Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 53)

Takker,bukker og neier for det, Erik
Nå er den lille gruppen med 5 Corydoras orcesi flyttet over i sitt nye akvarium. Fra selskapskar med Corydoras C121, Otocinclus cocama og blue pearl reker i 98 literen nederst til venstre, og opp i midterste etasje til høyre i den doble reolen med 6 x 85 litere.

Puh, det var litt av en jobb... alt inventaret måtte jo ut av 98 literen for å få fatt i dem. Da jeg hadde fått tak i 4, kunne jeg ikke finner nr 5. Det er ikke lenge siden jeg talte 5 stk der, og jeg saumfarte karet gang på gang. Ingen nr 5 å finne Jeg ble skikkelig trist, og kunne ikke skjønne når det hadde skjedd og at jeg ikke hadde sett noe. Men så fikk jeg i øyekroken glimtet av noe hvitt bak varmekolben... der var den! Den sto på høykant klemt mellom bakglasset og varmekolben og forsøkte å gjemme seg på det viset. Heldigvis var den i live! Det var skikkelig fart på dem alle når de skulle fanges, men denne var den kjappeste. Men til slutt var den også plassert i akklimatiseringstanken (11 liters plastkar med litt vann på bunnen bare).

Nå er tilvenningen ferdig og de er sluppet løs i sitt nye hjem. De virker en smule forbløffet over å være alene De har allerede tatt i bruk "grotten" jeg lagde til dem mellom to trerøtter som ble lagt inntil hverandre. Hele gjengen ligger der inne og kikker ut på en fisketom verden. "Tør vi dette'a?"

Bilde av akvariet (et oppdatert) kommer i løpet av en dag eller to. Foreløbig flyter eikeløvet og det er en anelse dis i vannet etter sanda enda. Blir ikke så bra bilder av det. Litt nakent er det også fremdeles, jeg har enda ikke klekket ut hvilken stilkplante jeg skal ha her... eller om jeg skal finne en lavtvoksende Echinodorus? Kanskje Ozelot eller noe?

Tiden vil vise Det var uansett godt å få flyttingen av de fiskene ferdig.

Nå mangler det bare de siste 4 små C. adolfoi'ene i karet som C. reynoldsi egentlig skulle ha alene. Der må jeg få løftet ut en enorm trerot som går fra vegg til vegg, for å klare å få tak i noen fisk. Selvsagt styrter jo alle i dekning under den rota hvis noe skummelt skjer, og da er det umulig å få tak i dem. Jeg må sette vann til mellomlagring før jeg begynner der, for det gikk tomt for mellomlagret vann i dag, ble brukt på noen andre kar. Når jeg løfter ut det digre monsteret av en trerot hos C. reynoldsi, regner jeg med at uante mengder dritt vil virvles opp, så et vannbytte når jeg er ferdig med innfangingen av Adolfoi'ene er nok nødvendig.
Hei Mona det er godt å høre, at du skal sette orcesi i eget artskarr. Kanskje du skal prøve å få disse i lek også ? Disse er utrolig flotte, har også 9 stk. Som kom samtidig som dine. Har hatt lek på mine 3-4 ganger det er utrolig vanskelig å se eggene på disse, da de sveiper nedenom sanden med eggene før de blir klistret til vinduet eller planter. Eggene ser ut som små sandkorn. Siste gangen plukket jeg ut 30 egg, 27 av dem klekket, klarte ikke å få yngelen til å begynne å spise tror jeg, mistet dem etter ca 1 md. så det er mulig disse må klekkes sammen med foreldrene. Håper du får det til.
Hei Mona

Som min corydoras mentor har jeg et par spørsmål til deg. Jeg er for tiden sykmeldt og sitter derfor oppe sent utover kvelden (les natta) og er i akvarierommet når lysene slukkes med tidsur kl 23.00.

Spørsmål 1
Jeg ser at etter lyset er slukket, blir det turbofart i aeneus gruppa mi. De bruker hele karet og er som en gjeng unger, hulter til bulter akkurat som lek. Er dette et uttrykk for trygghet?

Spørsmål 2
Om en har to corykar evnt aspidoras kar, ved siden av hverandre i en reol, hvor fiskene kan se inn til hverandre. Kan den ene gruppen påvirkes av den andre gruppen som er i lek?

Kanskje dumme spørsmål for noen, men disse spørsmålene kom til meg i kveld.... når jeg byttet ut pumpen i aspidoras karet med en kraftigere og bedre pumpe. Disse trives i sterk strøm og legger eggene sine der hvor strømmen av vann ender. (derfor setter jeg pumpen nær frontvinduet slik at strømmen går på frontruta. Eggene er derfor lette å plukke. De har også ved et par tilfeller lagt eggene ved siden av der hvor vannet kommer ut av pumpen.

Jeg håper ved anledning og når jeg har stor yngel av disse at jeg kan få æren av å ta turen igjen til deg og overlevere deg en gruppe med C125. En tryggere mottager kunne jeg ikke tenke meg. Regner med du har fått med deg en del av bildene i tråden min, og at du som "corydama" også har falt litt for disse. En utrolig flott juvel for alle som liker corydoras og Aspidoras

1. C125 egg
2.
Hiavata
Hei Mona det er godt å høre, at du skal sette orcesi i eget artskarr. Kanskje du skal prøve å få disse i lek også ?


Det var litt av hensikten med å sette dem i arts-kar, ja
De har fått en servering med røde myggis akkurat nå, og de er fremme og spiser alle sammen.

Det er en fantastisk fin Corydoras! Jeg kan sitte og bare se på dem leeenge. De har individuelle forskjeller, ingen av dem er prikk like. Foreløbig ser jeg ikke så god forskjell på dem, men en hunn skiller seg ut og en hann (jeg tror det er det, iallefall). Den jeg tror er hanne er spesielt mørk i flekkene sine, og den jeg tror er en hunn, er spesielt hvit i bunnfargen. Mer "dekkende" hvit enn de andre liksom. Veldig pen!

Dette bildet nedenfor er en av "de andre" i gruppa (ingen av de to ovenfornevnte individene). Ligger og gasser seg med røde mygglarver. Disse Coryene her blir tydelig veldig brydd av fokuseringslyset til kameraet. Med en gang jeg begynner å fokusere med det, flytter de urolig på seg og blir åpenbart utilpass. Fortsetter jeg å fokusere da, så stikker de som oftest av. Så med disse gjelder det å være rask når man skal ta bilder


På plass i nytt kar
[External Image]
LOFFA
Spørsmål 1 Jeg ser at etter lyset er slukket, blir det turbofart i aeneus gruppa mi. De bruker hele karet og er som en gjeng unger, hulter til bulter akkurat som lek. Er dette et uttrykk for trygghet?

Det kan godt være at det er derfor, ja. Men det kan også være noe så enkelt som "Hei, nå skjedde det en forandring. Ut og spinne avgårde!" Corydoras er jo kjent for å reagere på forandringer (bytte av kar osv) med turbofart opp og ned langs glasset Alle slags forandringer, bare det at man roter ekstra mye i et kar en kveld og omdekorerer litt, kan utløse en slik atferd virker det som. Jeg har faktisk opplevd at Coryene i et kar UNDER det jeg holder på med, reagerer på skramling og dunking og styret mitt i etasjen over. Når ting er blitt rolig igjen, setter de i gang. Noe har skjedd vet du, så da er det ut og spinne!
Så, kanskje dine C. aeneus er så lettpåvirkelige at bare forskjellen lys/mørke setter dem i gang ?

Har egentlig ikke noe bedre svar enn det
LOFFA
Spørsmål 2 Om en har to corykar evnt aspidoras kar, ved siden av hverandre i en reol, hvor fiskene kan se inn til hverandre. Kan den ene gruppen påvirkes av den andre gruppen som er i lek?

Det tror jeg ikke. Jeg har tenkt på det samme flere ganger, men det har aldri vært noe tilfelle der jeg har sett at de reagerer på fiskene ved siden av. Jeg tror kanskje Corydorasene er mest avhengige av luktesansen sin for å påvirkes.

Men du har vel hørt om trikset for å få en litt vanskeligere art i lek? Jeg har bare prøvd det et par ganger, men det funket første gangen iallefall (ikke andre gangen).
Man har en vanlig art Cory som leker veldig lett. Når de så setter i gang med lek en dag, venter man til de har holdt på med eggleggingen en stund, også tapper man forsiktig ut noen liter vann (en halv til en hel bøtte, avhengig av str på karene det gjelder) fra karet deres. Dette vannet tømmer man så opp i karet til den arten man ønsker å få i lek. Vannet er nemlig smekkfullt av lekshormoner, og DET kjenner de lukta av kjapt!

Hmmm... hvorfor har jeg ikke prøvd det trikset oftere tro? Det skal jeg sannelig teste ut så snart som mulig på noen her!
Det er jo egentlig utrolig lurt, og kanskje er det veldig effektivt også? Har ikke så bredt erfaringsgrunnlag på det, men av to tilfeller så funka det i det ene tilfellet. Dvs 50% effektiv... eller var det bare flaks?
(jeg tok bare en kopp med vann jeg, fra et leks-kar, og tømte i en 45 liter der jeg hadde Corydoras semiaquilus. De begynte å leke med det samme!)

Hvorfor ikke prøve det med litt vann fra dine leksvillige C. aeneus, Loffa? Hadde vært moro å høre om du fikk til noe

Grunnen til at jeg ikke har prøvd det oftere, kom jeg på nå. Det er egentlig mest fordi jeg ikke vil spre alger og sånn fra et kar til et annet. F.eks. vil jeg helst ikke ta vann fra et kar med penselalger og tømme rett i et kar som er fritt for det! :p Det smitter! Også må man absolutt ikke finne på å gjøre det selvfølgelig, hvis man har den minste mistanke om sykdom i karet man tar leks-vannet fra.

LOFFA
Jeg håper ved anledning og når jeg har stor yngel av disse at jeg kan få æren av å ta turen igjen til deg og overlevere deg en gruppe med C125. En tryggere mottager kunne jeg ikke tenke meg.


Det hadde vært veldig hyggelig å treffe deg igjen ja Velkommen skal du være. Jeg har f.eks. yngel av C121, kunne det vært noe for deg? Nyyyydelig art! De er ikke gamle nok enda, må vente noen mnd, men etterhvert...?
Egentlig er det litt overraskende at ikke flere av Betta'ene mine har følt seg fristet til å hoppe ut. Første gang det skjedde, var jeg faktisk på vei inn døren til akvarierommet, og så fløy det plutselig "noe" rett ut i lufta foran brystet mitt. Det datt i gulvet, og jeg bøyde meg ned for å se hva det kunne være. En fisk! Det var en Betta channoides som fant det for godt å hoppe ut akkurat når jeg kom gående. Jeg fikk klort den opp fra gulvet og slapp den ut i karet igjen. Heldigvis ble det en kort luftetur på den.
Nestemann var dessverre ikke like heldig, hun har hoppet i smug. Jeg fant noe mørkt på gulvet i dag, og selv om det var litt støv på den, så jeg at det var en Betta channoides hunn. Den var litt småtørr utenpå, men fremdeles bøyelig og ikke sånn stiv og pinnetørr, så det må ha skjedd i dag en gang.

Nåja. Tap av èn fisk som har hoppet ut på over et halvt år kan jeg leve med. Det er bedre det, enn å ha dekkglass på og risikere at de stryker med av varme. Det blir kjapt 30°C med dekkglass på i akvarierommet her. Har prøvd flere ganger, men kutta det helt ut for lenge siden.


En halvtørr tørrfisk
[External Image]

Utkikksposter er greit å ha!
En av de 6 små Corydoras adolfoi'ene som overtok karet etter de 10 C. eques som nå er flyttet inn ved siden av.
[External Image]
Hei igjen Mona

Akkurat nå har jeg ingen mulighet til å teste ut da den aeneus gruppa jeg på nå på 23 stk, ikke er den effektive jeg hadde. Halparten av disse er av kom fra den gruppa og andre halvdelen er kjøpt privat. 4 av huene er så store, selv for meg, at en skulle tro de har gått på anabole stereoider eller hva det heter. De har kun vært her 1,5 uke sammen og gitt stort sett bare ubefruktede egg, 300 ca i tallet. Hannene er nok ikke kjønnsmodne enda så mulig jeg utvider gruppen med noen hanner i løpet av kort tid. Den mest aktive på egg/yngel fronten er mine herlige C125. Har vel mellom 80-100 yngel der nå og de legger velvillig egg denne leiksgruppa. Men skal når tiden er inne prøve dette vannbytte i fra kar med leik og se om det "smitter". Takk for svaret Mona
Hei Mona! Sendte deg en mail i natt ang. filtrene du nevnte. Har tenkt å bestille fra Aquaristikshop i kveld, så hadde vært fint å vite om jeg skal kjøpe med filtre eller ikke
Heisann Stine Sofie Jeg har akkurat svart nå. Har vært litt til og fra pc'en i dag pga noe male-arbeid utenfor, men nå var det pause på gang
Ser ut som Corydoras orcesi gjengen har forsøkt å ommøblere i 85 literen sin i natt :p Nyinnflyttede som de er, vil de vel ha det etter sin egen smak
De har kostet opp en real haug med sand ved trerota, der en av dem (en som ser ut som en hann) har tatt tilholdssted i gropa han har gravd ut. Gropa ligger akkurat mellom trerota og en grå rullestein som ligger inntil. Der ligger han og lurer. Jeg ante virkelig ikke at Corydoras gjorde slikt, gravde opp sandhauger og lagde groper for å få seg et tilholdssted. Kan ikke si jeg har sett det før. Eller, forresten det er mulig C. semiaquilus drev litt med det, når jeg tenker etter (også en lang-snutet art). Men det er så lenge siden jeg hadde de at jeg husker ikke helt.

Ved fôringstid var alle fremme kjapt og forsynte seg. De nye mangrove-trerøttene og eikeløvet har gitt overflatehinne, en tjukk en, så jeg tror jeg må justere utløpet til filteret noe så det bryter overflatevannet bedre.

Orcesi'ene har farget veldig bra ut det siste døgnet, jeg var ikke klar over hvor flotte kontraster de egentlig kunne få Det virker absolutt som de liker sitt nye hjem, de tasser rundt der og virker egentlig veldig ivrige og glade over å være alene (uten andre masete fisker og arter)

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Haha, disse orcesiene ser ut til å være en artig art! Gleder meg til morgendagen, da skal jeg selv ut å kjøpe coryer.. lurer på hvilken art jeg kommer hjem med! :P Gleder meg også veldig til å se reaksjonen deres når de kommer i nytt kar!
På tirsdag fikk jeg email fra Aquaristikshop om at pakken min med ordrenr. ditt og datt var avsendt. Og akkurat nå, mens jeg satt her ved pc'en, kom postmannen og ringte på døra med pakken i hånda Av og til hender det postmannen tar med seg pakker til meg hvis de er små, for de vet at jeg ofte er hjemme på dagtid. Fint, da slapp jeg å ta bussen bort på posten og hente den.

To dager bare, det var kjapt levert Så nå har jeg reservedelen jeg trenger til Eheim Pro 3 2071 filteret, pluss en ekstra i reserve i tilfelle det skjer igjen. Eller... skal jeg si NÅR det skjer igjen? Nærliggende å tro det, etter å ha opplevd to slike tilfeller på få måneder! :p

Sammen med bestillingen av to "Eheim parts no.7428718" bestilte jeg en boks med noe Dennerle reke-fôr til de nyeste Blå tiger-rekene mine i 45 literen. De virker ikke særlig interessert i diverse annet fôr jeg har forsøkt å gi dem, så derfor ville jeg prøve noe nytt. Har fra før prøvd med litt forskjellig fiskefôr, samt noe reke-fôr fra Sera, men det sistnevnte plukket de bare litt på og så forlot de det der og gikk sin vei. Må som oftest slamsuge opp igjen det jeg gir dem. Det er ikke noe vits å la det ligge der og råtne, selv om jeg har filter så det holder til det lille karet (Eheim pro 2224, for kar opptil 250 liter..!)


Hvis mannen min har tid i kveld skal jeg få han til å hjelpe meg med å bytte den slangeadapter-greia på Eheim 2071 filteret igjen. Vi fikk den av etter mye plunder sist. 168 literen som har reservefilteret Classic 2215 nå, trenger et filter med større slangedimensjon, for det er temmelig dårlig sirkulasjon der nå. Vannoverflaten ser nesten stillestående ut i et så langt kar, 120 cm. Dette pga Classic 2215 modellen kun har 12/16 mm slange.

[External Image]
Siden jeg ikke har noen Corydoras-yngel i plast-tankene for tiden, tenkte jeg dette var en fin tid å få malt yngelbenken min på. Litt maling på den ubehandlede furu-benken ble derfor påført i går. Siste strøk på topp-plata i dag. Nå skal det bare tørke helt, og så settes den tilbake på akvarierommet. Klar til å huse nye C-småtroll som skal artemia-oppfôres utpå høsten og vinteren engang, håper jeg

Fikk til et litt halvdårlig bilde av den nyoppsatte 85 literen med C. orcesi. Det er fremdeles litt grått vann. Biltema-sanden var ikke så ren som tidligere denne gangen, ser det ut til. Noen ganger blir vannet krystallklart med en gang, mens andre ganger medfører det en liten dis. Men ikke mye, bare litt.

Det ante meg at Orcesi'ene er litt for store Corydoras til å kunne ha ferskvannstang liggende i fred på bunnen, og jeg fikk rett. De har flyttet rundt på den. Ser ut som den ene hannen gjerne vil bo UNDER den, så han graver og står i for å lage seg en grop. Men når han herjer og slår med halen for å få vekk sanda, så flytter jo ferskvannstangen seg litt... Den er jo ikke røtter på, ligger bare løst på underlaget. Så i dag har både gropen i sanden og tangen flyttet på seg ifht i går :p Han følger visst etter den ferskvannstangen, hehe

85 liter, midten til høyre i reolen med 6 x 85 litere
[External Image]

Hjemmesnekret løsning for å få levende, nyklekt artemia ned på bunnen til Corydoras yngel.
[External Image]
Hei Mona,
hvis Blå Tiger eter ikke det som du forer finner de nok "naturlig mat" i akvariet. Dette kan du ikke utkonkurrere med tørrfor. Det er egentlig ett godt tegn fordi da er akvariet godt nok innkjørt Bare være tålmodig og tilby pelletfor av og til men ikke daglig. Det er nok med en eller to ganger hver veke. Og det er helt rett at du fjerner foret som er igjen. Men det er umulig å underfore rekene, men lett med overforing som kan føre til infeksjoner, skallskifteproblemer o.a.
Angående attraktivitetet er Dennerle sitt for ganske dårlig. Syns egentlig ikke dette holder navnet "Dennerle" sitt kvalitet med rekeforet. Det beste er vel skruboksen :o Mest attraktiv hos meg er brenneslepellets og for fra Shirakura. Mest anbefaler eg Sera Shrimps natural pga sammensetning og attraktiv er det også.

Leste at trådalgene dine forsvinner... dette er jo bra, eg tror du har fått ett høgare nivå på nitrat (og fosfat) som er grunnen. Hvis du har fortsatt problemer anbefaler eg en gjeng med Amano-reker. De elsker trådalger (Spirogyra og Cladophora)

Mvh

Micha

P.S.: Du skal vel få ny plantesending neste veke Eg har aldri prøvd L. aquatica uten CO2 men tror du har rett. Den ser sånn ut, at den trenger CO2 :o Skal sende med en stilk, da kan du forsøke sjølv.
De to stenene i venstre hjørne av akvariet gjorde seg virkelig. Så enkelt men så pent!
Michael Niesar
hvis Blå Tiger eter ikke det som du forer finner de nok "naturlig mat" i akvariet. Dette kan du ikke utkonkurrere med tørrfor. Det er egentlig ett godt tegn fordi da er akvariet godt nok innkjørt :-)........

Det var betryggende å høre. Man er jo alltid redd for at de små krypene skal sulte

Michael Niesar
..............Angående attraktivitetet er Dennerle sitt for ganske dårlig. Syns egentlig ikke dette holder navnet "Dennerle" sitt kvalitet med rekeforet

Ok, da vet jeg det. Jeg får vel prøve det, men er forberedt på lunken mottagelse

Michael Niesar
..........Du skal vel få ny plantesending neste veke :-) Eg har aldri prøvd L. aquatica uten CO2 men tror du har rett. Den ser sånn ut, at den trenger CO2 :o Skal sende med en stilk, da kan du forsøke sjølv.

Oj, takk skal du ha. Skal holde deg oppdatert hvordan det går med den

Lisbeth
De to stenene i venstre hjørne av akvariet gjorde seg virkelig. Så enkelt men så pent!

Mange takk
Det er rullestein, kjøpt via jobben til mannen min. Kjøpte et tonn (!) i fjor sommer til hagen, det ble levert i en diger glassfibersekk ved innkjørselen, og jeg var snart i gang med å trille dem opp i hagen, et trillebårlass om gangen...Puh!
Passet på å plukke ut en del de mørkegrå jeg fant til akvariebruk. Har hatt en bøtte stående lenge med et lite utvalg av dem, og tenkte at jeg nå kunne ta i bruk noen til dette nyoppsatte karet. Kan ikke ha for mye heller, pga det er Corydoras-kar og de må ha rikelig med bar sandbunn å koste gjennom
Jeg tok noen bilder av Betta channoides ungfiskene mine her om dagen, men glemte dem bort. Fant igjen bildene nå og bearbeidet dem så jeg kunne legge ut noen her.

Dette er bilder av noen av de største blant dem. Det er helt sykt hvilken enormt stor forskjell det er innen kullet! Det er forresten 2, nei 3 ulike kull dette. Det tredje og siste kullet var det siste hannen slapp løs før han døde, så de er veldig unge og små, men det resulterte i bare 3-4 yngel som overlevde (hunnen gikk jo løs i samme karet, så...) Men resten, omtrent 30 stk, er ungfisk fra de to kullene som ble født i desember og i januar. Ikke så enormt stor aldersforskjell på eldste og nest eldste kull altså, men størrelsesmessig er det det. Noen er bittesmå, noen er utvokste og ser helt voksne ut (og kjønnsmodne ser det ut til).

Det er uten tvil en flott Betta art dette!

Hann øverst, hunn nederst.

[External Image]

[External Image]





Ja dette er flotte Bettaer Mona. Synes det er flere og flere som har Bettaer for tiden og begynner vel å bli en utbredt fisk? Kjenner ikke selv særlig til dem. Skrev i tråden min i går at det var på tide med C125 egg igjen, og jaggu lå det 50 egg på toppen av pumpa ved utblåsingsventilen i dag. Tanke overføring? Artig er det likevel. 8 av 11 kar er oppe å går nå og tre kar skal få kommet seg igang de også i løpet av kort tid. Har avtalt med Tok K om å kjøpe en trio med Apistogramma når kar er klart her til det. Dette er også flotte fisker. Har noen få avkom igjen fra den trioen jeg hadde.
LOFFA
Har avtalt med Tok K om å kjøpe en trio med Apistogramma når kar er klart her til det. Dette er også flotte fisker. Har noen få avkom igjen fra den trioen jeg hadde.


Hadde flere forskjellige arter Apistogramma selv til inntil for et par år siden. Det ble vanskeligere og vanskeligere å finne plass til dem (det er jo "en stor fisk i liten pakke" for de ynglet mye, og da ble de så bøllete med Corydorasene. Støtt måtte jeg inn og redde noen fra å få øynene hakket ut, og etterhvert som karene ble fyllt med mer og mer Corydoras ble det vanskelig å flytte fisk også.
Dråpen kom vel da jeg hadde et kull på 40 Apistogramma panduro - en aldeles nydelig dvergciklide. Men det viste seg å bli utrolig skjev kjønnsfordeling (7 hanner eller noe sånn og resten hunner!) noe som gjorde dem enda vanskeligere å bli kvitt/få solgt. Jeg var heldig og fikk solgt alle skittbillig til en og samme person, som skulle fôre dem opp litt til og så selge dem.

Etter den perioden, da jeg hadde Apistogramma tytende ut av ørene omtrent her, så ble jeg plutselig litt lei. Ville ikke ha mere krangling, og ville egentlig mest bruke plassen til mine kjære yndlinger over alle; Corydoras
Jeg savner av og til Apistogramma, det er nydelige ciklider de fleste av dem, men... de er litt vriene å ha sammen med Corydoras! Og jeg bare MÅ ha Corydoras i alle kar - hadde aldri greid å se en sandbunn tom for Corydoras i et kar! Hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap