Tante Astrid´s undervannsverden (side 57)

Godt nytt år, Astrid! Måtte det nye året bli enda bedre enn det gamle

Kuhliiåler er utrolig morsomme! Blir det fiskerom på meg (snekkeren min er syk, har operert skulderen en gang, og skal inn i midten av januar for vurdering av enda en operasjon, derfor er det mye "Hvis" desverre), skal jeg ha en 54 liter med kuhlli. Og kanskje en liten stimfisk for litt liv i de øverste vannlagene
kuhliier er uhyre morsomme fisk, helt til du tømmer filteret og finner dem sprellende i dusjkabinettet og du febrilsk prøver å unngå at de spreller seg ned i sluken.. :p
mine er ikke så mange at de sniffer på hånda mi, men de tar seg noen sprelske runder i karet til tider :p
men det høres morsomt ut ja, er jo stas med fisk som ikke freaker ut i sjokk hver gang man skal bytte vann...
Godt nytt år til deg også, Elin!

Ja, kuhliiene er morsomme om enn litt for stressende for meg. De er jo aldri i ro! Opp og ned og rundt omkring hele tiden. Av og til så henger de litt i plantene før de raser rundt på en ny runde. De ser helt snåle ut når de henger over en plantestilk eller grein, som en eller annen lang sokk noen har slengt fra seg

Nyttårsløftet mitt er å prøve å ta flere bilder dette året. Blir veldig sliten når jeg holder på, og går glipp av alt for mange blinkskudd fordi jeg ikke har ork. Skal la kameraet stå mer tilgjengelig til slik at det blir lettere å ta bilder på impuls. Kunne også tenkt meg litt mer lys. Får se hvor mye penger jeg får til overst utover våren.
Godt nytt år til deg også, Sanne!

Har en svær klump med blåsvamp på innsuget så her havner ingen i filteret heldigvis. Hadde jeg ikke sørget for det så hadde sikkert filterbøtten vært full. En av dem presterte til og med å svømme opp i slangen mens jeg drev å fyllte på vann. Den kom fort ut igjen heldigvis. Passer mye bedre på når jeg tar ut vann, men tenkte ikke tanken en gang på at de kunne svømme motstrøms :b

Bra du reddet ut houdinien din fra dusjen ihvertfall. Ikke så lett å få tak på de små rakkerne heller vil jeg tro.
hehe, ja, den svampbiten kom fort på innsuget, skal jeg love deg :p
de første 5 var altfor store til å komme gjennom rista, og jeg trodde de 2 nye var de og, der tok jeg feil... ble litt hektisk ja, den sprella jo retning sluken.. måtte la den sprelle seg litt roligere før jeg løftet den forsiktig opp.. den ser ut til å ha klart seg uten men, heldigvis!

og motstrøms kuhli! hadde vært litt å ha bilde/video av det. kanskje de opprinnelig kommer fra elver med heftig strøm oprinnelig?
Wikipedia sier at den opprinnelig lever i saktesvømmende elver og klare fjellbekker så den trives nok med litt sirkulasjon i vannet. Hadde vært morsomt å prøve de i et elveakvarium med godt med strøm. Siden jeg har de sammen med kampfisk så må begge artene finne seg i et kompromiss så jeg får nok ikke prøvd ut det. Var også innom et par andre sider som nevnte det samme som Wikipedia, samt at det ofte er nedfallsløv og sandbunn der de lever.
Syns du er modig jeg da som tør ta i dem
Har alltid likt både slanger og alt annet kryp. Det eneste jeg har problemer med er edderkopper. Ble bitt midt i ansiktet da jeg var lita og er derfor ikke helt komfortabel med de. Utendørs er greit, men de som dukker opp inne må samboeren min hive ut.

Fobier rår man ikke med, selv om man kan venne seg til det meste. Hadde problemer med de edderkopplignende rekene, men nå gjør det meg ingenting at de sitter og plukker på hendene mine når jeg er i karet.
Er ikke spesielt glad i edderkopper heller jeg Insekt i det store og hele. Kunne sikkert utfordra meg selv på det, men ser egentlig ikke poenget. Syns faktisk de kuhliene er litt søte, men hadde nok hatt problemer med å stelle i karet Hadde også litt edderkoppfølelse på de rekene i starten men det har gått helt over her også.
Tante Astrid
Får håpe den kommer seg, Johanne. I går var det vannskift i asia igjen. Jeg må ta meg en fotorunde en dag og vise fram de sprø kuhlii-ålene mine. De er altså overalt rundt fingrene mine når jeg roter rundt der nede. Holdt for morro skyld hånden i ro og da svømte de både under, over og gjennom fingrene mine. Flere ganger tok de også en liten puse i håndflaten før de svømte videre. De finnes overhode ikke sky. De eneste gangene de kan skvette litt til er når jeg dytter borti de for at de skal flytte seg. Får prøve å få tatt noen bilder en dag. Er nesten nødt til å ha "bevis" slik at dere tror meg. De er nesten plagsomt nærgående under vannbyttene. Må innrømme at jeg synes de er litt morsomme også :)


Så morsomt! Har 15 kuhlii som ikke har bodd ikaret mer enn et par uker og er fremdeles ganske sky når jeg roter oppi der. Blir spennende å se om de blir så "tamme" som dine
Tante Astrid
Ja, kuhliiene er morsomme om enn litt for stressende for meg. De er jo aldri i ro! Opp og ned og rundt omkring hele tiden. Av og til så henger de litt i plantene før de raser rundt på en ny runde. De ser helt snåle ut når de henger over en plantestilk eller grein, som en eller annen lang sokk noen har slengt fra seg :D .


Hvor lenge har du hatt dine? Jeg har liksom et håp om at mine skal roe seg ned etterhvert som de har blitt husvarme. De fyker stort sett rolig rundt på bunnen mellom hulene og siler sand, men på kvelden får de alle sammen helt raptius, ser ut som de svermer. Dette er før lyset går av, men jeg ser om morran når jeg titter inn (når det er mørkt) at de holder på som gale. Lurer jammen meg på om de holder på sånn hele natta..
mine er rolige mesteparten av dagen, og får raptuser om morgenen når lyset er på. de var mer aktive de første 2 månedene jeg hadde dem. de ble dorske etterhvert :p gav dem to nye kamerater og de er mer fremme. tror nok kanskje antall fisk har litt å si.
Den svermingen har altså mine hele døgnet. Veldig slitsomt. Til og med midt på natten driver de på. De eneste gangene de er noenlunde i ro er hvis de får noe de liker veldig godt. Da holder de seg ihvertfall på bunnen den stunden det tar å spise det opp. Er eneste muligheten jeg har til å få tatt brukbare bilder av akvariet uten at kuhliiene lager utydelige streker overalt på bildet.

De har gått i karet siden slutten av september, men oppførselen har vært den samme fra dag èn. Lurer på om grunnen kan være at de føler seg veldig trygge i karet. Ingen skumle fisk der og det er gjemmesteder overalt både pga at det er så gjenvokst og fordi de har kokkosnøtthuler. I alle fall så har de aldri oppført seg slik som andre beskriver de. Ingen som gjemmer seg her hos meg. Har femten stykker og kan til enhver tid telle minimum ti stykker som svimer rundt. Kan faktisk se dem her fra pc-en hvor jeg sitter nå. De er til å bli svimle av, gærne fisk ;D
Åhh... jeg bare MÅ få satt opp et kuhliikar etterhvert

De har jo barter de og!
De er utrolig søte når de bare holder seg i ro så det går an å få studert bartene og de kvikke små fjesene. Liker de veldig godt altså, men skulle så gjerne ønske at de slappet av innimellom :b
ElinH
Åhh... jeg bare MÅ få satt opp et kuhliikar etterhvert :-) De har jo barter de og!


Jeg angrer i alle fall ikke på at jeg satte opp et helt eget kar til kuhlii, de er virkelig sjarmerende! De siler også sanda gjennom gjellene som coryene gjør. Syns det er så koselig når de dytter omtrent hele hodet ned i sanda. Siler så mye sand at den gjerne legger seg bak på fisken
Tante Astrid
Den svermingen har altså mine hele døgnet. Veldig slitsomt. Til og med midt på natten driver de på. De eneste gangene de er noenlunde i ro er hvis de får noe de liker veldig godt. Da holder de seg ihvertfall på bunnen den stunden det tar å spise det opp. Er eneste muligheten jeg har til å få tatt brukbare bilder av akvariet uten at kuhliiene lager utydelige streker overalt på bildet. De har gått i karet siden slutten av september, men oppførselen har vært den samme fra dag èn. Lurer på om grunnen kan være at de føler seg veldig trygge i karet. Ingen skumle fisk der og det er gjemmesteder overalt både pga at det er så gjenvokst og fordi de har kokkosnøtthuler. I alle fall så har de aldri oppført seg slik som andre beskriver de. Ingen som gjemmer seg her hos meg. Har femten stykker og kan til enhver tid telle minimum ti stykker som svimer rundt. Kan faktisk se dem her fra pc-en hvor jeg sitter nå. De er til å bli svimle av, gærne fisk ;D


Ojj, da håper jeg mine vil oppføre seg mer som Sanne sine.. jeg orker ikke sitte og se på kuhliiene når de svermer sånn, er bare stressende å se på, helt umulig å studere dem når de holder på.
Man blir en beskyttende hønemor av å ha yngel gitt, skjønner godt at du har dine reservasjoner. Rigte en som ville ha 5-6 kampfisk ungfisk av meg i dag og det endte med at jeg nekta han å kjøpe.
Ja, glad jeg slipper det. Vanskelig å selge når man har dullet og stelt med de og så vet man at det er mange idioter der ute som ikke gidder passe på dyrene sine. Finnes dessverre enkelte individer med enda skumlere hensikter også. Bra du nektet om du følte deg utrygg, men du kan jo ikke sitte med alle fiskene selv heller

Får håpe det dukker opp noen skikkelig folk etterhvert. Hvis ikke får du vente til auksjoner eller lignende. Er ihvertfall litt større sjanse for at folk som dukker opp der har litt peiling på fisk.
Gir dem mye heller bort til gode eiere enn å selge til noen som ikke har peil. Først måtte jeg spørre om han var klar over at han ikke kunne ha flere hanner sammen. Var ikke noe problem han kunne ha de andre hannene i flasker :-O Etter hvert som jeg fortalte ting så hadde han selvsagt løsning på det og skulle kjøpe flere kar..... bla..bla... Grrrrr jeg gremmes.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap