Mine akvarier og sånt (side 54)

Har du planter under koppen? Jeg lot en gren Hydrocotyle sibthorpioides svinge innom koppen og det så ut til at det var der redet dukket opp. Så kanskje et par andemat er det lille som mangler, eller at han trenger litt trening, eller ...


Da jeg så at han sleit puttet jeg litt andemat innunder koppen, og senere havnet en stilk vasspest under der også, pga strømmen, men han har fremdeles ikke funnet utav det...

Så det var foreslått inne på bettaforumet at hvis hannen er litt treg og man ikke er særlig redd for finnene hans, kan man putte en hannen hann i karet i et par minutter, for da tror de det er konkurranse om hunnen og da får de som regel fart på seg.

Tror ikke jeg vil la han slåss med en annen hann, men jeg kan jo alltids putte en hann i fødenettet for en liten stund og se hva som skjer da...

Hmm gull og svart, det kunne blitt fint vel


Heh, jo det kunne blitt interessant Oppdretteren svart og sier at den lilla egentlig er blå med 'red wash' og den gullfargede er kun gull i veldig spesielt lys, ellers er hun nesten hvit med litt turkis.

Den første jeg linket til var lovet bort, så det blir de andre tre, og da slapp jeg å velge mellom gull og lilla
Jeg sitter og lurer på om sebradanioene burde flyttes inn for vinteren. De siste tre nettene har tempen kommet ned i 18 grader, men det er fremdeles godt og varmt om dagen. 18 grader er vel minimumstemp for disse...

Jeg hadde opprinnelig tenkt til å la dem overvintre i dammen, men da hadde jeg en større stim (kun 4 stk igjen nå) og jeg hadde mer fisk i 90 literen. Nå er 90 literen nesten fisketom, og øvre sjikt er helt tomt, med unntak av to kardinaler, så det er plass til dem der.

Men siden det vil være sol og rundt 23 grader om dagen hele vinteren vet jeg ikke om det er nødvendig, siden en såpass stor vannmengde vil holde på varmen ganske bra...

Hadde ikke dammen forrige vinter så vet ikke hva tempen vil ligge på, men lufttempen om natta vil ligge rundt 14-16 grader.

Ser det an en stund til, er ikke noe som haster ennå..
Jeg har litt lyst på et viltfanget splendenspar jeg... Har egentlig tenkt på det noen uker at det hadde vært litt kult å ha den opprinnelige sorten. Og idag googlet jeg det og fant egentlig ikke så veldig mye info om dem, annet enn at et par sannsynligvis kan bo i samme kar.

Så bestemte jeg meg for å kikke på Aquabid, og jammen fant jeg et viltfanget splendenspar. Og i Indonesia også, som er et av de fire landene det er lov å importere fra, og til svært overkommelig pris...

Jeg prøver nå å finne ut hva det faktisk koster å importere et par fisker. Jeg trodde det var $25, men ordlyden var litt dum så det kan hende det er $25 per fisk, og det gidder jeg ikke å betale. Da blir det $50 (250 kr) for importen + $30 (ca 150 kr) for paret, og det er de ikke verdt...

Hvis man faktisk må betale så mye per fisk skjønner jeg ikke helt at folk gidder å importere. Det vil seff alltid være noen få entusiaster som betaler tåpelige summer for fisk, men inne på bettaforumet er det utrolig mange som har importert fisk...
Wow, det var flotte splendens! De trenger virkelig ikke slør for å ta seg ut
Ja ikke sant

Fikk svar fra hun som driver betta showroomet (og som også står for import) og hun sier det er $20 per fisk, det dekker da frakt til Australia, alle importavgifter og en uke i karantene. Det er vel strengt tatt ikke så veldig dyrt, men jeg er ikke sikker på om jeg er villig til å betale så mye for et splendenspar...

Men jeg har jo lyst på dem... hmmmm what to do...
Jeg har satt et webkamera til å peke i retning oppdrettskaret, slik at jeg kan se hva de driver med uten å måtte forlate pc'en med få minutters mellomrom. Dessuten kan de nå drive med det de måtte ønske i fred. Har merket at når jeg er i nærheten og skyggen min faller på karet skvetter de ofte.

Størrelsen på vinduet kan gjøres mindre etter behov, men i størrelsen den er på bildet ser jeg alle bevegelsene deres i svært god detalj, kan til og med se om hannen blåser seg opp eller ikke

Blå har forresten fått flytte inn igjen, etter at jeg leste en bloggpost tidligere i dag skrevet av en oppdretter om forskjellige problemer man kan oppleve, og mangel på skumrede var nevnt. Løsningen var å stjele et skumrede fra en annen hann. Rosa har et fint skumrede som jeg vurderte å stjele, men kom til at Blå kunne få flytte inn og lage et, siden han laget så fint skumrede forrige gang, og da risikerer jeg ikke å ødelegge det når det flyttes.
Inaktiv bruker
hei Mvjnz hvordan går det med hagedamen din ??
Det går bra, det kommer en nærmere oppdatering om den sånn litt etter hvert når den er på plass der den skal være... Forhåpentligvis får vi jobbet litt med den kommende helg.
Det ble ikke til at jeg kjøpte splendensparet. Jeg hadde nesten bestemt meg for å legge inn et bud, men helt i siste liten kom jeg til at det er ikke noen god ide akkurat nå. Jeg har ikke plass til dem, så jeg måtte begynt å selge unna andre kampfisker for å få plass til dem, eller kjøpe flere kar. Men siden typen er i ferd med å kjøpe et hus som han skal leie ut trenger han en del ekstra penger til inspeksjoner og avgifter osv, så istedenfor å kjøpe fisker/kar jeg egentlig ikke har plass til burde jeg bruke det jeg har av ekstra penger til å betale han tilbake for ting han har betalt for de siste 3 årene. Jeg hadde ikke noe særlig inntekt da vi ble sammen, så det ble etter hvert en lang liste over ting han betalte for meg, og han sa det var greit, men jeg insisterer på å betale tilbake.

Uansett, ikke noe vf splendenspar for øyeblikket, men nå kan jeg undersøke litt nærmere om de er mulig å få tak i i Australia så jeg slipper å importere, og jeg kan lage plass til dem når det passer seg slik stedenfor å måtte hive meg rundt og skynde meg å lage plass fordi jeg kjøpte dem på impuls.

Men jeg skal definitivt ha et par....

Jeg sitter og ser på webkamera at Svart jager Aggro rundt i karet (CT-hunnen ble gitt opp for øyeblikket). Blå lagde fint skumrede som Svart adopterte som sitt eget da han ble puttet tilbake i oppdrettskaret, og hunnen har vertikale striper, så jeg slapp dem sammen. Tror ikke Svart helt vet hva han driver med. Hun står på hodet og viser en viss interesse i skumredet, men han ser ut til å bare ville jage henne. Tok han i å prøve å lokke henne et par ganger, men tror han er litt utålmodig. Han napper ikke og gjør ikke noe skade, så jeg bare lar han drive på for øyeblikket...
Meh, jeg har gitt opp kampfiskene for øyeblikket. De eneste som vet hva de skal gjøre er Blå og Aggro, og de vil jeg ikke krysse med hverandre.

Svart og Aggro var i samme kar i hele går, Svart ante ikke hva han drev med. Aggro svømte bort til skumredet gjentatte ganger, og Svart viste seg som bare det før han bestemte at han ville jage henne vekk igjen.

Han jaget henne stort sett hele dagen i går, utenom i pausene når de ble slitne, men han rørte henne ikke og om kvelden da vi skulle ut på kjøpesenteret hadde hun fremdeles ingen rifter eller andre skader, så jeg skilte dem ikke. Det så lovende ut, siden Svart da hadde begynt å prøve å lokke henne, hun kom bort til skumredet og så jaget han henne bort igjen, så jeg tenkte at hvis jeg ga dem noen timer til ville han skjønne at han ikke skulle jage henne bort.

Da jeg kom hjem igjen noen timer senere fant jeg Aggro pesende i et hjørne med flere rifter i finnene og Svart som fremdeles ikke visste hva han drev med og skumredet nesten helt borte.

Da skilte jeg dem og har nå bestemt meg for å vente noen uker før jeg prøver igjen. Kanskje Svart er for ung og CT-hunnen ikke har kommet seg helt etter skadene hun fikk i angrepet.. jeg vet ikke jeg, men alt jeg har lest tyder på at det burde ikke være vanskelig å få til kampfiskoppdrett.

Han som solgte vf splendenspar på Aquabid har lagt dem ut på nytt, og jeg tror jeg kommer til å kjøpe dem denne gangen.. Men det er så vanskelig å vite om disse er 'renrasede'. Problemet er nemlig at oppdrettsvarianten har blitt satt ut eller rømt i mange områder og krysset seg med den ville varianten, og derfor er renrasede, ville fisker blitt svært sjeldne.

Så jeg spurte selgeren hvor han fanget dem, og han sa "south of jambi in Sumatra, indonesia", men hvordan vet jeg om det er et sted hvor man får tak i den renrasede varianten eller ikke? Jeg googlet det, men har ikke funnet noe som helst om det; faktisk finnes det svært lite info om vf splendens. Aner ikke hvorfor folk er så uinteresserte i disse. Fant EN person inne på bettaforumet som har hatt vf splendens, og hun sa hun ikke har dem lenger og visste ikke om noen andre som har dem heller.

Snodige greier. Men utifra bildet ser de renrasede ut for meg, de ligner på bildet hos IBC.

VF-paret og IBC-bildet til sammenligning.
Har prøvd å komme til bunns i dette med det vf splendensparet, og jeg blir mer og mer skeptisk. Jeg sjekket 5-6 websider for opprinnelsen til splendens. Thailand, Kambodsja, Vietnam and Mekong elva var nevnt. Ikke ett ord om Indonesia.

Det, i tillegg til hvor sjelden den ekte, ville typen av splendens er, og troverdigheten til enkelte selgere på Aquabid, og i tillegg var det noen i et amerikansk bettaforum som sjekket ut bildet og sa de ser litt tvilsomme ut, da begynner jeg å lure. Og jeg bruker ikke en mindre formue og går gjennom hele importstyret bare for å finne ut at det er vanlig oppdrettsvariant av splendens jeg har fått, og ikke spesielt imponerende sådanne heller.

Jeg har sendt selgeren en epost og bedt han redegjøre for hvordan han har fått tak i en vill splendens i et område hvor de ikke skal finnes. Kan godt hende de er viltfanget, men da er det nok en oppdrettsvariant som har blitt satt ut og deretter fanget inn igjen...

Har ikke fått gjort en døyt med dammen i helga:/ I går var Anzac Day, som betyr at alt var stengt og vi fikk ikke tak i forskjellig som vi trengte til å begynne å jobbe med den (vi glemte at det var Anzac Day helt til vi troppet opp på hagesenteret bare for å finne det helt folketomt), og i tillegg var vi på lanseringsfest for en webside i går kveld.

I dag har alt vært åpent, men først kjørte vi 1 1/2 time nord bare for å spise frokost/brunsj med noen venner, og siden kafeen var i en slik søt liten landsby som man kun ser i 'Something in the air' og 'A country practice' måtte vi seff gå en runde og kikke oss rundt. Ikke ett eneste kjent butikknavn i sikte. Og innen vi var ferdig med det fant vi ut at vi var sent ute til et bursdagsselskap nær Gold Coast, som er en time sør for her vi bor og dermed ca 2 timer unna der vi var. Vi hadde bare såvidt tid til å stoppe hjemom for å skifte og deretter kjøre sørover. Vi kom nettopp hjem, og nå er kl snart 22, altså altfor sent å jobbe i hagen.

Så ingenting har blitt gjort i helga:/
Jammen bra jeg ikke kjøpte splendensparet på impuls før den forrige auksjonen var ferdig.

Etter å ha sendt epost frem og tilbake med selgeren er jeg nå overbevist om at han ikke er til å stole på.

Som jeg nevnte sendte jeg først epost og spurte hvor de ble fanget, og han svarte Indonesia. Etter å ha sjekket opprinnelsen til splendens spurte jeg han hvordan det har seg at han fant renrasede ville splendens i et land hvor de ikke hører hjemme. Da svarte han at 'de fleste bettaer kommer opprinnelig fra Indonesia, og det kan jeg sjekke og se selv'. Da sa jeg at som han foreslo sjekket jeg opprinnelsen til splendens og fant ikke Indonesia nevnt noe sted. Da sa han at 'de fleste steder sier at splendens kommer opprinnelig fra sørøst Asia, og Indonesia er i sørøst Asia'. Opprinnelse i "Sørøst Asia" er jo noe litt annet enn "Indonesia".

Og nå har folk i to forskjellige bettafora sagt at bildene ser tvilsomme ut, og at dette mest sannsynlig er fisk som ble avlet frem som kampfisk, og deretter satt ut i Indonesia. De foreslo også at jeg sendte epost til hun som driver betta showroomet her i Brisbane, for hun har visstnok peiling på slikt, hun er IBC-dommer og greier.

Så jeg sendte henne en epost, og hun sa at ekte, ville splendens er ekstremt sjeldne, og de finner man sannsynligvis kun i utkantområder i Vietnam pga at befolkningen i Thailand er hovedsaklig buddhister og dermed slipper de løs fisker de ikke vil ha heller enn å avlive dem. Hun ga meg epostadressen til leverandøren hennes i Thailand slik at jeg kan spørre han om de er mulige å få tak i.

Noe sier meg at hvis de i det hele tatt er mulige å oppdrive vil de koste en formue, og jeg vet ikke om de er verdt det.... Kanskje jeg heller skal satse på andre bettaarter.. Har jo veldig lyst på persephone igjen.. og uberis.
Tenkte jeg skulle ta et nytt bilde av CT-hunnen nå som finnene hennes har vokst ut igjen. Men det viste seg å ikke være noe særlig vits, for fisken var særdeles lite samarbeidsvillig og satt knapt stille et sekund, pluss at batteriene i typens kamera måtte lades, og jeg fant ikke et annet sett med oppladede batterier noe sted, så jeg måtte bruke lommekameraet mitt. Det har ikke supermakro, fokuserer ikke særlig bra og gjør av fargene ser litt utvasket ut...

Alt det, i tillegg til at den nye finneveksten er gjennomsiktig gjør at det ikke vises på bildet at finnene faktisk har normal form nå... Håper hun får tilbake litt av fargen etter hvert...

Jeg fylte på vann i oppdrettskaret i dag, og Svart bor der fremdeles. Påfyllingen gjorde at andematen og vasspesten føk litt rundt, og da oppdaget jeg jammen et bittelite skumrede blant andematen. Yay, Svart har klart å lage seg skumrede Det er flinke fisken det, da kan jeg muligens prøve med noe oppdrett igjen i nær fremtid
Jeg sitter her og kikker på HMPK'er på Aquabid. Jeg har regnet litt på det og det er faktisk billigere å importere en fisk fra Asia enn å stikke på betta showroomet og kjøpe en ferdig importert. Og det er jo naturlig, de skal jo tjene penger på det også.

En slik fisk koster vanligvis rundt $65 hvis man stikker innom og kjøper den. På Aquabid koster de $20US, som er $27, pluss $25 for å importere dem, altså $52. Så istedenfor å stikke innom og velge en jeg liker (og risikere at de ikke hadde det jeg var ute etter), kan jeg velge en jeg elsker fra Aquabid og importere den billigere, og få nøyaktig det jeg vil ha.

Jeg fant 6 stk som jeg falt for, og har nå valgt ut 3 av dem som jeg prøver å velge mellom.. Nummer 1, nummer 2 og nummer 3. Jeg tror jeg begynner å helle mot nummer 2, fordi den er litt spesiell og fordi blå er yndlingsfargen min.. Men de andre er også flotte..

Har et par dager på å bestemme meg før auksjonene avsluttes...
Importerer du selv bærer du risikoen om fisken dauer underveis etc.
Mange selgere har DOA garanti, men det blir allikevel en del krøll og utgifter med shipping og evt. ventetid. Det er vel dette du betaler for når du kjøper fisk på byen.
Ja, det er et godt poeng... Tror de fleste fiskene klarer seg, for jeg vet mange som har importert i bettaforumet og aldri hørt triste historier om fisker som har dødd.. men klart det kan skje.
Etter jeg fant de tre HMPK'ene i går, klarte jeg til slutt å bestemme meg for nummer 2 - den blå.

Men så gjorde jeg den dumme feilen at jeg satte med ned og kikket på resten av auksjonene, og fant denne.

Og nå klarer jeg ikke å bestemme meg. Jeg liker den blå fordi den er spesiell og blå, og jeg liker den andre fordi den er gul og svart og har perfekte finner for en HMPK og ikke noe man ser hver dag.

Jeg sjekket også med selgerne om de har matchende hunner, og det har begge to, men den ene koster $12US og den andre $30US, så det kan hende jeg velger det blå paret kun fordi de er billigere. Er ikke noe annet å gå etter lissom..

Dessuten skriver selgeren av det blå paret mye mye bedre engelsk, mens den andre er knapt forståelig, og hva hvis jeg misforstår noe viktig?

Meh, hvis jeg bare hadde plass til begge parene...

Og siden det sikkert er mange som ikke aner hva HMPK betyr, så står det for Halfmoon Plakat. Halfmoon betyr at den spiler ut halefinnen 180 grader, og har også med formen på ryggfinnen og analfinnen å gjøre, mens plakat betyr at den er kortfinnet, i motsetning til vanlig Halfmoon som har lange, bølgende finner og knapt kan røre seg og notoriske for å ikke klare å parre seg i mange tilfeller... (eksempel) Jeg må si jeg foretrekker kortfinnede halfmoon'er, selv om det er den langfinnede som i utstillingsmiljøer regnes som 'den perfekte kampfisk'.
Jeg har bestemt meg for det blå paret. Flere grunner: 1. De er $25 billigere enn det andre paret, 2. De er blå, ikke gule og svarte, og er dermed en lettere linje å avle videre på (blå har litt enklere genetikk enn både gul og svart), 3. Selgeren virker mer til å stole på enn den andre og snakker bra engelsk slik at det er mindre sjanse for misforståelser.

Selgeren av det andre paret vil nemlig ha $20 for hannen, men $30 for hunnen, og vil jeg skal by på paret og by over alle andre som måtte by og sørge for at jeg vinner auksjonen, uansett pris, og han vil gi meg paret for $50 uansett. Det kan være to grunner til dette. Enten vil han at jeg skal presse prisen opp slik at han kan si at 'nå må du betale denne nye prisen', eller så vil han at jeg skal vinne slik at jeg kan kjøpe paret = mer penger for han enn om han kun kan selge hannen til noen andre, men hvis noen andre vinner auksjonen må han selge hannen til dem.

Det siste er nok mest sannsynlig, men han prater så dårlig engelsk og hvem vet om jeg kan stole på at han skal holde det han lover?

Typen kommer til å klikke når/hvis han finner ut hvor mye jeg betaler for dette paret. Han fikk nesten fnatt over de tre hunnene jeg kjøper av hun som fikk cambodieren for noen uker siden.

Hver eneste gang jeg vil ha fisk eller andre akvarieting, blir jeg avhørt om hva som er så bra med fisk, hvorfor trenger jeg flere etc, og jeg begynner å bli en smule lei av det. Og da jeg ba han om å kjøre meg for å hente disse hunnene på torsdag ble det nytt avhør og han ville jeg skulle få dem sendt i posten. Da ble jeg bare sur og lei og sa 'glem det da' og forlot rommet. Fem minutter senere sa han at han ville kjøre meg og at han seff hadde tenkt til det hele tiden og jeg hadde jo ikke latt han si nei etc. Og disse hunnene koster bare $4 per stykk. Hva sier han til et par til $90 lissom...

Gleder meg til vi kjøper ny bil som jeg kan kjøre, da slipper jeg slike situasjoner. Da kan jeg bare stikke ut og kjøpe ting selv, uten å måtte forklare noe som helst.

(Typen er seff den perfekte mann og vi har et perfekt forhold, men noen ganger blir jeg en smule lei av å staidg måtte rettferdiggjøre hobbyen min bare fordi han ikke forstår den.)
Det er vel bare sånn det er, og jo mer entusiastisk man blir jo mindre forståelig blir det.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap