- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sissis våte drømmer (side 55)
Sissis våte drømmer (side 55)
Postet 14.10.11 kl 23:02
Endret: 14.10.11 kl 23:02
Postet 15.10.11 kl 00:00
Inger Anne[QUOTE=sissimor]-snegler fra Inger Anne
Jeg håper da inderlig det er en Inger Anne annen en meg, for jeg har bare snegler du ikke vil ha.
He,he. Jo, Inger Anne B fra Kongsvinger. Røde posthorn og svarte sandsnegler kommer det derfra, og det vil jeg ha
Det hadde forresten kommet yngel i et av karene på Solsiden i dag, og jeg skal si forreldrene var hissige! De hadde okkupert 3/4 av karet, så den single sicliden og alle ildhalene sto i en liten klump helt inn til sideglasset. Mange hadde tydelige merker etter bitt også.
Fasinerende fisker, men ikke noe for en akvarist med corydilla ;D
Postet 15.10.11 kl 00:14
Endret: 15.10.11 kl 00:16
Hurra!
I dag ble jeg vekt av en meget sulten og blid Karma! Veldig ivrig, og "knitret" (spesielt vokabular på den pusen) rundt meg etter nesten to døgn på rømmen.
Postet 15.10.11 kl 12:42
Postet 15.10.11 kl 15:44
Postet 15.10.11 kl 21:57
Postet 16.10.11 kl 00:20
Postet 16.10.11 kl 01:15
Var forresten en tur på Biltema i går, og handla inn diverse til "Kjøkkenøya". Sand selvfølgelig, pvc-rør til hulebygging og 3-pk timere. Trenger jo til både Gavepakken og Kjøkkenøya, så da blir det vel 10 stk tilsammen av dem i bruk da. Hjelpes...
Og så kjøpte jeg armatur, 2*18 w. IP65 D-merket, og godkjent for bruk i vaskehall. Da må det da tåle å være over akvariet. Kjøpte også to lysrør, med en lystemperatur på henholdsvis 3000 og 6500 K. Flora-glo er jo 2800 K, og Life-glo har 6700 K, så det er jo ganske nære. Men det er selvfølgelig mer som spiller inn. Aner jo ikke om disse vil funke i det hele tatt, men har ikke økonomi til å kjøpe skikkelige lysrør med det første, det er så mye annet som må kjøpes inn!
Og så kjøpte jeg armatur, 2*18 w. IP65 D-merket, og godkjent for bruk i vaskehall. Da må det da tåle å være over akvariet. Kjøpte også to lysrør, med en lystemperatur på henholdsvis 3000 og 6500 K. Flora-glo er jo 2800 K, og Life-glo har 6700 K, så det er jo ganske nære. Men det er selvfølgelig mer som spiller inn. Aner jo ikke om disse vil funke i det hele tatt, men har ikke økonomi til å kjøpe skikkelige lysrør med det første, det er så mye annet som må kjøpes inn!
Postet 16.10.11 kl 13:21
Postet 16.10.11 kl 14:00
Her er link til armaturet.
Så disse lysrørene funker fint hos deg Inger Anne? Det stod at de egnet seg for bla drivhus, så jeg er optimist
Så disse lysrørene funker fint hos deg Inger Anne? Det stod at de egnet seg for bla drivhus, så jeg er optimist
Postet 16.10.11 kl 14:04
Nå er jeg ei kløne med akvarieplanter, så jeg kan ikke si noe om hvordan de funker i forhold til planter (at jeg ikke får dem til, har ingenting med lyset å gjøre), men jeg liker fargen på rørene. Jeg er generelt veldig fornøyd med dem. Men, det er viktig at man får tak i de som det står dagslys på. Jeg er forresten langt fra den eneste som bruker Biltema-rør til akvarier. Tipset plukket jeg opp her på AF for noen år siden.
Postet 16.10.11 kl 14:11
Postet 16.10.11 kl 14:19
Postet 16.10.11 kl 17:41
Corydoras elegans?
Tenker jo veldig for tiden på hvordan Kjøkkenøya skal settes opp, og ikke minst hvem som skal bo der. Det som er sikkert er:
-Rubintetra som stimfisk (disse bittesmå, rosa nusselighetene)
-Ottoer som algespisere
-C. habrosus. Har bare 2 enn så lenge, men er på stadig utkikk.
-Kuhlii-ålene. De lever nå en bortgjemt tilværelse i Ungdomsklubben, og jeg håper det blir mer mulighet til å se dem her.
Men fortsatt er det plass til flere coryer, så da er jeg på siklerunder her og der, og vurderer og vurderer. Det skal være en ganske liten art, som skiller seg fra de jeg har fra før. Hva med elegans? De ser da veldig søte ut? Litt vanlig art da men...
-Rubintetra som stimfisk (disse bittesmå, rosa nusselighetene)
-Ottoer som algespisere
-C. habrosus. Har bare 2 enn så lenge, men er på stadig utkikk.
-Kuhlii-ålene. De lever nå en bortgjemt tilværelse i Ungdomsklubben, og jeg håper det blir mer mulighet til å se dem her.
Men fortsatt er det plass til flere coryer, så da er jeg på siklerunder her og der, og vurderer og vurderer. Det skal være en ganske liten art, som skiller seg fra de jeg har fra før. Hva med elegans? De ser da veldig søte ut? Litt vanlig art da men...
Postet 16.10.11 kl 17:56
Hva med C.venezuelanus eller C.Melini ?
Jeg kan jo også annbefale C.Gossei som min sønn måtte bare ha da de kom på OAK auksjonen. Ser ikke ut som de er så lett å få tak i enda.
Jeg kan jo også annbefale C.Gossei som min sønn måtte bare ha da de kom på OAK auksjonen. Ser ikke ut som de er så lett å få tak i enda.
Postet 16.10.11 kl 18:57
Postet 16.10.11 kl 19:37
Postet 16.10.11 kl 19:39
sissimorOg så kjøpte jeg armatur, 2*18 w. IP65 D-merket, og godkjent for bruk i vaskehall. Da må det da tåle å være over akvariet. Kjøpte også to lysrør, med en lystemperatur på henholdsvis 3000 og 6500 K. Flora-glo er jo 2800 K, og Life-glo har 6700 K, så det er jo ganske nære. Her er link til armaturet.
Takker og bukker, der var løsningen gitt! Har sittet og klødd meg i hodet, for en ting er å få en hengerlast med kar og reol levert latterlig billig, en annen ting er alt det andre som skal til, og armaturet koster jo nesten like mye som karet. Helt enig, skal de holde i en vaskehall må de holde over et akvarium uansett hvor mye jeg søler :o)
Postet 16.10.11 kl 19:47
Postet 16.10.11 kl 19:52