Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 54)

Rapport fra gropa under ferskvannstangen hos C. orcesi :

Inntrenger påtruffet! Ja faktisk landet han i hodet på eieren av gropa. Dette ble ikke tatt nådig opp - inntrengeren ble vist døra på bryskeste måte i form av litt god, gammeldags kjeppjaging. Man hopper ikke ned i andres groper eller hoder! Jeg tror eieren av gropa ville lære inntrengeren en lekse; ser man en grop - ligg unna! Det bor sannsynligvis noen i den fra før.

Dette er faktisk første gang jeg ser tendenser til territorial atferd hos denne Corydoras-arten (men det er interessant å se at det skjedde med en gang de ble alene som art), men jeg har faktisk ventet på det og lurt litt på om jeg ville få se det. De er langsnutet, minner i store trekk om flere andre langsnutede arter som har slik territoriell atferd overfor andre hanner. Så det var ikke overraskende å se dette i dag. Nå fikk de litt høyere stjerne hos meg - jeg liker fisker som har bein i nesa (hehe)! Og det er jo relativt uvanlig til Corydoras å være, så det er artig å ha en art som har et litt uvanlig trekk.
Får bare håpe ikke dette utarter. Den ene C. amapaensis hannen min har sannsynligvis tatt kål på opptil 4 arts-frender ved å konstant stresse dem med jaging, enda de ble holdt i det største karet jeg hadde/har. Det er et "i verste fall scenario", og det håper jeg ikke det blir til med Orcesi'ene.
Såpass. dette var ukjent informasjon for meg.
Kjekt at du har så mange arter og kan så mye Mona og takk for at du deler det med oss andre.

Lager de gropa for å tiltrekke seg damer?
Black_Flys
Lager de gropa for å tiltrekke seg damer?


Godt spørsmål Det finnes lite info å finne om denne arten på nettet. Den nevnes her og der, men det er lite info om atferd osv for den er jo relativt sjelden. Det virker som den ble nyoppdaget og dukket opp i hobbyen igjen for et par år siden eller noe sånn. Så det er vel grunnen til at så lite er skrevet om den slags ang. arten.

Men, jeg antar at denne atferden med å lage seg en grop og så passe på den så ikke andre hanner kommer til, er en del av et trekk som har med forplantning å gjøre. Ingen hann vil vel ha konkurranse om det skulle komme damer forbi hans territorium Om gropa har noen annen hensikt enn at den er god å slappe av i mens man holder utkikk, vites ei Jeg tror egentlig ikke hunnene ser etter slikt, så jeg tror ikke gropa i seg selv har noen lokkende virkning på damene. Det ville i så fall "be a first one" når det kommer til Corydoras. Har aldri hørt om noen Corydoras-art som gjør det for å virke mer attraktiv på damene, men i fiskeverdenen ellers er det jo arter som gjør lignende ting (f.eks. ciklider som bygger seg en sand- eller steinhaug og vokter den og viser den frem til hunner).
ADVARSEL;
nå skal det skrives om Eheims 2071 filter her. Er du blant dem som irriterer vettet av deg over at jeg skriver om dem, så IKKE LES VIDERE!
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

(Nå har jeg fått vite at enkelte forumbrukere syns det er forferdelig ille å høre om disse problemene jeg har hatt med Eheims 207X serie av filteret. Det er visst ikke måte på... jeg forstår det egentlig ikke. Hvorfor ikke bare la være å lese denne tråden, for det er en lett gjenkjennelig overskrift som gjør det enkelt å hoppe bukk over den. Siden den tydeligvis er full av ting som åpenbart er så fryktelig og lese om...)

Men ny info ang. 207X-serien :
Eheim selv sier at det er produksjonsfeil som gjør at den spaken brekker så lett!
Så med en kjent produksjonsfeil er det sannelig ikke rart at jeg har brukket to sånne hendler på pumpelokket...! Eheim sier også at de har rettet på dette på senere modeller. Hva de har gjort for å fikse problemet vet jeg ikke. Men kjøpere av filterne i den serien aner jo ikke om det filteret (som kanskje har stått på lager i butikken i månedsvis) er den såkalte "blåmandags-serien" eller den nye, der hendel-problemet etter sigende skal være ordnet.

Til saken....
I kveld har jeg og mannen min herjet med det ødelagte pumpelokket/slangeadapteren og fikk etter mye styr av den låste adapteren. Ingen av oss husket helt detaljert hvordan vi fikk den av sist, vi husket bare at vi måtte ta fra hverandre lokket og skru opp torx-skruene for å komme til.

Nå er alt omsider ordnet, og filtermaterialet er flyttet over fra 2215 filteret og til det nye 2071 filteret som har bedre slangedimensjon (16/22 mm). Jeg måtte legge nedi en helt ny blåsvampskive selvfølgelig, for de to modellene har jo totalt ulike sånne. Så jeg mistet vel litt filterbakterier i prosessen pga det. Filteret kjører nå som normalt i karet.

Jeg fikk en idè i kveld, som jeg burde ha tenkt på før. Istedenfor å bruke den sårbare spaken hver gang jeg skal bytte vann i kar som har 207X filtere (for å slå av vannet så det ikke spruter ut alle veier når jeg har tappet ut vann), kan jeg sette en bryter på stikk-kontakten! Da slipper jeg å vikle meg frem til riktig stikk-kontakt hver gang, men kan bare enkelt og greit trykke på en bryter og slå av vannet før vannbytte. Bare for å skåne det berømte hendelen, så den slipper å brukes så ofte (en gang i uka for vannbytter).

Disse stikk-kontakt uttakene med bryter på er (hvor ellers) fra Clas Ohlson, og jeg har hatt dem liggende ubrukte lenge.

[External Image]
Blå tigerreke med egg! :)
Yippi! Jeg har i dag sett en av mine blå tiger-reker med EGG! Suverent, dette har jeg ventet lenge på.

Det er en av rekene i 45 litern som bærer egg. Foreløbig har jeg aldri sett egg (som jeg kan huske iallefall) på de blå tigerrekene som er i 85 literen med C. reynoldsi. Det er iallefall aldri noen rekeyngel der, men nå er det ganske nylig jeg satte svamp på filterinnsuget der da... :-/

Dette var virkelig topp! Jeg er skikkelig glad nå - bare fordi en reke har egg, hehe De trives tydelig med å være alene uten forstyrrelser fra fisk, siden de nyeste rekene får egg før de i den gamle gruppa jeg har hatt i månedsvis.
Jeg har kjøpt disse blå tiger-rekene av Michael her på forumet.

Her ser man de mørke, litt brunrøde eggene under buken på hunnen.
[External Image]
Å de rekene er bare så fine! Jeg prøvde jo også disse fra Michael, men de døde i løpet av noen få timer ant pga de algeballene på bambuspinner i kuhliilandsbyen min.

Men nå er dette fjernet derifra og har tenkt mer og mer på å prøve de rekene igjen. Men du mener altså at de trives best alene, uten fisk?

Kanskje jeg bare skulle prøve en gruppe med sakurareker istedet... Har nylig satt inn en gruppe med sakurareker i paludariumet og det ER jo så hyggelig å ha reker igjen
De er utrolig fine ja! Det er min favoritt-reke, det der Du burde prøve dem igjen, det var nok bare uflaks første gangen.

Det med at de kanskje trives et lite hakk bedre i kar uten fisk leste jeg nylig hos den nettbutikken som heter Akvariereker.no. Det sto der, så jeg antar det er riktig - han som driver det har jo god peiling på reker Og siden de nyeste blå tigrene var så raskt ute med egg ifht den gamle gruppen min, så kan det jo tyde på at det er noe i det? Litt tynt grunnlag enda å slå fast noe garantert, men...
Dette ser jo veldig bra ut, Mona Krysser fingrene, at det lykkes bra med oppveksten av rekeyngel også.
Karakteristisk for Blå Tigerrekene (eller iallfall stammen som eg har) er, at hunnene blir litt rødbrun på ryggen når de bærer egg. Eg syns det ser flott ut og man kan se denne innfargingen godt på bildet ditt, Mona.

Det er ikke noe nytt kunnskap, at dvergrekene trives best alene i ett artskar og uten fisk. (Ellers ville eg har hatt "litt" meir fiskeliv i mine akvarier også). Og dette gjelder for ALLE fiskearter. MEN, hvis det er en rekepopulasjon som er godt etablert i ett større akvariet, kan det gå bra med en liten Cory-gruppe eller noen få Ancistrus i tillegg. Men nøyaktig observasjon er viktig og rekene skulle ha prioritet fram fiskene sånn at fiskene blir aldri for dominerende. Med andere ord kommer rekene først og når populasjonen har etablert seg begynner man forsiktig med litt fisk. Sånn har eg gjort det med CRS og Cory/Ancistrus i en 325l. Dette gikk veldig bra til noen Endlers har flyttet inn. Da var rekene dødsdømt!

Lisbeth, hvis eg husker rett var det mest sannsynlig bambuspinner (eller innfestninger på bunnen) som skapte problemer for Blå Tiger hos deg. Kan selvfølgelig også være Cladophora-baller hvis de var nye. Hvis du har fjernet alt dette, skulle det går bra med Blå Tiger hos deg også.
Hei Michael
Michael Niesar
Karakteristisk for Blå Tigerrekene (eller iallfall stammen som eg har) er, at hunnene blir litt rødbrun på ryggen når de bærer egg.

Aha! Takk for infoen, Michael. Har et par blå tiger-reker til som er blitt veldig rødbrune, som jeg nå må inspisere veldig nøye! Jeg så nemlig et par av dem i 85 literen, men jeg så bare på fargen på ryggen og tenkte "Det var veldig så rødbrune de var, det er knapt blått igjen på dem" da jeg så det i går. Men jeg sjekket dem ikke etter egg på undersiden, la kun merke til fargen på ryggen.

Michael Niesar
Det er ikke noe nytt kunnskap, at dvergrekene trives best alene i ett artskar og uten fisk.


Ok, da er det bekreftet. Hm, da ser det ut som jeg må skaffe meg flere reke-kar!

Michael Niesar
Lisbeth, hvis eg husker rett var det mest sannsynlig bambuspinner (eller innfestninger på bunnen) som skapte problemer for Blå Tiger hos deg. Kan selvfølgelig også være Cladophora-baller hvis de var nye. Hvis du har fjernet alt dette, skulle det går bra med Blå Tiger hos deg også.


Stemmer det og alt er fjernet, karet ble satt opp på nytt for flere mnd siden
Dette er det eneste karet jeg evt kan ha reker i. Men det går kuhliiål, Boraras urophthalmoides og en kampfisk i dette karet.

Kan hende Boraras vil nappe til seg noen små reker, men kuhlii tviler jeg på og kampfisken har så langt slør nå at han ikke kan fange noe levende i det hele tatt. Så derfor har jeg begynt å tenke på reker igjen.

Men i forhold til vanskelighetsgraden og ikke minst prisen på tigerrekene burde jeg vel ikke putte tigerreker i dette karet? Derfor jeg tror jeg bare må gå for sakurareke. De er jo like greie å få til som kirsebærrekene og yngler raskt nok til å holde bestanden oppe selv om Borarasene skulle ta noen småreker.

Beklager litt kupp av tråden din Mona
"Litt kupp" er helt ok, Lisbeth
Flere reker går med planer om forøkning

I kveld sto jeg på gardintrappa og skiftet vann i den øverste 160 literen (der mine 200 Corydoras-yngel bor), og jeg har en liten gjeng med Black Bee reker der. Da så jeg plutselig en liten "pusling" som kravlet over frontglasset! En bitteliten babyreke. Det var morsomt å se, for jeg har ikke sett at noen har gått med egg engang i det karet. Har vel ikke sett så nøye etter det heller, fokus har vært mest å daglig sjekke tilstanden til den store mengden Corydoras-småtroll. Med hensyn til rekene har jeg selvfølgelig tittet på dem hver dag også, men jeg har tenkt at "siden de er såpass nye så blir det vel ikke noe rekeyngel på noen måneder ennå". Men sommeren går fort og nå har jeg jo plutselig hatt dem i tre måneder alt (siden mai, tror jeg). Reker pleier å bruke en del tid på å akklimatisere seg og "å bo seg inn i karet" først.

Da jeg så den bittelille black bee reken, bestemte jeg meg for å se litt nøyere etter på de andre rekene i karet. Og da fikk jeg øye på ikke bare en, men to reke-hunner med fullt av egg under stjerten! Supert!

Dette er virkelig gøy, for dette tyder på at akvariene mine begynner å bli beboelige for reker igjen, etter den grusomme HMF filter-perioden da omtrent alle rekene mine forduftet (i de karene som hadde HMF). Da begynte jeg seriøst å tvile på om jeg i det hele tatt ville være i stand til å holde dvergreker i live lenger. Før HMF formerte de seg i store mengder (CRS og kirsebærreker), men det ble det brått slutt på da HMF filterne hadde gått en stund.
Nå er det begynt å bli ganske lenge siden jeg fjernet alt av HMF, og akvariene er tydeligvis beboelige for reker igjen Herlig!

Dette er reke-sortene jeg har nå:
Blue Pearl
Sakura
Kirsebærreker
CRS (Rød krystallreke)
Blå tiger-reke
Black Bee


Ble noe uskarpe bilder av de to hunn-rekene, men de satt ikke akkurat fotovennlig til, halvveis gjemt i buskas


I tillegg har jeg fått 3 liter'n min med Amtra eikebark-ekstrakt som jeg bestilte fra Aquamanias. Det tok tid, men endelig kom den. Nå håper jeg at jeg har en stund, ja

Man ser såvidt eggene under stjerten på denne hunnen (dum vinkel, men hun ville ikke snu seg..:p)
[External Image]

Denne hunnen ser ut til å ha temmelig mange egg
[External Image]

Kanne med ph-senkende middel som burde holde en stund!
[External Image]
Hei, ville bare nevne noe jeg la merke til.
Med mine reker så hadde jeg en gruppe med crs som var satt sammen fra 3 forskjellige leverandører.
De kom nok opprinnelig fra michael alle sammen en gang
Iallefal ynglet de masse og villig.

Blue pearl gruppen min som alle kom fra samme leverandør ynglet litt i en periode, men etter noen mnd stoppet det opp og de begynte aldri opp igjen.
Tenkte på å få inn nytt blod, mens så solgte jeg jo gruppen da jeg reiste til thailand.
(opplyste da om at de burde få inn nytt blod for å få dem igang igjen)

Jeg vet ikke om det har noe og si, men vil tro at innavl hos reker på samme måte som fisk også til slutt kanskje kan resultere i feks barnløshet.
Det var noen høygravide Black Bee-damer på bildene, Mona. Ett godt tegn når de bærer så mange egg. Det skjer også ofte når de kommer i ett nytt miljø ved første formeringsbølge. Viser at de trives godt hos deg nå.
Dette med HMF og rekedød hos deg er ett mysterium for meg. Det er mange som formerer dvergreker med stort suksess i akvarier med HMF og her er det mulig å ha mye større rekepopulasjoner enn med "vanlig" filtrering. Eg fant ikke innleggene med HMF i tråden din. Kan du si kva type matte du brukte? Hvis det var en svart matte (som eg tror eg kan huske) kan det være løsningen. Det gikk rykte om at det var noen typer svart matte som var ikke egnet for rekeakvarier. Eg har også en del svarte matter, men kjøpte de i hos en rekespesialist for å være sikker.

Det med formeringsstopp er ett phenomen som er sikker multifaktoriell begrunnet. Først og fremst har nesten hver rekepopulasjon formeringspauser eller sterk reduksjon. Dette er vanlig og kan også ta fleire månader. Eg får sånne pauser spesiell hos bierekene mine men også på tigerrekene.
Ved mistrivsel og / eller i akklimatiserinsperioden er formeringen også ofte sterk redusert eller = 0.
Formeringsstopp pga innavl er en teoretisk mulighet, men praktisk tror eg, at bekymring om innavl hos dvergrekene er overdreven. Eneste unntak er kanskje "ekte" Svarte Tigerreke (IKKE OE). L
ikevel kan det være ett bra tiltak å supplere med reker fra andere kilder. Men eg ville skifte miljøet først og flytte halve rekepopulasjonen til ett annet akvariet. En eller to store vannskift kan også hjelpe.

Back to Cory-business, Mona! Da holder eg kjeft og holder meg i bakgrunnet

...men så flott er det jo med rekene også...
Jeg setter veldig, veldig stor pris på dine innlegg om reker her i tråden, Michael, så fortsett gjerne! Jeg leser det med stor interesse, for min interesse for reker har våknet igjen for alvor nå som jeg ser at jeg greier å holde dem i live igjen og at de trives (etter et mørkt og dystert år med HMF og til slutt null reker).

De svampmattene ble kjøpt hos danske Unimati, nettbutikk. Det tok noen måneder før man så virkningen og rekene var borte. I starten så alt greit ut, la aldri merke til noen døde reker. Men gradvis og over tid forsvant de bare, til de en dag var helt borte.
I den nederste 160 literen min hadde jeg en kjempekoloni med CRS reker (innblandet litt Red Bee, så de var kjempefine). Det var sikkert hundrevis av dem der. Så godt som alle bare forsvant gradvis over tid etter at HMF kom i gang...
Pr idag er det kun 4 CRS reker (!) igjen der... av flere hundre!
Men jeg har planer om å starte en ny reke-koloni der, men må vente til jeg har nok penger først så jeg kan kjøpe en større start-koloni. Har lyst på Red Bee da...! Det er et flott kar med masse planter og masse javamose. Og tidligere (før HMF) viste jo rekene at de stortrivdes ved å formere seg å utrolig bra der.
Det har skjedd noe morsomt - jeg har fått frøsådde akvarieplanter i et av karene mine! Selvsådd til og med.

Jeg har hatt et par puslete eksemplarer av Barclaya longifolia i den nederste av 168 literne mine veldig lenge. Kjøpte knoller fra Malaysia for gud-vet-hvor-lenge-siden (1 år??). Det er jo så nydelige, rødlige planter! Men ikke mine da... de har ikke sett ut til å trives, og har kun hatt noen svært få blad hver, og veksten har stått nesten stille. Algegrodde attpåtil nå da, men før var de ikke det.
Men til tross for få blad og liten vokseglede, blomstret en av dem plutselig en dag. Ganske lenge siden. Svær frøkapsel ble dannet, og hvis jeg ikke husker feil, så ble den dannet under vannflaten. Den datt av stilken av seg selv og ble borte i karet. Jeg har lest at disse KAN frø-formere seg i akvarium, men tenkte jo at "den slags skjer ikke hos meg".
Det har det ikke gjort heller.... ikke før jeg byttet lysrør i karet for noen uker siden. Bakerste lysrør i karet var et sånt rosa-aktig såkalt [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=158000+*+158001+*+158002+*+158003+*+158004+*+158005+*+158006+*+158007+*+158008&t=temartic_e&userid=ZtRI2uz2prxkYRyBf78D2lTOxUr3FDwBRAK]planterør fra Arcadia[/URL]. Jeg mistenkte at det kanskje bidro til algeveksten, og satte ikke inn et nytt sånn, men valgte to like av typen [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908300+*+908301+*+908302+*+908303+*+908304+*+908305&t=temartic_e&userid=ZtRI2uz2prxkYRyBf78D2lTOxUr3FDwBRAK]Dennerle Amazon day[/URL] (30 w). Samtidig fjernet jeg den store trerota, for den var fullstendig nedsauset i alger og jeg mistenkte at den var årsaken (slippe fra seg stoffer som virker algefremmende)...

Det gjorde susen å bytte lysrør! Plutselig begynte Barclaya'ene å få noen nye røde blad! Og før jeg visste ordet av det så poppet det opp småplanter flere plasser i akvariet! Det er nok minst 6-7 stykker der, og det er jo bare kjempekult! Men her vokser de jo ganske sakte. Jeg har ikke gjødslet hverken moderplantene eller småplantene, pga algeproblemet i karet. Vil helst ikke gjøre noe som helst som kan trigge enda verre algevekst...

Men det er uansett veldig artig å plutselig finne frøformerte småplanter i eget akvarium, og attpåtil av en fin plante også! De små plantene har ikke mer enn et par blader enda, men det kommer seg vel etterhvert Har planer om å gjøre om en av 98 literne snart, og hvis det "er litt mer å ta i" og bra røtter på disse Barclaya-plantene da så tenkte jeg å flytte over noen. Sjekket røttene på en av dem nå, og det var bare et par spinkle rot-tråder. Så det er best de får gro i fred en stund.

Frøkapslene som blomsten dannet ser ut som små kokosnøtter. De er brune og innhule, tomme for frø nå. De ligger fremdeles i karet, men jeg så dem ikke før jeg tok ut den trerota for et par uker siden. Da dukket de plutselig opp, samtidig med frøplantene. Se nederste bilde.

Så stilig! Flott plante kan det bli også. Men hvis frøsetting skjer under vannflata, hvordan skjer pollinering?
Det var det jeg ikke skjønte heller Og delvis derfor jeg tenkte at "det skjer vel ikke her hos meg". Men det har planta åpenbart klart, en eller annen form for selvpollinering (jomfrufødsel?hehe), for frøene ble jo fruktbare.

Litt kult egentlig Til tross for at småplantene ser både skakke og litt algegrodde ut, hehe
Noen bilder av sakura-reker


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Sometimes life sucks!

[External Image]

Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap