Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 55)

For et utrolig kult bilde; skikkelig blinkskudd!
mona o
[B]Sometimes life sucks![/B]


Stilig. Dette må da vel være et bilde for otto-basen vel
Inaktiv bruker
Skikkelig bra bilde! Hva gjør du for å få så skarpe bilder?!!
Erik Silgjerd
Skikkelig bra bilde! Hva gjør du for å få så skarpe bilder?!! :)


Et skikkelig speilrefleks-kamera (digitalt så klar) gjør susen! Jeg må si det ble himmelstor forskjell på bildekvaliteten da jeg gikk over fra Olympus C-8080 (digitalkamera) til Canon EOS 400D (digitalt speilreflekskamera). Jeg har jo tatt noen tusen bilder etterhvert også, så litt øvelse har jeg fått underveis. Men det er mange, mange dårlige bilder også, det er kun de beste som plukkes ut og vises i tråden. Alle de dårlige blir jo bare slettet Noen ganger kan jeg ta 10 bilder av noe, og så er det kanskje bare 2 som blir bra nok.

Heldigvis har speilreflekskameraene sunket så mye i pris nå at de er blitt mer overkommelige i pris for de fleste.
Mimring
Jeg ble rent nostalgisk her, da jeg dumpet over en av mine gamle tråder. Den tråden hele Corydoras-oppdrettet mitt begynte med, fra tiden da jeg lærte alt sammen!

Den startet i januar 2006, og det var utrolig interessant å se hvilken læringskurve jeg gikk gjennom fra jeg oppdaget de første eggene hos mine C. adolfoi og månedene etter det. Tråden om det første Corydoras-oppdrettet mitt ble på noe over 500 innlegg og fortsatte helt til jeg flyttet, da gikk jeg over til tråden Mona's lille akvarierom DEL 1 (i oktober -06).

Interessant var det å se hvordan jeg grublet på dette med endring av vanndybde hos Corydoras-yngel. Løsningen lå rett foran meg hele tiden, men jeg skjønte det ikke til å begynne med. Alt jeg så, var at hvis jeg hevet vannstanden i karet Corydoras-yngelen lå i med mer enn bare 1 cm eller noe, så døde det yngel. De tålte rett og slett ikke endringen i vanntrykket.
Etterhvert fant jeg ut hvorfor - yngelen tålte ikke å ligge på bunnen og så brått få økt vanntrykk over seg.

Det eneste jeg trengte å gjøre for å endre vannstanden var såre enkelt:
ta ut yngelen, alle sammen. Fyll på vann i yngelkaret og hev vannstanden. Slipp så ut yngelen igjen i overflaten, og la dem svømme ned til bunnen selv

Det var alt som trengtes. Når yngelen selv svømmer ned, så vil de automatisk justere det som justeres må, og det økte vanntrykket kommer ikke som et sjokk på dem. Da går det helt fint

I dag har jeg aldri lav vannstand heller, slik jeg hadde lest før at de "måtte" ha. Jeg fant tidlig ut at yngelen tåler høy vannstand fra dag en hvis man bare har det fra starten. Mulig en myte det der med at de måtte ha lav vannstand, eller så har ikke enkelte oppdrettere sett forskjellen på å øke vannstanden med yngel på bunnen av karet, og det å ta dem ut og slippe dem fra overflaten så de svømmer ned selv og justerer seg etter vanntrykket underveis. Jeg har iallefall alltid full vannstand nå.

Det var verdifull lærdom, alt sammen

Fant også en annen tråd, nemlig tråden som lærte meg å aldri bruke vann fra varmtvannsberederen igjen ved vannbytter
Plussmedlem
Det siste innlegget ditt er ingen ting annet enn pureste akvariumsgull!
Det er slike innspill, erfaringer og kunnskap man som akvarist søker etter, i mine øyne. Og noe jeg generelt savner på akvaforum. Det er for langt i mellom denne typen informasjon, i hvert fall.

Jeg har aldri forsøkt å oppdrette cory'er, men den dagen det blir aktuelt kan du være sikker på at tankene går til deg og det du har delt i disse årene. Og da vil jeg huske "vanntrykk".

Og når man tenker over det, er det jo nesten reneste selvfølge. Dette er egentlig elementær skolelærdom, men ofte så selvfølgelig at man ikke tenker over at det kan ha en effekt på oppvoksende fisk. Så klart de påvirkes av vanntrykk! Vi som lever med beina planta godt i en atmosfæres trykk har vel lett for å glemme at å leve under vann er en helt annen tilværelse enn for oss som vaser i luft.
Viktor
Det siste innlegget ditt er ingen ting annet enn pureste akvariumsgull!


Hehe, tusen takk "Akvariumsgull", den har jeg ikke hørt før, den var morsom!

mona o
[B]Sometimes life sucks![/B]

Lisbeth
Stilig. Dette må da vel være et bilde for otto-basen vel :)

Jeg tror faktisk jeg sendte det inn, men at det ble avvist. Så man vet aldri hvilke som går igjennom og hvilke som ikke gjør det.
Det "Life Sucks" bildet ble kanskje avvist fordi det ikke viste fisken i helhet, bare hodet...?
Skulle ta noen bilder fra livet i 160 literen, der alle Corydoras-ynglene/ungfiskene befinner seg, men pga gjenskinn fra både blitz og vindu ble det ganske dårlige bilder :p Legger dem ut likvel.

Det er pluss/minus et par hundre yngel der. Jeg vet ikke eksakt, fordi det falt fra en del (aner ikke nøyaktig hvor mange) i den perioden da de greide å klemme seg inn og sette seg fast i sidene på bakgrunnen. Nå er alt tettet forlengst, men det tok en stund før jeg kom på at jeg kunne dytte sprekkene fulle av filtervatt for å hindre dem adgang. En del yngel strøk med av den opplevelsen det var å sitte fastklemt der. Men nå har det ikke skjedd på lenge pga filtervatten, som sagt

Nå vet jeg iallefall at dette karet må sikres før jeg eventuelt bruker det til yngel i oppveksten en annen gang!

Karet innholder massevis av Corydoras condiscipulus, Corydoras green laser og C121 (Corydoras cf. burgessi).

Øverste bilde viser noen C121. Da jeg skulle ta bildet, er jeg sikker på at hele skokken på nesten 60 stk av denne arten vrimlet rundt som èn stor gruppe ved sideglasset der. Det var iallefall kun den arten og en hel bråta med dem som var opptatte med den vrimlingen. Men dessverre førte kamerafokuseringen til at de fleste stakk av, og kun noen få ble avbildet Sånt skjer! Dette er en så sinnsykt fiiiin art! Jeg digger de artene som har denne fargekombinasjonen; hvit med svart og oransje "lue" på hodet.
Jeg skal absolutt beholde noen av de selv, sånn at jeg får en større gruppe! (har ca 12 stk vf voksne tror jeg). Blant disse C121 ungfiskene er det ikke en eneste som har falt fra på månedsvis, de gikk aldri i bakgrunnsfella i karet her heller.
C121
[External Image]

CC ungfisk
[External Image]

Blanding av CC ungfisk og C121 som vrimler. Green Laserne holdt seg unna.
Som man ser har jeg skjært til en bit svart svamp og dekket innsuget til filteret. Dette pga rekene (Black Bee) samme karet, de bærer på egg nå.
[External Image]
Så utrolig søte! Det på være en opplevelse å se så mange i aksjon på en gang
Det er det! Jeg storkoser meg når jeg har så mange og så søte Corydoras i hus!
Flere litt sånn halvveis bilder fra meg Har ganske vondt i skulderen for tiden, så det er litt vrient å holde kameraet skikkelig stille. Har selvfølgelig stativ, men hvor er spontaniteten i det..?? Har ikke tid til sånt, bilder må knipses når fisken er fremme.

På det ene bildet er det en skikkelig brun "dis" av brunalger nederst på glasset, så man ser knapt halve fisken, hehe. Det karet de går i var 100% algefritt (på mirakuløst vis og av ukjent grunn) de første 3 årene det var i drift. Så byttet jeg fra Liberty hang-on filter til Eheim Classic 2213 nå i våres, den 1. mai. Flyttet da med alle svampene fra Liberty'en og klippet dem i småbiter og blandet i Efisubstrat kulene som Classic'en ble fyllt med. Fikk da filteret i gang med det samme.
Det gikk bare en uke... så sa det poff! Algene bare haglet inn. Makan! Forstår ikke hva det kommer av. Alt annet er jo akkurat som før, plantemengde og innredning, fisk, alt! Og det var helt algefritt i så lang tid, så et enkelt filterbytte, og da var det gjort. Forskjellen var bare at det nå er med filtersubstrat-kuler og større filterbeholder-volum. Hvordan det kan forårsake alger er et mysterium.
Men det er ikke det verste algekaret jeg har, og det ser dessuten ut til å bli bedre og bedre nå. Det verste karet er nok 168 literen øverst i reolen med to sånne kar. Green Laser gruppen går i det, og karet er smekkfullt av trådalger, lysegrønne og flagrende. Tror nesten jeg må ty til algedreper-midler der. En periode i juli så det ut som de (algene) var på full retur, det var så godt som borte, men så bare virket det som om de fikk en real vitamin-innsprøytning av noe og vips! Så henger de der og vaier som flagg i brisen.

Corydoras venezuelanus bak en dis av brunalger på glasset
Fargerike nydelige Corydoras!
[External Image]

[External Image]

[External Image]



Du kan gjerne gi meg et lite hint den dagen du skal selge noen C121. Jeg må si at denne corydoras likte jeg veldig godt.
Viktor
Det siste innlegget ditt er ingen ting annet enn pureste akvariumsgull! Det er slike innspill, erfaringer og kunnskap man som akvarist søker etter, i mine øyne. Og noe jeg generelt savner på akvaforum. Det er for langt i mellom denne typen informasjon, i hvert fall.




Er enig med deg Viktor. Slike gullkorn er det lenge mellom hver gang kommer. Men du får dem her hos Mona ;- = )
Har fulgt Mona og hennes coryer siden jeg kom til forumet, et par år nå vel...
og har gitt henne skylden for mitt cory engasjemang mer enn en gang. Mona har mange sider, etter min mening positive. Hun kommer med masse nyttig informasjon, forklaringer-gjerne med bilder og tegninger og deler med oss andre. Helt herlig, iallefall for meg som elsker av disse flotte fiskene. En annen positiv ting ved Mona som flere burde følge opp..... (meg selv innklusive) er at hun IKKE selger yngel!!! Alle fisk hun selger er kjønnsmodne eller veldig nær. Jeg har kjøpt fisk av Mona tidligere, skal dit snart igjen og kommer helt sikkert til å ta turen igjen senere ved anledning, selv om det er litt avstand og noen mil å kjøre hver vei. Jeg gledet meg veldig til å komme til Mona sist for å hente en gruppe Metae. Denne gangen skal jeg hente en gruppe Panda, og gleder meg ikke akkurat mindre.

Vil til slutt takke Mona for at hun deler alt sitt med oss som med glede leser innleggene dine hver dag, ser dine bilder og som har lest dine artikler

Klemz fra loffa
LOFFA
Vil til slutt takke Mona for at hun deler alt sitt med oss som med glede leser innleggene dine hver dag, ser dine bilder og som har lest dine artikler


Signerer den! Selv om jeg ikke tok helt av på å holde cory så er det nok deg jeg har lært mest av når det gjelder å holde fisk i bløtt vann feks
Vil henge meg på rekken med ros til Mona her
Som ny og famlende akvarist, så leser jeg igjennom det meste, og har lært såååå mye av innleggende dine!
Og etter å ha lest så mye av infoen og de malende beskrivelser du skriver om Corydoras, så bare MÅTTE jeg prøve noen også. Og jeg har falt pladask for de artige småttingene
Så jeg vil bare si,takk, til deg,Mona. Jeg kommer til å fortsette å lese det du skriver, og er ikke i tvil om at jeg kommer til å lære mye mer.
LOFFA
Vil til slutt takke Mona for at hun deler alt sitt med oss som med glede leser innleggene dine hver dag, ser dine bilder og som har lest dine artikler


Tusen takk, Loffa, sånne innlegg gjør dagen lysere Og det gir inspirasjon og lyst til å fortsette - kanskje vi en dag kommer så lang som til "Monas Lille Akvarierom - DEL 3"...?

Buska og Lisbeth, tusen takk til dere også!

Jarle F
Du kan gjerne gi meg et lite hint den dagen du skal selge noen C121. Jeg må si at denne corydoras likte jeg veldig godt.


Skal prøve å huske på det - har laget en huskelapp på deg!
C-121 (eller Corydoras cf. burgessi som den også kalles) er noe av det fineste som finnes. De er rett og slett nydelige En av mine topp-10-favoritter!


Spraymaling huskelapp
Note-to-self:

Vurdere om noen av disse kan brukes på bakglasset (utsiden!) som bakgrunnsfarge på i akvarier:

Mattsvart akrylmaling på sprayboks fra Clas Ohlson, kan brukes på glass står det.

Effektfarge granitt (!?), sprayboks fra Clas Ohlson. Kan også brukes på glass står det.



Hmm, den hadde jo vært utrolig kul om den faktisk fungerer, så billig og kjekt.
Hadde jeg kunnet skulle jeg jammen prøvd den ut.

Men er litt langt unna noen clas olhson butikk nå.
Jeg hadde testet på en vanlig glasskopp først. Kansjke utsatt glasset for litt tester for å sjekke hvor godt det sitter. Puttet glasset i vann for å sjekke om det flasser eller farger vannet. Bare for sikkerhets skyld.
JarleF
Spraymalingen skulle uansett vært på utsiden av glasset, så farge-testing (om det farger vannet) skulle ikke være nødvendig...?

Jeg tenkte at en sprayboks med akrylmaling blir mindre søl og gris enn min vanlige metode når jeg skal male bakglass svart:
maler/stempler malingen på med en bit svamp, bruker hansker og papptallerken med en klatt akrylmaling fra boks som malepalett. Jeg griser noe fryktelig når jeg maler, så jeg ender alltid opp med noen malingflekker på klærne, i håret og langt oppover albuen (høyere opp enn hanskene rekker...) hehe
Så jeg tenkte kanskje spraybokser er et mere "renslig" alternativ? :p

Sånn ser det ut når jeg bruker maling fra boks til å lage svart bakgrunnsglass på kar. Her ser du nok bare litt av sølet
[External Image]


Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap