Tante Astrid´s undervannsverden (side 55)

Tante Astrid
I tillegg så er det mye inspirasjon å hente på nettet. Jeg har aldri hatt ambisjoner om å komme i nærheten av det de proffe aquascaperne får til, men det er masse tips å hente ved å lese på forskjellige sider. Spesielt [URLBLOCK1] er jeg veldig begeistret for. Her er det enda flere artikler å lese under [I][URLBLOCK2][/I]. Anbefales! Liker akvariene dine også Lro. Ser ikke ut som om du har problemer med planteveksten du heller :)


Joda, jeg har også funnet "nøkkelen" til god plantevekst og det er uten co2 (er det det det heter?) og T5 lysrør! Men det er som du sier, greie planter og passelig med lys og riktig næring.

Jeg er også inne på de sidene du lenker til, men kun for inspirasjon. Kommer nok aldri til å dra i gang slike planteprosjekter. Men av og til klør det litt i fingra.. skulle bli gartner når jeg var ung, ble bare et år på gartnerskole men fortsatt er planter en av mine store interesser og da både over og under vann selvfølgelig
Da jeg var yngre så var jeg en skikkelig plantemorder. Trodde alle planter kunne stelles likt og det gikk ikke så bra, bare noen hardføre sorter som overlevde. Gikk et lys opp for meg da jeg skjønte at alle artene krevde forskjellige lys- og vekstforhold så nå er det ikke fullt så ofte jeg, og plantene, må gi tapt, heldigvis

Det ble forresten ingen killi på meg i dag heller. Kom ingen småtasser med forsendelsen. Bedre lykke neste gang de står på listene kanskje?
Så kjedelig med killiene da, får håpe de kommer inn snart.

Jeg har nok en del både planter og fisk på samvittigheten. Kjøpte planter uten å ane noe om dem, og uten å gjødsle i mine unge dumme dager. Hadde ellers lært hvor viktig det var å gjøre hele akvariet og ikke minst filteret skikkelig grundig rent hver 2. uke. Grøss og gru, må ha vært en nitrittbombe hos meg. Fantastisk flott at det fins forum som dette i dag der nybegynnere kan lære utrolig mye uten å måtte lære alt "the hard way" - ikke minst hard way for fisk og planter.

Åhhh der knurra guramiene mine - for en fantastisk lyd det er
Beklager Astrid, det var skikkelig kjedelig at ingen klovnkilli dukket opp i dag. Vi får satse på at 2009 blir et godt killiår
Ikke din feil, liverbird., du har jo prøvd så godt du kan. Ingen krise i heimen for det om det ikke ble noen killi til jul. Er tålmodig av meg, vet du, så jeg satser på at det blir killi i løpet av neste år

De knurrelydene skal jeg så absolutt få med meg en gang, Liv, så pygmèguramier står på langtidsønskelista mi.
Kunne trengt en liten porsjon av den tålmodigheten din Jeg fant nok ikke helt køen den dagen den ble utlevert

Pygmeguramiene har vokst seg helt nydelige, skal prøve å få tatt noen blider ved anledning. De er mye mer fremme nå enn de var tidligere. Helt fantastiske farger på dem og morsom liten fisk.
Så du forresten bildene jeg la ut på siden min? Tror du ikke lillepus klarte å entre 180 literen min i går da. Skikkelig plask!! Vet ikke helt hvem som ble mest forskremt, meg, katta eller killiene som svømmer i vannskorpa der hun landa
Ja, fikk med meg bildene av den våte pusen. Godt det gikk såpass bra med både katt og killier. Det er forresten ikke alle katter som liker vann like dårlig. En venninne av meg, da jeg bodde i Oslo, hadde en siameser som hoppet opp i badekaret når noen badet. Han rett og slett storkoste seg i det varme vannet. Etterpå gikk den inn i varmeskapet for å tørke seg. Smart pus
Så utrolig kult Katta til brodern elsker å sitte i vasken på badet deres. Lar seg ikke affisere av at vannet skrus på. Får se om Tjorven legger sin elsk på "kattebadet", men tviler vel ut fra reaksjonen. Hun liker nok bedre å sitte på kanten og fiske litt med labbene med kroppen i god klaring fra vannflata. Liker også godt å leke med vannstrålene når jeg tapper og fyller vann i akvariene, så spesielt vannskrekk har hun nok ikke - bading er dog å strekke den litt langt tror jeg
Tante Astrid
Ikke din feil, liverbird., du har jo prøvd så godt du kan. Ingen krise i heimen for det om det ikke ble noen killi til jul. Er tålmodig av meg, vet du, så jeg satser på at det blir killi i løpet av neste år ;) De knurrelydene skal jeg så absolutt få med meg en gang, Liv, så pygmèguramier står på langtidsønskelista mi.


Regner med pygmeguramiene lager samme lyd som mine knurregurami. Det er ganske sprøtt å høre på. Uvant å ha fisk man ikke bare ser men faktisk også hører!
Den trestripete knurreguramien og pygmeguramien er jo egentlig veldig like. Skiller bare 1 cm i str. i følge fiskebasen her og, så er jamen ikke helt sikker på hvem av dem jeg har. Ble kjøpt som pygmegurami, men det er absolutt ingen garanti

Helt utrolig morsomt å høre på dem, ikke så ofte jeg hører knurring men.... gjett om jeg lurte første ganger når jeg ikke ante hva lyden var.
liv_65
Den trestripete knurreguramien og pygmeguramien er jo egentlig veldig like. Skiller bare 1 cm i str. i følge fiskebasen her og, så er jamen ikke helt sikker på hvem av dem jeg har. Ble kjøpt som pygmegurami, men det er absolutt ingen garanti :-) Helt utrolig morsomt å høre på dem, ikke så ofte jeg hører knurring men.... gjett om jeg lurte første ganger når jeg ikke ante hva lyden var.


Jeg leste om knurringa før jeg kjøpte, men min samboer likte ikke beskrivelsen om at det kunne høres ut som knust glass. Han syns det var lite kult at det til stadighet skulle komme sånne lyder fra et akvarie. Men jeg syns verken det høres ut som knust glass eller knurring. Slags knepprelyd
Kneprelyd var god beskrivelse Syns heller ikke det ligner knurring. Morsomme fisker, veldig glad i guramier. Artig adferd.
Nå er det like før pc-en pakkes sammen og juleferien starter. Vil bare ønske en riktig god jul
Nå kommer jeg sikkert til å stikke innom forumet flere ganger i dag, men benytter likevel anledningen til å ønske alle sammen en god jul!

.....og til dere som ikke har svart enda i gjettekonkurransen. Ikke glem det i alt julestyret, fristen går ut nyttårsaften
Gjettekonkurransen tenkte jeg å bryne meg på i mellomjula, og det er forresten kjempefine bilder du har laget
Ønsker deg ei trivelig jul
Tusen takk, Johanne! Lykke til med konkurransen

Overlevde faktisk julaften i år også. Det føles ikke sånn på julaftens kveld når man har spist så altfor mye og lurer på om man noensinne blir sulten igjen i dette livet. I år var vi i selskap hos søsteren min og hun hadde som vanlig alt for mye godt å by på selv om jeg hadde med meg eget tilbehør til middagen, i og med at jeg ikke spiser kjøtt. Koslig var det ihvertfall med mye folk og ståhei. Godt hun bor like oppi gata så det ble kort vei hjem da energien tok slutt. Heldigvis ikke uønskede julegaver heller. En flaske vin og en stor pakke klippfisk ble derimot tatt takknemlig i mot. Det blir hverken stående i noe skap eller kastet i søppla så det regnes som godkjent.

Dessverre så har jeg fått meg en forkjølelse og har faktisk hatt litt feber også de siste to dagene. Oppdaget at fiskene var veldig hypre ved kveldsmaten og antar at jeg ikke har matet de tidligere i dag. Har faktisk vært slik i ørska at jeg ikke kan huske om jeg har matet eller ikke i går heller. Bra fiskene er i godt hold og har litt å tære på. Vannbytte fikk de ihvertfall i går. Får håpe jeg ikke blir langvarig syk. Hater å være forkjølet og blir det heldigvis sjelden, men har slurvet litt både med kosthold og med hvile den siste tiden og da er nok ikke immunforsvaret på topp lenger. Får skjerpe meg
Hei, håper formen er på bedringens vei!!! Morsom den gjettekonkurransen, du er utrolig flink!!

Måtte bare innom og melde at de har klovnkilli på Oslo Zoo nå. Si fra hvis jeg skal kjøpe for deg eller holde av eller noe!! De er veldig små, ca. 2 cm bare denne gangen også.
Takk for tilbudet, Liv, men jeg hater altså å reise på vinterveier. Får prøve å få fatt i her oppe og går ikke det så må jeg bare ta meg en tur til Oslo til våren.

Egentlig ganske merkelig å tenke på at da jeg bodde i Oslo på slutten av åtti-tallet så kjørte jeg ofte, også midt på vinteren, opp hit på helgebesøk. For ikke å snakke om da jeg drev med katteutstillinger. Flere ganger i året var det turer til østlandet og over til Sverige, 12-13 timer en vei.

Det er nok ME-en som har skylden siden jeg blir veldig mye dårligere av stressede situasjoner. Det blir da til at man prøver å unngå stress så sant det er mulig. Det første året jeg var syk så var bare det å prøve å ta bussen inn til sentrum av byen, ca 10 min med bussen, nok til at jeg ble sengeliggende etterpå. Slikt sitter i, vet du. Kjøre bil har jeg bare prøvd meg på et par ganger etter at jeg ble syk, men det kan jeg bare ikke gjøre, uansett hvor opplagt jeg føler meg. Reaksjonstiden min er nemlig veeeldig lang og jeg har også problem med å lese trafikksituasjonen. Ikke bra å kjøre bil da, nei

Har prøvd meg et par ganger med buss til Bergen sommerstid. Selv om det blir rundt 12 timer med buss så har det gått ganske bra så regner med at det skal gå greit å busse til Oslo også. Fin måte å reise på, siden det bare er å legge setet bakover og sove når det er behov for det.

Håper jeg kan spørre deg til våren om du kan kikke etter de for meg, om jeg da ikke har rukket å få tak i de her oppe.
Må være en utrolig slitsom sykdom å ha. Håper du er omgitt av folk som skjønner hvordan det er. Merker selv at noe av det mest slitsomme med perioder hvor jeg er plaget av astma er at folk ikke ser det på deg og derfor ikke forstår i praksis at du er syk og ikke orker alt.

Du må bare si fra senere om du vil jeg skal være på utkikk, og skulle du kjenne noen som skal til Oslo så si fra så skal jeg få ordna med fisk til deg om det er å oppedrive her

Tilfeldig bekjentskap
© jarleeika
Reklame for plussmedlemskap