Lettere øvet nybegynner :) (side 56)

Godt og høre at reka overlevde
Utrolig hva de tåler skjønner du

Babbos blir sliten om dagene nå, ja hun drar jo på åra og med en bruddskade som sikkert er litt plagsom er det nok ikke så rart hun sover mye
Godt og høre at det står bra til da.

Kan tenke meg at flytting tar på kreftene, er så mye man skal hukse på. :P
Intet nytt under solen her, men det ser ut til at et par av Blue Perlene går med egg.

Hellu!

Joda det tusler å går her også vettu. Crs,ene yngler villig her de da.
TvVestfold har vært på besøk her også, så nå er de rekene tv stjerner

Mvh Jan Rune
Nææ hva gjorde TvVestfold hos deg da??
Men såå morro, send meg gjerne filmfilen hvis du får tak i den ;D
Vel!

Det var jo opptak til dette kjæledyrprogrammet de har på kanalen da.

Torstein sendete de videre til meg han, etter at de hadde vært der å snakka med han. Derfor åpna jeg opp kjelleren og resten av akvariehuset her til stor forlystelse for alle akvarieintresserte

Det kommer visst på tv i Januar en gang tror jeg.

Mvh Jan Rune
Idag flytter jeg inn i hus, er ikke nett der (ennå), så da blir det enda stillere fra denne kanten, men hus betyr at jeg kan skaffe akvarium.
Vil ha lakriser.

Får sjekke litt rundt ang priser osv på kar før jeg bestemmer meg. Kunne tenkt meg et litt stort et på ca 200l som kunne stått i stua som pynt. Masse planter osv, veldig naturlig og vakkert
(noe de ikke har mye av her nede) :P

Pengene kommer bare til å renne ut nå, må jo ha en masse stæsj til huset. Pynt på veggene, sengetøy, håndklær osv. Men gleder meg masse

Skal få tatt bilder og vise dere.
Skal dele huset med to andre, leia er på 10 000 og så er det strøm, men det blir likevel billigere enn å bo på hotellet. Nå må jeg skaffe meg tråsykkel også slik at jeg kommer meg lettere rundt omkring
Jeg lever
Ville bare fortelle at jeg fremdeles finnes, selv om jeg ikke har sa mye tilgang pa nett, sitter pa internett pa noe alla cafe.
Fatt stor Hennapaint idag, drage, bilder kommer nar jeg far nett i huset, har oco vaert inne i dyrebutikk og forhort meg om a fa spesiallagd akvarie (selvfolgelig)
Noe de ikke helt skjonte noe av, skal innom senere idag og forhore meg om prisen. De skjonte til slutt, men de trodde forst jeg var utrolig dum, jeg kunne jo ikke ha fronten lavere enn sidene og bak, ogsa ville jeg ha en hylle inni der, men da sa de bare dumt pa meg, hallo, da kommer jo vannet til a renne ut, tok litt tid og fa forklart dem at hylla skulle jo stoppe inni akvariet, ikke ga helt frem til fronten lissom.
Blir spennende og se om det blir noe av, gleder meg til de blir ferdige i huset, bodd der to uker og enna holder de pa og fa inn greier.
Feks rommet til han ene som da skulle flytte inn igar (noe de har vist i to uker) blir kanskje ferdig idag :P

Akkurat som nar vi flyttet inn, vakke et mobel i huset, fikk sengene sent pa natta. Komfyr har vi fremdeles ikke.

Flyr pa byen i helgene jeg, jakten fortsetter. Han jeg drev og rotet med var bare ute etter pengene mine. Not gonna keep something like that. :P
Yes i am still alive out there

Idag fikk jeg faktisk akvarie i hus, dum som jeg var tenkte jeg ikke over å ta bilde av det før jeg dro. Har ikke internett i huset så blir lite på nett for tiden.
Ble sånn middels fornøyd, dere får jo se det etterhvertt håper jeg.

JRR ringte idag og minte meg på at verden utenfor thailand fremdeles eksisterer og at den gjerne vil vite hva som skjer her nede ;D

Og jeg har fått meg thaikjæreste, han er sååååå skjønn, og så lenge han får meg til å smile og være glad skal han få bli, han har nemlig flyttet inn allerede, men jeg synes det bare er koselig, han synger og får meg til å smile nesten hele tiden.
Når vi sover holder han rundt meg og ting er veldig idylisk.

Livet er godt å leve her nede.

Vi er 3 stykk som deler i hus og hver av oss har kjæreste, så i huset er det derfor 6 mennesker nesten hele tiden. Så jeg får lissom ikke tid til å føle meg ensom osv.
Hun ene har fått seg valp og utenfor har vi en hane vi reddet fra pytonslangen som vi har som nabo.

Jeg skulle jo ta til meg en gatehund, men den ble overkjørt :.(
Så da ble det ingen hund på meg :/

Egentlig ganske greit med tanke på det dyrehuset vi plutselig har fått.

Og det tar sååååååå laaaaaaaang tid med alt som skjer i huset :P
3 dager etter han ene flyttet inn fikk han endelig rom lissom.

Men ikke bekymre dere, jeg har det veldig fint, jeg er ganske lykkelig akkurat nå

Åja, håper dere har hatt en flott julaften og at det blir en flott nyttårsaften oxo Mange gode ..... ønskes dere
Hei, ting står nærmest stille når det gjelder akvariet, trodde han skulle til Bangkok idag, men er vist først neste uke.
De har så utrolig dårlig utvalg her at jeg nærmest blir gal.
Det går i forskjellig avlsformer av guppy, gullfisk osv. Bare vanlige kjedelige fisk som absolutt ikke har interesse for meg. Fant en dyrebutikk med noe smått og mer spennende for meg.
Nemlig noen gobier like de Sanne har og indisk glassmalle til bare 11 bath, det er omtrent 2 NOK det. :P

Men reker har jeg ikke sett noe til her, kreps derimot :P
Var jo så heldig og få med både mygglarver og blodigle i plantene, gjorde av gammel vane og puttet dem rett i karret. Men regner med at jeg har drept det meste av parasitter før fiskene kommer oppi.

Røtter har det nærmest vært umulig og få tak i, iallefal uten planter på og her nede prøver de å feste alt av planter til disse røttene :P

Har hvit sandgrus i karret, sand og naturlig farge tror jeg ikke de kjenner til, så da ble det jeg fikk tak i minst kornstrls på. men det gjør jo vannet hard, har en PH på 8 når jeg målte sist. Ikke har dem annet enn PH måleutstyr heller :/

Jeg har ikke mye lyst til å reise til bangkok alene for å sjekke utvalget der, får heller vente til JRR kommer ned og kan lose meg rundt

Går litt opp og ned med typen, hele tiden holdt følelsene unna og det lønner seg, må finne ut om det er meg eller fordelene han får ved å være sammen med meg som gjør at han blir.
Vi kan jo kjøpe noe fisk og planter her og sende til deg :P
Vi vil IKKE høre om temp der nede nå -25 her så tyst på deg

Mvh Per
Du kunne jo skaffet deg mange fine bettaer ganske billig da, siden du slipper importkostnader osv

Eller til og med fange dine egne, da er de gratis
Ja lsy til å farte litt rundt og fange fisk ja, men ting er ganske annerledes her enn i Norge, feks går tiden utrolig mye fortere (merkelig det der). Så jeg får lissom ikke tid til akvariehobbyen på lik linje som i norge.

Dessuten er det så mye man må ta hensyn til her i forhold til i norge som gjør at jeg ikke gidder styre med akvarier i det hele tatt. Kanskje når det har gått en stund. Vannet er feks ikke drikkbart pga så mye klor.

Skal ikke fortelle hvor varmt det er her jeg, men det er 50graders forskjell

Hellu!

Vil bare si at rekene dine fremdeles er i livet her (Noen få har daua da men...)

Har bytta ut lyset og satt inn en liten varmekolbe på det karret.

Selvsagt skal jeg lose deg rundt i Bangkok vettu
Jeg lander i Bangkok tirsdag 20. Juli

Men siden dette er på en tirsdag, så er jo ikke weekendmarkedet "Chatuchack" oppe da. Der har de jo etter mitt syn det største utvalget jeg noensinne har sett på akvarieting og levende. Her finner du så si alt

Men mulig jeg tar meg en tur til Pattaya først. Jeg skal også tilbake til øya mi (Koh Tao) for å dykke igjen. Du vil kanskje være med dit?

Mvh Jan Rune
Alt dette må jo taes med en klype salt da jeg faktisk jobber her nede, og skal jeg ha ferie blir nok det norgestur evnt. Men jeg kunne nok tenkt meg en tur ned til Phuket for å se om jeg fant Pon og kunne sagt hei.

Snorkle ville oxo vært koselig. Lite og se her nede hvor vannet er så skittent. Blir lissom ikke til at vi drar noe sted i helgene heller. Selv om det bare koster 20 bath for ferga over til en øy utenfor her, men den er vist like skitten som Pattaya beach, såå....

Men vi tar en tur på markedet en helg når du har mulighet etter du har kommet ned vettu Det blir kos.
Kanskje vi oxo kunne prøvd oss på no viltfangst :P
Igår tok jeg ut alt av grus fra karret, vasket og styrte, puttet på plass igjen, fylte vann og det ble veldig bra, puttet oppi aquasafe (den typen de har her nede) og koste meg med det fine karret. Og bare 2 timer senere kommer typen til hun ene som jeg deler hus med, hjem med en pose full av platy og 3 guppy.

Jeg bannet godt inni meg da skal jeg si. Godt filteret har fått den belastningen den har fått med råtne planter og slikt i 3 uker og at jeg fikk vasket det før fiskene kom.
Men når fiskene jeg skal ha kommer, forsvinner disse ut. Ikke f om jeg vil ha platy og guppy lissom.
Sa at hvis de vil ha fisk kan de faen meg sette opp eget karr. (nemlig)

Fortalte jo til samme fyren at hvis han ville ha fisk, kunne vi dra sammen, så kunne han få velge en av de fiskene jeg synes er greie. Dusten puttet jo oppi en saltvannskrabbe han hadde fanget på stranda, den var såklart død når jeg kom fra jobb.

Blir så oppgitt over hvor dumme enkelte mennesker er når det kommer til dyrehold, ikke minst høre på hva andre sier.

Men ellers er jo alt bra her fremdeles, typen er søt, maten er god og været er fint
Lykke til nedentil og med akvaduster.
Guppy og Platy er da søte (kremt) :p
At krabba daua kommer av at du glømte å ha salt i akvariet :p

Mvh Per
JEG!!!
Var ikke engang hjemme da det skjedde, hadde jeg vært det hadde det nok blitt en meget redd thai mann i huset vårt.
Dyreplageri....

Dumme thaier, forhåpentligvis blir jeg snart ferdig med karret.
Beklager så mye, men måte mobbe litt. Enig det er dyreplageri, og skulle gjerne lært deg dusten ei lekse. Kos deg i varmen, mens vi fryser -12 her nå

Mvh Per
*snufs*
Akkurat na savner jeg norge saa sykt, viser seg at alt jeg vil ha til karret, som da er rotter, lakrisgurami, hargress og vanlige crs reker er radyrt og vanskelig og fa tak i her nede. :P
Er det mulig lissom, hjemme far vi lett tak i det, mens her som det meste opprinnelig stammer fra, sa er det dyrt og vanskelig.
Hvor ligger ironien i det da?

Ellers har jeg sliti med diare i hele helga, med tilhorende feber i dag. Holdt nesten pa a misse imiigrasjonskontoret idag, var siste dagen pa passet og like for stengetid.
Blir litt sur pa jobben, siden de ikke kan gi oss det de lover synes jeg de i det minste skal gjore jobben og minne oss pa slikt som dette, passe pa at vi har det vi trenger osv. Matte ut med 1900bath, som jeg far igjen, men likevel, skulle jo heller hatt pengene forst.

Neste mnd blir det visarun til kambodia|kambotcha? heldigvis bare 3 timer med buss, gruer med allerede til vi ma til laos igjen. 3mnd gar sykt fort her nede.

Fiskene lever i beste velgaende, ph i karret ligger pa 8 mens ph i springen er pa 7.
Jrr nar du skal nedover ma du ta med testsettet mitt, hvis jeg ikke har fatt vaert i norge for den tid. For det finnes ikke masse tester her nede, skulle onske det var noen som kunne hjulpet meg ang dette med rotter og slikt til akvariet. Noen som var litt kjent og fiskeinteresserte her nede.
Evnt far jeg bare begynne og rote rundt og ta med rotter jeg finner ute, ta en sjans pa at de kan brukes i akariet lissom.
Skikkelig kjipt det her, kunne jo kjopt det fine karret til 10 000 ferdig innredet, men jeg trodde det ville bli billigere og fikse selv.

Skal mekke til en liten damm ute ogsa, kunne bare han helsikkes typen min holdt seg hjemme og sann sa han kunne kjort meg rundt. (med den moppen han ikke har)
Han forste jeg rotet med her nede har jo na fatt kjopt seg karaokebar sammen med sin soster og neste mnd skal han en tur til australia, ja jeg savner han. Tror det at han er "voksen" gjor at jeg er sa tiltrukket til han fremdeles. Mens Q som jeg har boende hos meg er en uansvalig liten dritt. Kjempedigg og herlig skjonn, men du for noe sa ubrukelig da. De siste 4 dagene har jeg kanskje sett han sa mye som 5 timer tilsammen, idag kom han hjem rundt 6-7 og dro igjen rundt 8. Wohoo.
Se hvor mye lenger jeg gidder dette her, men han er jo sa skjonn da :P

Na for tiden se jeg ikke ut i maneskinn, sa mye prikker i ansiktet er det lenge siden jeg har hatt, men jeg tror det er litt fordi jeg er syk, fordi jeg ikke vet hva jeg vil i forholdet osv. vaert helt utrolig til a drikke nok de siste ukene og.

Jo faen, tror du ikke jeg har to bikkjer i hus na da og jeg som er et kattemenneske. Jeg har ikke noe imot bikkjer, men jeg liker dem mest som voksne, avbalanserte individer som bor ute, ikke hypre, bortskjemte valper som bor og tisser inne. *himle med oya*
Den som er mest dyrevennlig er den som ikke har tatt med et eneste dyr hjem.
Verste er jo at jeg oxo har oppgaven med a oppdra disse dyra. :P
Er noe annet nar det er ens egen hund, men ikke slik som dette, og disse thaiene som "oppdrar" bikkjene pa sin egen mate gjor det jo ikke akkurat enklere.

Et energikick igar gjorde at jeg vasket ned hele kjokkenet, bikkjematn har nemlig gjort sa det mysser av maur inne, forst holdt de seg ved bikkjematen, mens na hadde de spredd seg helt opp pa benken, disse grisete thaiene hjelper heller ikke pa a bli kvitt dem, torke opp etter seg O.o

Har tidligvakt denne uken, begynner da 8 norsk tid, var darlig med sag for meg sist uke, bare 4 totalt, merker at det er mindre salg na etter jul, noe jeg synes er rart da folk na operer pa nytt budsjett. Og 1200kr for et helt ar er jo ikke mye for a slippe tlf selgere som ringer og i tillegg far man en masse tillegstjenester osv.
Blir sa oppgitt nar folk er interessert helt til de horer prisen.

Er inne i en kjolig periode her na, trenger ikke engang vifta nar jeg skal sove. Hvordan er det i det kalde nord da??
Pris dere lykkelig over at dere har sa lett og billig tilgang til fisker og utstyr der dere.
Hei, jammen er ikke politiet på jobben her nå, huff av meg :P

Ellers er alt greit, fiskene flyttet ut og hun ene jeg bor med kjøpte en kampfisk hann og puttet oppi.

Må nesten finne et sted hvor de har røtter slik at jeg kan bli ferdig med innredningen.

Nå fjerner de papirene våre og styrer i vei :P
Håpe sjefene fikser opp i dette slik at vi slipper å dra på politistasjonen, jaja fått et salg allerede. Så for min del får jeg jo lønn for idag :P

Virkelig lyst til å leie eller kjøpe ATV, slik at jeg kan komme meg rundt litt bedre, tørr ikke kjøre moped. Den ramler jo hvis man står stille og ikke setter bena i bakken. Dessuten lett å ramle i svinger, hvis man kommer i ubalanse, etc.

Nabohuset ble robbet for to dager siden oxo, men det er dems egen skyld som ikke passer på, hvert dårlige til å låse etter seg og nesten skrytt av hva de har :P Neida, men det må ha vært noen med litt kjennskap, da de var borte maks 1time.

Huff nå må vi vist på politistasjonen og ha advokat osv. Ja ja får se hvordan dette ender.
Fortsettelse følger.......
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap