har jo kampfisk der. De i dyrebutikken sa, jada, det er ikke noe problem. Bare ha i en liten dæsj salt, så går det fint.
Vel, det gikk ikke fint. Har hatt i mer salt i vannet nå, i håp om at den siste Mollyen skal klare seg.
Verdiene i karet før jeg tok i mer salt var:
PH: 7
KH: 2
GH: 4 (!)
NO2: 0
Det ble en hard måte å lære at man ikke skal stole på dyrebutikken. I karet mitt er det en GH på 4. Jeg har jo kampfisk der. De i dyrebutikken sa, jada, det er ikke noe problem. Bare ha i en liten dæsj salt, så går det fint.
Vel, det gikk ikke fint. Har hatt i mer salt i vannet nå, i håp om at den siste Mollyen skal klare seg.
Verdiene i karet før jeg tok i mer salt var:
PH: 7
KH: 2
GH: 4 (!)
NO2: 0
Postet 09.05.12 kl 15:35
Fra hva jeg har hørt er mollyer en fisk som dør eller blir syk av ingenting, og blir de først syke så er de vanskelige å få friske.Vet ikke hvor sant det er, men det er det jeg har blitt fortalt ihvertfall. Vanlig svart molly står her i basen oppført med trivselhardhet som mellom 11 - 30 dh. Men de skal vel ikke dø sånn momentant av lavere gh vil jeg tro. Usj, trist alikevel. Kanskje du kan snakke med dyrebutikken, få pengene tilbake eller tilgode?
Dette med salt har jeg heller ikke prøvd, men syns også det virker som en litt utilregnelig metode å hindre sykdom eller hva dyrebutikken nå mener det skal være godt for.. Kanskje i et karantene kar kan salt være OK men jeg ville ikke brukt det sammen med andre fisk. Var de syke når dyrebutikken solgte de? Tenker på siden de skulle ha salt, eller var det noe annet de mente saltet skulle være godt for? (er ikke molly glad i litt brakkvann?) Huff kommer ikke så mye klokt ut av meg, hehe men trøst deg med at de aller fleste av oss her inne har gjort mange mange mange tabber og vi gjør det enda, hihi.
Dette med salt har jeg heller ikke prøvd, men syns også det virker som en litt utilregnelig metode å hindre sykdom eller hva dyrebutikken nå mener det skal være godt for.. Kanskje i et karantene kar kan salt være OK men jeg ville ikke brukt det sammen med andre fisk. Var de syke når dyrebutikken solgte de? Tenker på siden de skulle ha salt, eller var det noe annet de mente saltet skulle være godt for? (er ikke molly glad i litt brakkvann?) Huff kommer ikke så mye klokt ut av meg, hehe men trøst deg med at de aller fleste av oss her inne har gjort mange mange mange tabber og vi gjør det enda, hihi.
Postet 09.05.12 kl 16:41
Postet 09.05.12 kl 16:57
Snegler liker ikke salt, de fleste ferskvannsfisker trenger ikke salt. Men noen bruker det som en støtte under sykdom, fordi det gjør prossessen men vannbalansen i kroppen lettere.
De mener da at siden ikke fisken trewnger å bruke energi på det, så har den lettere for å bekjempe sykdom.
Mollyer skal helst ha brakkvann, jeg kjenner en som har de i sumpa til saltvannsakvariet sitt og der yngler de faktisk.
Det er dalamatiner typen, sort og hvit spettet.
Det kan være at det gikk litt fort med aklimatiseringa, men så er det som med de flestelevendefødene man får kjøpt i butikk, de er gjerne svake.
De mener da at siden ikke fisken trewnger å bruke energi på det, så har den lettere for å bekjempe sykdom.
Mollyer skal helst ha brakkvann, jeg kjenner en som har de i sumpa til saltvannsakvariet sitt og der yngler de faktisk.
Det er dalamatiner typen, sort og hvit spettet.
Det kan være at det gikk litt fort med aklimatiseringa, men så er det som med de flestelevendefødene man får kjøpt i butikk, de er gjerne svake.
Postet 09.05.12 kl 18:18
GalemorSnegler liker ikke salt, de fleste ferskvannsfisker trenger ikke salt. Men noen bruker det som en støtte under sykdom, fordi det gjør prossessen men vannbalansen i kroppen lettere. De mener da at siden ikke fisken trewnger å bruke energi på det, så har den lettere for å bekjempe sykdom. Mollyer skal helst ha brakkvann, jeg kjenner en som har de i sumpa til saltvannsakvariet sitt og der yngler de faktisk. Det er dalamatiner typen, sort og hvit spettet. Det kan være at det gikk litt fort med aklimatiseringa, men så er det som med de flestelevendefødene man får kjøpt i butikk, de er gjerne svake.
Nå etter jeg tok i en dæsj med GH-salt, ligger GH på 4,5, så det utgjorde ikke store saken... Så krysser jeg fingrene og håper den siste klarer seg!
Postet 09.05.12 kl 18:28
GalemorMollyer skal helst ha brakkvann, jeg kjenner en som har de i sumpa til saltvannsakvariet sitt og der yngler de faktisk. Det er dalamatiner typen, sort og hvit spettet.
Hey!
Det er jo meg det jo
Måtte bare prøve det ut og akklimatiseringa gikk ganske kjapt egentlig. Dette var fisker som var drettet i privat eie og ikke sånn dårlig butikkkjøpt fisk. Her yngler de villig i saltvann
Skal man ha skikkelige genrer på levendefødere så burde man gå på storauksjoner f.eks. Der er det mange som dretter fisk av en betydlig bedre kvalitet enn importfisken.
Mvh JR
Postet 09.05.12 kl 18:35