Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 56)

Jeg tenkte kansjke at det var ok å teste ut om hvordan malingen tåler litt vannsøl, ikke mer en det. Skjønte at malingen skal på utsiden av karet

Ville vel brukt spray om akvariet ikke er bebodd og i et godt ventilert rom eller utendørs. Vet ikke om jeg hadde tatt sjansen om det bodde noe i akvariet.
Jarle F
Vet ikke om jeg hadde tatt sjansen om det bodde noe i akvariet.


Enig i det. Jeg gjør slike jobber alltid når de er helt tomme
Jeg spraylakkerte et skap en gang...inne...
Dekket til under skapet med aviser mot "søl" men det fine malings-støvet når lengre enn man tror. Fikk en fin avstøpning av avisene på gulvet


Du som har hus og hage har sikkert uansett planer om å gjøre det ute
Utendørs høres ut som en god idè Nå fikk vi jo garasje her i fjor høst, så det går an å stå litt skjermet under tak å gjøre sånne jobber. Den er ikke oppvarmet, så bare selve sprayejobben måtte gjøres ute og akvariet må i så fall bæres inn igjen for å tørke inne (hvis det er f.eks. kaldt og rått ute).

Men når jeg tenker meg om, eller faktisk ser meg litt rundt her jeg sitter ved skrivebordet på akvarierommet, så er det faktisk ingen akvarier pr i dag som vil kunne trenge en sånn spraylakkering på bakglasset. Alle er enten svartmalt fra før, eller har innvendig bakgrunn. Men det hender jo at nye akvarier "dukker opp uventet" eller noe Hehe. Bytter ut akvarier med andre størrelser og lignende skjer jo, mener jeg.
Her males akvariene med rulle mens de står i reolen (bare snur dem etterpå) - blir pent resultat og lite gris (bruker akrylmaling).

Adolfoiene fra deg har lekt og stått i i hele sommer! Har ikke hatt tid til å plukke egg, men det dukker stadig opp nye småttiser i karet
MariaT
Her males akvariene med rulle mens de står i reolen (bare snur dem etterpå) - blir pent resultat og lite gris (bruker akrylmaling).

Hehe, høres ut som du er en sånn maler jeg ikke er - en som griser minimalt og søler lite eller ingenting. Mannen min er sånn. Han kan male uten å søle en dråpe! Det tror jeg at jeg aldri har greid - noengang! :p

MariaT
Adolfoiene fra deg har lekt og stått i i hele sommer! Har ikke hatt tid til å plukke egg, men det dukker stadig opp nye småttiser i karet :)

Åh, så hyggelig! De småtrollene er jo sååå søte! En herlig form for oppdrett. Ingen stor skala, men sånn sakte men sikkert så fylles tanken av seg selv med stadig flere små Adolfoi'er Sånn fungerer det her også, men i sommer har det vært litt roligere på eggleggingsfronten hos mine. Ikke 100% stopp "i tørketiden", men veldig lite egg sett ifht resten av året.
I et overmodig øyeblikk og i sinne over de tåpelige Eheim 207X filterne som stadig går tette, bestilte jeg for noen uker siden et nytt filter fra Aquaristiskshop i Tyskland. Selv om jeg aldri (?) kommer til å bruke varmefunksjonen i filteret, var jeg nødt til å kjøpe Eheim 2126, altså termo-varianten av det bedre kjente 2026 filteret. Det er det største jeg har plass til under reolen. Jeg målte, og Eheim 2128 går ikke. Den ble for høy. Men for all del, 2126 passer til et kar på 168 liter, jeg bare lurte på om jeg kunne ta i ekstra mye Eheim 2026/2126 passer iflg Eheim til akvarier opptil 350 liter, så jeg har mer enn doblet filterkapasiteten siden karet er på 168 liter.

Eheim Pro 2126 har jeg hatt to av tidligere for noen få år siden, da jeg hadde 250 literne mine, så filteret er jeg godt kjent med.
Disse har nemlig Eheims gamle, gode patent og de går ikke tett på mange måneder i drift! Yippi!

Det er litt bortkastet å kjøpe et filter med en fordyrende finesse som varme-elementet i bunnen er, når man aldri har tenkt å bruke akkurat den finessen. Men jeg fant ingen andre alternativ som ikke har den nye utformingen til 207X serien, og dessuten
a) passet under reolen
b) har riktig slangedimensjon, dvs 16/22 mm

Vel, det er heldigvis bare å la være å sette inn stikk-kontakten til varmeelementet, så er det ute av funksjon. Selve filteret og varme-elementet i bunnen har hver sin stikk-kontakt og fungerer uavhengig av hverandre.

Hadde jeg hatt råd skulle jeg skiftet ut alle filterne i 207X serien, bare fordi de irriterer meg så grenseløst og er så "skumle" (plutselig helt tette og stanser opp, eller den h... spaken knekker...) Men råd til det har jeg ikke, med mindre Lotto ringer meg på lørdag og kommer med glad-budskapet :p

Jeg ser forresten at det går noe bedre nå som jeg har satt filtersvamper utenpå innsugsrørene i et par kar. Rense-frekvensen har gått betydelig ned, siden plantefiber og smårusk nå blir stoppet der, og ikke havner nede i "flaskehalsen" i filteret. Den nederste 160 literen min har ikke behøvd rens siden midten av april, det vil si 4 mnd det! Og det kan jeg leve med.

Svamper ønsker jeg ikke å sette på innsugsrørene til de to 168 literne, fordi de trenger mer sirkulasjon. De er 120 cm lange, og filteret mister nok "trøkk" som det er fra den ene enden til den andre i et så langt kar, om jeg ikke skal stappe svamp på innsuget også og dempe det ytterligere. De vanlige 160 literne er "bare" 100 cm, altså 20 cm kortere, så det går akkurat.

Da spaken/hendelen på toppen av filterhuset knakk sist på et av Eheim 2071 filterne mine, måtte jeg i hui og hast flytte filtermedier over i reservefilteret mitt (Classic 2215) og bruke det inntil jeg fikk reservedel (ny spak/slangeadapter) i posten.
I kaoset som oppstod i den situasjonen og det stresset (husker jeg svettet som en sil der og jobbet med det til langt ut på natta da det skjedde), så må jeg i ren og skjær irritasjon ha kastet 16/22 mm slangene som hørte til 2071 filteret. Kunne ihvertfall ikke finne dem igjen da reservedelen kom og jeg skulle ha det i gang igjen.

Jeg har en kasse (sånn plastkasse m/lokk) oppå en av reolene som er halvfull av diverse slanger, men typisk nok var det bare for korte biter igjen av dimensjon 16/22 mm. Så jeg sto der med for korte slanger til 2071 filteret. Dermed måtte jeg finne på noe "lurt" for å få brukt 2071 filteret, slangene rakk jo ikke fra øverste akvarium i reolen og ned til filteret på gulvet. Dro frem yngelbenken min (den med sånn lys-glipe sagd ut i topp-plata) og satte filteret på den, da kunne de korte slangene brukes, og sparket det hele i gang.

Men nå er det nye 2126 filteret kommet, det er bare å sette det igang, men... jeg føler meg litt "sommer-slækk", hehe, og sitter heller her og skriver for å utsette det :p


[External Image]

Her er 2071 filteret som står på yngelbenken min foran akvariet, istedenfor under akvariereolen, pga for korte slanger.
PS! Den hvite tønnen ved døren er en av 100 liters tønnene mine som brukes til mellomlagring av vann.
[External Image]
De siste dagene har jeg mistet 3 fisk i 3 ulike akvarier :-/

Jeg blir litt urolig. "En gang er ingenting - to ganger er en vane" tenker jeg, og går gjennom i hodet hva som kan være årsaken. Første fisk - død dagen etter et vannbytte. Andre fisk i et annet kar - død dagen etter et vannbytte. Tredje fisk.... ja, dere gjetter vel det.

Hva har skjedd med vannet?? Det var min første tanke.

Den første fisken jeg fant død, var tragisk nok en sjelden og dyr Corydoras... C. orcesi. Den andre var en C. condiscipulus. En stor og fet fin hunn Den tredje var også en sjelden Cory, og den hittil dyreste jeg har kjøpt; en C. gracilis

Huff... jeg blir så urolig når 3 slike hendelser inntreffer samme uke, og alle dagen etter et vannbytte! Hva kan ha skjedd? Har jeg sølt noe i vanntønna? Hatt noe på hendene/armene? Rester av vaskemidler? Har noe kommet i vannet som ikke var bra? Umulig å vite. Men jeg blir litt mistenksom på at det kan ha vært noe rengjøringsmidler. Jeg har vært flittig med husarbeid denne uka, jeg er skippertak-typen som lar ting skure og gå lenge før jeg plutselig tar omtrent alt på en gang. Stuegulv, kjøkken og bad er skurt og vasket. Kan jeg ha glemt å skylle armene og hendene skikkelig etterpå? Jeg bruker ikke hansker, så jeg KAN ha hatt vaskemidler på meg... selv om jeg alltid pleier å være flink og skylle hendene og armene veldig godt i rent, rennende vann etterpå (nettopp for å unngå overføring til akvarier). Men kanskje jeg har glemt det, eller ikke gjort bra nok skyllejobb?

Jeg sjekket vannverdiene i karene når jeg fant død fisk, og bortsett fra at ph'en var noe lavere enn hva jeg hadde trodd, så var alt ok. Ph trodde jeg ville ligge mellom 6.5 og 6.8, men den var på f.eks. ph 6.0 hos C. orcesi. Helt ok ph det også, i og for seg. I det karet er det en helt ny mangroverot, så sannsynligvis er det slik at den lekker ut litt garvesyre som senker ph. Det vil vannes ut med tiden.

Alle de fiskene jeg fant døde var viltfangede voksne. Det er derfor umulig å vite alderen på dem. De kan være 2 år og de kan være 10-15 år. Corydoras kan bli ganske gamle. Men siden man aldri vet hvor gamle de er, så er det heller ikke mulig å si om det kan være "naturlig avgang" at èn dør, det kan være alderdom. Men det er rett og slett umulig at plutselig, på en og samme uke, skal det dø 3 stykker av alderdom... det tror jeg ikke på. Hva er oddsen for det da? :p


Nei, jeg kommer nok aldri til å finne ut hvorfor. Men jeg blir litt mistenksom når noe så uvanlig som dette skjer samme uken som jeg driver med masse rengjøring i huset. Noe som også er uvanlig, hehe

Sjekk innetemperaturen her på akvarierommet akkurat nå...

Jeg slo ikke på akvarielysene før i 15-tiden i dag, så lyset har ikke vært på i tre timer engang. Jeg har også vinduet på lufteåpning døgnet rundt, og det står en vifte på gulvet som sirkulerer lufta i rommet, men likevel blir det så varmt... 28°C her inne på en overskyet og grå dag.

[External Image]
Plussmedlem
Da lurer jeg på hvor varmt du har det når det virkelig er sommer?
Det blir ikke mange timer med lyset på under de aller varmeste sommerdagene, nei Når det har vært ekstra varmt ute, så har jeg i blant latt være å ha lysene på i det hele tatt en dag.
Hei Mona O. Hvor høy luftfuktighet har du inne på akvarierommet ditt når temp er så høy som nå? Vet du har lufttørker, men er den effektiv i den varmen?
Tenker jo på å lage eget akvarierom selv, men er urolig for luftfuktighet, siden det kan føre til lungebetennelse.
Da jeg først leste innlegget ditt hadde jeg tenkt å svare "Jeg vet ikke luftfuktigheten her akkurat nå, for batteriet er gått på den måler-greia"
Men jeg vet fra tidligere år at luftfuktigheten ikke blir for høy når jeg har vinduet på luftegløtt døgnet rundt. Det er ingen fare da, derfor har jeg ikke stresset med batteri-skiftet. Det er sent på høsten (oktober pleier det å bli) når jeg må stenge vinduet om natten at luftfuktigheten stiger.

Men fordi du spurte om dette med luftfuktighet, fant jeg ut at jeg ville vite det, og så gikk jeg for å (endelig) skifte batteri på den sensor-greia som tilhører en værstasjon. Sensoren kan man sette hvor man vil, selve værstasjonen står et annet sted. Så man kan lese av temperatur og luftfuktighet i opptil 3 rom (1. der værstasjonen står, og 2. og 3. er der de to løse sensorene står).
Batteriet har vært gåent siden i vinter eller noe. Skifte av batterier fikset den så nå kan jeg måle luftfuktigheten igjen. Akkurat nå viser sensoren en luftfuktighet på 41%. Helt ok

En form for kontroll eller overvåking av både luftfuktighet og temperatur må man jo ha med så mange akvarier i et rom. Fuktighet hadde kanskje ikke vært like kritisk å måle f.eks. i en kjeller. Eller kanskje jo... jeg mener taket f.eks. er jo av plank, og det er jo viktig å ikke gi grobunn til sopp og råte, uansett rom.

Kine Kristine
Tenker jo på å lage eget akvarierom selv, men er urolig for luftfuktighet, siden det kan føre til lungebetennelse.

Ah, akvarierom-planer! Moro!

De siste årene jeg var i jobb, hadde jeg lungebetennelser på rekke og rad. Infeksjonene kom av stress. Jeg hadde lungebetennelse ca annenhver måned... sinnsykt slitsomt. På den tiden hadde jeg nettopp begynt med akvarier og hadde ikke engang en fjerdedel av de jeg har i dag.
Etter at jeg sluttet og jobbe (2005), har jeg ikke hatt en eneste lungebetennelse! Og det til tross for at antall akvarier har økt og økt. Pr i dag er det vel 16, tror jeg.

Luftavfukteren min jobber deltid. Delvis her på akvarierommet og delvis på badet. Den fungerer som klesvask-tørker på badet i de månedene jeg ikke trenger den på akvarierommet. Når høsten kommer flyttes den frem og tilbake på badet og akvarierommet. Har jeg mye klesvask som skal tørkes, låner jeg luftavfukteren noen timer, men setter den tilbake til akvarierommet så fort som mulig. Den har en funksjons-knapp for tørking av klær også

Klesvask som står og tørker på stativ inne i en leilighet gir ekkel kondens på vinduene, som så begynner å renne og samler seg i dammer i karmen. Det øker luftfuktigheten ganske mye å tørke klær på stativ, om man vasker veldig mye klær o.l. Derfor syns jeg det er veldig greit å ha en luftavfukter uansett.
PS!
Luftavfukteren jeg har heter DeLonghi DNC65.
Takk for svar.
Hadde 2stk 60-70litere i stua da jeg var 12år, og da slet faren min med lungebetennelse i over 1 år. Han prøvde alt av medisiner men det hjalp ikke. Da var det plutselig ei sykesøster som spørte om vi ikke tilfeldigvis hadde akvarium, og om vi hadde høy luftfuktighet. Da han kom hjem, sjekket vi luftfuktigheten og den var på hele 70%! Vi kvittet oss med karene (til min store skuffelse), og rett etter gikk luftfuktigheten ned til 40% noe som er vanlig i norske hjem. Så bare noen få akvarium kan skape store problemer, men hvis man har utlufting, så skal man ikke bli plaget.
Etter det jeg har fått med me tråden din så har du ikke noen akvarium ellers i huset(?) Er nok kanskje derfor du ikke er plaget med dette lenger.

I leiligheten jeg bor i nå har vi vinduene åpne 24/7 så her sliter vi ikke med luftfuktigheten.
Det er den store drømmen å få eget akvarierom, men har tenkt å vente noen år. Vil ha utdanning, hus, og pengene i orden før jeg starter, men er jo aldri forsent å planlegge

Nå har Loffa reist, etter å ha vært her og hentet gruppen med Corydoras panda som jeg solgte. Hyggelig besøk som vanlig Og det er alltid så fint å selge fisk til noen jeg vet hvem er og kjenner litt til fra før!

De er utrolig søte og nydelige som art, C. panda, men jeg tenkte jeg vil gi plassen til noe nytt nå. Har hatt arten i flere år, og det er på tide å skifte ut litt. Ergelig nok kom jeg ikke på det før etter at Loffa hadde reist, at jeg hadde igjen EN Corydoras metae som han skulle fått. Han har jo en hel gjeng han kjøpte av meg tidligere, denne var en som snek seg unna da jeg solgte gruppen til han. Jeg har gått og tenkt i dagesvis at "jeg må huske å fange inn den ene C. metae'en så Leif får den med seg på lørdag".... men selvfølgelig glemte jeg hele greia i dag.
Typisk meg! :p Vel, vel, kan hende Loffa og jeg vil ha en avtale en annen gang også, så da får den tusle rundt her inntil videre.

I dag har jeg tømt hele det 98 liters akvariet jeg hadde C. pandaene i, samt omplassert de øvrige fiskene i det til andre kar. De svære CW036 ble satt ut i den nederste 168 literen, de trenger mer plass enn de har hatt i den 98 litern. Cw018 ble også satt dit, siden det er det største karet jeg har, og "selskaps-suppe" fra før. "Suppe" er vel rette ordet, ettersom det karet er helt gjengrodd av alger. Irriterende. Lurer på om det også trenger en total make-over, for bl.a. å bytte til Biltema-sand og for å få fjernet (skjære bort) glass-stavene som står igjen etter at HMF matten ble fjernet. Siden glass-stavene er silikonert fast i bunnen også, ikke bare oppover, så må jeg ha tilgang til bar glassbunn for å få skjært dem løs.

Jeg hadde en gjeng med ildtetraer også i karet med C. panda. Siden karet skulle tømmes helt, så jeg meg rundt en stund for å finne et egnet kar til ildtetraene. De er små og vil "forsvinne" litt i et stort kar, så dem valgte jeg å plassere i den 85 literen jeg har en liten gruppe ungfisk av C. adolfoi i. Kikket på dem nå nettopp, og de fleste av dem har nå begynt å få tilbake fargen. De var helt paralyserte av skrekk og det så rett og slett ut som om de besvimte (!) i blant i akklimatiseringsboksen. Nå er alle i farten igjen, heldigvis, så de kom seg igjen. Håper de få voksne kirsebærrekene i karet får gå i fred :p De er jo like store som ildtetraene faktisk, så jeg tviler på at ildtetraene greier å sette dem til livs.

Jeg har ikke funnet ut hva som skal flytte inn i 98 literen etter omgjøringen enda, men det dukker sikkert opp noe spennende i zoobutikkene utover høsten og vinteren Har ikke hastverk med å befiske karet
Ildtetra
Her er ildtetraene i sitt nye kar.
De stimer veldig bra i kveld De er vel usikre på sitt nye miljø, så de søker sammen for å finne trygghet.

Ble litt uskarpe bilder, men pytt-pytt.

Jeg har tatt noen bilder av fôringstid i den øverste 160 literen med Corydoras yngel i oppvekst. Det er temmelig tettpakket der maten lander ja... bilder kommer om en liten stund.

Ildtetraene i sitt nye hjem. Nydelig liten tetra-art! 14 stk kom jeg til da jeg telte dem ved flyttingen. Opprinnelig var de 20, kjøpt for 1½ år siden.... eller var det 2½ år siden? Husker neimen ikke eksakt, vet bare at de ble kjøpt i en mars-måned.

[External Image]

[External Image]
Vrimmel av Corydoras-ungfisk. Det er hevet over enhver tvil hvilken art som får mest mat og vet å forsyne seg grådigst; Corydoras condiscipulus. De vokser også ganske fort (til Corydoras å være).
Nr to i matfatet er C121, og til sist de som holder seg i utkanten er Green Laser. Kanskje ikke så rart de er minst. De kommer ikke til når CC yngelen flokker seg om maten.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Åh, nå fikk jeg veldig lyst på Green Laser kjenner jeg!
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap