- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- FerskFisk (side 5)
FerskFisk (side 5)
Lord-RobinSnu de i bildemappen du har lagret de først :)
Dem var snudd riktig, men jeg fant ut av det. Jeg hadde låst skjermstillingen på iphonen min og når jeg da tar bilde "feil vei" så blir det på trynet... apple bug
Løsning er å åpne bildet å redigere det, skjære bort en millimeter eller noe. da lagrer det seg riktig
Synd vi ikke kan endre bildene, legge dem ut på nytt eks. Alle bildene vi legger ut burde havnet i et eget personlig bildearkiv der vi kunne endret, skaler, rotert osv.. hight tech stuff :p
Postet 13.01.16 kl 22:45
Lekkert!! Får meg til å klø i fingrene etter nytt kar
Som oftest best å snakke med sjefen. Han der var veldig real også!
Bare for sikkerhets skyld: Du har en god del dypere substrat baki hjørnet, sant? Kjenner ikke planten du har i grusen, men generelt vil vel røtter helst ha så god plass som mulig.
--
Tror man har bedre kontroll i postene sine som plussmedlem.
Som oftest best å snakke med sjefen. Han der var veldig real også!
Bare for sikkerhets skyld: Du har en god del dypere substrat baki hjørnet, sant? Kjenner ikke planten du har i grusen, men generelt vil vel røtter helst ha så god plass som mulig.
--
Tror man har bedre kontroll i postene sine som plussmedlem.
Postet 13.01.16 kl 22:45
Endret: 13.01.16 kl 22:46
Hva nå?
Nå står alt der, men uten varmekolbe. Tror ikke jeg trenger den fordi der det er plassert er det alltid mellom 22ºC - 26ºC så det må vel gå bra?
Men hva nå? Skal jeg forsøke med salmi eller skal jeg bare la det stå 3-4 uker å surkle å gå med litt filterguffe fra kompisen min, sjekke verdier, lese mer, lage lokket mitt osv... Tiden flyr jo likevel?
Må likevel vente med det meste til jeg får dråpetestene jeg har bestilt?
Men hva nå? Skal jeg forsøke med salmi eller skal jeg bare la det stå 3-4 uker å surkle å gå med litt filterguffe fra kompisen min, sjekke verdier, lese mer, lage lokket mitt osv... Tiden flyr jo likevel?
Må likevel vente med det meste til jeg får dråpetestene jeg har bestilt?
Postet 13.01.16 kl 23:49
LivsforvalterenLekkert!! Får meg til å klø i fingrene etter nytt kar ;) Som oftest best å snakke med sjefen. Han der var veldig real også! Bare for sikkerhets skyld: Du har en god del dypere substrat baki hjørnet, sant? Kjenner ikke planten du har i grusen, men generelt vil vel røtter helst ha så god plass som mulig. -- Tror man har bedre kontroll i postene sine som plussmedlem.
Takk takk
Jeg lagde et ca 6cm høyt platå inne til venstre der den står ja, så den får borra litt røtter. Håper det holder. Jeg synes også at den kom veldig inn i hjørnet men det er jo så liten tank
Ja sjefen var fin han, sa at sånn skulle det ikke være og rettet opp så godt han kunne. tror jeg raska med meg varer for nesten 400.- som jeg fikk gratis, alt sammen. 5 reker skulle jeg også få om jeg ville når den tid kommer. Så det blir flere turer til Alna Senter. Smart å handle tidlig på dagen, for da er sjefene i butikkene sine
Postet 14.01.16 kl 00:04
Postet 14.01.16 kl 00:48
KuledrømTips nr 5: Les deg opp på nitrogensyklusen og fiskeløs innkjøring, og fiskenes behov (plass, vannverdier, mm). Etter en ukes tid har du nå antakelig både ammoniakk og nitritt i vannet, som er meget giftig - bytt vann, bytt vann og atter bytt vann. Ser i en annen tråd at du ikke har peiling på hva du trenger for å drive denne hobbyen. Det burde du ha sjekket før du skaffet fisk. Du trenger her og nå dråpetester for NH3/NH4, NO2, NO3, pH og GH, evt. også KH. NEI - strips er IKKE bra nok.
jepp, da er jeg vel egentlig her? fiskeløs innkjøring, og siste rest av dråpetestere.
Men det ser vakkert ut i dag, uten luftbobler eller plantefibre som flyter rundt :p
Postet 14.01.16 kl 21:51
Postet 14.01.16 kl 22:16
SilverShadedÅ tilsette flaskebakterier har veldig lite for seg i et tomt akvarium...dette er i utgangspunktet tvilsomme produkter, og hos deg har de absolutt ingenting å leve av. Vil heller foreslå at du skaffer noen lave/små planter, samt et lite luftdrevet rekefilter av denne typen. Dette vil etablere bakterier i løpet av en 5-6 uker, og skape godt miljø og biofilm for reker.
Ikke sant, lurt å ta et lite tilbakeblikk "er det noe jeg har glemt" liksom... Så da venter jeg på biofilmen
Postet 14.01.16 kl 22:16
Det gjelder nå å ha tålmodighet en stund fremover Ting tar tid, og reker i nyoppsatt akvarium kan være problematisk. Så la det vokse seg til litt nedi der, så vil rekene føle seg hjemme når de kommer. I ventetiden kan du pusle med innkjøring, vannmålinger, kunnskapsløft og eventuelle DIY-prosjekter rundt hobbyen.
Postet 14.01.16 kl 22:26
SilverShadedDet gjelder nå å ha tålmodighet en stund fremover :-) Ting tar tid, og reker i nyoppsatt akvarium kan være problematisk. Så la det vokse seg til litt nedi der, så vil rekene føle seg hjemme når de kommer. I ventetiden kan du pusle med innkjøring, vannmålinger, kunnskapsløft og eventuelle DIY-prosjekter rundt hobbyen.
Toldmodig ja, jeg kan da være det jeg, tror jeg :p
Tar en første vannmåling i dag, ikke mye poeng i å bruke de svært LITE pålitelige stripsene mine(selv om det er JBL) , på springvann. Har sjekka pris og tilgjengelighet på forskjellige test kit, dråpetester. Jeg som fersking tror at jeg kunne bare kjøpt et helt kit med en gang. JBL sitt 12 testers trenger jeg vel ikke, men de har et sett som heter JBL Combi + med nh2/3 i tillegg. Virker som det er det mest fornuftige å kjøpe, eller?
DIY prosjekter ja, dem jar jeg noen av så det er OK at det tar noen uker dette. I dag har jeg streamen ferdig, jeg må jo følge med på dette når jeg ikke er der?!
rtsp://tullball80.203.98.208
men fjern "tullball" i linken. Det er bare mitt lille forsøk på å holde robåtene unna
Postet 16.01.16 kl 12:51
Det kit'et mangler GH-test. I tillegg er pH 3-10 en relativt dårlig test, den har altfor stor oppløsning og måler da bare halve grader, vanskelig å få gode avlesninger. Mye bedre å velge enten pH 6.0-7.6 eller 7.4-9.0, litt etter hvilket område man operer i.
Settet koster hos Aquamanias 525, mens enkeltvis koster de samme testene 559 (pH 3-10, KH, NO2, NO3 og NH3/NH4). Når man da må kjøpe både GH-test og en bedre pH-test utenom, lønner det seg ikke å kjøpe kit.
Settet koster hos Aquamanias 525, mens enkeltvis koster de samme testene 559 (pH 3-10, KH, NO2, NO3 og NH3/NH4). Når man da må kjøpe både GH-test og en bedre pH-test utenom, lønner det seg ikke å kjøpe kit.
Postet 16.01.16 kl 13:06
SilverShadedDet kit'et mangler GH-test. I tillegg er pH 3-10 en relativt dårlig test, den har altfor stor oppløsning og måler da bare halve grader, vanskelig å få gode avlesninger. Mye bedre å velge enten pH 6.0-7.6 eller 7.4-9.0, litt etter hvilket område man operer i. Settet koster hos Aquamanias 525, mens enkeltvis koster de samme testene 559 (pH 3-10, KH, NO2, NO3 og NH3/NH4). Når man da må kjøpe både GH-test og en bedre pH-test utenom, lønner det seg ikke å kjøpe kit.
Hadde en liten mistanke om noe sånt ja. Jeg tenkte det samme som deg faktisk, ang ph, men tenkte at det kunne jeg bruke stripsen til. Til og med den er jo mer nøyaktig en dette combi settet. Og GH, ja den tenkte jeg ikke så mye på. Men siden flere sier reker er følsomme for vannkvaliteten hører vel den testen med også. Ok, da må jeg bare handle inn som du foreslår. Ingen lure snarveier nå...
Undrer på om jeg hadde vært her, og hva som hadde vært i den tanken min nå, uten din, og andre hjelpsomme fra akvaforum, spesielt deg SilverShaded
Postet 16.01.16 kl 14:05
Postet 16.01.16 kl 14:36
SilverShadedDet kit'et mangler GH-test. I tillegg er pH 3-10 en relativt dårlig test, den har altfor stor oppløsning og måler da bare halve grader, vanskelig å få gode avlesninger. Mye bedre å velge enten pH 6.0-7.6 eller 7.4-9.0, litt etter hvilket område man operer i. Settet koster hos Aquamanias 525, mens enkeltvis koster de samme testene 559 (pH 3-10, KH, NO2, NO3 og NH3/NH4). Når man da må kjøpe både GH-test og en bedre pH-test utenom, lønner det seg ikke å kjøpe kit.
Jeg er så grønn...
Den ammonia testen er jo bare NH4 "JBL Ammonium Test" heter den, mangler jeg ikke da ammoniakk testen NH3? trenger ikke? Vil ikke? Må ikke? Finne et annet merke bare? eks Tetra Amoniakk test til 109.-?
EDIT: må nevne at da koster alle testene 767.-
Postet 16.01.16 kl 14:45
Endret: 16.01.16 kl 14:48
Litt kjemiopplæring må til...
Neida, dette er samme test. Ammoniakk foreligger i 2 forskjellige former i et akvarium...som ammoniakk (NH3) og i ione-form som NH4+. Forholdet mellom de to formene er pH-avhengig. Ved pH på den sure siden er det overveiende NH4+, mens ved pH over 7 er detstort sett NH3. Til opplysning er NH3 mye mer "giftig" for fiskene enn NH4+...har man derfor pH over 7 i karet, skal være spesielt oppmerksom på denne målingen
Testsettet inneholder en reagens, lut, som gjør at testens pH-verdi stiger veldig høyt, og NH4+ innhold endres til da NH3. Testen heter derfor NH3/NH4...den måler på en måte summen av disse. Så nei, du trenger ikke flere tester.
Neida, dette er samme test. Ammoniakk foreligger i 2 forskjellige former i et akvarium...som ammoniakk (NH3) og i ione-form som NH4+. Forholdet mellom de to formene er pH-avhengig. Ved pH på den sure siden er det overveiende NH4+, mens ved pH over 7 er detstort sett NH3. Til opplysning er NH3 mye mer "giftig" for fiskene enn NH4+...har man derfor pH over 7 i karet, skal være spesielt oppmerksom på denne målingen
Testsettet inneholder en reagens, lut, som gjør at testens pH-verdi stiger veldig høyt, og NH4+ innhold endres til da NH3. Testen heter derfor NH3/NH4...den måler på en måte summen av disse. Så nei, du trenger ikke flere tester.
Postet 16.01.16 kl 14:55
Kanskje løsningen likevel er kombisettet men med en ekstra pH og GH som du sier likevel er løsningen? Selv om jeg tenker flaskene i combisettet er mindre enn de i enkeltkittene. Fordelen med kombisettet må jo være at jeg får en ekstra pH bare, og en fancy koffert
Combi med ekstra pH og GH
JBL PH Test 6,0 - 7,6 89,00
JBL GH Test 75,00
JBL Combiset Plus 525,00
sum varer Kr 689,-
Eller enkeltkit:
JBL GH Test 75,00
Tetra Amoniakk test 109,00
JBL Ammonium Test 145,00
JBL Nitrat Test 165,00
JBL Nitrit Test 109,00
JBL KH Test 75,00
sum varer Kr 767,-
EDIT: Jeg rakk ikke se posten din over før jeg klemte inn denne
Så da tar jeg bare enkeltkit, men da uten Tetra produktet
Combi med ekstra pH og GH
JBL GH Test 75,00
JBL Combiset Plus 525,00
sum varer Kr 689,-
Eller enkeltkit:
JBL GH Test 75,00
Tetra Amoniakk test 109,00
JBL Ammonium Test 145,00
JBL Nitrat Test 165,00
JBL Nitrit Test 109,00
JBL KH Test 75,00
sum varer Kr 767,-
EDIT: Jeg rakk ikke se posten din over før jeg klemte inn denne
Så da tar jeg bare enkeltkit, men da uten Tetra produktet
Postet 16.01.16 kl 14:57
Endret: 16.01.16 kl 15:05
Postet 16.01.16 kl 15:02
Postet 16.01.16 kl 15:08
Postet 16.01.16 kl 15:14
Vanntester
Pris på selvbygger kitt!
Jeg henta de siste testene jeg trenger "ifølge min vann guru" på kløfta i dag, og samlet havnet jeg på 642.-
i dag Aqua manias:
Tetra ammoniakk test 109.-
JBL GH test 75.-
JBL KH test 75.-
JBL nitritt test 109.-
Ble her i 1 1/5 time da han var en hyggelig fyr å prate med
Tidligere Webzoo:
JBL PH test 98.-
NO3 test 176.-
Totalt etter min kalkis 642.-
h Buddhafisk
Jeg henta de siste testene jeg trenger "ifølge min vann guru" på kløfta i dag, og samlet havnet jeg på 642.-
i dag Aqua manias:
Tetra ammoniakk test 109.-
JBL GH test 75.-
JBL KH test 75.-
JBL nitritt test 109.-
Ble her i 1 1/5 time da han var en hyggelig fyr å prate med
Tidligere Webzoo:
JBL PH test 98.-
NO3 test 176.-
Totalt etter min kalkis 642.-
h Buddhafisk
Postet 16.01.16 kl 16:49