Sissis våte drømmer (side 56)

Så selv på disse lysrørarmaturene da jeg trengte til 54litern, men konkluderte med at den ble vel for lang for meg.., men i teorien er det vel ikke verre enn å bare teipe med litt gaffa der man ikke vil det skal lyse?? haha

må bare spørre, hvor stort kar er denne kjøkkenøya, jeg fikk det ikke med meg XD

Disse to 8watts lysrørene jeg bruker er forsåvidt OKeie,men alt for gult lys, og 16 watt til 54 liter virket litt stusselig.

hvordan ble det med lyset, er nyskjerrig på om du bare har lagt armaturet oppå noe slags toppglass eller? og er det skjerm rundt armaturet slik at det bare lyser ned? klarte ikke se det på bildene
Oi,oi, Grapejuice, du er enda mer utolmodig enn meg du! ;D

Kjøkkenøya vil romme ca 115 liter tenker jeg ( målt utenpå ramma: 67*57*32). Vet ikke helt hvordan jeg skal montere armaturet enda, har ikke skaffet dekkglass, og har ikke testa rørene. Men det kommer,det kommer...

Har forresten vært og plukket en del skiferbiter i dag, så nå er det snart klart for å bygge "filterskjul". Tar nok sjangsen på filtermatte og powerhead her også.
Algin regular...
I dag har jeg bitt i det sure eplet og tilsatt algemiddel i Trollskogen; Algin Regular fra Happy-life. Fikk med denne i esken fra Maren, så når en først har det i hus...

Liker ikke å gjøre sånt, men nå har jeg prøvd alt jeg kan komme på i kampen mot den grønne ulla, så nå resignerte jeg. *Sukk*
Vet du...jeg kjenner jeg ble litt misunnelig på karet på kjøkkenbordet:O Er sånt jeg har lyst på! Gleder meg til å følge med og se hva du får til oppi der med din kreativitet!
Ble i grunn misunnelig på kjøkkenet også...den som hadde hatt så stort kjøkken
Åpner for så mange flere muligheter med litt PLASS!!:P

Inspirasjonskilde er du hvertfall og kommer til å fortsette å være. Ikke bare for meg, men for mange andre også
sissimor
I dag har jeg bitt i det sure eplet og tilsatt algemiddel i Trollskogen; Algin Regular fra Happy-life. Fikk med denne i esken fra Maren, så når en først har det i hus... Liker ikke å gjøre sånt, men nå har jeg prøvd alt jeg kan komme på i kampen mot den grønne ulla, så nå resignerte jeg. *Sukk*


Vet du, man kan være så motstander man vil (i hagen går det i brennesleavkok og noe bakepulvergrønnsåpespritgreier), men å få gleden helt ødelagt av uønsket algevekst er jo for trist når en løsning finnes. Nå når Trollskogen er godt etablert er det jo håp om at bekjempelsen blir engangs, det har i alle fall vært tilfelle her. Penselalger skal jeg visst aldri bli kvitt, det er for stor fart i filteret, men disse oppstartsalgene må det være lov til å kjemibehandle. Synes jeg...
Tusen takk for støtten Linda; det gjør godt. Er jo oppvokst i en økologisk verden, så er ikke så glad i sånne midler. Skulle egentlig ønske at jeg var tøff nok til å kjøre rene Walstad-kar, men det er jeg altså ikke. Livsmottoet etter at jeg ble syk er "pick your battles", og dette er en kamp jeg ikke må ta. Akvariene skal være glede, og ikke plikt, så da kan jeg benytte en del av de hjelpemidlene som fins syns jeg...

Er veldig begeistret for Kjøkkenøya selv Lene, det har så super fasong, og er litt annerledes. Er spent på om jeg får det tilnærmelsesvis slik jeg har det i hodet, men det får bli til underveis.

Og kjøkkenet, med det store karnappet, var vel den avgjørende årsaken til at vi kjøpte leiligheten ;D
I dag kom det flotte sneler fra Inger Anne B; 20 svarte sandsnegler, og 10+ vakre, røde posthorn. Sistnevnte har flyttet inn til artsfrendene sine i Asylet (har forresten oppdaget noen luringer i andre kar også), og med tid og stunder skal jeg få tak i noen lilla også. Sandsneglene bor i en venteboks akkurat nå, for de skal jo over i Kjøkkenøya så fort det er klart. De skal få litt mer vann, men regner med de skal klare seg godt der noen dager. Og ja, jeg skal forte meg...

Har vært hos Claes O. i dag, og kjøpt litt stæsj, så nå tror jeg at jeg har alt jeg trenger. Desverre ble jeg så dårlig av turen, at det er tvilsomt at jeg får til noe mer i dag. ME er virkelig en frustrerende sykdom; alt går så vannvittig treigt! *grrrrrrr*

Og snart kommer det masse planter i posten. Blir vel enda en ventedunk det da...
Så får du en bøling med noe sverdplanter fra meg også vettu, pluss litt rask av noe slag! men herrens, tredje uka jeg venter på planter fra akvariekjellern, de hadde visst fått en systemsvikt..men de ble sendt på mandag ihvertfall!!
Pakker til meg!
På vei til butikken tittet jeg innom postkassa, og der var det jaggu 2 pakkelapper til meg! Så nå har jeg fått både breading-boksene og plantepakka fra Tommy Tran i hus. Det er mye planter, og jeg gleder meg veldig til å pakke dem ut. Og så er det bare å krysse fingrene for at jeg får bruk for disse boksene snart...

Var innom ei nyåpnet Asia-shappe på vei hjem, og koste meg med å plukke små glass med rart og spennende innhold. Men syltede guramier, der går grensen...
Lene Byholt
Syltede Guramier??!

Jepp. Og friterte catfish... (en asiatisk type, så heldigvis ikke coryer)
Å grøss! Godt det ikke er Coryer i det minste! Fytti. Får si som 5 åringen her i huset, etter at han så Nemo: "Fisk er ikke mat, fisk er venner"
Plussmedlem
Hadde det vært Corydoras, hadde jeg tatt toget til Trondheim på flekken og skjelt ut betjeningen! :p Friterte og syltede fisk som vi kjenner igjen fra akvariene våre... har aldri hørt maken...
Da er pakkene partert, og innholdet studert og godkjent, med glans!

Breedingboksene passer fint på kanten av Kjøkkenøya, og kan også brukes på poteten, så her er det muligheter! Om coryene vil da...

Å pakke ut planter, det tok sin tid, for her hadde herr Tommy Tran gjordt seg flid. Pakken inneholde følgende:
-masse Pogostemon helferi, sikkert tilsvarende 4 potter.
-Echinodorus vesuvius, 4 store planter, og en bitteliten...
-En stor lotus. Den hadde mistet de fleste av bladene desverre, men det er en stor og flott knoll, så den blir nok fin.
-Fissidens-mose, en liten posjon.
-En neve http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1184.
-Småbladet javabregne; og virkelig smalbladet! Fiiin...
-3 store posjoner Anubias nana i rein bonus! (egentlig ikke bestilt)
-og 2 store burgunderfargede posthornsnegler kom som blindpassasjerer ;D

Alle plantene står nå i sand i en plastkasse, sammen med de svarte sandsneglene som kom i går.
Fisk :)
Rubintetra VF 16,-

Lakris "vanlig" 29,-
Lakris Anjugan VF 30,-
Lakris Linkes VF 36,-
Lakris CF Linkei VF 38,-

Pygmegurami 16,-

C.habrosus


Se vedlagt bilde på tetra og B-banden cory
Zzzzzzzzebra oto :)
Denne karen var også endelig på listen, men litt dyr da (VF) 150,-
Kjøkken spa?
Forslag til kjøkkenakvariet ditt, sett det under kjøkkenbordet og ha i følgende spafisk, da kan du spise middag og få fotpleie samtidig, mohahahaha
Ha,ha, spa-fisk var jo egentlig et godt forslag. Men de får klare seg med plastbalje, så kan jeg sitte og se på coryer mens jeg får behandling ;D

Har jo virkelig lyst på sebra-otto, men 150,- pr stk... Det får bli en annen gang...

Mikrofisk: Hva mener du med "vanlig lakris"? Filamentosus eller deissneri kanskje?
sissimor
Alle plantene står nå i sand i en plastkasse, sammen med de svarte sandsneglene som kom i går.


Svarte sandsnegler?? Bilder?

Etter endret: jeg fant! De var jo tøffe
Ja, syns de svarte er kjempefine. Er liksom lengere og slankere enn de andre, og fargen er jo flott. Hun har sikkert flere igjen Lisbeth, så løp og kjøp ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap