Tante Astrid´s undervannsverden (side 54)

Uff,ej tenkte koffert...
Det va denne kryssinga og det å få noke levende til jul....
Plages med koffert-tenking rett som det er, jeg, men det er heldigvis ikke noe sånt på gang
Da høres det jo lovende ut med klovnkilliene Hvordan går det med nøkkelhullene dine? Store blitt?
Ikke så veldig store akkurat. Hunnen er vel ca 8 cm og hannen litt mindre, iberegnet finner og alt. Ganske begredelig med tanke på at de i vill tilstand fint kan bli 15-16 cm, men avlsformene blir nok ikke så mye større enn dette. Ikke det at jeg vil ha så store fisk i karet heller da Uansett så er de fine i fargene og runde og gode. Rolige og behagelige fisk, akkurat slik jeg liker de.

Må se å ta meg på tak å få tatt noen nye bilder igjen. Har vært så opptatt med alt mulig annet den siste tiden. Ikke det at karet er så mye å se på heller akkurat nå siden jeg har tatt en skikkelig rassia og pellet bort en god del av mosen. Den truet med å overta hele karet. Har også planer om å luke en god del i Leopold's kongerike. Vallisneriaen trives veldig godt og jeg har ikke fjernet stort av den siden oppstarten.

Må innrømme at jeg gleder meg til å få killiene i hus. Siden karet de skal gå i har nedsenket vannstand så kan jeg se de både fra siden og ovenfra. Har faktisk savnet den muligheten i de andre karene. Blir liksom veldig "fjernsynsaktig" når hele fronten er dekket av vann. Det naturlige for oss mennesker er jo å se fiskene ovenfra og derfor innbiller jeg meg at fiskene i Afrika-karet vil virke mer "levende" for meg.

Får bare håpe klovnkilli er på listene neste uke også slik at jeg får tak i de
Du må ta litt nye bilder Alltid gøy å se hvordan fisk og kar utvikler seg.

Jeg har fått en skikkelig knekk på vallisneriaen i Asia karet mitt. Virker som de bestemte seg for å slutte å vokse da jeg satte javabregner i karet - kanskje de stjeler næringen? Har fått kjøpt inn jbl kuler igjen så jeg tenkt å sette ned noen, får håpe det hjelper. Antar vallisneriaen trenger litt gjødsel ved røttene siden de har et stort rotnettverk.

Må få luka litt i de flyteplantene igjen og, de tar snart alt lyset.

Gleder meg til å se karet med klovnene i Nydelig fisk! Skulle hatt en killiart i 180 literen og, men thomasiene har nettopp lagt egg igjen så får vente og se an det prosjektet først.
Lover bilder etterhvert, men det er liksom ikke så store endringer som skjer i mine kar så jeg føler liksom at det ikke er noen vits i å ta nye bilder. Dessuten så er det nå så tilvokst med planter at det blir i mørkeste laget å ta bilder av fiskene. Vurderer å kjøpe ekstra belysning. Er ikke flink til å ta bilder med blitz heller. Har prøvd mange ganger, men de blir veldig dårlige så jeg må sikkert knekke en eller annen kode for å få det til

Er forresten innom tråden din nesten hver dag, men det er ikke ofte jeg skriver så mye. Morsomt at det kryr slik med nytt liv hos deg Liv
God kveld Astrid
Vil bare sende en liten gladmelding om at klovnkilli fortsatt står på lista. Vi bestiller til 22.des og håper de kommer.

Ha en fortreffende kveld/natt
Tante Astrid
Lover bilder etterhvert, men det er liksom ikke så store endringer som skjer i mine kar så jeg føler liksom at det ikke er noen vits i å ta nye bilder. Dessuten så er det nå så tilvokst med planter at det blir i mørkeste laget å ta bilder av fiskene. Vurderer å kjøpe ekstra belysning. Er ikke flink til å ta bilder med blitz heller. Har prøvd mange ganger, men de blir veldig dårlige så jeg må sikkert knekke en eller annen kode for å få det til ;) Er forresten innom tråden din nesten hver dag, men det er ikke ofte jeg skriver så mye. Morsomt at det kryr slik med nytt liv hos deg Liv :D


Samme her, innredningen på karene mine har vært uendret i flere måneder (ulikt meg egentlig) Har fjerne alle flytebladene på lotusene mine så de er litt puslete ennå, håper de kommer store og tette igjen Blitz har jeg heller aldri fått til, og det krever nok litt renere og penere glass en jeg ofte har. Uansett så får jeg alltid gjenskinn fra et eller annet sted og refleks av blitzen. Knall vanskelig.

Hyggelig at du er innom, ja blitt mye yngling hos meg. Gøy å følge med. Er ofte innom din tråd også selv om jeg ikke alltid skriver Må innrømme jeg er litt ivrig på de channoidesene nå. Rensa karet for yngel i dag og det var 3 fra første kull som er ca. 3-4 cm, så en 3-4 fra kull 2 på kanskje 1 cm, og 4-5 fra siste kull som er ca. 0,5 cm. Blir spennende Satt paret i samme kar igjen nå, så jeg håper på mer yngel Blir ikke så mange fra hvert kull, men nok. Må fores opp og selges også Hannen er blitt ennå flottere med tiden, la ut noen nye bilder i dag.

Så gøy at det ordner seg med klovnkilliene Helt nydelig killi. Gleder meg til å følge med det prosjektet.
Tusen takk Liverbird! Da blir det forhåpentligvis julegave på meg likevel Nå kan jeg ikke utsette å gjøre noe med toppen på karet. Har bare en midlertidig løsning for tiden, men må prøve å få til noe som fungerer bedre. Oppdaterer når jeg eventuelt har fått det til.

Morsomt å høre at channoidesene har "lurt" deg og fått frem flere yngel enn du visste, Liv. Håper du finner gode hjem til de nydelige småttingene. Når det gjelder lotusen så kan det hende du får vente lenge før den setter i gang igjen. Min har nå furtet i over to måneder etter at jeg fjernet flytebladene. Den siste tiden har den riktignok kommet med noen få blad, men de er veldig små og plassert helt nede ved roten. Ekstra gjødselkuler har heller ikke hjulpet så jeg får bare være tålmodig og se om jeg blir tilgitt til slutt Det er ikke uvanlig at lotusplantene har hvileperioder fra tid til annen så det er bare å vente til de våkner til igjen.

Har fått ryddet ut litt vallisneria i asia og mesteparten av mosen i sør-amerika. Tenkte jeg skulle ta noen bilder før jeg satte igang, men glemte det rett og slett. Plantene i afrika har også vokset seg til litt så det er på tide med en ny fotorunde av akvariene. Blir litt travelt de første dagene fremover, men lover å komme med noen bilder i slutten av neste uke, og selvfølgelig kommer det bilder om jeg endelig får tak i klovnkilliene. Gleder meg veldig til jeg får disse på plass. Dette karet står så fint plassert i forhold til både seng og sofa så jeg får fulgt med på fiskene hele tiden.
Fjernet en god del av mosen i Søramerika-karet for en liten stund siden. Den var i ferd med å overta hele karet. Liker godt utseende på mosen når den driver å vokser seg ut igjen også så jeg er ikke så veldig misfornøyd. Her sees også de to nøkkelhullciklidene ganske godt. Fine fiskene! Da bildet ble tatt så hadde jeg akkurat renset slangene og en god del hadde løsnet og havnet i karet. Derfor det litt lurvete preget

[External Image]

Sånn ser altså Asia-karet ut for tiden. Jeg har akkurat tatt en skikkelig rassia og fjernet masse vallisneria så dere kan bare forestille dere hvordan det så ut før jeg satte i gang (glemte å ta bilde). Foruten en og annen stilk og fjerning av lotusens flyteblad så har det ikke vært luket i dette karet siden oppstart. Lotusen har furtet siden klippingen så for tiden er det lite kontraster til alt det grønne. Den har kommet med noen små nye blad så jeg håper det ordner seg etterhvert. Den eneste fargeklatten på bildet er Clotilde, fru kampfisk. Har mer eller mindre gitt opp å plassere mosen der jeg vil ha den. Ålene og de lekende stjernedanioene flytter rundt på den hele tiden. Den får bare ligge sånn så får jeg se om jeg finner på noe annet å skjule kokosnøttene med.

[External Image]

På mandag håper jeg at klovnkilliene kommer og som man kan se så er karet klart til å ta i mot de. Det tar nok enda litt tid før plantene har vokst seg slik jeg har tenkt, men siden alle disse er så sentvoksende så må jeg bare være tålmodig. Stilkplantene kommer også til å vokse over vannet slik at den øverste delen ikke vil se fullt så "naken" ut med tiden. Lover flere bilder når killiene er på plass

[External Image]
Karene dine er kjempeflotte. Du har fantastisk grønne fingre. Blir misunnelig på vallisneriaen din. Min fikk seg en skikkelig knekk her, tror det skjedda da jeg skaffa javabregner - får håpe de kommer seg igjen. Har gitt gjødselkuler nå. Lurer ellers på hvordan du får hydrocotylen til å sitte. Får ikke røtter på mine så de flyter opp hele tiden. Har du noen gode råd?
Vallisneriaene mine får ikke stort av bunngjødsel. Puttet kuler ned til lotusen og cryptocorynene, men ikke til vallisneriane altså. Ser også ut til å vokse greit helt på sidene i karet hvor det nesten ikke er noe lys. Tror disse krever flytende gjødsel for å trives. De begynte å bli litt styggere en periode og da øket jeg gjødselmengden fra en fjerdedel av anbefalte dose TropicaAquaCare til halv dose og da kom de seg igjen. Gir også en dråpe Ferrogan hver dag i dette karet. Dette må være en av de villigste plantene jeg har hatt og selv om den sprer seg litt så er det veldig lett å luke ut overskuddet. Tar også å klipper av toppene fra tid til annen slik at det ikke blir så mørkt i karet. Mener å ha lest at denne, Vallisneria spiralis 'tiger', er den enkleste av vallisneria-artene å få til.

Når det gjelder Hydrocotylene så er det to ting som har fått mine til å rett og slett råtne ved bunnen. Det ene er høy temperatur og det andre er for lite flytende næring. Måtte også i dette karet øke fra en fjerdedel til halv dose. Gir i tillegg en dråpe Ferrogan daglig. Det hender seg de kommer seg løs nå også om noen av mallene styrer veldig mye, men det er ikke så ofte. Det er jo ikke akkurat flust med røtter på disse. Når jeg planter de så fjerner jeg de to-tre nederste bladfestene og legger denne nakne, nederste delen av stilken nesten vannrett nede i sanden. Holder seg altså greit på det viset. Når planten mister for mye blad nederst eller blir stygg så byttes den ut med et toppskudd, men det er heldigvis ikke ofte det er behov for det. Disse holder seg fine lenge

Synes ikke akkurat du har stygge kar du heller og det ser da ut som plantene trives hos deg. Har funnet ut at hemmeligheten med å få til planter ligger i å velge de plantene som vil trives i det miljøet som blir tilbudt dem. Her hos meg er det lite lys i karene og da har jeg tatt hensyn til det når jeg har valgt de ut. I tillegg så gidder jeg ikke bruke så mye tid på stulling og stelling så de rasktvoksende ble valgt bort. Legg så til litt gjødsel og det er nesten umulig å mislykkes med plantene. Noe skikkelig plantekar blir det derimot aldri her i huset. Det krever altfor mye arbeid :b
Hei De fleste plantene får jeg veldig godt til, men den vallisneriaen vil ikke helt. De får både flytende gjødsel ukentlig og har nå også lagt litt kuler ved røttene. Riktignok litt mørkt der pga en del flyteplanter, men... jaja får se an. Håper de tar seg opp. Hvis ikke så kanskje jeg bytter til den vallisneria typen du har. Må vurdere om jeg skal skaffe ferrosan også. Hmmmm..... har jeg ikke det et sted da tro? Får ta meg en liten leterunde.

Skal prøve trikset ditt med planting av hydrocotylene Får håpe de holder seg bedre på plass da. Kjempekjipt når de flyter opp.

Jeg skygger også unna de mest hurtigvoksende. Greit å ha litt i starten for å unngå alger, men blir for mye jobb med all lukingen.

Hvordan går det med klovnkilli prosjektet? Har de fått dem inn?
De kommer forhåpentligvis på mandag. Har jobbet med løsningen på toppen i dag og det ser veldig bra ut nå. Skal ta noen bilder i morgen og se om jeg får lagt inn. Det kommer ihvertfall helt sikkert bilder om/når jeg får inn killiene. Har blitt litt bekymret over den ene roten som har en liten senkning/hulrom helt øverst. Om en av killiene skulle hoppe og havne der så kan den få problemer med å komme seg ut igjen. Skal derfor fylle det opp med sand i morgen. Må tenke mye "i verste fall" når det gjelder disse typene og har tettet åpninger på alle bauer og kanter.

Har forresten prøvd meg på vallisneria en gang før og ikke fått de til, men tror det må ha vært en annen type for den arten jeg har nå er utrolig hardfør. Det heter forresten Ferrogan og ikke Ferrosan TAC inneholder litt for lite jern har jeg lest både lest og erfart, men jeg doserer ikke Ferrogan i de mengder som står anbefalt på flasken. Den doseringen er nok beregnet for akvarier med både mer lys og kraftigere vekst enn mine planter. Gir bare en dråpe daglig i de to største karene. De to andre får en dråpe to ganger i uken. For mye Ferrogan og det blir bare trådalger ut av det :b
Så spennende, gleder meg til å se. Håper det er store kraftige fisk de har fått inn.

Jammen fant jeg ikke en flaske med ferroGan gitt Har tatt oppi et par dråper nå og satt den frem så får vi se. Hvis vallisneriaen ikke tar seg opp i løpet av et par uker så spørs det om jeg ikke erstatter den med en annen type. Vokste så fint i starten, så det er litt rart. Må være næring eller lys som gjør det ville jeg tro. Jaja, tiden vil vise.
Har virkelig sansen for akvariene dine. Liker selv godt beplanta akvarier
Jeg er så misunnelig på de utrolig fine karene dine.
Hvordan får du det til?

Liselotte
Kentis
Jeg er så misunnelig på de utrolig fine karene dine. Hvordan får du det til? :) Liselotte


He he, akkurat det er vel noe du kan finne ut ved å lese tråden hennes

og det tror du ikke jeg har gjort?
Jeg får det fortsatt ikke til så bra som henne. MEn hun har nok noen flere år erfaring enn meg
Du har da ingenting å klage over Kentis. Du har friske og flotte planter ser jeg

Som jeg sikkert har gjentatt til kjedsommelighet så er "hemmeligheten" min rett og slett å velge enkle planter og å gi riktig tilpasset gjødsel. Det er rett og slett ikke noe spesielt talent knyttet til det. Alle kan greie det.

Når det gjelder selve oppsettene så har jeg en tanke om hvilket uttrykk jeg vil ha, hvilke planter og hvordan de best kan plasseres før jeg setter i gang. I tillegg så har jeg hatt god hjelp fra informasjonen fra Tropica om hvordan plantene bør plantes og hvilke typer gjødsel de foretrekker (flytende eller bunnæring). Leser jo masse informasjon om fiskene som jeg anskaffer meg så da burde det være like naturlig å gjøre det samme med plantene.

I tillegg så er det mye inspirasjon å hente på nettet. Jeg har aldri hatt ambisjoner om å komme i nærheten av det de proffe aquascaperne får til, men det er masse tips å hente ved å lese på forskjellige sider. Spesielt denne er jeg veldig begeistret for. Her er det enda flere artikler å lese under past issues. Anbefales!

Liker akvariene dine også Lro. Ser ikke ut som om du har problemer med planteveksten du heller
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap